Pettynyt ystävään
Olen niin pettynyt mun ystävään. Kerroin syksyllä innoissani, että olen vihdoin keksinyt, mitä alan tehdä, mitä alan opiskella. Hän tietää, että olen vuosia miettinyt asiaa.
Kerroin, että hakeudun vuoden mittaisen täydennyskoulutukseen, joka antaa eri suunnan nykyiseen työtehtävääni. Kerroin, että olen opintovapaalla ja teen pohjaopintoja avoimen yliopiston puolelle, mitkä edellytetään, että voi hakea täydennyskoulutukseen.
Täydennyskoulutuspaikkoja on vähän ja sanoin, että pidä peukkuja, että pääsen.
No, syksyllä ystäväni ilmoitti, että hän on jäänyt myös opintovapaalle, tekee samoja avoimen yliopiston opintoja ja hakee myös tähän samaan täydennyskoulutukseen.
Ihan kauheeta. Olen niin pettynyt. Miksi ikinä puhuin mitään. Hän ei todellakaan ollut miettinyt lähteä opiskelemaan tuota samaa ennen mun kertomaa.
Tuntuu pahalta sekä se, että asia ärsyttää. Tuntuu, että en saisi olla pettynyt. Mutta tottakai olen. En ole sanonut asiasta mitään ystävälleni.
Mitä mieltä olette? Onko minulla oikeus olla pettynyt?
Kommentit (126)
Kiitos kommenteista. Osa ymmärtää mun ahdistuksen ja harmin ja osa on toista mieltä. Kun omalle kohdalle jotain vastaavaa osuu, niin silloin voi tulla yllättäviä tunteita itse kullekin.
Teen parhaani ja olen toivotavasti yksi paikan saaneista. Yritän nyt keskittyä omaan hakuprosessiin ja unohtaa muun harmin.
Myrkyllisillä ihmisillä voi olla sellaisia piirteitä että kopioi toiselta kaikkea. Voi yrittää varastaa identiteettisi ja kaiken mitä sinun elämässäsi on --> ystävät, perheenjäsenet, puoliso, kotisi yms. ja voi yrittää tehdä tämän selkäsi takana. Eli mietin vielä. Ja ymmärrän todella hyvin miltä sinusta tuntuu..
Vierailija kirjoitti:
Myrkyllisillä ihmisillä voi olla sellaisia piirteitä että kopioi toiselta kaikkea. Voi yrittää varastaa identiteettisi ja kaiken mitä sinun elämässäsi on --> ystävät, perheenjäsenet, puoliso, kotisi yms. ja voi yrittää tehdä tämän selkäsi takana. Eli mietin vielä. Ja ymmärrän todella hyvin miltä sinusta tuntuu..
Kiitos ymmärryksestä.
Tämä on lapsellista. Teillä molemmilla on yhtälaiset oikeudet hakeutua samalle alalle. Ystävä tukee toista ja tsemppaatte yhdessä, että pääsette sisään. Jos toinen jää rannalle, niin ystävä voi lohduttaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on lapsellista. Teillä molemmilla on yhtälaiset oikeudet hakeutua samalle alalle. Ystävä tukee toista ja tsemppaatte yhdessä, että pääsette sisään. Jos toinen jää rannalle, niin ystävä voi lohduttaan.
Jos ystäväsi päättää hakea samaa työpaikkaa, kun kerrot minne haet, niin sinäkö tsemppaan häntä saamaan paikan? Ymmärrän ap:ta 100 %:sti.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei oikeastaan ole edes siitä. Minusta tuo ystävän tapa tehdä tämä asia on ollut ikävä. Ei ainakaan minusta tuntuisi mukavalle tällainen toiminta.
Tsemppiä pääsykokeeseen! Sä saat sen paikan.
Teit klassisen mokan, et seurannut ohjetta: kellä onni on se onnen kätkekööt, ja myös älä nuolaise ennen kun tipahtaa. Menit luottamaan psykopaattiin. Mutta älä huoli, tuo ala todennäköisesti ei häntä tule kuitenkaan tyydyttämään koska ei itse ollut sinne halunnut oikeesti. Mutta Lopeta kaikki yhteydenpito koska hän on hyötyjä, hyväksikäyttäjä, riistäjä ja selkäänpuukottaja, joka ei ansaitse ystävyyttäsi. Varo jatkossa.
Samanlainen tilanne lopetti bestisystävysten ystävyyden, winona ryderin ja sen vagina akan Paltrowin väliltä. Gwyneth haki samaan työpakkaan, varasti repliikit winonan kotoa tms.
On hieman vaikeaa olla mitään mieltä, kun en tiedä tilanteesta sen tarkemmin mitään. Itse kiljuisin riemusta, jos vaikka nyt paras ystäväni päättäisi hakea samaan opiskelupaikkaan kuin minäkin, voisimme lukea pääsykokeisiin yhdessä ja voisin auttaa häntä sellaisissa jutuissa jotka ovat hänelle haastavia ja toisinpäin. Tekisin kaikkeni, että me molemmat läpäisemme kokeet ja pääsemme samaan oppilaitokseen opiskelemaan.
Toisaalta olen tavannut myös sellaisia ihmisiä, joilla on pakkomielle jäljitellä muita, kaikessa aina vaatetuksesta ja ruokavaliosta ammatinvalintaan ja lasten lukumäärään. Joskus siinä on kai taustalla jokin ihmeellinen tarve tavallaan saada elää sen toisen ihmisen tai ihmisten elämää itse, ja siihen voi liittyä erilaista kiusantekoa, vainoamista ja kilpailua. Se on luonnollisesti häiriintynyttä ja ulkopuolisille raskasta. Sellaisen ihmisen kanssa opiskelusta en nauttisi enkä ilahtuisi hänen ilmoituksestaan hakea samaan opiskelupaikkaan, päinvastoin näkisin sen jonkinlaisena laudaltalyöntiyrityksenä. Mutta sellainen ihminen kai harvoin koetaan ystäväksi, kuten nimität tätä kertomuksesi henkilöä.
Minua jäikin kiinnostamaan, millaiset välit teillä oikein on ollut tätä ennen ja miksi koet ystäväsi samaan opiskelupaikkaan pyrkimisen nimenomaan negatiivisena asiana. Onko taustalla jotain luottamuksen puutetta, kipukohtaa tai muuta sellaista? Onko tämä ihminen oikeastaan ystäväsi? Jne
Vierailija kirjoitti:
Äkkiseltään kuulostaa matkimiselle, mutta entä jos häntä vaan alkoi itseäänkin kiinnostamaan sama? Onhan niitä opiskelijoita muutenkin enemmän kuin sinä opiskelemassa juuri samaa.
Sillon olisi reilusti soittanut ja kertonut että hänelläkin heräsi mielenkiinto tuohon koulutukseen, ja sanonut toivottavasti et pahastu jos aikoo myös hakea samaa reittiä pitkin, jne. Olisi pelannut avoimin kortein.
Oon tuntenu tämmösiä. Kyse on vainoamisesta.
Vierailija kirjoitti:
On hieman vaikeaa olla mitään mieltä, kun en tiedä tilanteesta sen tarkemmin mitään. Itse kiljuisin riemusta, jos vaikka nyt paras ystäväni päättäisi hakea samaan opiskelupaikkaan kuin minäkin, voisimme lukea pääsykokeisiin yhdessä ja voisin auttaa häntä sellaisissa jutuissa jotka ovat hänelle haastavia ja toisinpäin. Tekisin kaikkeni, että me molemmat läpäisemme kokeet ja pääsemme samaan oppilaitokseen opiskelemaan.
Toisaalta olen tavannut myös sellaisia ihmisiä, joilla on pakkomielle jäljitellä muita, kaikessa aina vaatetuksesta ja ruokavaliosta ammatinvalintaan ja lasten lukumäärään. Joskus siinä on kai taustalla jokin ihmeellinen tarve tavallaan saada elää sen toisen ihmisen tai ihmisten elämää itse, ja siihen voi liittyä erilaista kiusantekoa, vainoamista ja kilpailua. Se on luonnollisesti häiriintynyttä ja ulkopuolisille raskasta. Sellaisen ihmisen kanssa opiskelusta en nauttisi enkä ilahtuisi hänen ilmoituksestaan hakea sam
Kiitos tästä monitasoisesta pohdinnasta. Olemme ystävystyneet 20 vuotta sitten juuri opiskelun kautta. Itse olen näihin päiviin asti ollut tuota koulutusta vastaavassa työssä. Ystäväni on tehnyt toisen tutkinnon juuri hiljattain ja on sitä vastaavassa työssä. Pidämme yhteyttä ja näemme muutaman kerran vuodessa.
hankalaksi tässä tilanteessa koen sen, että ystäväni tietää, että olen vuosikausia etsinyt vaihtoehtoja nykyiseen työnkuvaani. Ja nyt kun vihdoin sen keksin ja päätin hakeutua hyvin pienimääräiseen täydennyskoulutukseen yliopistolle, päätti hän, että hänpä hakee myös. Odotin tukea ja tsemppiä omaa valintaani kohtaan. En tätä lopputulemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei todellakaan ollut miettinyt lähteä opiskelemaan tuota samaa ennen mun kertomaa.
Et voi tällaista asiaa tietää, mitä ystäväsi on itsekseen suunnitellut. Jos ystäväsi on asiaa ajatellut jo ennen sinun ilmoitustasi, hän ehkä ajattelee sinusta nyt yhtä negatiivisesti kuin sinä ajattelet hänestä.
Ja tässä yhteiskunnassa saa kyllä tehdä ihan sitä, mitä täällä on tarjolla. Vaikka se olisi samaa kuin mitä oma ystävä tekee. Tai aikoo tehdä. Ei ole mitään "matkimiskieltoakaan" olemassa, jos joku päättää matkia itseä jossain asiassa.
Omakin tuttu tekee kaikki perässä, mitä minä sanon tekeväni, tai kerroin joskus tehneeni, tai haluavani tehdä. Ärsyttäväähän se on. Mutta en minä sille mitään mahda, jos joku elää sellaisesta, että kopioi toisen elämää. Tai on muusta syystä kinnos
Lopeta jo pelle
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta olen tavannut myös sellaisia ihmisiä, joilla on pakkomielle jäljitellä muita, kaikessa aina vaatetuksesta ja ruokavaliosta ammatinvalintaan ja lasten lukumäärään. Joskus siinä on kai taustalla jokin ihmeellinen tarve tavallaan saada elää sen toisen ihmisen tai ihmisten elämää itse, ja siihen voi liittyä erilaista kiusantekoa, vainoamista ja kilpailua. Se on luonnollisesti häiriintynyttä ja ulkopuolisille raskasta. Sellaisen ihmisen kanssa opiskelusta en nauttisi enkä ilahtuisi hänen ilmoituksestaan hakea sam
Olet naiivi. Kujaan ei auta kaveria samaan pääsykokeeseen. Kyse on koko elämästä. Joko pidät oman puoles tai kaverin. Opi nopeasti tai ole TOLLO! ja, tollot ei tässä elämässä saa mitään. Ei edes kiitosta.
Nimenomaan, kyse on koko elämästä tai ainakin koko tulevasta työelämästä. Niin iso asia minulle.
ap
Vierailija kirjoitti:
No näin. Sama käärme varmaan katselee jo sun miestäkin. Pidä varasi. Ei ole ystävä.
Ei ole ystävä, muttei aikuista miestä kukaan väkisin nappaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta olen tavannut myös sellaisia ihmisiä, joilla on pakkomielle jäljitellä muita, kaikessa aina vaatetuksesta ja ruokavaliosta ammatinvalintaan ja lasten lukumäärään. Joskus siinä on kai taustalla jokin ihmeellinen tarve tavallaan saada elää sen toisen ihmisen tai ihmisten elämää itse, ja siihen voi liittyä erilaista kiusantekoa, vainoamista ja kilpailua. Se on luonnollisesti häiriintynyttä ja ulkopuolisille raskasta. Sellaisen ihmisen kanssa opiskelusta en nautt
No minä auttaisin. Ehkä sinulla ei ole käsitystä oikeasta ystävyydestä, jos näkökantasi on tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta olen tavannut myös sellaisia ihmisiä, joilla on pakkomielle jäljitellä muita, kaikessa aina vaatetuksesta ja ruokavaliosta ammatinvalintaan ja lasten lukumäärään. Joskus siinä on kai taustalla jokin ihmeellinen tarve tavallaan saada elää sen toisen ihmisen tai ihmisten elämää itse, ja siihen voi liittyä erilaista kiusantekoa, vainoamista ja kilpailua. Se on luonnollisesti häiriintynyttä ja ulkopuolisille ras
Auttaisiko myös saamaan saman työpaikan, mitä itse haet?
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä pääsykokeeseen! Sä saat sen paikan.
Toivottavasti AP ei paikkaa saa kun vaikuttaa sen verran ikävältä ja lapselliselta tyypiltä.
Ei noin saa tehdä. Ystäväsi toimi väärin. Ymmärrän että suututtaa,