Miksi kolminaisuusoppi on kristityille niin tärkeä?
Moni kristitty on vahvasti sitä mieltä, ettei kolminaisuuden kieltäjät ole kristittyjä eivätkä he myöskään pääse taivaaseen. Mutta miksi kolminaisuusoppi on niin tärkeässä asemassa? Raamatusta on tosi vaikea löytää kolminaisuutta ja koko kolminaisuuden käsite on muutenkin hankala ymmärtää, jos ei ole kasvanut sellaisessa kulttuurissa johon se kuuluu luontevasti. Miten siis Jumala voisi edellyttää sellaisten asioiden ymmärtämistä, jotka on monille täysin käsittämättömiä? Miksei Jumala kertonut Raamatussa selvästi, että hän on yksi Jumala kolmessa persoonassa, jos sen ymmärtäminen olisi edellytys pelastumiselle?
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Jos Jumala kuoli ristillä niin kuka hänet herätti kuolleista.Raamatussa sanotaan että "kuolleet ei tiedä mitään".Silloinhan ristillä kuoli Isä Poika ja Pyhä Henki.Siinäpä sitä ollaan sitten.Kyllä se kolminaisuusoppi on Nikean kirkolliskokouksen aikaansaannos,jolla yritettiin yksinkertaistaa ihmisen käsitystä Jumalasta jota ei voi nähdä.Ja sitä mitä ihminen ei näe niin siihen on hänen vaikea uskoa tai käsittää.Jeesus ei ollut poliitikko mutta meillä pidetään kirkollisvaaleja ja puolueet on rooleissa niissäkin.Aikalailla menty metsään Raamatun opista.No,seuraukset on nähtävänä eli Saatana on tullut näkyväksi persoonaksi.
Onko täällä joku Jehovan todistaja etsimässä opetusta, Jeesukseen Kristukseen meidän Jumalaamme uskovilta kristityiltä?
Kolminaisuus on tiivistetty opinkappale, dogmi. Sen perusteet löytyvät ympäri Raamattua. Dogmeja on olemassa siksi että tavalliset ihmiset voisivat helpommin olla kristittyjä ilman että käyttävät koko elämäänsä Raamatun läpi kahlaamiseen.
Ei sitä ymmärtää tarvitse, mutta se joka ymmärtää ei saa sitä kieltää.
Kiviä en kumminkaan lähtisi heittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei usko Jeesusta siksi joka hän on (yhtä Isän ja Pyhän Hengen kanssa), eli Jumala, ei voi pelastua. Jos uskoo että Jeesus on joku muu kuin Raamattu ilmoittaa (esimerkiksi enkeli Miikkael, luotu, tai jotain muuta), ei se ole sama Jeesus.
Kyllä Raamatussa selkeästi varoitetaan siitä jos joku tulee julistamaan jotain toista Jeesusta. Koko kysymys on oikeastaan ihan älytön.
Raamatussa ei varoiteta toisen Jeesuksen julistamisesta vaan toisen evankeliumin julistamisesta. Jos Raamatussa pidettäisiin Jeesuksen jumaluutta pelastuskysymyksenä, miksi koko Jeesuksen jumaluus on niin vaikeasti löydettävissä siitä?
Kyllä varoitetaan 2. Kor 11:4
Olin näköjään väärässä. Kiitos asiallisesta korjauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on kyllä vissiin yks Saatanan torvi, oletko ap? Oma valintasi.
Onko tuo esimerkki kristillisestä lähimmäisenrakkaudesta?
Katso selitys aiemmasta vastauksesta ja mieti uudestaan kuka täällä jakaa Kristuksen rakkautta?
Athanasiuksen uskontunnustus (1/2)
Ekumeeninen uskontunnustus 400-luvulta.
Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.
Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta.
Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.
Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki: Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton.
Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön.
Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön.
Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias.
Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.
Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta.
Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt.
Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.
(2/2)
Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.
Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin.
Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava, että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi.
Oikea oppi on tämä: Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, yhtä lailla Jumala ja ihminen:
Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen.
Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.
Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi.
Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden.
Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.
Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.
Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.
Vierailija kirjoitti:
Kolminaisuus on tiivistetty opinkappale, dogmi. Sen perusteet löytyvät ympäri Raamattua. Dogmeja on olemassa siksi että tavalliset ihmiset voisivat helpommin olla kristittyjä ilman että käyttävät koko elämäänsä Raamatun läpi kahlaamiseen.
Minä en suoraan sanottuna ymmärrä, miksi kaikkiin dogmiin täytyisi uskoa. Minkä kukaan sille voi, jos hän on saanut toisenlaista opetusta tai jäänyt riittävää opetusta vaille? Myös Jeesuksen jumaluuden kiistäjillä on ihan vakuuttavalta kuulostavia perusteluita omille käsityksilleen. On täyttä puppua väittää, että kenen tahansa rahkeet riittää selvittämään mikä Raamatun kokonaisilmoitus on. Etenkin jos puhutaan lukutaidottomista ihmisistä menneisyydessä tai kehitysmaissa.
Nikean uskontunnustus
Ekumeeninen uskontunnustus 300-luvulta.
Me uskomme yhteen Jumalaan,
Kaikkivaltiaaseen Isään,
taivaan ja maan, kaiken näkyvän ja näkymättömän Luojaan.
Me uskomme yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan,
joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua,
Jumala Jumalasta,
valo valosta,
tosi Jumala tosi Jumalasta,
syntynyt, ei luotu,
joka on samaa olemusta kuin Isä
ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä,
joka meidän ihmisten
ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista,
tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta
ja syntyi ihmiseksi,
ristiinnaulittiin meidän puolestamme Pontius Pilatuksen aikana,
kärsi kuoleman ja haudattiin,
nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu,
astui ylös taivaisiin,
istuu Isän oikealla puolella
ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.
Me uskomme Pyhään Henkeen,
Herraan ja eläväksi tekijään,
joka lähtee Isästä ja Pojasta,
jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan
ja joka on puhunut profeettojen kautta.
Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen kirkon.
Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,
odotamme kuolleiden ylösnousemusta
ja tulevan maailman elämää.
Teologian oppia jota opetetaan pakolla papeiksi tai vastaavien päähän.Siellä sotkeutuu Joulupukki ja tontut ja enkelit,Jeesus ja Jumala, kynttilät ennustelijat,lampaat,paimenet kivasti yhdeksi joulupuuroksi.Tarpeeksi kun tätä mössöä syötetään niin johan siihen alkaa uskoa jos ei ota Raamattua ja ala lukea.Sieltä se totuus löytyy.Vai onko vastaan väittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi joku väitti: "Jeesus on ainoa tie. Jos ei Jeesusta usko Jumalaksi, ei pelastu. Tämä ei ole minun mielipide vaan Raamatussa lukee niin."
Tätä väitettä tukevaa raamatunkohtaa ei "yllättäen" löytynyt, kun sitä kysyttiin. Löytääkö kukaan muu Raamatusta sellaista kohtaa, jossa todetaan että Jeesuksen jumaluuteen uskominen on pelastumisen edellytys?
Öh, siis no Jeesushan on Jumala, ja yhtä Isän ja Pyhän Hengen kanssa. Ja Jeesus sanoo itse (Johanneksen 8. luvussa) että ellette usko minua siksi joka minä olen, te kuolette synteihinne. Niin tässähän sanotaan että silloin kuolee synteihin eli ei pelastu. Niin millä perusteella väität että "yllättäen tätä väitettä tukevaa raamatunkohtaa ei löytynyt"?
Vierailija kirjoitti:
Nikean uskontunnustus
Ekumeeninen uskontunnustus 300-luvulta.
Me uskomme yhteen Jumalaan,
Kaikkivaltiaaseen Isään,
taivaan ja maan, kaiken näkyvän ja näkymättömän Luojaan.Me uskomme yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan,
joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua,
Jumala Jumalasta,
valo valosta,
tosi Jumala tosi Jumalasta,
syntynyt, ei luotu,
joka on samaa olemusta kuin Isä
ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä,
joka meidän ihmisten
ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista,
tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta
ja syntyi ihmiseksi,
ristiinnaulittiin meidän puolestamme Pontius Pilatuksen aikana,
kärsi kuoleman ja haudattiin,
nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu,
astui ylös taivaisiin,
istuu Isän oikealla puolella
Tässä se on,kiitos.Tämmöistä se on kun ihminen alkaa puuttua Raamattuun.Ihmisen tekstiä syötetään Raamatun tekstinä.Mites se meni Ilmestys Kirjan lopussa sanottu mitä tapahtuu niille jotka muuttavat Raamatun tekstiä.Jos joku lisää.........jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi joku väitti: "Jeesus on ainoa tie. Jos ei Jeesusta usko Jumalaksi, ei pelastu. Tämä ei ole minun mielipide vaan Raamatussa lukee niin."
Tätä väitettä tukevaa raamatunkohtaa ei "yllättäen" löytynyt, kun sitä kysyttiin. Löytääkö kukaan muu Raamatusta sellaista kohtaa, jossa todetaan että Jeesuksen jumaluuteen uskominen on pelastumisen edellytys?
Öh, siis no Jeesushan on Jumala, ja yhtä Isän ja Pyhän Hengen kanssa. Ja Jeesus sanoo itse (Johanneksen 8. luvussa) että ellette usko minua siksi joka minä olen, te kuolette synteihinne. Niin tässähän sanotaan että silloin kuolee synteihin eli ei pelastu. Niin millä perusteella väität että "yllättäen tätä väitettä tukevaa raamatunkohtaa ei löytynyt"?
1. Jeesus puhui nuo sanat tietyille ihmisille tiettynä aikana tietyssä paikassa. Millä perusteella ulotat ne koskemaan kaikkia maailman ihmisiä kaikkina aikoina?
2. Miksi siinä edellytettäisiin uskoa juuri Jeesuksen jumaluuteen? Jeesukseltahan kysyttiin heti noiden sanojen jälkeen, kuka hän on, ja mitä Jeesus vastasi? Jeesus ei kertonut olevansa Jumala vaan hän sanoi olevansa "juuri se, mitä minä puhunkin teille".
2b. Mitä kaikkea Jeesuksesta täytyy uskoa voidakseen pelastua?
Vierailija kirjoitti:
Tässä se on,kiitos.Tämmöistä se on kun ihminen alkaa puuttua Raamattuun.Ihmisen tekstiä syötetään Raamatun tekstinä.Mites se meni Ilmestys Kirjan lopussa sanottu mitä tapahtuu niille jotka muuttavat Raamatun tekstiä.Jos joku lisää.........jne.
Raamattu koottiin vasta satoja vuosia sen jälkeen kun Ilmestyskirja kirjoitettiin, joten Ilmestyskirjan sanat ei voi mitenkään koskea koko Raamattua. Yhtä hyvin voisi väittää, että Ilmestyskirjan liittäminen osaksi Raamattua oli väärin, koska siinähän lisättiin kaikki muut Raamatun kirjat Ilmestyskirjan kanssa samoihin kansiin!
Ei se ole tärkeä kristityille, saatanalle se on.
Ilmestyskirja 1:ssa lukee seuraavaa: "Minä olen A ja O, sanoo Herra Jumala joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.
Tämä taitaa lukea jopa Jehovantodistajien Uuden Maailman "käännöksessä".
Eli jos aloittjaja on kyseisen vapaamuurarilahkon harhaanjohdettu, niin jopa teidän omassa raamatussanne lukee että Jeesus on Jumala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu koottiin vasta satoja vuosia sen jälkeen kun Ilmestyskirja kirjoitettiin, joten Ilmestyskirjan sanat ei voi mitenkään koskea koko Raamattua. Yhtä hyvin voisi väittää, että Ilmestyskirjan liittäminen osaksi Raamattua oli väärin, koska siinähän lisättiin kaikki muut Raamatun kirjat Ilmestyskirjan kanssa samoihin kansiin!
Miinustajalle tiedoksi, että pidän täysin järjettömänä kieltää Ilmestyskirjan liittämistä Raamattuun. Sille löytyy kuitenkin yhtä "hyvät" perusteet kuin sille, että Ilmestyskirjan sanojen tulkitaan koskevan koko Raamattua - kirjaa tai pikemminkin kirjakokoelmaa, joka koottiin vasta satoja vuosia sen jälkeen kun Ilmestyskirja kirjoitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en suoraan sanottuna ymmärrä, miksi kaikkiin dogmiin täytyisi uskoa. Minkä kukaan sille voi, jos hän on saanut toisenlaista opetusta tai jäänyt riittävää opetusta vaille? Myös Jeesuksen jumaluuden kiistäjillä on ihan vakuuttavalta kuulostavia perusteluita omille käsityksilleen. On täyttä puppua väittää, että kenen tahansa rahkeet riittää selvittämään mikä Raamatun kokonaisilmoitus on. Etenkin jos puhutaan lukutaidottomista ihmisistä menneisyydessä tai kehitysmaissa.
Ole sitten uskomatta. Tuonpuoleisessa sitten vahvistuu mikä dogmi oli oikeassa. Tai sitten ateistit olivat oikeassa ja lakkaamme vain olemasta.
Kyllä varoitetaan 2. Kor 11:4