Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pettynyt ystävään

Vierailija
02.02.2024 |

Olen niin pettynyt mun ystävään. Kerroin syksyllä innoissani, että olen vihdoin keksinyt, mitä alan tehdä, mitä alan opiskella. Hän tietää, että olen vuosia miettinyt asiaa.

Kerroin, että hakeudun vuoden mittaisen täydennyskoulutukseen, joka antaa eri suunnan nykyiseen työtehtävääni. Kerroin, että olen opintovapaalla ja teen pohjaopintoja avoimen yliopiston puolelle, mitkä edellytetään, että voi hakea täydennyskoulutukseen.

Täydennyskoulutuspaikkoja on vähän ja sanoin, että pidä peukkuja, että pääsen.

No, syksyllä ystäväni ilmoitti, että hän on jäänyt myös opintovapaalle, tekee samoja avoimen yliopiston opintoja ja hakee myös tähän samaan täydennyskoulutukseen.

Ihan kauheeta. Olen niin pettynyt. Miksi ikinä puhuin mitään. Hän ei todellakaan ollut miettinyt lähteä opiskelemaan tuota samaa ennen mun kertomaa.

Tuntuu pahalta sekä se, että asia ärsyttää. Tuntuu, että en saisi olla pettynyt. Mutta tottakai olen. En ole sanonut asiasta mitään ystävälleni.

Mitä mieltä olette? Onko minulla oikeus olla pettynyt?

Kommentit (126)

Vierailija
41/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielikuvituksettomat kopioijat miinustaa AP:ta puoltavia kommentteja. Varmaan kolahtaa kalikka monella. Kuinka sieluton ihminen voi olla että matkii toisen ammatinkin?

No tämä tämä! Puuttuu omat ajatukset niin vie toiselta. 

Vierailija
42/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielikuvituksettomat kopioijat miinustaa AP:ta puoltavia kommentteja. Varmaan kolahtaa kalikka monella. Kuinka sieluton ihminen voi olla että matkii toisen ammatinkin?

Ja matkisi, niin olisi antanut ap:n nyt kokeilla tänä vuonna ja vaikka ensi vuonna sitten mennyt itsekin kokeilemaan. On surullista, jos ystävälle ei voi kertoa, kun hän lähteekin kilpakumppaniksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja matkisi, niin olisi antanut ap:n nyt kokeilla tänä vuonna ja vaikka ensi vuonna sitten mennyt itsekin kokeilemaan. On surullista, jos ystävälle ei voi kertoa, kun hän lähteekin kilpakumppaniksi. 

Niinpä. Aika hirveä ajatus että kerrot unelmastasi ja toinen omii sen itselleen. Kuulostaa Tuhkimon ilkeiltä uusperheenjäseniltä.

Vierailija
44/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kauheaa että on samanhenkinen ystävä - voisitte jopa opiskella yhdessä. Hirveää! :D

Minä en kanssa ymmärtänyt aloitusta ollenkaan. Miksi ystäväkin ei saisi hakea tuohon koulutukseen. Kuulostaa siltä, että kun aloittaja kertoi aikomuksistaan, ystävä huomasi, että tuo on hänellekin hyvä polku. Usein ideat syntyy ystävien kautta. Suomi on vapaa maa. Tottakai ystävä saa halutessaan opiskella ja tehdä samoja asioita kuin aloittaja.

Vierailija
45/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kauheaa että on samanhenkinen ystävä - voisitte jopa opiskella yhdessä. Hirveää! :D

Minä en kanssa ymmärtänyt aloitusta ollenkaan. Miksi ystäväkin ei saisi hakea tuohon koulutukseen. Kuulostaa siltä, että kun aloittaja kertoi aikomuksistaan, ystävä huomasi, että tuo on hänellekin hyvä polku. Usein ideat syntyy ystävien kautta. Suomi on vapaa maa. Tottakai ystävä saa halutessaan opiskella ja tehdä samoja asioita kuin aloittaja.

Ei. Vaan tää aiheuttaa sen ettei voi vapaasti enää puhua unelmistaan ja tavoitteistaan. Toi työpaikka-esimerkki oli hyvä. Että joutuisi piilottamaan sen että on hakemassa. Ei ole ystävien välissä tällaista matkimista kuin sopien, suoralla puheella.

Vierailija
46/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on, mutta olisi vaikka vuoden päästä hakenut ja nyt kannustanut ap:ta. Voin vain kuvitella, että ap:ta harmittaa, että avasi suunsa liian aikaisin. Olisi vain vähin äänin hakenut ja puhut sen jälkeen. 

Vierailija
47/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Vaan tää aiheuttaa sen ettei voi vapaasti enää puhua unelmistaan ja tavoitteistaan. Toi työpaikka-esimerkki oli hyvä. Että joutuisi piilottamaan sen että on hakemassa. Ei ole ystävien välissä tällaista matkimista kuin sopien, suoralla puheella.

Juuri näin! 

Vierailija
48/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa kyllä. Mutta eikö olisi voinut nyt ap:n hakea. Ehkä sinä saat ystäväsi kilpailemaan samasta työpaikasta ja muista sitten ajatella, että hienoa, että sinun innostuksesta hän nyt hakee samaa paikkaa ja tuli siihen kilpailijaksi.

Vierailija
49/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävyydet tulee ja menee.

Usein ystävyyden syvyys ja arvo punnitaan silloin, kun tulee ns. tosi paikka eteen.

Vierailija
50/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot nyt, että pohdittuasi tarkemmin asiaa, vaihdoitkin alaa jota pyrit opiskelemaan. Maalailet oikein innostuneena, miten alalla on paremmat työllistymisnäkymät ja parempi palkka. Kehut miten tämä ala sopiikin sinulle paljon paremmin. Hän peesaa taatusti. Jatkat itse alkuperäisen suunnitelman mukaan.

Vierailija
51/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei todellakaan ollut miettinyt lähteä opiskelemaan tuota samaa ennen mun kertomaa.

Et voi tällaista asiaa tietää, mitä ystäväsi on itsekseen suunnitellut. Jos ystäväsi on asiaa ajatellut jo ennen sinun ilmoitustasi, hän ehkä ajattelee sinusta nyt yhtä negatiivisesti kuin sinä ajattelet hänestä.

Ja tässä yhteiskunnassa saa kyllä tehdä ihan sitä, mitä täällä on tarjolla. Vaikka se olisi samaa kuin mitä oma ystävä tekee. Tai aikoo tehdä. Ei ole mitään "matkimiskieltoakaan" olemassa, jos joku päättää matkia itseä jossain asiassa.

Omakin tuttu tekee kaikki perässä, mitä minä sanon tekeväni, tai kerroin joskus tehneeni, tai haluavani tehdä. Ärsyttäväähän se on. Mutta en minä sille mitään mahda, jos joku elää sellaisesta, että kopioi toisen elämää. Tai on muusta syystä kinnostunut samanlaisista asioista kuin toinen. Omalla tutullani on tosi huono itsetunto, enkä minä sille mitään mahda. Onneksi hän lopulta muutti muualle.

Vierailija
52/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän ei todellakaan ollut miettinyt lähteä opiskelemaan tuota samaa ennen mun kertomaa.

Et voi tällaista asiaa tietää, mitä ystäväsi on itsekseen suunnitellut. Jos ystäväsi on asiaa ajatellut jo ennen sinun ilmoitustasi, hän ehkä ajattelee sinusta nyt yhtä negatiivisesti kuin sinä ajattelet hänestä.

Ja tässä yhteiskunnassa saa kyllä tehdä ihan sitä, mitä täällä on tarjolla. Vaikka se olisi samaa kuin mitä oma ystävä tekee. Tai aikoo tehdä. Ei ole mitään "matkimiskieltoakaan" olemassa, jos joku päättää matkia itseä jossain asiassa.

Omakin tuttu tekee kaikki perässä, mitä minä sanon tekeväni, tai kerroin joskus tehneeni, tai haluavani tehdä. Ärsyttäväähän se on. Mutta en minä sille mitään mahda, jos joku elää sellaisesta, että kopioi toisen elämää. Tai on muusta syystä kinnostunut samanlaisista asioista kuin toinen. Omalla tutullani on tosi huono itsetunto, enkä minä sille mi

Hän todella itse sanoi, ettei ollut koskaan tullut ajatelleeksi lähteä ko. alaa opiskelemaan. 

ja kiitos inhorealistisesti otteesta. Arvostan. Näin se on - todella ärsyttävää, että joku tekee perässä. Ei voi kontrolloida toista tai mitään tai ketään. Mutta sen opin, että en enää kerro itselle tärkeistä asioista, joiden ratkaisu on vielä kesken, omaa äitiä ja puolisoa lukuunottamatta kenellekään. Äiti ja puoliso pystyvät kannustamaan, eivätkä asetu kilpailijaksi.

Vierailija
53/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävyydessä on sellaisia moraalisääntöjä joita ei tarvi edes sanoa ääneen.

"Moraalisääntöihin" ei kuulu sellainen, että jättää sen takia menemättä johonkin koulutukseen, koska ystäväkin hakee ja haluaa samaan paikkaan. Se on joku itse keksitty ääliösääntö, jos joku väittää, ettei samaan saa mennä.

Vierailija
54/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Moraalisääntöihin" ei kuulu sellainen, että jättää sen takia menemättä johonkin koulutukseen, koska ystäväkin hakee ja haluaa samaan paikkaan. Se on joku itse keksitty ääliösääntö, jos joku väittää, ettei samaan saa mennä.

Tästä onkin opittava, että ei pidä kertoa kenellekään ennen kuin on työhaastattelut tai pääsykokeet ohi, että ei tule lisää kilpailijoita mukaan.

Vierailija
55/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samoin voi rakastua ystävän mieheen. On sitten oikeis häntä tavoitella, samaan saa rakastua.

Vierailija
56/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakin tuttu tekee kaikki perässä, mitä minä sanon tekeväni, tai kerroin joskus tehneeni, tai haluavani tehdä. Ärsyttäväähän se on. Mutta en minä sille mitään mahda, jos joku elää sellaisesta, että kopioi toisen elämää. Tai on muusta syystä kinnostunut samanlaisista asioista kuin toinen. Omalla tut

Ai että ihan suoraan kertoi? No silti hänellä on kyllä oikeus "matkia" eli valita mennä samaan paikkaan.

Ehkä voisit ottaa sen imarteluna, kun toinen matkii sinun tekemisiäsi, ottaa sinusta mallia. Eihän kukaan sellaista ihmistä matki ja kopioi, jossa ei ole mitään kiinnostavaa.

Vierailija
57/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutunlainen ystävä. Elämäni aikana olen törmännyt valitettavan usein tähän ihmistyyppiin. 

Vierailija
58/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä onkin opittava, että ei pidä kertoa kenellekään ennen kuin on työhaastattelut tai pääsykokeet ohi, että ei tule lisää kilpailijoita mukaan.

Niin, omaa pelisilmää tietysti kannattaa aina harjaannuttaa. Vaikka juuri noin.

Mutta jos ystävyys on sitä luokkaa, että pitää pelata jotain pelejä, niin onko se sitten edes ystävyyttä? Ehkä kannattaa ottaa etäisyyttä sellaisiin ihmisiin, joiden kanssa pitää miettiä taktiikoita.

Vierailija
59/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakin tuttu tekee kaikki perässä, mitä minä sanon tekeväni, tai kerroin joskus tehneeni, tai haluavani tehdä. Ärsyttäväähän se on. Mutta en minä sille mitään mahda, jos joku elää sellaisesta, että kopioi toisen elämää. Tai on muusta syystä kinnos

Matkimisen on vaan jotain niin ärsyttävää. Olet keksinyt jonkun hyvän jutun ja innoissasi siitä. Koet että se on sun juttu. Sitten joku vie sen.vähän niinku olis oikeus siihen omaan juttuun vaikkei se nyt mikään esine olekaan.

Vierailija
60/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkiminen on vaan jotain niin ärsyttävää. Olet keksinyt jonkun hyvän jutun ja innoissasi siitä. Koet että se on sun juttu. Sitten joku vie sen.vähän niinku olis oikeus siihen omaan juttuun vaikkei se nyt mikään esine olekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme