Miksi kolminaisuusoppi on kristityille niin tärkeä?
Moni kristitty on vahvasti sitä mieltä, ettei kolminaisuuden kieltäjät ole kristittyjä eivätkä he myöskään pääse taivaaseen. Mutta miksi kolminaisuusoppi on niin tärkeässä asemassa? Raamatusta on tosi vaikea löytää kolminaisuutta ja koko kolminaisuuden käsite on muutenkin hankala ymmärtää, jos ei ole kasvanut sellaisessa kulttuurissa johon se kuuluu luontevasti. Miten siis Jumala voisi edellyttää sellaisten asioiden ymmärtämistä, jotka on monille täysin käsittämättömiä? Miksei Jumala kertonut Raamatussa selvästi, että hän on yksi Jumala kolmessa persoonassa, jos sen ymmärtäminen olisi edellytys pelastumiselle?
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoihan hän selvästi.esim.
Kun Jeesus oli kasteella,taivaasta kuului ääni tämä on minun rakas poikani, kuulkaa häntä,ja pyhähenki niinkuin kyyhkynen laskeutu hänen päälleen.Siinä oli kaikki Isä,Poika,Pyhähenki.
Miten tuo mielestäsi todistaa Jeesuksen jumaluudesta?
Jeesuksen sanottiin siis olevan Jumalan poika. Entä sitten? Roomalaiskirjeessä sanotaan, että mekin olemme Jumalan lapsia: "Henki itse todistaa yhdessä meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia." Olemmeko siis mekin jumalia tai Jumalan persoonia? Vai olisiko sittenkin niin, että myös ihan tavallinen ihminen - jopa syntinen ihminen - voi olla Jumalan lapsi? Jos olet jälkimmäisellä kannalla, Jeesuksen sanominen Jumalan pojaksi ei millään riitä osoittamaan hänen jumaluuttaan.
Isä, kirkasta sinä nyt minut, ota minut luoksesi ja anna minulle se kirkkaus, joka minulla oli sinun luonasi jo ennen maailman syntyä (Joh.17:5). Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä (Joh.17:22). Isä, minä tahdon, että ne, jotka olet minulle antanut, olisivat kanssani siellä missä minä olen. Siellä he näkevät minun kirkkauteni, jonka sinä olet antanut minulle, koska olet rakastanut minua jo ennen maailma luomista (Joh.17:24).
Tässä kerrotaan, että Jumala on antanut kirkkauden Jeesukselle ja Jeesus on antanut kirkkauden ihmisille.
Jeesus ja ihmiset eivät tämän mukaan ole samoja (jumalia tai ihmisiä) vaan erilaisia. Jeesuksella oli kirkkaus ennen ihmisiä.
"Jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä." Jeesus puhuu Jumalalle sanoen, että he ovat yhtä Jumalan kanssa.
Hän sanoo antaneensa ihmisille kirkkauden, jotta ihmiset pääsisivät myös heidän yhteyteensä, niin kuin he olevat yhtä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kolminaisuusopin ymmärtäminen ole pelastuskysymys, tietenkään :) Mut kun puhutaan opista, niin soisi asioiden olevan kohdillaan. Tuota sanaa ei käytetä, mutta villakoiran ydin on se, että meillä on Jumala, Jeesus ja Pyhä Henki, ja ne on myös yksi.
Nipotan ja sanon, että meillä on Jumala.
Jumalalla on kolme persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Ap onko sulla kenties jotain Jeesusta vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Ap onko sulla kenties jotain Jeesusta vastaan?
Miksi niin kuvittelet? Aloitus oli suunnattu sitä vastaan, että monet kristityt asettaa kolminaisuusoppiin uskomisen pelastuksen ehdoksi.
'Olkoon teilläkin sellainen mieli, joka Kristuksella Jeesuksella oli.
Hänellä oli Jumalan muoto,
mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan
olla Jumalan vertainen
vaan luopui omastaan.
Hän otti orjan muodon
ja tuli ihmisten kaltaiseksi.
Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa,
hän alensi itsensä
ja oli kuuliainen kuolemaan asti,
ristinkuolemaan asti.
Sen tähden Jumala on korottanut hänet yli kaiken
ja antanut hänelle nimen,
kaikkia muita nimiä korkeamman.
Jeesuksen nimeä kunnioittaen
on kaikkien polvistuttava,
kaikkien niin taivaassa kuin maan päällä ja maan alla,
ja jokaisen kielen on tunnustettava
Isän Jumalan kunniaksi:
Jeesus Kristus on Herra.'
Sanaa kolminaisuus ei raamatussa ole. Itse olen kristitty, mutta en usko ns. kolminaisuusoppiin. Miten Jumalalla voi olla kolme eri persoonaa ? Onko Jeesukselta kaksi isää, kun hän sikisi Pyhästä Hengestä? Uskon, että sama Jumala on näyttäytyy eri titteleissä/tehtävissä ei erillisinä persoonina.
Ehkä Jumaluutta ei lopulta kukaan ihminen pysty täysin selittämään.
Se isä ja poika siinä on se tärkein ja siis oletkuksena tietty, että se pyhä henki edustaa myös miestä.
Kompastutte omaan nokkeluuteenne. Jos jotain ei ymmärrä, se ei silti tarkoita, etteikö se olisi totta. Kysykää aivokirurgeilta, onko ne nähneet yhtään ajatusta aivoja leikatessaan.
Kolminaisuuden hyväksyn Raamatun mukaisena tulkintana, mutta itse en ole löytänyt käsitteelle kolmesta eri persoonasta perusteita.
Jos, Raamatusta löytyy kohtia, jotka tukevat tulkintaa kolmesta eri persoonasta, niin voisiko joku ystävällisesti laittaa nämä Raamatun kohdat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä aukeaa sinulle myöhemmin. Jeesuksen Jumaluus tulee kyllä ilmi monessa kohtaa Raamatussa. Jos sanon mitä Raamatussa sanotaan, en tarkoita sillä rienata. Minä rakastan Jeesusta, en väitä häntä valehtelijaksi, kiertelijäksi ja kaartelijaksi ja kieroilijaksi. Tunnustan hänet Jumalaksi, meidän pelastajaksi. Jos olet käsittänyt että minä rienaisin Jeesusta ja yrittäisin tehdä tyhjäksi mitä Raamatussa sanotaan tai vääntää kirjoitukset kieroon, olet erehtynyt. Raamattu on minulle Pyhä ja Jumala on minulle Pyhä. Otan tosissani sen mitä Raamatussa sanotaan.
Tuossa on vaan sellainen "pieni" ongelma, että Jeesuksen jumaluus ei ole selvä läheskään kaikille Raamatun lukeneille puhumattakaan niistä, jotka ei ole lukenut Raamattua. Jos Jeesuksen jumaluuden ymmärtäminen on edellytys taivaaseen pääsemiselle, miksi siitä on
Uudestisyntynyt kristitty ymmärtää Raamatun.
Pyhä Henki johdattaa.
Raamattu on Jumalan Sana - Sola Scriptura.
Vierailija kirjoitti:
Pyhä Henki johdattaa.
Sola scriptura kaatuu omaan mahdottomuuteensa eli siihen, että sitä ei voi perustella yksin Raamatulla.
Vierailija kirjoitti:
Kolminaisuuden hyväksyn Raamatun mukaisena tulkintana, mutta itse en ole löytänyt käsitteelle kolmesta eri persoonasta perusteita.
Jos, Raamatusta löytyy kohtia, jotka tukevat tulkintaa kolmesta eri persoonasta, niin voisiko joku ystävällisesti laittaa nämä Raamatun kohdat.
No vaikka Efesolaiskirje 4:30 Monessa kohtaa Raamattua Pyhästä Hengestä puhutaan siten että voidaan päätellä että Pyhä Henki on persoona. Hänestä puhutaan "hän", ei "se", Pyhän Hengen saattamiseksi murheelliseksi varoitetaan. Jos Pyhä Henki olisi kuten joku sähkövirta, voiko sähkövirta tai voimavirta olla murheellinen? Pyhää Henkeä kuvataan myös Jeesuksen kaltaiseksi. Pyhä henki ilmoittaa, toimii, tuntee, tahtoo, muistuttaa..
Pyhän Hengen pilkkaamisesta Raamattu varoittaa, se on synti mitä ei saa anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyhä Henki johdattaa.
Sola scriptura kaatuu omaan mahdottomuuteensa eli siihen, että sitä ei voi perustella yksin Raamatulla.
Miten? Raamattu on kristinuskon Pyhä Kirja joka alkaa luomisesta ja loppuu ilmestyskirjaan. Jumala on puhunut. Traditiotako tarkoitat että tarvitaan lisäksi? Se ei ole Raamatullista.
Vierailija kirjoitti:
Tutki Johannes 14:26, 15:26 ja 16:14-14 Siellä on Kreikan kielellä käytetty sanaa joka tarkoittaa maskuliinista "that person".
Jos joku osaa auttaa paremmin niin hyvä, mutta tosiaan kannattaa etsiä itse tietoa, löytyy hyviä sivustoja varsinkin englannin kielellä.
Miksi täältä poistetaan Raamatullisia vastauksia??
Esim; vain Raamatullinen Jeesus pelastaa. Jehovan todistajien väärä Jeesua ei pelasta. Väittävät Hänen olevan arkkienkeli Mikael. Enkelit ovat luotuja.
Muslimit väittävät Jeesuksen olleen pelkkä profeetta, siis ihminen.
Vain Raamatullinen Jeesus pelastaa!
Vierailija kirjoitti:
Miksi täältä poistetaan Raamatullisia vastauksia??
Esim; vain Raamatullinen Jeesus pelastaa. Jehovan todistajien väärä Jeesua ei pelasta. Väittävät Hänen olevan arkkienkeli Mikael. Enkelit ovat luotuja.
Muslimit väittävät Jeesuksen olleen pelkkä profeetta, siis ihminen.
Vain Raamatullinen Jeesus pelastaa!
Korj; siis Jeesus. Jehovien kohdalla tuli kirjoitusvirhe ( Jeesua).
Sola Scriptura= vain Raamattu. Siinä on kaikki. Jumala on puhunut. Alkaa luomisesta ja loppuu ilmestyskirjaan.
Raamtun ulkopuolinen traditio sisältää paljon ei Raamatullista!
Vierailija kirjoitti:
Niin siis oliko sinulle ongelma että ne persoonat on erillisiä? Nehän puhuu toisilleen.
Pasi Turusella on kirja: Kolmiyhteinen Jumala.
Ahaa. No voisikohan siihen sitten vaikuttaa se että jos ei ole uskossa. Jos sinulla ei ole Pyhää Henkeä, niin Raamattu ei avaudu sinulle samalla tavalla kuin uskossa olevalle. Samotenhan esimerkiksi juutalaisilla on peitevaate silmillä. Itselle on ihan selkeästi nähtävissä Raamatusta Jeesuksen Jumaluus. Ilmankos et ymmärtänyt tuota Johanneksen evankeliumin kahdeksatta lukuakaan. Ehkä jokin toinen henki vaikuttaa sinussa. Vaikea sanoa miten ateistit ja saatanan palvojat ja muut harhaoppiset ymmärtää Raamattua. Monet silti lukee sitä. Ilmeisesti tarkoituksena on vain tuo vääntely ja sekoittaminen.
Kiitos että valotit, olin jo unohtanut tuon että kaikki ihmiset ei tosiaan pysty lukemaan asioita niin kuin ne siellä lukee / ymmärtämään lukemaansa. Välillä meinaa hermo mennä teihin kun ei yksinkertaiset asiat mene vaan perille.