Onko koira lapsen korvike?
vai miksi syntyvyyv laskee ja koirien määrä lisääntyy Suomessa?
Kommentit (323)
Ei. Minulle koirat oli harrastus 15 vuotta. Toki sen lisäksi ne oli perheenjäseniä ja tavallisia lemmikkejä.
En ole koskaan halunnut lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Työläämpi ja sitovampi kuin lapsi.
Tämä on kyllä niin outo ajatus, jota lastenteon tyrkyttäjät aina yrittää väittää.
Käyttäisitte nyt kuitenkin edes vähän niitä aivojanne, edes joskus😂
En tiedä yhtään lasta, joka oppisi sisäsiistiksi tai pois vaipoista 5 kk iässä tai jonka voi jättää yksin kotiin työpäivän ajaksi parin kuukauden iässä.
Kukaan lapsi ei itsenäisty ennen noin 17-20 vuoden ikää.
Koirat taas eivät edes elä niin kauaa.
Miten ihmeessä koira voisi sitoa enemmän kuin lapsi?!
Ei ainuttakaan perustetta sille.
Ja sitten aiheeseen; itselleni koira on perheenjäsen, mutta ei lapsi. Lapsia en ole halunnut, joten jos koira olisi lapsi, en ottaisi koiraakaan. Koira on ihmisen paras ystävä.
Koira pysyy aina huollettavana, lapset itsenäistyvät joskus. Koira pitää viedä ulos kolme kertaa päivässä joka ikinen päivä koko sen elämän ajan. Lasten pyllyjä pitää pyyhkiä muutama vuosi, sitten he oppivat tekemään sen itse.
Eli alussa lapsi tosiaan sitoo paljon enemmän kuin koira. Myöhemmin on kuitenkin päinvastoin. Koira pysyy samanlaisena huollettavana, lapsi itsenäistyy ja omatoimistuu vuosi vuodelta, kunnes muuttaa omilleen ja muuttuu aikuiseksi ystäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään koira ole, eikä sen pidäkään olla, lapsen korvike. Se on koira. Seuralainen, itselleni elämäntapa. En mene ilman koiraani juuri minnekään paitsi töihin joskus, muuten se kulkee mukana ravintoloissa ja pubeissa kun niissä käyn, vaelluksilla vuorilla, etsintätehtävissä joihin se on koulutettu. Se on sisäsiisti 6-kuisena, hiljainen ja vähään tyytyvä. Ulkona se saa valtavasti huomiota, ja tutustun ihmisiin sen kautta. Se tuo iloa ja ylläpitää terveyttä viemällä väkisin ulos - toisaalta pari päivää laiskotellenkin menee kunhan koira on oikein opetettu.
Suuri vääryys useimpia koirarotuja kohtaan on kohdella niitä lapsina tai ihmisinä. Ne kaipaavat lajityypillistä toimintaa ja ymmärrystä.
Lapsia en ole ikinä halunnut, en pidä niistä, enkä kaipaa mitään niitä korvaamaankaan.
"Kumma, että ne, joille koira on kaikkein tärkein, ovat usein lapsettomia. Kyllä se koira on selkeästi monelle lapsen korvike. Omassa suvussani on myös lapsettomille koirat kaikki kaikessa."
Kyllä on meidän perheessä lapset rakkaita ja kissat myös todella rakkaita perheenjäseniä. Ja niin sen pitää ollakin että lemmikkiä kohdellaan perheenjäsenenä ja hoidetaan hyvin, ollaan valmiita sitoutumaan siihen kissan tai koiran hoitoon jopa 15-20v ajan. Ja lapset pitää myös opettaa kohtelemaan niitä lemmikkejä oikein. Aika usein tullu huomattua, että monet ihmiset ajattelee lemmikit vaan esineinä tai leluina, tai niistä luovutaan jos esim. perheeseen tulee vauva. Korona-aikanakin oli näitä "korona-koiria" joita hankittiin lapsiperheisiin vaan siksi kun oli tylsää. Ja sitten luovuttiin kun ei ollutkaan kivaa/aikaa sitoutua sen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma onnellisuuteni lisääntyi lasten saannin myötä. Ihminen on sosiaalinen eläin. Ei ole tarkoitettu elämään yksin, silloin masentuu.
Olisi aika erikoista, jos näin ei olisi. Ihminen on kuitenkin eläin, ja lisääntyminen on suurin fysiologista ja emotionaalista tyydytystä tuottava toiminta etenkin naisille. Lapset ovat toisekseen ihania.Monet ihmiset kuitenkin ovat poikkeavia, esimerkiksi ihmiset joilla on antisosiaalinen persoonallisuushäiriö(narsistit, psykopaatit, sosiopaatit) eivät ole sosiaalisia eläimiä.
Narsistit ovat sosiaalisia. Heillä on valtava tarve pönkittää omaa olematonta itsetuntoaan lyttäämällä läheisiään.
Ei todellakaan ole! Miksi ihmeessä "korvaisi" jotaki mitä en ole ikinä halunnut??
Lapset on
Koirat on 🏻
Koira ei oo lasten korvike.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin meille oli. Pitkään en halunnut lapsia ja meillä oli koiria. Jälkeenpäin kaduttaa, olisi pitänyt vaan lisääntyä silloin parikymppisenä ja jättää rahareikäkoirat hankkimatta. Koirassa on myös se huono puoli näin jälkeen ajateltuna, että koiraa saat huoltaa koko sen 15 vuotta mitä koira elää, lapset tuossa iässä jo itsenäisiä. Jos haluatte siis huollettavia, niin tehkää mielummin lapsia. Paljon vähemmän vaivaa kuin koirista. Sanon tämän kolmen lapsen kokemuksella.
Koira myös joutuu varmasti hautaamaan. Lapsen kohdallakin joskus käy niin, mutta useimmiten ei. Eli herkän ihmisen ei kannata hankkia koiraa eikä kissaa, koska siitä joutuu väistämättä luopumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmaa uhkaa väestön globaali romahdus ja se tulee tuhoamaan hyvinvointiyhteiskunnat. Eläkkeet voitte unohtaa ja työttömyyskorvaukset...
Ihmisiä tullaan sodilla varastamaan orjiksi
Vestömäärävalhe on venäjän propagandaa
Eli ei kannata hankkia lapsia, vaan säästää rahaa, kun kerran eläkkeet ja muut tuet viedään? Kiitos vinkistä.
Päinvastoin. Kannattaa hankkia muutama lapsi huolehtimaan sinusta, kun olet vanha. Kauppaan toki sisältyy myös se, että huolehdit heistä niin hyvin, että he vielä haluavat hoitaa sinua, kun olet vanha ja raihnainen. Näin tehdään maissa, joissa ei ole eläkkeitä eikä sosiaaliturvaa.
Vaikuttaakohan hormonaalisen ehkäisyn yleisyys osaltaan haluttomuuteen tehdä lapsia? En ole koskaan halunnut lapsia, mutta en ole koskaan ollut ilman e-pillereitäkään.
Koira on aika paljon halvempi kuin lapsi. Moni 20-28-vuotias opiskelee ja sitten yrittää löytää töitä. Työllisyystilanne on hurja. En halua mainita alaa tai muita tunnistetietoja, mutta olin kuudessa peräkkäisessä työsuhteessa 23-26-vuotiaana. Minulle tehtiin myös vääryyttä. Esim. edellinen työsuhde päättyi 31.12., ja lopussa pidin pois kertyneitä lomia. Uusi työsopimus alkoi vasta loppiaisen jälkeen 7.1. Ymmärrän kyllä, että toiminnot olivat kiinni joulun ja loppiaisen välin, mutta minulle se tarkoitti paitsi 6 pv ilman tuloja, myös lomien menetystä, koska lomia ei siirretty työsuhteesta toiselle. Minun kohdallani työnantajan ketjutus loppui siihen, kun ammattiliitosta oli juristi yhteydessä työnantajaan. Ei se nimittäin ole laillista, että ketjuttaa työsuhteita, jos tarve on pysyväluonteinen tai pitkäaikainen. Eri asia tietysti, jos ei ole muodollista pätevyyttä kyseiseen työhön. Tuli muitakin seikkailuja matkaan. Sain siis toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen 26-vuotiaana, mutta jo vuoden päästä toimipiste suljettiin. Työmatka piteni 50 km suuntaansa. Yhteen suuntaan olisi ollut toimipistemuutoksen jälkeen 87 km. Ei siinä ollut kuin kaksi vaihtoehtoa: joko muuttaa lähemmäs työpaikkaa tai etsiä toinen työ. Olin juuri mennyt naimisiin ja miehellä vakituinen työ, joten muutto ei tullut kyseeseen. Olin jälleen 27-vuotiaana äitiysloman sijaisena, eikä työ vastannut edes koulutusta. Äidiksi tulin 32-vuotiaana, kun lopulta oli vakaampi työ- ja rahatilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On
Mies hedelmöitti minut ja ottaen minut käsiensä ympärille. Kasvava elämä sisälläni täyttää sydämeni ilolla. Tunnen joka päivä pienen potkun, joka muistuttaa minua uuden elämän ihmeestä. Raskaus saa minut tuntemaan itseni vahvaksi ja kauniiksi. Jokainen päivä on täynnä odotusta ja ihmetystä. Raskaus on lahja, joka täyttää elämäni uudella merkityksellä ja rakkaudella.
Otti sinut käsiensä ympärille???
Vierailija kirjoitti:
Koira on mukavampi kuin ihminen.
Sen on pakko, koska se ei pääse pakoon.
Koirat ovat perheenjäseniäni, eivät korvikkeita. En ole koskaan halunnut lapsia. Ja kyllä, joskus pissaavat/kakkaavat/oksentavat lattialle. Kuuluu elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Jos raskaaksi tuleminen on haastavaa.
Ei. Koiralta saa ehdotonta rakkautta, mitä ei saa kaikilta ihmisiltä.
Voi hyvää päivää. Koiran "ehdoton rakkaus" on pelkkä illuusio. Koira on ELÄIN.
Niinpä. Koira yrittää miellyttää ihmistä, koska se on sille elinehto. Se saa ihmiseltä ruokaa ja suojaa.
Mies hedelmöitti minut ja ottaen minut käsiensä ympärille. Kasvava elämä sisälläni täyttää sydämeni ilolla. Tunnen joka päivä pienen potkun, joka muistuttaa minua uuden elämän ihmeestä. Raskaus saa minut tuntemaan itseni vahvaksi ja kauniiksi. Jokainen päivä on täynnä odotusta ja ihmetystä. Raskaus on lahja, joka täyttää elämäni uudella merkityksellä ja rakkaudella.
Otti sinut käsiensä ympärille???
Kyllä ja pipetillä laitettiin siemen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli vuosia sitten. Juuri kun elämä oli sillä mallilla, että raskauden yrittäminen olisi ollut ajankohtaista, mieheni sairastui parantumattomasti. Päätimme ottaa koiran, jotta en jäisi aivan yksin. Tuosta koirasta tuli heti rakas perheenjäsen ja kun jäimme kahden, oli todella hyvä että minulla oli joku josta huolehtia. Itseni takia en olisi päässyt sängystä ylös, mutta koira piti lenkittää ja ruokkia. Ajan kanssa totuttiin olemaan kahdestaan, kunnes taas tuli luopumisen aika. Edelleen itkettää muistella sitä. Onneksi nyt on perhe, johon kuuluu kaikki mitä olen toivonut; puoliso, lapsi ja koira. Ja PS: aina olen kerännyt koirieni jätökset.
Eli otit koiran riesaksesi ainoastaan itsekkäistä syistä. Kysyttiinkö koiralta haluaako se ihmisen pehmoleluorjaksi?
Tuossa tilanteessa se oli varmasti inhimillisempää kuin lapsen hankkiminen. Koira on pian ihan ok, vaikka talouden toinen aikuinen kuolisi, lapsi sen sijaan ei.
Lisäksi ihmiset pitävät koiraa aina itsekkäistä syistä, joten eipä tuo tilanne poikkea mitenkään muista syistä ottaa lemmikki.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole.
Koira on kiva, lapset on tylsiä. Avuttomia ja rasittavia pitkään.
Jotkut niitä silti haluaa. Sitten niitten söhryjä tyrkytetään katsottavaksi viattomille sivullisille. Kunpa ihmiset edes vaivautuisivat kysymään haluaako yleisö kuulla taas jonkun pitkäveteisen jaarituksen.
Jokainen uusi äiti ja isä kuvittelee että "mun lapsi on maailman ihmeellisin otus"
Osa koiranomistajistakin kuvittelee, että hänen koiransa on maailman ihmeellisin otus. Eli kyse ei ole niinkään lapsista tai koirista, vaan aikuisista, jotka eivät näe omaa napaansa pidemmälle.
Rac.k.kki on r.A.c.Kakki ja eikun pataan.
TV-kokki
Suurin osa koiria hankkivista on eläkkeellä tai lapsiperheitä.
Se että ei hanki lapsia ei estä haluamasta samaa mitä lapsia hankkivat ja hankkineet haluaa. Lemmikin.
Jos lemmikki korvaa lapsen niin ei ole lasta koskaan halunnutkaan.
Tavallaan kyllä. Lapsia ei tehdä, koska tulevaisuus näyttää epävarmalta. Ei ole vakituisia tuloja, parisuhteet kaatuilee herkästi ja elämä on jatkuvaa muutosta. Lapsista ja vanhemmuudesta puhutaan medioissa inhottavaan sävyyn, samoin nuorista aikuisista.
Jotkut hankkii koiran, jotta pystyy vähän testaamaan parisuhdetta. Jos se ei kestä koiraa, se ei kestä myöskään lasta. Lapsi tehdään sitten, kun koira on 3-8 vuotta. Tulee siis varmuutta siihen, että parisuhde kestää. Toki on myös niitä, jotka eivät halua tai eivät pysty saamaan lapsia.
Minulla on sekä koira että lapsi. Lapsi tuli ennen koiraa, koira tuli lapsen ollessa 6v. Haaveilen lapsista, mutta tarvitsisin sen miehen myös, eikä miehet tunnu haluavan lapsia tai jos haluavat, eivät halua tuota esikoista paketissa mukana 🤷