Miksi kolminaisuusoppi on kristityille niin tärkeä?
Moni kristitty on vahvasti sitä mieltä, ettei kolminaisuuden kieltäjät ole kristittyjä eivätkä he myöskään pääse taivaaseen. Mutta miksi kolminaisuusoppi on niin tärkeässä asemassa? Raamatusta on tosi vaikea löytää kolminaisuutta ja koko kolminaisuuden käsite on muutenkin hankala ymmärtää, jos ei ole kasvanut sellaisessa kulttuurissa johon se kuuluu luontevasti. Miten siis Jumala voisi edellyttää sellaisten asioiden ymmärtämistä, jotka on monille täysin käsittämättömiä? Miksei Jumala kertonut Raamatussa selvästi, että hän on yksi Jumala kolmessa persoonassa, jos sen ymmärtäminen olisi edellytys pelastumiselle?
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Itsellänikin kolminaisuusoppi on vaikea käsittää.
Kuulostaa ihan sairaalta jotenkin.
Ei voi pitää paikkaansa.
En löydä sille tukea raamatusta.
Muutenkin kyllä monet kristityt ovat niin tekopyhiä kuin olla ja voi.
Luuleeko ne saavansa paremman taivaspaikan, kun hurskastelee eikä puhu muusta tai ajattele muuta kuin Jeesusta?
Millä tavalla tekopyhiä? Jos joku ihminen on tullut sinulle sanomaan että "minä olen pyhä" niin minkä takia sinun pitää siitä välittää? Minä olen tavannut enimmäkseen uskovia jotka tuntee itsensä syntisiksi ja kamppailee synnin kanssa. Keskity Jeesukseen äläkö siihen millaisia toiset ihmiset on. Kyllä minä ymmärrän että on vaikeaa syntisenä kompuroida ja kommunikoida toisten kanssa. Itsekin huomaan sen, loukkaan tai sanon jotain hölmöä ja toinen pahoittaa mielensä, tai sitten itse ärsyynnyt toisen teoista ja sanoista.
Onko sinun helppo ymmärtää omassa itsessäsi henki sielu ja ruumis? Etsipä netistä kolminaisuusoppivideoita niin alkaa aukenemaan. Rukoile ja pyydä ymmärrystä. Jos ei nyt avaudu niin jätä hautumaan. Pääasia että uskoo Jeesukseen ja lukee Raamattua.
Vierailija kirjoitti:
Sanaa kolminaisuus ei raamatussa ole. Itse olen kristitty, mutta en usko ns. kolminaisuusoppiin. Miten Jumalalla voi olla kolme eri persoonaa ? Onko Jeesukselta kaksi isää, kun hän sikisi Pyhästä Hengestä? Uskon, että sama Jumala on näyttäytyy eri titteleissä/tehtävissä ei erillisinä persoonina.
Ehkä Jumaluutta ei lopulta kukaan ihminen pysty täysin selittämään.
Miten sitten uskot? Onko Jumalia monta?
Vierailija kirjoitti:
Nestorilainen heresia taas nostamassa päätään?
Kuka sinä olet sanomaan mikä on heresiaa?
Onhan se kristityille tärkeää, kun Raamatussa niin opetetaan, esim. seuraavissa kohdissa:
"Minä ja Isä olemme yhtä", sanoi Jeesus (Joh. 10:30)
Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi minä olin. , Jeesus sanoi (Joh. 8:58).
"Ikuisen henkensä voimalla hän on antanut itsensä virheettömänä uhrina Jumalalle, ja hänen verensä puhdistaa meidän omantuntomme kuoleman teoista, niin että voimme palvella elävää Jumalaa.", kirjoittaa heprealaiskirjeen kirjoittaja Jeesuksesta (Hepr. 9:14); vain Jumalalla on ikuinen henki.
Vanhassa Testamentissa Psalmeissa todetaan, että vain Jumala pystyy tyynnyttämään aaltojen tyrskyn (Ps. 89:10), ja Uudessa Testamentissa Jeesus tyynnyttää myrskyävän aallokon (Matt. 8:23-27).
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ap, tunnustapa nyt rehellisesti, mitä Raamattua sinä luet? Luetko vapaamuurareiden (jotka plvovat Saatanaa) Uuden maailmanjärjestyksen väännöstä, jossa Jumala kirjoitetaan alussa pienellä kirjaimella ja väitetään että Pyhä Henki on vaan joku persoonaton voimavirta ja että Jeesus on enkeli Mikael ja että mitään ristiäkään ei ollut? Kuule, ne pojat silloin siellä Amerikassa keksivät että he ovat nyt erityisiä Jumalan valittuja ja vain heillä on ymmärrys mitä Raamatussa sanotaan ja vain he voivat tulkita Raamattua teille. Kuule, he eivät edes osanneet Kreikan tai Heprean kirjaimia kun oikeudessa sitä testattiin. He olivat kreikassa ja hepreassa huomompia kuin minä.
Mikä saa sinut luottamaan heihin? Kun he opettaat teitä, miten vastustaa kristittyjä? Entä jos ensi viikolla Puolassa joku porukka saa ilmoituksen ja kertovat että nyt heidät on valittu ja vain heillä on tieto ja ymmärrys ja pelastus? Alatko sitten heidän käskyläiseksi? Vai miten teet päätöksesi?
Vai menitkö johonkin voimavirtaseurakuntaan ja altistit itsesi vieraille hengille? Miksi nämä Raamatun kohdat ja perustelut eivät tyydytä sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolminaisuuden hyväksyn Raamatun mukaisena tulkintana, mutta itse en ole löytänyt käsitteelle kolmesta eri persoonasta perusteita.
Jos, Raamatusta löytyy kohtia, jotka tukevat tulkintaa kolmesta eri persoonasta, niin voisiko joku ystävällisesti laittaa nämä Raamatun kohdat.
Niin siis oliko sinulle ongelma että ne persoonat on erillisiä? Nehän puhuu toisilleen.
Puhuvathan ihmisetkin usein itsekseen, eikä tämä tarkoita, että ihmisellä olisi useampaa persoonaa, joiden kanssa juttelee.
Tässäkin ketjussa on nyt vastattu kattavasti herjaajien kysymyksiin, mutta mikään ei riitä heille. Jatkavat jankutustaan periaatteesta. Kehotan muita uskossa olevia olemaan vastaamatta nyt. Vastaamalla, tässä vaiheessa ruokimme vain heidän herjauksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolminaisuuden hyväksyn Raamatun mukaisena tulkintana, mutta itse en ole löytänyt käsitteelle kolmesta eri persoonasta perusteita.
Jos, Raamatusta löytyy kohtia, jotka tukevat tulkintaa kolmesta eri persoonasta, niin voisiko joku ystävällisesti laittaa nämä Raamatun kohdat.
Niin siis oliko sinulle ongelma että ne persoonat on erillisiä? Nehän puhuu toisilleen.
Mitä merkitystä sillä on, että Jumalalla olisi useampi eri persoona? Persoonahan on vain ihmisen luoma mielikuva, joka perustuu ulkokuoreen, jota kutsumme kehoksi, niin kauan kuin keuhkot täyttyvät ilmasta ja sydän pumppaa verta. Kun nämä eivät toimi, onko persoonaa enää olemassa vai ei. Eihän tämän jälkeen ole olemassa kuin muistikuvia "persoonasta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudestisyntynyt kristitty ymmärtää Raamatun.
Pyhä Henki johdattaa.
Raamattu on Jumalan Sana - Sola Scriptura.
Sola scriptura kaatuu omaan mahdottomuuteensa eli siihen, että sitä ei voi perustella yksin Raamatulla.
Miten? Raamattu on kristinuskon Pyhä Kirja joka alkaa luomisesta ja loppuu ilmestyskirjaan. Jumala on puhunut. Traditiotako tarkoitat että tarvitaan lisäksi? Se ei ole Raamatullista.
Raamattu ei opeta sola scriptura -periaatetta. Mikä on sinulle se Raamatun ulkopuolinen auktoriteetti, johon uskosi Raamatun ylivertaisuuteen perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Sola Scriptura= vain Raamattu. Siinä on kaikki. Jumala on puhunut. Alkaa luomisesta ja loppuu ilmestyskirjaan.
Raamtun ulkopuolinen traditio sisältää paljon ei Raamatullista!
Sola scriptura -periaate on jo itsessään epäraamatullinen, koska sitä ei löydy Raamatusta.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa on nyt vastattu kattavasti herjaajien kysymyksiin, mutta mikään ei riitä heille. Jatkavat jankutustaan periaatteesta. Kehotan muita uskossa olevia olemaan vastaamatta nyt. Vastaamalla, tässä vaiheessa ruokimme vain heidän herjauksiaan.
Se kertoo paljon uskosi hedelmistä, kuinka leimaat vaikeita kysymyksiä kysyvät ihmiset jankuttaviksi herjaajiksi. Mistä lähtien kysyminen ja kyseenalaistaminen on ollut kiellettyä?
Vierailija kirjoitti:
Jos kolminaisuusoppi ei olisi tärkeää kristityille, silloin ei olisi tärkeää että Pyhä Henki, jota ilman ei pääse Taivaaseen, on nimenomaan yksi Jumalan persoonista, on samaa olemusta Jumalan kanssa.
Jos ottaa vastaan jonkun toisen hengen, jos seuraa jotain toista Jeesusta, ei pelastu.
Ennen lähtöään Jeesus varoitti ihan ensimmäisenä että lopun aikoina tulee paljon eksyttäjiä, vääriä Jeesuksia, vääriä henkiä.
Mutta miksi Pyhää Henkeä täytyy pitää yhtenä Jumalan persoonista? Miksei riitä, että pitää sitä esim. jonkinlaisena persoonattomana Jumalan voimana?
Miksi kristittyjen herjaaminen on ateisteille ja epäjumalauskoville niin tärkeätä? Viittaan ketjun otsikkoon.
Niin, eiköhän todisteeksi Jeesuksen jumaluudesta riitä esim. se, että hän nousi todistetusti kuolleista. Mitä muuta vielä tarvitaan?
Kolminaisuus on niinkuin vesi, jolla on kolme olomuotoa, mutta samaa vettä se on kaikissa olomuodoissa. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Susi lampaan vaatteissa tulee tuosta aloituksesta mieleen. Hän viattomasti kysyy. Ja sitten alkaa hillitön pilkka ja totuuden vastustus. Aloittajallekin, kuten kaikille meille tulee se päivä, jolloin jokainen polvi notkistuu ja jokainen suu tunnustaa, Jeesus on Herra.
Vierailija kirjoitti:
Kolminaisuus on niinkuin vesi, jolla on kolme olomuotoa, mutta samaa vettä se on kaikissa olomuodoissa. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Vertaus veden eri olomuodoista ei toimi. Jos se pitäisi paikkaansa, Jumala olisi yksi ainoa persoona, joka vain ilmenee eri tilanteissa eri tavoilla.
Pyhän Yksinkertaisuus, kaksinaisoppi tai neli-oppi on liian vähän tai liikaa?
T:Urpo
Vierailija kirjoitti:
Miksi Jeesus rukoilisi itse itseään?
Vert. "Minä ja Isä olemme yhtä."
Koska, Jeesus oli rukoillessaan Jumalaa ihminen.