Millainen kotivara sinulla on? Minulla on!!
100 tölkkiä hernekeittoa, 50 tölkkiä lihapullakastiketta, 100 pussia makaronia, 20 tölkkiä herkkusieniä, 20 tölkkiä lihakeittoa, 30 tölkkiä nötköttiä, 10 purkkia sardiinia ja 40 tölkkiä tonnikalaa, 50 purkkia tomaattimurskaa, jauhoja, juustoraastetta pakastimessa 10 pussia.
Tämän lisäksi minulla on kuiva lihaa 15 pussia, perunalastuja yms.
Aion kasvattaa vielä kotivaraani.
Kommentit (44)
Viikon kotivara. Hyi hitto mikä määrä säilykkeitä. 😱
Eikä yhtään vettä? Se on tärkeämpää kuin mikään noista.
Lisäisin tuohon teetä, kahvia ja sokeria.
Ruokaöljyä suolaa ja mausteita kannattaa olla jos aikoo noitä oikeasti valmistaa ja syödä. Makaroni sellaisenaan purkkitonnikalan kanssa on aika brutaali makuelämys.
Jos ei ole vettä niin missä keität makaronit?
Jos ei ole sähköä niin miten ajattelit keittää ne makaronit sen jälkeen kun olet löytänyt vettä?
Mulla on 72 h kotivara, joka käytännössä on siis ihan normaalistikin ostamani ruokamäärä. Enhän muutenkaan käy joka päivä kaupassa. Lisäksi on retkeilyharrastuksen ja kertausharjoitusten kautta kertyviä ateriapusseja.
Vesipönkkä (avaamaton) on aina varalta, koska meillä päin menee muutenkin välillä sähköt poikki.
Sokeri on tärkein. Siitä voi tehdä kirkasta ja sillä on aina menekkiä kriisitilanteessa joko käsidesinä tai sisäisesti nauttittuna.
Hyvä kun kysyit koska tuo muistutti että munkin pitää päivittää/tarkistaa mun kotivara. Tässä mitä mulla on:
1. Puhdasta vettä isoissa pulloissa ehkä 6 litraa.
2. Pari taskulamppua.
Se onkin sitte varmaan siinä. Mutta se vesi on ollut pulloissa jo varmaan 3 vuotta, joten ehkä mun pitäis vaihtaa se uuteen veteen. Ja ne taskulamputkin on jossain pölyttynyt jo paljon yli 3 vuotta joten ehkei nekään toimi enää. Pitää tarkistaa.
Kaikkea muuta tarpeellista eli ruokaa, vessapaperia yms mulla nyt aina muuteskin on niin runsaasti kotona ettei sitä tarvitse erikseen kotivaraksi hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 72 h kotivara, joka käytännössä on siis ihan normaalistikin ostamani ruokamäärä. Enhän muutenkaan käy joka päivä kaupassa. Lisäksi on retkeilyharrastuksen ja kertausharjoitusten kautta kertyviä ateriapusseja.
Vesipönkkä (avaamaton) on aina varalta, koska meillä päin menee muutenkin välillä sähköt poikki.
Aikoinaan matkustelin Kazakstanissa maaseudulla ja olin siellä vieraana paikallisen kaverini kotona. Siellä tuli sähkökatko. Niinpä kaverini alkoi selittää minulle että mikä kumma se sähkökatko on, että "nyt moneen tuntiin ei sitten ole sähköä käytettävissä, koska..."
Mulla meni hetken aikaa tajuta että mitä ihmettä mun kaveri oikein selittää, kunnes sanoin "kyllä mä tiedän mikä sähkökatko on! Kyllä meillä Suomessakin on sähkökatkoja!"
Ja silloin mun kaverilla meni hetken aikaa tajuta että mitä ihmettä mä oikein selitän, kunnes hän sanoi "mitä? Onko Euroopassakin sähkökatkoja?" Hän ei meinannut niin millään uskoa.
Nyt olen jo vuosia asunut Tampereen keskustassa. Ja olen jo unohtanut sähkökatkojen olemassaolon. Koskaan ei kertaakaan tässä asunnossa ole sellaista ollut. Mitä kummaa ne sähkökatkot nyt taas ovatkaan, häh? Sen tiedän mitä vesikatkot ovat, niitä on joitain kertoja ollut, kun naapurissa on tehty jotain vesiremonttia tms. Onneksi ennalta suunnitelluista remonttivesikatkoista tiedotetaan aina hyvin etukäteen - niihin on helppo varautua. Kun taas maaseudun sähkökatkoista ei etukäteen voi koskaan tietää - pitää olla aina varautunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan matkustelin Kazakstanissa maaseudulla ja olin siellä vieraana paikallisen kaverini kotona. Siellä tuli sähkökatko. Niinpä kaverini alkoi selittää minulle että mikä kumma se sähkökatko on, että "nyt moneen tuntiin ei sitten ole sähköä käytettävissä, koska..."
Mulla meni hetken aikaa tajuta että mitä ihmettä mun kaveri oikein selittää, kunnes sanoin "kyllä mä tiedän mikä sähkökatko on! Kyllä meillä Suomessakin on sähkökatkoja!"
Ja silloin mun kaverilla meni hetken aikaa tajuta että mitä ih
PS. Onpas maaseudun elämä vaikeeta! Kaipaan maaseudulle.
Kotona on kotivara koko perheelle + varalta 2 muulle ihmiselle n. 3 viikoksi. Mökille ollaan pikku hiljaa kasvatettu kotivaraa aiemmasta 3 kuukaudesta 12 kuukauteen, koska todennäköisyys todelliselle kriisille on kasvanut huomattavasti ja jos anarkia uhkaa, niin siirrytään mökille jossa on myös pommisuojana ja kylmäsäilytystiloina toimivat kellarit, generaattorit, tuhansia litroja polttoainetta, aurinkopaneelit jne. Eli mökillä pärjätään vuosi perheen ja mahdollisesti kahden sukulaisen kanssa ja voidaan myös metsästää ravintoa sen jälkeenkin. Mökillä on myös aseita, patruunoita ja muita puolustustarvikkeita riittävästi. Anarkiassahan kotivarasta ei ole yhtään mitään hyötyä jos sitä ei pysty puolustamaan. On maailman yksinkertaisin asia napata kotivara itselle aseettomilta ja puolustuskyvyttömiltä.
Vierailija kirjoitti:
Kotona on kotivara koko perheelle + varalta 2 muulle ihmiselle n. 3 viikoksi. Mökille ollaan pikku hiljaa kasvatettu kotivaraa aiemmasta 3 kuukaudesta 12 kuukauteen, koska todennäköisyys todelliselle kriisille on kasvanut huomattavasti ja jos anarkia uhkaa, niin siirrytään mökille jossa on myös pommisuojana ja kylmäsäilytystiloina toimivat kellarit, generaattorit, tuhansia litroja polttoainetta, aurinkopaneelit jne. Eli mökillä pärjätään vuosi perheen ja mahdollisesti kahden sukulaisen kanssa ja voidaan myös metsästää ravintoa sen jälkeenkin. Mökillä on myös aseita, patruunoita ja muita puolustustarvikkeita riittävästi. Anarkiassahan kotivarasta ei ole yhtään mitään hyötyä jos sitä ei pysty puolustamaan. On maailman yksinkertaisin asia napata kotivara itselle aseettomilta ja puolustuskyvyttömiltä.
Tuosta tulee mieleen romaani nimeltä "Jennyn päiväkirja". Täysin fiktionaalinen romaani, en muista sen kirjoittajan nimeä, en jaksa googlata, joskus yli 10 vuotta sitten luin sen. Siinä oli tosiaan tapahtunut jokin melkein niinkuin "maailmanloppu", olikohan se jokin ydinsota, ja niin sitten Jenny ja muut selviytyjät pysyttelivät maan alla turvassa pommisuojassa kun kaikki maapallon ilmakehä oli täpötäynnä vaarallista radioaktiivisuutta. Siellä pommisuojassa oli tosiaan tosi isot "kotivarat" eli kaikkea tarvittavaa ruokaa ja vettä tosi pitkäksi ajaksi. Mutta siellä ulkona kaduilla jne kuljeksi muita ihmisiä joilla ei ollut pommisuojaa, ei ollut jotain kellaria, ei ollut jotain suurta kotivaraa, joten niinpä ne ihmiset sitten ihan älyttömän sairaina heikkoina likaisina nälkäisinä ja radioaktiivisuuden riuduttamina vain kuljeksivat ympäriinsä... ja yrittivät esimerkiksi päästä sisään sinne Jennyn pommisuojaan. Eikä Jennyn pommisuojan väki voinut tehdä mitään muuta kuin vain pitää ovi visusti kiinni. Ulkona olevat ihmiset kuolivat... varmasti, ennemmin tai myöhemmin. Siellä ne kuljeksivat kunnes kuolivat. Sisällä pommisuojassa oleva väki selviytyi. Mutta heidän tarvitsi katsoa ulos pommisuojan ovesta, ikkunasta, heidän tarvitsi nähdä kun muut kuolivat.
Kuivamuonaa on jonkun verran enemmän kuin mitä normaalisti olisi ellei mihinkään pitäisi varautua. Muuten ruokaa on ehkä noin viikoksi. Vettä viisi litraa per nuppi, retkikeitin ja siihen kaasua.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun kysyit koska tuo muistutti että munkin pitää päivittää/tarkistaa mun kotivara. Tässä mitä mulla on:
1. Puhdasta vettä isoissa pulloissa ehkä 6 litraa.
2. Pari taskulamppua.
Se onkin sitte varmaan siinä. Mutta se vesi on ollut pulloissa jo varmaan 3 vuotta, joten ehkä mun pitäis vaihtaa se uuteen veteen. Ja ne taskulamputkin on jossain pölyttynyt jo paljon yli 3 vuotta joten ehkei nekään toimi enää. Pitää tarkistaa.
Kaikkea muuta tarpeellista eli ruokaa, vessapaperia yms mulla nyt aina muuteskin on niin runsaasti kotona ettei sitä tarvitse erikseen kotivaraksi hankkia.
Vesi säilyy maaperän kallionkoloissa miljardeja vuosia juomakelpoisena. Vaan heti kun se pullotetaan muovin sisään niin ei tarvitse odottaa kuin pari vuotta kunnes se on pilalla!
Niitä mitä käytän perusruuanlaiossa muutenkin. Pastaa, riisiä, kvinoaa, kookosmaitoa, tomaattisosetta, kuivattuja papuja ja linssejä. jne. Käytän todella vähän säilykkeitä, joten hyvin vähän niitä varastoon ostan.
Kotona viikon kotivara, mökillä 1.5 vuoden kotivara ja kaikki tarpeellinen viljelyn aloittamiseen.
Paljon erilaisia purkutettuja tuotteita, suurin osa itse kerättyä ja käytetään niitä joka talvi ja seuraavana vuonna keräillään taas uusia, eli ei pääse vanhentumaan
Ihmekös oli kaupasta tonnikalapurkit loppu! =D
Vierailija kirjoitti:
Eikä yhtään vettä? Se on tärkeämpää kuin mikään noista.
Keittoja voi juoda... ;)
Vierailija kirjoitti:
Kotona viikon kotivara, mökillä 1.5 vuoden kotivara ja kaikki tarpeellinen viljelyn aloittamiseen.
Paljon erilaisia purkutettuja tuotteita, suurin osa itse kerättyä ja käytetään niitä joka talvi ja seuraavana vuonna keräillään taas uusia, eli ei pääse vanhentumaan
Minä ostin kirjan ruuan säilömisestä kotikonstein ja hurahdin myös. Nyt on liikaa kaikkea säilössä enkä enää keksi mitä niillä tekis.
🤢