Miksi jotkut suhtautuvat negatiivisesti Wolttiin ja wolttaamiseen?
Kommentit (170)
Olisi kiva tietää miten paljon nämä etätyöt ja kotiin tuotavat palvelut mahdollistavat mt- ongelmien pahentumisen, kun ihmisillä on ensimmäistä kertaa oikeasti mahdollisuus todella linnoittautua sinne ilman ihmiskontakteja. Huolestuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin sairaana enkä päässyt liikkumaan mihinkään kotoa ja en ymmärrä miten olisin tullut toimeen wolttia. Wolttikuski toi kaupasta ruokaa ja apteekista lääkkeet. Yksinäisillä ihmisillä ei välttämättä ole ketään keneltä pyytää apua.
Eikö yhdelläkään kaupalla ollut kuljetuspalvelua eikä apteekilla? Yleensä niillä on.
Ja jos käytit kerran niin ethän sinä ole wolttaaja joka tilailee lähes päivittäin.
Apteekin oma kuljetuspalvelu on usein kalliimpi kuin woltti. Yliopiston apteekissa ainakin kaikki kuljetukset hoitaa kai wolt.
Eli köyhyys oli syy käyttää Wolttia. Kuten on jo todettu. Se on köyhien juttu joilla ei ole varaa maksaa kunnon palveluista.
No voi ei. Mielestäni myös köyhällä on oikeus saada lääkkeensä. Apteekkien kotiinkuljetus sitä paitsi kestää sekin yleensä vähintään päivän.
Wolttikuskien työolot toki ovat mitä ovat ja se on ainoa syy miksi tätä palvelua en itse mielellään käytä. Mutta tippiä voi jättää jos haluaa. Mielestäni tämän kaltainen nopea kotiinkuljetuspalvelu on kuitenkin hyvä olla olemassa. Pelastaa monta ihmistä hädän hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää miten paljon nämä etätyöt ja kotiin tuotavat palvelut mahdollistavat mt- ongelmien pahentumisen, kun ihmisillä on ensimmäistä kertaa oikeasti mahdollisuus todella linnoittautua sinne ilman ihmiskontakteja. Huolestuttavaa.
Todellakin. Ei ole tervettä jäädä istumaan eristäytyneenä kotiin mt-ongelmien takia niin, että ei ole pienintäkään liikuntaa tai sosiaalista kontaktia.
Ei voida olla ihmiset näin pihalla ja pitää woltia neutraalina palveluna mitä on "ihan OK" käyttää. Eikös vaan vielä, että samat jotka on kovin huolissaan ilmastosta pitävät itseänsä erityisen suvaitsevaisia tyyppeinä?
Kuten jotkut ovat maininneet, Wolt ja muut alustapalvelut ovat silkkaa riistoa varsinaisen työn tekijöitä kohtaan, eli woltin tapauksessa ravintoloita ja kuskeja.
Alustapalvelujen komissiot ovat törkeitä, ja kuskit verrannollisia entisaikain orjiin. Volyymillaan ne ovat saavuttaneet aseman jossa yrittäjien on lähes pakko olla mukana, mutta kannattavuuden kustannuksella.
Sillä todellakin on iso ero tilaatko ruoan tai varaatko hotellin suoraan palveluntarjoajalta, tai käytät muuta taksia kuin überia. Kukaan tuskin haluaa Suomessa palata luokkajakoon, missä porvarit hyötyvät toistolla ja orjatyövoimalla ylläpidettävistä palveluista.
Uskomattomia kommentteja täällä kyllä, että mummot ja köyhät täällä vaan kommentoi katkerasti nykyajan upeita palveluja vastaan. 😄
Laiskat ja lihavat käyttävä wolttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta se on naurettavaa että aikuinen ihminen (varsinkaan sellainen kenellä ei ole muuta arjessaan) makaa kotona ja tilailee ruokansa sinne, eikä vaan kävele kauppaan ihmisten ilmoille. Saa liikuntaa ja sosiaalisuutta myös, pieni vaiva. Esim mun naapurilla ramppaa päivittäin, kaveri on työtön.
Mä olen tk-eläkkeellä, ahdistuneisuushäiriö ja paha sos tilanteiden pelko. Tämän lisäksi fyysisiä sairauksia jotka tekevät liikkumisesta vaikeaa. Wolttaan säännöllisesti
N38
Sun mt-ongelmat parantuisivat kun menisit ihmisten ilmoille.
Olin siellä ihmisten ilmoilla vuosia, traumatisoiduin, sairastuin ja jäin kotiin. Nyt voin paremmin kun saan olla rauhassa eikä tarvi hampaat irvessä pakottaa itseään sosiaalisuuteen. Olen ex-koulu-ja työpaikkakiusattu jonka terapiat ym epäonnistui eli ns toivoton tapaus
Mutta kuvittele sinä vaan että kaikkien mt-ongelmat parantuisivat ihmisten ilmoilla...
N38
Vierailija kirjoitti:
Yksittäisenä tapauksena ajateltuna ihan kätevä juttu. Isossa kuvassa erittäin haitallinen. Laiskistaa jo ennestään laiskoja ja saamattomia syrjäytyjiä. Jotka sitten ihmettelee, kun ei tuet riitä. Omille nuorilleni opetan ruuanlaittoa ja leipomista ja suorastaan määräsin heidät kaikki ottamaan yläasteella valinnaiseksi kotitalouden että oppivat perustaidot ruuanlaitosta ja huushollihommista. Rahat riittää kyllä kun laittaa ruuat itse.
Eli ihminen syrjäytyy, jos hän itse hae ruokaansa kaupasta. Itse näen kyllä joka päivä ihmisiä ihan tarpeeksi työpaikalla. Vapaa-ajalla ehtii urheilla, kun kauppareissuja ei tarvitse tehdä.
Ruokalähetit epäreilusti mahdollistavat ylipainoisille epäterveellisten tuotteiden nauttimisen ilman tarvittavaa häpeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta se on naurettavaa että aikuinen ihminen (varsinkaan sellainen kenellä ei ole muuta arjessaan) makaa kotona ja tilailee ruokansa sinne, eikä vaan kävele kauppaan ihmisten ilmoille. Saa liikuntaa ja sosiaalisuutta myös, pieni vaiva. Esim mun naapurilla ramppaa päivittäin, kaveri on työtön.
Mä olen tk-eläkkeellä, ahdistuneisuushäiriö ja paha sos tilanteiden pelko. Tämän lisäksi fyysisiä sairauksia jotka tekevät liikkumisesta vaikeaa. Wolttaan säännöllisesti
N38
Sun mt-ongelmat parantuisivat kun menisit ihmisten ilmoille.
Valtion pitäisi järjestää risusavottahommia näille ahdistujille. Takuulla lakkaa ahdistamasta jos on päivät mettätöissä.
YHYYYYYYY ON NIIN ITKUINEN OLO :(
YHYYY LAISKAT WOLTTAJAT YYYHYYYYYYYY!!!!!! RISUSAVOTTA YHYYYYY!
Vierailija kirjoitti:
En nyt sanois että on köyhien juttu tilata woltilla kun ne on 2 kertaiset hinnat versus kauppa tai ravintola.
Jep. Työttömänä ei todellakaan ole rahaa woltata.
Koska 80-luvulla ei woltattu, se ihmisiä kyrpii. Maailma ei saisi mennä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt sanois että on köyhien juttu tilata woltilla kun ne on 2 kertaiset hinnat versus kauppa tai ravintola.
Täällähän nimenomaan työkyvyttömyyseläkkeellä olevat kertovat wolttaavansa.
Vierailija kirjoitti:
Koska 80-luvulla ei woltattu, se ihmisiä kyrpii. Maailma ei saisi mennä eteenpäin.
Orjuutta oli jo vuosituhansia sitten. Maailman nimenomaan pitää mennä eteenpäin eikä taantuma johonkin antiikin orjuuteen. Tulisit sinäkin nykyaikaan.
Haen jokusen kerran vuodessa ruokaa läheisestä kiinalaisesta, joka on toiminut alueella jo 20 vuotta. Jokaisella kerralla tapaan todella iloisen ravintolan omistajan, joka lähettää terveisiä kotiin ja usein jonkun karkin lapsille, saan taatusti kuumaa ruokaa ja tiedän, että Wolt ei ryöstä isoa palkkiota ravintolalta. Eikä kukaan muu näpelöi ruokiamme.
Vierailija kirjoitti:
Haen jokusen kerran vuodessa ruokaa läheisestä kiinalaisesta, joka on toiminut alueella jo 20 vuotta. Jokaisella kerralla tapaan todella iloisen ravintolan omistajan, joka lähettää terveisiä kotiin ja usein jonkun karkin lapsille, saan taatusti kuumaa ruokaa ja tiedän, että Wolt ei ryöstä isoa palkkiota ravintolalta. Eikä kukaan muu näpelöi ruokiamme.
Miksi ravintolat muuten antavat woltin viedä ruokiaan, jos wolt kerran ryöstää ne?
Woltataan säännöllisesti illallisia. Monesti se on perjantai-ilta. Ei tilata pikaruokaa, vaan intialaista, thai, kiinalaista jne. Pizzoja on saanut kotiin vuosikymmenet, onneksi nykyisin saa parempaakin ruokaa. En ymmärrä arvostelua. Se, että välillä wolttaa, ei tarkoita ettei ihminen itse osaisi kokata. Aina vaan ei jaksa tai viitsi. Lapsiperheen on myös tympeä mennä ravintolaankin perjantai-iltana. Toisinaan woltataan töihin myös lounaat porukalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän nimenomaan työkyvyttömyyseläkkeellä olevat kertovat wolttaavansa.
Eläke on vähän parempi kuin työttömyystuki. Toki ei silläkään herroiksi eletä, mutta niin, että krooninen kipupotilas voi joskus hemmotella itseään, jättää kauppareissun väliin ja säästää voimiaan johonkin muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla ei tunnu olevan muuta harrastusta kuin kaupassa haahuilu. Sinne lähdetään aina koko perheen kera. Ihmisten on vaikea käsittää, jos joku haluaa käyttää vapaa-aikansa johonkin muuhun ja ulkoistaa tavaroiden keräilyn. Näin säästyy usein myös heräteostoksilta.
Niillä kaupoilla on kaikilla omat kuljetuspalvelut. Lisäksi on muitakin ruoantoimituspalveluita. Ero Wolttiin on, että muut palvelut toimivat asiallisesti ja veloittavat asiakkailta kustannukset kattavat maksut. Wolt ei, vaan toimii tappiolla ja riistää ravintoloita ja työntekijöitä jolloin asiakkaiden ei tarvitse maksaa juuri mitään. Wolt on köyhän, laiskan ja moraalittoman valinta.
Tuo ravintoloiden riistäminen on muuten niin totta. Lähellä oli aiemmin tosi hyvä thai-ravintola (nykyään sushia) ja tilasin ja hain sieltä useam
Kertoiko työntekijä miksi
1. ovat palvelussa, joka aiheuttaa heille tappiota
2. heillä ei ole omaa tilauspalvelua?
Suhtaudun negatiivisesti, koska:
- Wolt on 2000-luvun orjatyötä läheteille
- Wolt mahdollistaa pimeän työn
- Wolt kiskoo yrittäjiltä jopa 30 % komission
Ja: jos on niin auttamattoman LAISKA, ettei edes pikaruokaa viitsi itse noutaa vaan jonkun muun (Wolt, Foodora) pitää se tuoda, asiat ovat todella huonosti.