Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Linna 2,naisvankilan arkea . Keskustelua uudesta kaudesta

Vierailija
01.02.2024 |

Itse katsoin vasta yhden jakson ja ihmettelen onko tuolla Kristalla silikonit 😄

Iltapulu TV-opas Katso lÀhetysajat : Linna - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (686)

Vierailija
241/686 |
03.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku tÀssÀ ketjussa mahdollisesti oleva pÀihdeongelmainen rikollinen kertoa, ettÀ miksi tarjoaa omille lapsilleen vielÀ pahemman lapsuuden kuin itsellÀ oli? Vaikka tietÀÀ mitÀ se on lapsen kannalta?

VielÀ aikuisena voi surra menetettyÀ lapsuuttaan ja nÀhdÀ kaiken vain oman menetetyn lapsuuden kautta ajattelematta lainkaan omia lapsiaan, joille tarjoaa samaa tai pahempaa?

Ihan riippumatta tuosta sarjasta ja sen henkilöistÀ kysyn tÀtÀ.

Just vÀhÀn samasta kommentoin. En ole rikollinen, mutta kai monilla on puutteellinen itserfletiokyky. Ja jos alkaa joskus teini-ikÀisenÀ kÀyttÀmÀÀn sÀÀnnöllisesti pÀihteitÀ niin luultavasti se tunne-elÀmÀ jÀÀ myös sinne teini-ikÀÀn. Alat vasta aikuistumaan, kun olet selvinpÀin ja osaat prosessoida niitÀ tunteita. Valitettavasti tÀllaista kykyÀ ja halua ei varmaan kaikilla ole, varsinkin jos taustalla on vaikka

Moni vanki ei ole vÀlttÀmÀttÀ lapsena elÀnyt normaalia elÀmÀÀ. Vankila voi olla ensimmÀinen paikka jossa saa ruokaa joka pÀivÀ.

Vierailija
242/686 |
03.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ja ehkĂ€ myös se, ettĂ€ mielestĂ€ni sellainen sÀÀliminen, ettĂ€ "vOi voi, kun sulla on ollut rankkaa, ettĂ€ ymmĂ€rrettĂ€vÀÀ, jos et nyt kykene tekemÀÀn miten." Niin luo vĂ€hĂ€n sellaista vastakkainasettelua vankien ja normikansalaisten vĂ€liin. Siis ikÀÀn kuin kaikilla "normikanslaaisilla" olisi ollut ihana lapsuus ja nuoruus. Kun totuus on se ettĂ€ hyvin monella on erilaisia lapsuuden tai nuoruuden aikaisia traumoja, jotka vaikuttavat yhĂ€ edelleen aikuisena. Tarkoitan sitĂ€, ettĂ€ on hyvĂ€ tiedostaa vaikea tausta mutta en tiedĂ€ ketĂ€ sellainen vankien sÀÀliminen ja paapominen auttaa. 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/686 |
03.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

En löydĂ€ enÀÀ kommentia, jossa kritisoitiin vankilan työntekijöiden ystĂ€vĂ€llisyyttĂ€. KyllĂ€hĂ€n sitĂ€ alkaisi itse kullakin nuppi leviĂ€mÀÀn työntekijĂ€nĂ€, jos tĂ€ytyisi koko ajan olla naama mutrulla ja kohdella ikĂ€vÀÀn sĂ€vyyn. Paljon mukavampaa on olla positiivinen ja heittÀÀ vĂ€lillĂ€ lĂ€ppÀÀkin. Kun työpĂ€ivĂ€n jĂ€lkeen vankilan ovi menee kiinni niin vangit eivĂ€t enÀÀ kuulu elĂ€mÀÀn millÀÀn tasolla. 

Vierailija
244/686 |
03.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku tÀssÀ ketjussa mahdollisesti oleva pÀihdeongelmainen rikollinen kertoa, ettÀ miksi tarjoaa omille lapsilleen vielÀ pahemman lapsuuden kuin itsellÀ oli? Vaikka tietÀÀ mitÀ se on lapsen kannalta?

VielÀ aikuisena voi surra menetettyÀ lapsuuttaan ja nÀhdÀ kaiken vain oman menetetyn lapsuuden kautta ajattelematta lainkaan omia lapsiaan, joille tarjoaa samaa tai pahempaa?

Ihan riippumatta tuosta sarjasta ja sen henkilöistÀ kysyn tÀtÀ.

Just vÀhÀn samasta kommentoin. En ole rikollinen, mutta kai monilla on puutteellinen itserfletiokyky. Ja jos alkaa joskus teini-ikÀisenÀ kÀyttÀmÀÀn sÀÀnnöllisesti pÀihteitÀ niin luultavasti se tunne-elÀmÀ jÀÀ myös sinne teini-ikÀÀn. Alat vasta aikuistumaan, kun olet selvinpÀin ja osaat prosessoida niitÀ tunteita. Valitettavasti tÀllaista kykyÀ ja halua ei varmaan kaikilla ole, varsinkin jos taustalla on vaikka

MĂ€kÀÀn en ole rikollinen enkĂ€ pĂ€ihdeongelmainen mutta kokemuksesta tiedĂ€n, ettĂ€ sitĂ€ monesti huomaa toistavansa omien vanhempien antamia malleja hyvĂ€ssĂ€ ja huonossakin omien lastensa kohdalla. 

Miksi sama mekanismi ei olisi rikollisillakin? Se huono on sitten vain todella huonoa. 

Mulla oli teininĂ€ luokkakaveri joka oli lapsena huostattu. HĂ€n tuli 16-vuotiaana raskaaksi. HĂ€n oli oppinut ettĂ€ abortti on murha ja piti lapsen vaikka itsellÀÀn oli elĂ€mĂ€nhallintaongelmia. 

Alussa kaikki vaikutti hyvĂ€ltĂ€, hĂ€n hoiti vauvaa hyvin jne. Sitten meidĂ€n elĂ€mĂ€t vei eri suuntiin vuosiksi. 

Muutama vuosi myöhemmin hĂ€n tuli uudelleen toisesta suhteesta raskaaksi ja tiemme kohtasivat jĂ€lleen yhteisten tuttujen kautta. 

Jossain vaiheessa tajusin ettĂ€ hĂ€nellĂ€ on pĂ€ihdeongelma. Molemmat lapset otettiin huostaan. 

Tiemme erkanivat jĂ€lleen. Kerran nĂ€in hĂ€net sekavana kadulla. 

Varmasti on monia syitĂ€ miksi ongelmaiset saavat lapsia ja joillain voi olla pitkiĂ€kin hyviĂ€ kausia, jotkut paranevat. Jotkut sitten eivĂ€t. Varmasti meistĂ€ jokainen ajattelee olevansa ns. KykenevĂ€ normaaliin elĂ€mÀÀn ja ajattelee ettei ainakaan ikinĂ€ olisi hirveĂ€ vanhempi. Jotkut sitten joutuvat huomaamaan etteivĂ€t kykene ja ovat huonoja vanhempia. 

Vierailija
245/686 |
03.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaanko seuloja kuinka tuolla? SÀÀnnöllisesti, satunnaisesti?

JÀin myös miettimÀÀn Prismassa kÀyntejÀ. Jotain ongelmaahan oli tullutkin ja porukka jaettiin kahteen ryhmÀÀn jatkossa. Sovituskopit tuli mun mieleen. Sopii sinne tapaamisen. Olihan ne vartijat siellÀ, mutta eihÀn he nyt kaikkien perÀssÀ tuntia kulje isossa marketissa.

Niin tai siellĂ€ kaupungin puistotöissĂ€ piiloon johonkin puskaan huumeita. Mutta tĂ€mĂ€ kuvaa avovankilan oloja ja tuomion loppupÀÀtĂ€. YhtĂ€ hyvin voivat sitten siviilissĂ€ kĂ€yttÀÀ huumeita. 

Vierailija
246/686 |
03.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Miksi joku katkera ihminen haluaa vastustaa vankien kuntoutumista?  

Vierailija
247/686 |
03.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmosia. Onpa kerrassaan *rangaistus*. Tuohan on kuin joku leirikeskus idyllissĂ€; on rantasaunaa ja jĂ€rjestettyĂ€ metsĂ€retkeĂ€. En yhtÀÀn ihmettele ns uusijoita. Kun maailma alkaa nĂ€yttÀÀ paskimmat puolensa, palataan jĂ€lleen ruotuun leirikeskuksessa - onhan siellĂ€ kaikki ja vĂ€hĂ€n enemmĂ€nkin eteen kannettuna 😳

No laske nyt sekin toki mukaan, ettĂ€ monella nĂ€istĂ€ on elĂ€mĂ€n alkupuolella ollut tilanne jossa ei edes minimiĂ€ ole heidĂ€n eteen tehty vaan vanhemmat olleet jotain vĂ€kivaltaisia juoppoja pahimmillaan. 

En jotenkin itse osaa olla kateellinen jostain valvotusta metsĂ€retkestĂ€ tai tunnin valvotusta kauppareissusta. 

YmmĂ€rrĂ€n tĂ€mĂ€n tĂ€ysin, ettĂ€ rikollisille polulle  ja pĂ€ihteiden tĂ€yttĂ€mÀÀn elĂ€mÀÀn voi ajautua, jos o

Lainaus toimii jotenkin oudosti. Mutta siis en itse ainakaan koe, ettĂ€ rangaistuksen suorittaminen on automaattisesti vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ vastuunottamista. Rangaistuksen suorittaminen on pakollista. Ja voit vaikka koko rangaistuksen ajan olla sitĂ€ mieltĂ€, ettĂ€ muiden vika. Vastuun ottaminen on sitten jotain muuta; ajatustyötĂ€ ja oikeasti muutosta. SitĂ€, ettĂ€ on halua ottaa vastuu omasta elĂ€mĂ€stÀÀn. 

Vierailija
248/686 |
03.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin jĂ€i ristiriitainen olo katsoin kaikki jaksot nĂ€mĂ€ naiset ovat kuitenkin rikollisia ja olot on kuin parasta suomalaista idylliĂ€ jĂ€rjestyy psykologit,ruoanlaitto-opetukset ja kaikki kuka saa siviilissĂ€ tĂ€nĂ€ pĂ€ivĂ€nĂ€ nĂ€itĂ€ palveluita?suuri osa vielĂ€ palaa takaisin vankilaan ei ihme ettĂ€  tĂ€mĂ€ espanjalainen ei halunnut kotimaan vankilaan on vĂ€hĂ€n erilaiset olot siellĂ€.Onko meillĂ€ liian paapova systeemi ?8

En halua katsoa enenpÀÀ, pari jaksoa riitti. Ovat "julkkiksia", suorastaan kuin kuninkaallisia, ei tarvitse itse edes ovia avata. Kaikki valmiina, kuin manulle illallinen eivĂ€tkĂ€ Ă€lyĂ€ edes hĂ€vetĂ€. 

Uskon kuitenkin ettĂ€ touhu on arkisempaa, kun kamerat sammutetaan. Kenelle tĂ€tĂ€ soopaa muuten kuvataan,  ketĂ€ tĂ€mĂ€ palvelee?

No hei, annetaan vankien itse tĂ€stĂ€ lĂ€hin avata ovetkin. đŸ€Š 

Vankilan idea on just se ettet pÀÀse edes ovista kulkemaan itsenĂ€isesti koska vapaus on mennyt rangaistuksena. 

Mutta sĂ€ haluat vangeille varmaan omat avaimetkin...? 

Vierailija
249/686 |
03.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikolliset istuvat tuomionsa ja ovat sen jĂ€lkeen vapaita, mutta jos ovat tehneet muille pahaa, uhri kĂ€rsii seurauksista usein loppuelĂ€mĂ€nsĂ€ eli saa elinkautisen. 

Oli vĂ€hĂ€n outoa tuossa ohjelmassa, ettei sanallakaan puututuu noihin asioihin. Luultavasti ihan tietoinen valinta, mutta ei vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ eduksi vangeille, jotka ohjelmassa olivat. 

Ihan vain identiteettivarkauskin voi aiheuttaa uhrille traumaperÀisen stressihÀiriön. Itse olen seksuaalirikoksen uhri ja vaikka rikoksesta on jo yli 30 vuotta, se edelleen aiheuttaa pelkotiloja ja vaikuttaa elÀmÀÀn traumaterapiasta huolimatta.

Olisi kiva kuulla ohjelman tekijöiden perustelut siihen miksi ohjelmassa ei otettu puheeksi nÀitÀ asioita.

SitĂ€ varten on muut ohjelmat.  Mene Areenaan löydĂ€t monta ohjelmaa joissa kĂ€sitellÀÀn uhrien asioita.<

Se ettĂ€ ohjelmassa ei asiaa kĂ€sitellĂ€ ei tarkoita ettei sitĂ€ kĂ€siteltĂ€isi noiden vankien kanssa ollenkaan. 

Itsekin olen rikosten uhri, mutta mielestĂ€ni tĂ€tĂ€ sarjaa on mielenkiintoista katsoa ihan vain kuvauksena vankilan arjesta myös siellĂ€ töitĂ€ tekevien kertomana. 

En kaipaa yhtÀÀn mĂ€ssĂ€ilyĂ€ rikoksilla koska se muistuttaa kokemastani. NiitĂ€ ohjelmia voi sitten katsoa kun kestÀÀ katsoa. 

Mua kiinnostaa ohjelmassa enemmĂ€n systeemi kuin nuo vangit. 

Vierailija
250/686 |
03.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

huono fyysinen kunto monella. nuoret ihmiset kĂ€velee kuin vanhukset. 

Vierailija
251/686 |
03.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MikÀhÀn noissa oloissa on mielestÀnne sitÀ kadehdittavaa luksusta?

Vierailija
252/686 |
03.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Lainaukset eivĂ€t toimi, niin kommentoin tĂ€ssĂ€ kahta vastausta siihen, ettĂ€ vangit tarjoavat samaa lapsilleen kuin itse ovat kokeneet. 

Puutteellinen itsereflektiokyky voi ehkÀ olla sitÀkin, ettÀ on Àlyllisesti lapsen tai teinin tasolla. Normaalia matalampi ÀlykkyysosamÀÀrÀ selittÀÀ monta asiaa ihmisen elÀmÀssÀ.

Vierailija
253/686 |
03.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkin verran elĂ€mÀÀ nĂ€hneenĂ€ tiedĂ€n, ettĂ€ tuollainen paikka sÀÀnnöllisine elĂ€mineen, palveluineen, mahdollisuuksineen ja luontoineen on todella _monelle_ kadehdittavaa luksusta! Jos joutuisin itse valitsemaan betonilĂ€hiön yksiön ja holtittoman, köyhĂ€n ja resuisen elĂ€mĂ€n vapaudessa tai tuon vĂ€lillĂ€, en epĂ€röisi hetkeĂ€kÀÀn. Minua ei rajoitukset painaisi miltÀÀn osin, enhĂ€n muutenkaan liiku kotoani minnekÀÀn! Ja mitĂ€ ihminen tekee vapaudella jos ei osaa siellĂ€ elÀÀ? Tuollakin joku toistelee ja toistelee *vetohaluja*. On aika Ă€lyttömĂ€n selvÀÀ, ettĂ€ ensimmĂ€isen mahdollisuuden tullen hĂ€n myös _vetÀÀ_, ja siitĂ€hĂ€n se ihana elĂ€mĂ€ vapaudessa jĂ€lleen urkenee - not. 

Vierailija
254/686 |
03.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

"Se ettĂ€ ohjelmassa ei asiaa kĂ€sitellĂ€ ei tarkoita ettei sitĂ€ kĂ€siteltĂ€isi noiden vankien kanssa ollenkaan. 

Itsekin olen rikosten uhri, mutta mielestĂ€ni tĂ€tĂ€ sarjaa on mielenkiintoista katsoa ihan vain kuvauksena vankilan arjesta myös siellĂ€ töitĂ€ tekevien kertomana. 

En kaipaa yhtÀÀn mĂ€ssĂ€ilyĂ€ rikoksilla koska se muistuttaa kokemastani. NiitĂ€ ohjelmia voi sitten katsoa kun kestÀÀ katsoa. 

Mua kiinnostaa ohjelmassa enemmÀn systeemi kuin nuo vangit. "

Onko se ettÀ katuu tekojaan sinusta "rikoksilla mÀssÀilyÀ"? SepÀ erikoista.

Aika monissa vastaavissa ohjelmissa vangit ovat puhuneet katumuksestaan, tÀssÀ sellaista ei ollut. Se oli selkeÀ ohjelman tekijöiden valinta.

Vierailija
255/686 |
03.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkin verran elĂ€mÀÀ nĂ€hneenĂ€ tiedĂ€n, ettĂ€ tuollainen paikka sÀÀnnöllisine elĂ€mineen, palveluineen, mahdollisuuksineen ja luontoineen on todella _monelle_ kadehdittavaa luksusta! Jos joutuisin itse valitsemaan betonilĂ€hiön yksiön ja holtittoman, köyhĂ€n ja resuisen elĂ€mĂ€n vapaudessa tai tuon vĂ€lillĂ€, en epĂ€röisi hetkeĂ€kÀÀn. Minua ei rajoitukset painaisi miltÀÀn osin, enhĂ€n muutenkaan liiku kotoani minnekÀÀn! Ja mitĂ€ ihminen tekee vapaudella jos ei osaa siellĂ€ elÀÀ? Tuollakin joku toistelee ja toistelee *vetohaluja*. On aika Ă€lyttömĂ€n selvÀÀ, ettĂ€ ensimmĂ€isen mahdollisuuden tullen hĂ€n myös _vetÀÀ_, ja siitĂ€hĂ€n se ihana elĂ€mĂ€ vapaudessa jĂ€lleen urkenee - not. 

MitÀ sÀ sitten tuolla tekisit? Koko elÀmÀ tauolla?

Vierailija
256/686 |
03.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MitÀ sÀ sitten tuolla tekisit? Koko elÀmÀ tauol

Kaikkien elĂ€mĂ€ on oikeasti tauolla - tĂ€mĂ€ on yksi helvetin pitkĂ€ ja illusorinen tauko syntymĂ€stĂ€ kuolemaan. Ja nyt kun kysyt, niin luultavasti samaa kuin kotonakin; lukisin, kuuntelisin ÀÀnikirjoja, tekisin kĂ€sitöitĂ€, söisin ja saunoisin. Ja nauttisin kauniista miljööstĂ€ kĂ€velyillĂ€! Aina niin ja osallistuisin metsĂ€retiin tietysti 😅

Vierailija
257/686 |
03.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YksinelĂ€vĂ€nĂ€ ja lĂ€hes ilman mitÀÀn turvaverkkoa olevana ulosoton asiakkaana rehellisesti sanottuna jopa vankila tuntuisi houkuttelevammalta vaihtoehdolta jos jostain syystĂ€ menettĂ€isin kotini enkĂ€ saisi mistÀÀn uutta. Se onkin pahin pelko, vaikka muuten olen pĂ€ihteetön ja pĂ€tkĂ€töitĂ€ tekevĂ€. Silloin saattaisin harkita rikosta mielummin kuin kadulla asuminen. En kyllĂ€kÀÀn voisi koskaan kohdistaa rikosta fyysisesti toiseen ihmiseen ja ajatus tuntuu pahalta, mutta jos mitÀÀn muuta ei olisi tarjolla. En kuitenkaan usko ettĂ€ tuolla mitÀÀn herkkua on. Varmasti  naisetkin jatkuvasti piikittelee ja yrittÀÀ vĂ€rvĂ€tĂ€ kaikenlaisiin juttuihin mukaan. NiitĂ€ ei vaan kameroille nĂ€ytetĂ€.

Vierailija
258/686 |
03.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

"MĂ€kÀÀn en ole rikollinen enkĂ€ pĂ€ihdeongelmainen mutta kokemuksesta tiedĂ€n, ettĂ€ sitĂ€ monesti huomaa toistavansa omien vanhempien antamia malleja hyvĂ€ssĂ€ ja huonossakin omien lastensa kohdalla. 

Miksi sama mekanismi ei olisi rikollisillakin? Se huono on sitten vain todella huonoa. "

Totta kai vanhempien malleja toistetaan, mutta tuo kysyjÀ kiinnitti huomiota siihen, ettÀ esitetÀÀn samanaikaisesti oman lasisen lapsuuden uhria kun tehdÀÀn sitÀ samaa lasinsiruista omille lapsille. Omille lapsille ei riitÀ empatiaa, vain itselle.

Vierailija
259/686 |
03.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MielestÀni yhdellekÀÀn tupakoitsijalle ei pitÀisi antaa siirtoelintÀ, olipa tuo tupakoitsija rikollinen tai ei, mutta ei. Sen pitÀisi olla ehdoton este siirrÀnnÀiselle. NiistÀ on hirveÀ pula ja iso osa siirtoelintÀ odottavista elÀÀ terveellisesti ja ymmÀrtÀÀ miksi se on niin tÀrkeÀÀ juuri siirtoelinten kohdalla.

Vierailija
260/686 |
03.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kun uusi johtaja esittÀytyi vankilan henkilöstölle, niin minkÀhÀn takia työntekijÀt niin kovasti virnuilivat ja vilkuilivat toisiaan? VÀhÀn hÀiritsi itseÀ.