Minkälaisia ne ihmiset ovat, ketkä eivät työllisty?
Kaikki tietää kontulan kaljaveikot ja harjun huumehörhöt.
Mutta minkälaisia ne ns. tavalliset ihmiset on, ketkä eivät saa/pääse töihin? Itse olen huomioinut ainakin seuraavat ominaisuudet toistuvasti näiden ihmisten kohdalla:
-Sosiaalisesti outoja/omalaatuisia
-Lyhyitä
-Yksinkertaisia
-Huonoja matikassa
-Omaa jonkun täysin turhan tutkinnon esim merkonomi tai joku maisteri jostain ihmistieteistä.
Nää nyt ainakin tulee mieleen.
Kommentit (118)
Riittää, että on viisikymppinen osaaja, niin ei kelpaa enää mihinkään töihin. Usko pois, tulet vielä itsekin kohtaamaan tämän.
Tälläinen 61v nainen, joka hoitaa isäänsä ( 90v ). En halua laittaa isääni mihinkään ns. hoivapaikkaan mädäntymään, kielitaidottomien, alalle pakottetujien ihmisten pahoinpideltäväksi. Haluan hoitaa isäni itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kuvaili Hjallis Harkimon mutta eihän hän ole työtön. Hän elää silti verovaroillamme kustannettua elämää ja on aika hyödytön.
Haluaisin nähdä sinut 70-kymppisenä taloudellisesti riippumattomana vielä painamassa 24/7 oman poliittisen puolueen eteen hommia.
Oli kuinka outo tahansa, en itsekään tykkää, mutta ahkera yrittäjäluonne silti.
Vai muka ahkera - hyvä vitsi 😂 Näkihän sen jo presidenttikampanjassa ettei tyyppiä voisi vähempää kiinnostaa jobi. Piti vaan päästä esittelemään uutta tytteliään.
Todennäköisesti pitkäaikaistyöttömältä löytyy jotain näistä:
- Mielenerveysongelmia, jotka haittaa elämää, mutta joihin saa huonosti/ ei saa apua/joiden takia ei pääse eläkkeelle
- Terveysongelmia, jotka haittaa elämää, mutta joihin saa huonosti/ ei saa apua/joiden takia ei pääse eläkkeelle
- Diagnosoimattomia tai diagnosoituja neuropsykiatrisia ongelmia, jotka tekevät ns. "normaalista elämästä" vaikeaa (ADHD, autismin kirjo jne.)
Työni puolesta olen huomannut, että monella nimen perusteella ihan suomalaistaustaisella työnhakijalla on haasteita kirjoitetun kielen kanssa. Jos ei osaa laittaa edes pistettä oikeaan kohtaan tai ei tiedä milloin käytetään isoa tai pientä kirjainta, niin tulisi hakemus luetuttaa vaikka kaverilla.
Työelämässä ja tällä palstalla olen huomannut, että osalla työttömiä on ihme ajatus siitä, että yhteiskunta on heille jotain velkaa ja heille kuuluisi työ ilman mitään osaamista/koulutusta/kokemusta tai omia ponnisteluja. Vain peruskoulun käynyt vinkuu, että liksaa pitää saada 2500 € vähintään, vaikka henkilöllä ei käytännössä ole mitään osaamista tai kokemusta tarjottavaksi työnantajalle, saati asennetta. Sitten haukutaan täällä palstalla työnantajia, kun heille ei ole kelvanneet nämä oman elämänsä "kultakimpaleet".
Alemmuuden tunne. Olisin saanut työn ehkä mutta soitin ja sanoin että etsin vähän erilaisempaa loppujen lopuksi.
Oikeasti alkoi ahdistaa etten ole tarpeeksi pätevä kun haastattelutilannetta myöhemmin mietti. Olisin kuitenkin rikkonut laitteet ja pinnat enkä oppinut tehtäviä yms
Vierailija kirjoitti:
Työni puolesta olen huomannut, että monella nimen perusteella ihan suomalaistaustaisella työnhakijalla on haasteita kirjoitetun kielen kanssa. Jos ei osaa laittaa edes pistettä oikeaan kohtaan tai ei tiedä milloin käytetään isoa tai pientä kirjainta, niin tulisi hakemus luetuttaa vaikka kaverilla.
Työelämässä ja tällä palstalla olen huomannut, että osalla työttömiä on ihme ajatus siitä, että yhteiskunta on heille jotain velkaa ja heille kuuluisi työ ilman mitään osaamista/koulutusta/kokemusta tai omia ponnisteluja. Vain peruskoulun käynyt vinkuu, että liksaa pitää saada 2500 € vähintään, vaikka henkilöllä ei käytännössä ole mitään osaamista tai kokemusta tarjottavaksi työnantajalle, saati asennetta. Sitten haukutaan täällä palstalla työnantajia, kun heille ei ole kelvanneet nämä oman elämänsä "kultakimpaleet".
Väärin. Olisin tyytyväinen 1500e palkkaan, kunhan pääsisin töihin. Mutta en kelpaa!
Riittää, että ikä alkaa viitosella. Ei ole pelkoa työllistymisen peikosta. Hakemuksia voi tehdä maailman tappiin, koulutuksia on vino pino ja osaaminen ajan tasalla mutta kutsua haastatteluun ei tule edes sitä ensimmäistä. Kuulemma huutava työvoimapula, ootteko kuulleet.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen valinnut kausityöntekijä ammatin, silloin kun opiskelin. Olen siis aika paljon ollut työttömänä. Olen myös opiskellut ja muuttanut paljon. Siis opiskelut oli kaikki jonninjoutavia taide ym. Hörhö opintoja.
Arvelen olevani vähän levoton luonne, ja myös kärsimätön. Kaipaan vaihtelua ja etsin aina jotain parempaa vaihtoehtoa. En oikein tyydy tähän mitä nyt on.
työttömyyteni syy on siis pään sisäiset ongelmat. Minulla ei ole ikinä ollut vakituista työtä. Olen melko pitkä 42v. Nainen, puhelias ja pystyn monella alalla työskentelemään. Taipumuksenani on ajelehtia elämässä.Ihan kuin minä. Olen jo 49-vuotias vaeltaja enkä oikein koskaan löytänyt paikkaani työelämässä. Työkokemus ja yliopistokoulutus myös monipuolinen eli voin tehdä monenlaista. Opin helposti uutta. Taas mietin, että loppuisipa märäaikainen äkkiä ja taas aloitan jotain uutta. Uuden työsuhteen aloittaminen on kuitenkin aina myös raskasta. Kunpa löytyisi eläkevirka. Mutta eläkeikään about 20v vielä. Muuten tosi tyytyväinen elämääni, perheeseeni jne.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Minulla kolme tutkintoa tehty, vuosien työttömyyden jälkeen otin vastaan ensimmäisen työn johon minut huolittiin. Kyseessä oli osa-aikatyö toiselta puolelta Suomea, bruttopalkka alle 1000 e/kk. Ei ollut edes oman alani työ.
Jos ei kolmella tutkinnolla saa työtä, josta maksetaan edes 1000 euroa, niin sanoisin että yhteiskunnassa on jotain vialla ja pahasti.
Vierailija kirjoitti:
No mä olen sosiaalisesti kömpelö/outo ja todella huono matikassa.
-pitkäaikaistyötön-
Ota sosiaalisesti äärimmäisen kömpelö ja kerro se kymmenellä ja keskinkertainen matikassa, niin olen sellainen ja
- pitkäaikaistyöllinen -
Vierailija kirjoitti:
Olen keskivertoa lyhyempi. Siinä varmaan syy, että en saa korkeakoulutettuna töitä.
Pituuteen ei voi mitenkään itse vaikuttaa.
Kuinka lyhyt sitten olet?
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti pitkäaikaistyöttömältä löytyy jotain näistä:
- Mielenerveysongelmia, jotka haittaa elämää, mutta joihin saa huonosti/ ei saa apua/joiden takia ei pääse eläkkeelle
- Terveysongelmia, jotka haittaa elämää, mutta joihin saa huonosti/ ei saa apua/joiden takia ei pääse eläkkeelle
- Diagnosoimattomia tai diagnosoituja neuropsykiatrisia ongelmia, jotka tekevät ns. "normaalista elämästä" vaikeaa (ADHD, autismin kirjo jne.)
Tämä pitää paikkansa varmasti monien kohdalla, mutta enpä ihan kutsuisi ihan normaaleiksi oman firman työntekijöitäkään. Todella moneen lähtöön porukkaa ja selkeää luonnevikaisuutta, herkkäpinnaisuutta, lyhytnäköisyyttä eli ominaisuuksia joista voisi kuvitella olevan todella paljon haittaa, mutta niin vaan he töissä porskuttavat yms. yms.
Vierailija kirjoitti:
Riittää, että ikä alkaa viitosella. Ei ole pelkoa työllistymisen peikosta. Hakemuksia voi tehdä maailman tappiin, koulutuksia on vino pino ja osaaminen ajan tasalla mutta kutsua haastatteluun ei tule edes sitä ensimmäistä. Kuulemma huutava työvoimapula, ootteko kuulleet.
Olikohan Eläketurva joka julkaisi vasta tutkimuksen jonka mukaan yritykset eivät ole halukkaita palkkaamaan yli 55-vuotiaita. Eli työntäköön firmat sen "työvoimapulan" ahteriinsa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kolmella tutkinnolla saa työtä, josta maksetaan edes 1000 euroa, niin sanoisin että yhteiskunnassa on jotain vialla ja pahasti.
Olet sentään saanut kustannettua itsellesi kolme tutkintoa... eiku...
Ei se opiskelu mikään päivähoito ole.
Huonotuuriset. Pelkästään yhtä työpaikkaa voi hakea sadat ihmiset. Yhdelle hyvätuuriselle napsahtaa työsuhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikohan Eläketurva joka julkaisi vasta tutkimuksen jonka mukaan yritykset eivät ole halukkaita palkkaamaan yli 55-vuotiaita. Eli työntäköön firmat sen "työvoimapulan" ahteriinsa.
Juuri tällä viikolla sain vastauksen, että olisin ollut kokeneempi yms., mutta palkkasivat nuoremman tulevan "tähden" todella vaativaan tekniseen projektiin kasvamaan.
Kyllä taas lämmitti mieltä, M56 ja vielä pitäisi kitua 590€kk josta maksaa kaikki elämisen menot 68vuotiaaksi, että joutaa eläkkeelle...
Itse olen 33v, fiksu, kaunis nainen. En työllisty koska en ole opiskellut "mitään järkevää" tarpeeksi. Nuoruus meni bilettäessä ja tällöin halusinkin olla vapaa ja elin vähät välittäen. Tämän ikäisenä ei ole hauskaa kun cv on pelkkää pätkää. Onneksi siellä on edes jotain!
Mutta kun minut palkataan, olen aina ollut hyvä työntekijä. On ollut myös huonoa tuuria, että niistä paikoista mihin itsekin olisin halunnut jäädä, ei ole vakivirkaa voinut saada.
Kaikki työttömät eivät todellakaan ole samasta muotista.
Itse olen vakavasti sairas petipotilas. Kohta 10 vuotta mennyt näin. Vieläkin vaan työkkärin listoilla roikun enkä tietenkään työllisty kun en kykene töihin. Minä tosin työllistän muita ihmisiä, avustajat auttavat joka päivä. Että kyllä siellä työttömissä on myös sellaisia joita ei vaan eläkkeelle päästetä vaikka olisi mitä sairauksia!