Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen kotivara sinulla on? Minulla on!!

Vierailija
06.02.2024 |

100 tölkkiä hernekeittoa, 50 tölkkiä lihapullakastiketta, 100 pussia makaronia, 20 tölkkiä herkkusieniä, 20 tölkkiä lihakeittoa, 30 tölkkiä nötköttiä, 10 purkkia sardiinia ja 40 tölkkiä tonnikalaa, 50 purkkia tomaattimurskaa, jauhoja, juustoraastetta pakastimessa 10 pussia.

Tämän lisäksi minulla on kuiva lihaa 15 pussia, perunalastuja yms.

Aion kasvattaa vielä kotivaraani.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, pitäisi kysyä naapurilta. Helpompi se sitten on käydä voimalla ottamassa tarvitsemansa.

Vierailija
22/44 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona on kotivara koko perheelle + varalta 2 muulle ihmiselle n. 3 viikoksi. Mökille ollaan pikku hiljaa kasvatettu kotivaraa aiemmasta 3 kuukaudesta 12 kuukauteen, koska todennäköisyys todelliselle kriisille on kasvanut huomattavasti ja jos anarkia uhkaa, niin siirrytään mökille jossa on myös pommisuojana ja kylmäsäilytystiloina toimivat kellarit, generaattorit, tuhansia litroja polttoainetta, aurinkopaneelit jne. Eli mökillä pärjätään vuosi perheen ja mahdollisesti kahden sukulaisen kanssa ja voidaan myös metsästää ravintoa sen jälkeenkin. Mökillä on myös aseita, patruunoita ja muita puolustustarvikkeita riittävästi. Anarkiassahan kotivarasta ei ole yhtään mitään hyötyä jos sitä ei pysty puolustamaan. On maailman yksinkertaisin asia napata kotivara itselle aseettomilta ja puolustuskyvyttömiltä.

Tuosta tulee mieleen romaani nimeltä "Jennyn päiväkirja". Täysin fiktiona

Mitenhän vessa-asiat hoidetiin pommisuojassa, jos sielä oltiin kuukausitolkulla tulematta ulos... Meinaan, että kai ne muovipussit pitää välillä tyhjentääkin.  Kirjailija ei ehkä sitä miettinyt, mutta sehän on vain taiteellista vapautta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän vessa-asiat hoidetiin pommisuojassa, jos sielä oltiin kuukausitolkulla tulematta ulos... Meinaan, että kai ne muovipussit pitää välillä tyhjentääkin.  Kirjailija ei ehkä sitä miettinyt, mutta sehän on vain taiteellista vapautta...

Tiedät kyllä että tälläkin hetkellä Suomen suurissa kaupungeissa on maan alla tai kallion sisällä suuria pommisuojia joissa voidaan oleilla ihan loputtoman pitkiä aikoja. Jotenkin ihmeellisesti viranomaiset ovat rakentaneet niihin pommisuojiin kyvyn huolehtia puhtaasta hengitysilmasta, vessa-asioiden hoitamisesta, ja muistakin perustarpeista, ihan tajuttoman moniksi kuukausiksi eteenpäin. Tajuttoman kalliit pommisuojat ovat ihan eri asia kuin esim kerrostalojen kellareihin rakennetut väestönsuojat. Noiden väestönsuojien pääasiallinen tarkoitus on pitää ihmiset väliaikaisesti hetken aikaa lyhytikäisesti hengissä jos rakennus sattumalta pommi-iskun vuoksi sattuu kaatumaan niskaan. Mutta jos se rakennus siinä pommi-iskussa myös syttyy tuleen... niin se on oivoi, silloin se väestönsuoja on maanalainen kuolemanloukko jossa kaikki ihmiset kuolevat tulipalossa ilman mitään mahdollisuutta päästä pakoon! Kun taas todellisessa pommisuojassa ei yksikään ihminen ole ikinä kuollut tulipalossa, koska kaikki pommisuojat ovat tulipalonkestäviä, kykenevät tarjoamaan ihmisille hengitysilmaa eli happea, vaikka koko ympäröivä kaupunki olisi tulessa!

Vierailija
24/44 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedät kyllä että tälläkin hetkellä Suomen suurissa kaupungeissa on maan alla tai kallion sisällä suuria pommisuojia joissa voidaan oleilla ihan loputtoman pitkiä aikoja. Jotenkin ihmeellisesti viranomaiset ovat rakentaneet niihin pommisuojiin kyvyn huolehtia puhtaasta hengitysilmasta, vessa-asioiden hoitamisesta, ja muistakin perustarpeista, ihan tajuttoman moniksi kuukausiksi eteenpäin. Tajuttoman kalliit pommisuojat ovat ihan eri asia kuin esim kerrostalojen kellareihin rakennetut väestönsuojat. Noiden väestönsuojien pääasiallinen tarkoitus on pitää ihmiset väliaikaisesti hetken aikaa lyhytikäisesti hengissä jos rakennus sattumalta

PS. Nyt tuli mieleen. Toisen maailmansodan kuuluisin "kaupunkien totaalituhoaminen pommeilla" oli se kun Japanin kahteen kaupunkiin pudotettiin atomipommit. Mutta toiseksi kuuluisin: Dresdenin pommitus! Sinne ei pudotettu atomipommeja, ei mitään mahtavan suuria pommeja, vaan ihan loputtoman paljon pieniä pommeja joiden ainoa tarkoitus oli sytyttää koko kaupunki tuleen eli polttaa ihan koko kaupunki maan tasalle. Ja niin tuhoutui tulipalossa ihan koko Dresdenin kaupunki ja yli 400 000 ihmistä kuoli. Suurin osa niistä ihmisistä oli ohjeistusten mukaisesti suojassa omien kerrostalojen väestönsuojissa, ja tietenkään ne väestönsuojat eivät tarjonneet mitään suojaa noin massiivista tulipaloa vastaan, eli kaikki väestönsuojissa olleet ihmiset käristyivät elävältä. Mutta... mutta... mutta: entä ne ihmiset jotka olivat suurissa kaupungin pommisuojissa??? Mitä heille tapahtui? Koko kaupunki tuhoutui heidän ympäriltään tulipalossa - mutta selviytyivätkö he hengissä???

Vierailija
25/44 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kùuleppas hamsteri...pitäskö jo syödä, etteivät vanhene ja uusia sitä mukaa,ku syöt ne vanhemmat pois. 

Vierailija
26/44 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä mitä käytän perusruuanlaiossa muutenkin. Pastaa, riisiä, kvinoaa, kookosmaitoa, tomaattisosetta, kuivattuja papuja ja linssejä. jne. Käytän todella vähän säilykkeitä, joten hyvin vähän niitä varastoon ostan.

Mistä hommaat kookosmaitoa ja tomaattisosetta jos et säilykkeitä käytä? Vai ostatko aina tuoreena kookospähkinöitä ja tomaatteja joista itse teet. Minä en kyllä viitsisi, kun kaupasta saa valmiina purkitettua tomaattimurskaa ja kookosmaitoa.

Vierailija
27/44 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä yhtään vettä? Se on tärkeämpää kuin mikään noista.

Keittoja voi juoda...   ;)

Aika Tarzan pitää olla jos purkkihernekeittoa juo janoonsa.

Vierailija
28/44 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä mitä käytän perusruuanlaiossa muutenkin. Pastaa, riisiä, kvinoaa, kookosmaitoa, tomaattisosetta, kuivattuja papuja ja linssejä. jne. Käytän todella vähän säilykkeitä, joten hyvin vähän niitä varastoon ostan.

Mistä hommaat kookosmaitoa ja tomaattisosetta jos et säilykkeitä käytä? Vai ostatko aina tuoreena kookospähkinöitä ja tomaatteja joista itse teet. Minä en kyllä viitsisi, kun kaupasta saa valmiina purkitettua tomaattimurskaa ja kookosmaitoa.

Niin sanoin juuri, että käytän todella vähän säilykkeitä. Ja lähinnä nuo kookosmaito ja tomaattisose ovat juuri ne vähäiset mitä käytän. Suurin osa mitä käytän ovat tuoretuotteita.

Vierailija
29/44 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivamuonaa on jonkun verran enemmän kuin mitä normaalisti olisi ellei mihinkään pitäisi varautua. Muuten ruokaa on ehkä noin viikoksi. Vettä viisi litraa per nuppi, retkikeitin ja siihen kaasua.

Nykyään vedensuodattimet on aivan uskomattoman tajuttoman ihmeellisen uskomattomia tajuttimia ihmeellisiä! Ei niin mitään järkeä mihin nykyaikaiset vedensuodattimiet pystyvät! Ei mitään järkeä! Ei mitään! Ei mitään! Ei mitään! Ei sitä vaan mitenkään voi tajuta uskoa ymmärtää,... ei se vaan niin mitenkään voi ihmisaivoihin mahtua että mitä ihmettä nykyaikaiset vedensuodattimet pystyvät tekemään!

Joten ei sinun tarvitse mitään puhdasta vettä säilyttää. Senkus vaan löydät hätätilanteessa mitävain likaista vettä ja senkus vaan puhdistat sen suodattimilla, niin se onkin sitten siinä: siinä sinulla on käytettävissä täydellisen puhdasta vettä!

Vierailija
30/44 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan ja veden osalta minulla on jatkuvasti kiertävä noin 2 kk ruokavarasto ja oma kaivo. Kotivarana pidän myös 20 litraa juomavettä kanistereissa, koska en esim. lyhyehkön sähkökatkon takia jaksa alkaa käsin nostaa vettä kaivosta, ja aina on mahdollista, että se saastuu juomakelvottomaksi. Säilykkeenä löytyy lähinnä sitä, mitä normaalisti käytän jatkuvasti: papuja, tonnikalaa, tomaattimurskaa ja kookosmaitoa, lisäksi öljyä ja kuiva-aineita (pasta, riisi, jauhot, nuudelit, linssit ja mausteet). Tuoreaineina on ihan perustavaraa jääkaapissa ja pakastimissa runsaasti kalaa ja riistaa.

Vierailija
31/44 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 72 h kotivara, joka käytännössä on siis ihan normaalistikin ostamani ruokamäärä. Enhän muutenkaan käy joka päivä kaupassa. Lisäksi on retkeilyharrastuksen ja kertausharjoitusten kautta kertyviä ateriapusseja.

Vesipönkkä (avaamaton) on aina varalta, koska meillä päin menee muutenkin välillä sähköt poikki.

Aikoinaan matkustelin Kazakstanissa maaseudulla ja olin siellä vieraana paikallisen kaverini kotona. Siellä tuli sähkökatko. Niinpä kaverini alkoi selittää minulle että mikä kumma se sähkökatko on, että "nyt moneen tuntiin ei sitten ole sähköä käytettävissä, koska..."

Mulla meni hetken aikaa tajuta että mitä ihmettä mun kaveri oikein selittää, kunnes sanoin "kyllä mä tiedän mikä sähkökatko on! Kyllä meillä Suomessakin on sähkökatkoja!"

Ja silloin m

Tervetuloa tänne kaipuusi kohteeseen. Asunnossani on 15 astetta lämmintä koska olen kuumeessa enkä jaksa ylös nousta. En ole kahteen päivään jaksanut hakea puita vajasta, joten lämpötila senkin laskee, varsinkin jos tulee vielä noita pakkasia mitä on ennustettu. 

Täytyy toivoa, että kuume hellittää ja pääsen viimeistään huomenna hakemaan korillisen tai pari puita. 

Vierailija
32/44 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kùuleppas hamsteri...pitäskö jo syödä, etteivät vanhene ja uusia sitä mukaa,ku syöt ne vanhemmat pois. 

Osa säilykkeistä säilyy helposti ainakin kolme vuotta, käytännössä pidempäänkin. 

Joten ei kiirettä, kun lasketaan montako purkkia, ja montako päivää on esim vuodessa..

Vierailija
33/44 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö ap paljonkin purkkihernekeittoa? Ton kotivaran kun olis tarkoitus kiertää. Siis kun syöt purkin, ostat uuden tilalle. Huh, sä joudut joka kolmas päivä syömään hernaria ja joka kolmas päivä pussin makaronia.

Vierailija
34/44 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeitä on, koska olen apteekissa töissä. Ei vaan ole vettä, joten siihen se kosahtaa. Ruokapuoli on aivan retuperällä, pillerinpyörittäjä kun olen. Meillä on yksi valmispastapussi, puuropaketti, Cream crackereita ja karkkia.

Vierailija
35/44 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuivamuonaa on jonkun verran enemmän kuin mitä normaalisti olisi ellei mihinkään pitäisi varautua. Muuten ruokaa on ehkä noin viikoksi. Vettä viisi litraa per nuppi, retkikeitin ja siihen kaasua.

Nykyään vedensuodattimet on aivan uskomattoman tajuttoman ihmeellisen uskomattomia tajuttimia ihmeellisiä! Ei niin mitään järkeä mihin nykyaikaiset vedensuodattimiet pystyvät! Ei mitään järkeä! Ei mitään! Ei mitään! Ei mitään! Ei sitä vaan mitenkään voi tajuta uskoa ymmärtää,... ei se vaan niin mitenkään voi ihmisaivoihin mahtua että mitä ihmettä nykyaikaiset vedensuodattimet pystyvät tekemään!

Joten ei sinun tarvitse mitään puhdasta vettä säilyttää. Senkus vaan löydät hätätilanteessa mitävain likaista vettä ja senkus vaan puhdistat sen suodattimilla, niin se onkin sitten siinä: siinä sinulla on käytettävissä täydellisen puhdasta vettä!

Onko sinulla tämänlainen avaruusajan ihmesuodatin kotivaraan mukaan paketoituna? Mitä jos se menee rikki, onko myös varalaite?

Ja vaikka olisi minkälainen suodatin niin pitää se vesi joka tapauksessa jostain saada hankittua. Sähkökatkoksen aikaan ei hanasta tule vettä kuin hetken aikaa. Sen jälkeen pitäisi mennä pihalle keräämään likaista lunta ja sitä sulatella kylmässä asunnossa. Siihen pitäisi varata riittävästi polttoainetta. Lumen sulattaminen ei ole mikään ihan helppo juttu jos haluaa saada paljon vettä kerättyä. Jokainen mökillä saunan pataan lunta kantanut tietää miten vähän vettä ämpärillisestä lunta tulee.

Vierailija
36/44 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tehdään 72 tunnin kotivaralle, jos tulee käsky jättää kotis, aikaa on 15 min, ja mukaan saa ottaa vaan se minkä jaksaa kantaa itse? 

Vierailija
37/44 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään kotivaraa. Jos katastrofi iskee, kuolen pois.

Vierailija
38/44 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi koiraa, kissa ja suolaa.  Kissan voi syöttää koirille ja koirat voi syödä itse.  Pärjää jonkun viikon koiran lihalla.  Vettä saan kaivosta.

Vierailija
39/44 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-5 päivän varalle on kaikenlaista pientä kuivamuonaa ja yleensä vähintään 5kg säkki riisiä. Keittämistä varten on kaasupatruunoilla toimiva keitin, patruunoita sen verran, että niillä tekee yhden-kaksi lämmintä ateriaa päivässä tuon tarvittavan ajan. Vettä saa hätätilanteessa jakelupisteistä ja lämminvesivaraajassa on hätähana, josta sen sisällön saa myös tarvittaessa käyttöön (n. 300 litraa). Sähkövirtaa saa 240Wh vara-akusta (jonka saa tarvittaessa ladattua autosta tai aurinkokennoilla). Nämä siis lähinnä sen varalle, jos isompi maanjäristys iskee lähelle.

Vierailija
40/44 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tehdään 72 tunnin kotivaralle, jos tulee käsky jättää kotis, aikaa on 15 min, ja mukaan saa ottaa vaan se minkä jaksaa kantaa itse? 

Riippuu siitä, mihin ja miten se lähtökäsky käy. Jos on lähdettävä väestönsuojaan (sellaiseen viralliseen kallioon louhittuun) niin mukaan otetaan vettä vähintään 10l per perheenjäsen ja sitten repulliset tölkkiruokia (ei sellaista, mikä vaatii kypsentämistä) ja suklaata, sipsejä jne. Kaikki kerättävissä reppuun alle 5 min, koska säilytetään tietyssä paikassa. Ja tölkinavaaja, vaikka suurin osa tölkeistä nykyään onkin sillä avausrenkaalla. Makuupusseissa ja makuualustoissa menee toiset 5min (nekin on tietyssä paikassa) ja sitten oleelliset paperit 5min.

Jos taas lähdetään "liikkeelle" niin mukaan voi ottaa lisäksi trangian, sen polttoainetta ja kypsennystä vaativia tuotteita eli pussinuudeleita ja pussikeittoja.

Meillä on noin 72 päivän kotivara, eli jos on vartin varoitusajalla lähdettävä, niin se 69 päivän kotivara sitten jää kotiin, ehkä joku sen löytää ja saa pidettyä itsensä hengissä, tai ehkä päästään itse palaamaan takaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi