Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa mua...Miks mun kulutus on näin paljon? 42m2 kaksio ja kulutus 240kwh/kk

Vierailija
06.02.2024 |

Asun siis 42m2 kerrostalokaksiossa.

Lämmitysmuotona kaukolämpö, taloyhtiö maksaa.

Ei ole lattialämmitystä.

Kuukausikulutus 240kwh

Sähköä kuluttavat laitteeni:

Jääkaappipakastin

Liesi ja uuni

Pyykinpesukone kerran tai kaksi viikossa.

Pöytätietokone

Valaistus

En ymmärrä miksi minulla on noin suuri kulutus...Neuvoja Mitä teen jotta saan kulutusta pienemmäksi?

Kommentit (163)

Vierailija
21/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on isommassa kaksiossa talvikulutus usein reilu 200, eli ei tuo täysin poikkeuksellista ole.

Pöytäkone vielä läppäriä paljon enemmän sähköä. Onko koko ajan päällä vai ainoastaan tarvittaessa?

Teetkö usein uuniruokaa? Onko jääkaappipakastin tosi vanha?

Oman sähköyhtiön palvelusta saat tarkat graafit sähkönkulutuksesta tunneittain. Onko kulutus koko ajan tasaisen kovaa vai onko minä päivinä ja tunteina piikkejä? Mitä teit tuohon aikaan?

Miksi se kulutus talvella lisääntyisi jos asunnossa kaukolämpö.

Vierailija
22/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitko jostain lainaksi energiankulutusmittarin? Meilläpäin niitä saa jopa kirjastosta, itse ostin kympillä älypistorasian, jossa on mittari samassa.

Minulla meni viime kuussa sähköä 120 kWh 61-neliöisessä asunnossa, joten kulutuksesi vaikuttaa kyllä hurjalta, kun kyse ei ole mistään jokapäiväisestä saunomisesta tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä kulutus. Mulla menee isommassa kaksiossa reilut 800 kWh vuodessa.

Vierailija
24/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, oisko patterit täysillä? Mikään taloyhtiö ei maksa sun sähkölaskuja. 

No ei ole täysillä

ap

Vierailija
25/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä kulutus. Mulla menee isommassa kaksiossa reilut 800 kWh vuodessa.

No niin on!

Mutta mitä voin tehdä??

ap

Vierailija
26/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on isommassa kaksiossa talvikulutus usein reilu 200, eli ei tuo täysin poikkeuksellista ole.

Pöytäkone vielä läppäriä paljon enemmän sähköä. Onko koko ajan päällä vai ainoastaan tarvittaessa?

Oman sähköyhtiön palvelusta saat tarkat graafit sähkönkulutuksesta tunneittain. Onko kulutus koko ajan tasaisen kovaa vai onko minä päivinä ja tunteina piikkejä? Mitä teit tuohon aikaan?

Minulla oli lto:n esilämmitysvastus säädetty +15 asteeseen. Pakkasella lähti lämmittämään tuloilmaa sähköllä. Näkyi heti 10-15 euron nousuna sähkölaskussa/kk. Tiputin asetuksen +5 asteeseen.

Vierailija
27/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, oisko patterit täysillä? Mikään taloyhtiö ei maksa sun sähkölaskuja. 

Kaukolämpö.

Vierailija
28/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu ihan täysin siitä paljonko hehkutat liettä ja uunia ja vanha jääkaappipakastinkin voi haukata ylättävän paljon ja sekin vuorokaudet läpeensä hyrrää siellä.

Vierailija
29/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli sähköyhtiölläsi on sovellus tai nettisivu mistä voit katsoa tuntikohtaisia kulutuslukemia, niin katso siitä eilisen kulutuksia. Pidä vaikka kirjaa miten eri laitteet ovat olleet päällä. Itse olin nyt pari yötä reissussa ja 2,4 kwh oli asunnon kulutus tyhjänä kaukolämmöllä. 31 päivän kuukaudella tuo olisi 74,4 kwh. Sähköyhtiön tilastoista näen hyvin miten olen pitänyt muita laitteita käytössä. 

Ja voi valita ottaako sähkön myyntiyhtiön, siirtoyhtiön vai kansallisen datahubin. Viimeistään tuolta oman datahubin palvelusta löytyy käyrät, jos ei sähköyhtiöiden palveluita ole käyttänyt ja jos ei halua niihin tehdä tunnuksia. Kannattaa tosiaan katsoa, sieltä tuntikäyristä näet hyvin paljon esim. pesukone ja uuni vie.

Jos keittiön kodinkoneet ovat sen 20 vuotta vanhoja, ne voivat hyvinkin kuluttaa tavanomaista enemmän. Tuollainen reilu pari kWh/pv on tosiaan aika normaali "taustakulutus", joka tulee lähinnä jääkaapista ja pakastimesta vaikka ei kukaan olisi kotona tekemässä yhtään mitään.

Vierailija
30/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neliöt ei vaikuta kaukolämpötalossa sähkönkulutukseen.

Vierailija
31/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 40 neliön luukku ja kulutus keskimäärin 100kWh kuussa.

Vierailija
32/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jääkaappipakastin paskana ja huutaa täysillä?

Vierailija
33/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisitko jostain lainaksi energiankulutusmittarin? Meilläpäin niitä saa jopa kirjastosta, itse ostin kympillä älypistorasian, jossa on mittari samassa.

Minulla meni viime kuussa sähköä 120 kWh 61-neliöisessä asunnossa, joten kulutuksesi vaikuttaa kyllä hurjalta, kun kyse ei ole mistään jokapäiväisestä saunomisesta tms.

Niin...Ei mulla edes ole saunaa.

ap

Vierailija
34/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmivesivaraaja? Lotraat suihkussa?

Vierailija
35/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lähistöllä telemastoa? 5g-säteilytys käyttää paljon sähköä, joten se lypsetään lähialueiden taloista. Yleensä jakaantuu niin monelle, että pientä lisää kulutuksessa ei huomaa.

Vierailija
36/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan normaalia, että talviaikaan ollaan enemmän sisällä ja käyttämässä laitteita kuin kesäaikaan. Samoin 30 asteen pakkasella lämpimän uuniruuan teko houkuttelee enemmän kuin 30 asteen helteellä. Siksi ilman lämmityskulujakin pienessä kerrostaloasunnossa voi näkyä eroa kesä- ja talvikuukausien välillä.

Vierailija
37/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämmivesivaraaja? Lotraat suihkussa?

Jo alussa kerrottu että kerrostalo, eli silloin sähkölämmitystä ei ole eli ei myöskään lämminvesivaraajaa. Tämän ymmärtää lapsikin.

Vierailija
38/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tekee 8kwh päivässä. Laske ensinnäkin jääkaapin kulutus. Jossain siellä kyllä lukee, kuinka paljon se kuluttaa. Samoin voi laskea tietokoneen kulutuksen sen mukaan mitä sitä käytät päivittäin. Ja miksei myös nuo muut laitteet. Näet pitääkö kulutus paikkansa vai onko joku juttu mistä et tiedä. 

Tekee 333w/h eli käytännössä ei juuri mitään, pakastin, jääkaappi käyvät 24/h...

Vierailija
39/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaapin takaa kannattaa myös muistaa imuroida, kun sanovat sen vaikuttavat kulutukseen jos kovin pölyä kertynyt kuumentamaan laitetta.

Vierailija
40/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli lto:n esilämmitysvastus säädetty +15 asteeseen. Pakkasella lähti lämmittämään tuloilmaa sähköllä. Näkyi heti 10-15 euron nousuna sähkölaskussa/kk. Tiputin asetuksen +5 asteeseen.

Eli puhallat +5 asteista ilmaa, tuo +15 on sekin jo ihan alarajoilla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi