Onko koira lapsen korvike?
vai miksi syntyvyyv laskee ja koirien määrä lisääntyy Suomessa?
Kommentit (323)
Jaksan vielä näin 40+ vuotiaanakin ihmetellä lukuisia kavereitani, joilla on koira tai useampi muttei lapsia. Minulla on yksi lapsi, josta olen tosi onnellinen, mutta enempää en ole kaivannut. Koira olisi ihana mutta järki estänyt toistaiseksi hankkimisen.
On kammottavaa seurata koirallisia kavereita, jotka eivät 10-20 vuoteen voi lähteä minnekkään muutamaa tuntia pidemmäksi aikaa, kun koira(t) odottaa kotona. Ja siis samat ihmiset ei halua lapsia, kun ne sitoo liikaa! Lapsi sentään voi viimeistään kouluikäisenä olla alleen pissaamatta ja nälkään nääntymättä jokusen tunnin ja kasvaessaan aina vaan itsenäistyy lisää. Ei ole tod pakko hankkia lapsia, mut mikä tää koirapakko on? Kertokaa! Aivan järjetöntä touhua, jossain on menty pieleen todella pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Eräs kaveri sanoi, että hänelle ja puolisolleen riittää lapsiksi, että heillä on useampi koira kotona. Eli joillekin tämä on selkeä korvike. En ole raaskinut kysyä, miksi ajattelevat näin, eli mikä lapsessa on niin vastenmielistä.
Olen mies ja olen tykännyt vauvasta kovasti. Se jotenkin aktivoi myös miehellä piilossa olleita tunteita ja tuo iloa eri tavoilla kuin esimerkiksi harrasteet. Toki rajoittaa alkuvaiheessa elämää, mutta myös nuoren elämän kehittyminen on kiehtovaa seurata. Ja olen ajatellut, että jos on itse elänyt mielestään lopulta kivan lapsuuden, niin miksei sitten yrittäisi tuottaa tuleville sukupolville samanlaista kivan lapsuuden ja elämän kokemusta.
Jos ei tykkää toisten lapsista niin se ei vielä kerro mitään. Itse en välitä toisten lapsista, mutta jotenkin omaan lapseen on miehenäkin erilainen yhteys kun ventovieraisiin.
Eikä meistä lopulta jää jälkipolville muuta kuin meidän lapset ja heidä
On kyllä vähän surullista jos lisääntyminen on se suurin teko josta sinut muistetaan. Mieluummin tulen muistetuksi jostain muusta; Kirjasta, lääkekehityksestä, maalauksesta, tutkimuksesta, teknologian kehittämisestä jne. 99 % väestöstä voi halutessaan lisääntyä. Mutta oikeasti merkittävien tekojen teko on harvinaisempaa.
Lastunsuojeluviranomaisilla olisi varmaan asiaan jotain sanottavaa jos usuttaisin lapsen syyskylmään järveen sorsaa noutamaan jtai saapuisin hirvikolaripaikalle loukkaantunutta hirveä jäljestämään muksu jälkiliinaan köytettynä..
Vierailija kirjoitti:
Jaksan vielä näin 40+ vuotiaanakin ihmetellä lukuisia kavereitani, joilla on koira tai useampi muttei lapsia. Minulla on yksi lapsi, josta olen tosi onnellinen, mutta enempää en ole kaivannut. Koira olisi ihana mutta järki estänyt toistaiseksi hankkimisen.
On kammottavaa seurata koirallisia kavereita, jotka eivät 10-20 vuoteen voi lähteä minnekkään muutamaa tuntia pidemmäksi aikaa, kun koira(t) odottaa kotona. Ja siis samat ihmiset ei halua lapsia, kun ne sitoo liikaa! Lapsi sentään voi viimeistään kouluikäisenä olla alleen pissaamatta ja nälkään nääntymättä jokusen tunnin ja kasvaessaan aina vaan itsenäistyy lisää. Ei ole tod pakko hankkia lapsia, mut mikä tää koirapakko on? Kertokaa! Aivan järjetöntä touhua, jossain on menty pieleen todella pahasti.
Meillä kyse ei ole siitä että koiria ei voisi jättää muutamaa tuntia pidemmäksi ajaksi yksin, selvisihän ne ihan hyvin 8 tunnin työpäivätkin silloin kun niitä ei voinut ottaa mukaan. Kyse on siitä, että en halua olla ilman niitä. Ne ovat tuoneet minulle harrastukset, läheisiä ihmisiä, työn, elämänilon, elannon, niiden takia rohkaistuin muuttamaan maalle eli koirat ovat elämäntapa. Ja nyt niistä on enemmän tuloja kuin menoja, vaikka niitä huolletaan kuten huippu-urheilijoita kuuluu.
En halua olla niistä erossa tarpeettomasti. Jos se jotakuta rasauttaa niin harmin paikka.
Varmaan joillekin on. Minulle se on ihan vain seuralainen ja harrastuskaveri. Lasten hankkimista samoista syistä pitäisin vähän kyseenalaisena, mutta niinhän ne monet muutki nlasten hankkimisen syyt kyllä on :-)
Ei ole. Lapsi on vaativampi kuin koira. Koira on yksinkertaisempaa hoidettavaa verrattuna lapseen.
Ei varmasti läheskään aina ole. Tunnen useita lapsiperheitä, joissa on koira eikä tämä varmasti ole harvinaista. Lapsettomilla tuntemillani henkilöillä taas ei ole koiria tai muita lemmikeitä ja tämäkään tuskin on harvinaista. Eiköhän kyse ole yleensä ihan siitä, että jotkut haluavat koiran ja jotkut taas eivät. Sama lasten kohdalla. Ja aika moni lapsi haluaa jossain vaiheessa koiran ja monessa perheessä koira otetaan siinä kohtaa. Takuulla silloin ainakaan ei ole kyse lapsen korvikkeesta sillä sellainen 8- tai 10-vuotias ei todellakaan ole lapsia siinä vaiheessa hankkimassa. Sairasta edes ajatella, että olisi lapsen korvike tällöin.
Kun kuolen, mua ei muisteta mistään. En ole tehnyt jälkeläisiä, enkä mitään muutakaan merkittävää. Olen mielestäni elänyt hyvän elämän ja aiheuttamani hiilidioksidipäästöt ei jatku tulevissa sukupolvissa, joten luulisi ilmastonmuutosaktivistien tekevän hautapaikalleni masoleumin/toteemin jossa sanotaan: Tässä lepää ilmaston hyväntekijä!" :-D Mutta toivottavasti maadun jonnekin metsään tms eikä raatoani löydetä koskaan. Syököön susilauma, karhu ja ahma tai mikä lie zombi mätänevän ruhoni.
Koira on itselleni uskollinen ystävä ja kumppani, aina valmis lähtemään pitkillekin patikkareissuille.
Koiralleni voin kertoa syvimmätkin salaisuuteni ja kipupisteeni elämässä, se kuuntelee vaikka ei puhu, mutta siltä saa rakkautta ja turvaa ja se on ja pysyy rinnalla tuli mitä tuli.
Teepä tama sama lapsen kanssa!
Niin monta kertaa elämässäni joutunut pettymään ihmisiin. Ei voi uskoutua eikä luottaa. Koira pysyy rinnalla tuli mitä tuli.
Koiran kanssa ei tarvitse valvoa öitä, ei olla huolissaan teini-ikäisestä koirasta missä se aikansa viettää ja missä seurassa. Ei vaipanvaihtoa, koliikkia, 24/7 riippuvuutta. Jne jne. Ja vielä hyvin suuri todennäköisyys jäädä yksin sen kaiken kanssa. Ei ole halua siihen orjuuteen.
Ja viimeisenä mutta ei todellakaan vähäisimpänä: en haluaisi ikinä tuoda tähän maailmaan uutta ihmistä. Mielestäni vastuutonta ja itsekästä. Kun katsoo maailman tilannetta ja vaikka vain Suomen, kyllä järkevä ihminen miettii ensin kymmenen kertaa ja sitten vielä toiset kymmenen ennenkuin tänne viattomia sieluja pakottaa epävarmuuteen ja hyvin arveluttavaan tuleviasuuteen.
Koirasta on tietysti myös vastuu mutta se valtava ilo minkä se mukanaan tuo, on sen arvoista.
Ei ainakaan minulle. Sanon kyllä, että koirani on perheenjäseneni, mutta lapsia en haluaisi ikimaailmassa. On minulla parisuhde ja asiat hyvin, en vain halua siihen äitirooliin tai vastuuasemaan. Vastuu koirasta ei mielestäni ole lainkaan yhtä sitovalla asteella.
Olen 30-vuotias ja aina nuorempana todennut, että ehkä jonain päivänä se vauvakuume tulee sitten. Ei ole tullut tähänkään mennessä, en vain välitä hankkia lapsia. Rakastan seksiä, mutta ajatuskin jonkin loisolennon kasvattamisesta sisälläni saa aikaan paniikkikohtauksen kaltaisia tuntemuksia. Pidän lapsettomasta elämästä ja sellaisena haluan sen myös pysyvän. Koiraa sen sijaan olen aina halunnut, haaveilen jopa toisesta mokomasta.
Ajatella, niin vaan ihmiset ovat erilaisia.
Tuntuu monille olevan. Onhan se huvittavaa kun niille lässytetään ja ei aseteta mitään rajoja, häiritään naapureita tarkoituksella jne. Olepa kerrostalossa tuollaisen naapurina, elämä yhtä hel!
Vierailija kirjoitti:
Kuka nykymaailmaan haluaa tehdä lapsia?
Koira on paras kumppani, ikävää etteivät elä pidempään.
Ovatkohan naapurisi samaa mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kyse ei ole siitä että koiria ei voisi jättää muutamaa tuntia pidemmäksi aja
Olet siis töissäkin niiden kanssa? Sairasta, tosin naapurit kiittävät!
Söpöä kun tykkäilet omista koiravihamielisitä kommenteista. Suukko.
Et ilmeisesti osaa myöskään lukea. Asun siis koirieni ansiosta nykyisin maalla. Ei kuulu haukku lähimpään naapuriin jos sellaista ääntä joskus sattuu kuulumaan.
Ja toki koirat on mukana töissä. Käydään esim. apuna jakamassa lampaita tai siirtämässä niitä. Lisäksi valmennan eri lajeja ympäri Suomen joten toki ne kulkee mukana. Myös edellisessä toimistotyössä koirat oli usein mukana. Itkettääkö?
Vierailija kirjoitti:
Oman lapsen hankkiminen on suuri ja paljon tärkeämpi asia kuin nykynaiset ymmärtävät. Katumus lapsen puutteesta tulee 100% varmasti yksinäisyyden iskiessä viimeistään vanhana. Siinä on kyseessä elämän tärkeimmän ihmissuhteen kokemisesta, olemalla vanhempi omalle lapselleen. Se on rakkautta ilman ehtoja ja yhteisen elämän kokemusta. Omassa lapsessa on parasta se pyyteetön rakkaus lapseen.
Oman lapsen elämää haluaa auttaa ja kokea yhdessä. Suhde lapseen on usein koko elämän mittainen eikä sitä korvaa suhde koiraan, poikaystävään tai tiktokkiin.
Naisia vaivaa yksinäisyys kun vanhuus tulee. Ilman lapsia nainen kokee yksinäisyyden lisäksi turhautuneisuutta ym. Nainen ilman lapsia on surullinen tapaus. Sellainen on vanhapiika.
Hulluja on ne ihmiset jotka jättävät kokematta tärkeimmän suhteen elämässään ja kärsivät yksinäisyydestä lapsellisen lapsivihan tms. takia.
Ja tässä esitteli itsensä tympeä äiti-ihminen. Tekeekö äitiys noin ilkeäksi?
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Vierailija kirjoitti:
Ja sekin vielä, että vanhemmatkin ovat samanlaisia kersoja kuin lapsensa. Onneksi Venäjä laittaa ydinsodalla tämän pallon keskiajalle!
Vierailija kirjoitti:
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Kemin juntti taas liikkeellä!