Linna 2,naisvankilan arkea . Keskustelua uudesta kaudesta
Itse katsoin vasta yhden jakson ja ihmettelen onko tuolla Kristalla silikonit đ
Katso lÀhetysajat : Linna - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (686)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eve vaikutti sympaattiselta, mutta hÀnen rikoksensa ovat kamalia. rautakangella isketty veljeÀ pÀÀhÀn, kirveen hamaralla jotain miestÀ pÀÀhÀn ja vielÀ s-rikollinen 14-vuotiaan tytön koskemisesta.
TÀytyy sanoa ettÀ tykkÀsin ohjelman perusteella Even persoonasta. Mutta kun luin hÀnen rikoksistaan niin ymmÀrsin ettÀ tÀysi sekopÀÀ kyseessÀ.
S-rikokset jÀtti mainitsematta kun kertoi asiasta, jos kyseessÀ on sama henkilö. Mutta tiesin varmuudella, ettÀ erittÀin vakavista rikoksista on kyse eikÀ ensikertalaisesta, koska tuomio oli pitkÀ. PitÀÀ tehdÀ todella pahaa, ettÀ pÀÀtyy telkien taakse edes vÀhÀksi aikaa. Siksi katsoin jo heti alkuun, ettÀ onpas huoleton ja iloinen tyttö tuomioonsa verraten...
En oo psykologi mutta mutui
Kerrottiinko sarjassa, ettÀ Eve on ollut vankimielisairaalassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eve vaikutti sympaattiselta, mutta hÀnen rikoksensa ovat kamalia. rautakangella isketty veljeÀ pÀÀhÀn, kirveen hamaralla jotain miestÀ pÀÀhÀn ja vielÀ s-rikollinen 14-vuotiaan tytön koskemisesta.
TÀytyy sanoa ettÀ tykkÀsin ohjelman perusteella Even persoonasta. Mutta kun luin hÀnen rikoksistaan niin ymmÀrsin ettÀ tÀysi sekopÀÀ kyseessÀ.
S-rikokset jÀtti mainitsematta kun kertoi asiasta, jos kyseessÀ on sama henkilö. Mutta tiesin varmuudella, ettÀ erittÀin vakavista rikoksista on kyse eikÀ ensikertalaisesta, koska tuomio oli pitkÀ. PitÀÀ tehdÀ todella pahaa, ettÀ pÀÀtyy telkien taakse edes vÀhÀksi aikaa. Siksi katsoin jo heti alkuun, ettÀ onpas huoleton ja iloinen tyttö tuomioonsa verraten...<
Ei. Tuli suoraan HĂ€meenlinnan vankilasta.
Rikolliset istuvat tuomionsa ja ovat sen jÀlkeen vapaita, mutta jos ovat tehneet muille pahaa, uhri kÀrsii seurauksista usein loppuelÀmÀnsÀ eli saa elinkautisen.
Oli vÀhÀn outoa tuossa ohjelmassa, ettei sanallakaan puututuu noihin asioihin. Luultavasti ihan tietoinen valinta, mutta ei vÀlttÀmÀttÀ eduksi vangeille, jotka ohjelmassa olivat.
Ihan vain identiteettivarkauskin voi aiheuttaa uhrille traumaperÀisen stressihÀiriön. Itse olen seksuaalirikoksen uhri ja vaikka rikoksesta on jo yli 30 vuotta, se edelleen aiheuttaa pelkotiloja ja vaikuttaa elÀmÀÀn traumaterapiasta huolimatta.
Olisi kiva kuulla ohjelman tekijöiden perustelut siihen miksi ohjelmassa ei otettu puheeksi nÀitÀ asioita.
Vierailija kirjoitti:
Rikolliset istuvat tuomionsa ja ovat sen jÀlkeen vapaita, mutta jos ovat tehneet muille pahaa, uhri kÀrsii seurauksista usein loppuelÀmÀnsÀ eli saa elinkautisen.
Oli vÀhÀn outoa tuossa ohjelmassa, ettei sanallakaan puututuu noihin asioihin. Luultavasti ihan tietoinen valinta, mutta ei vÀlttÀmÀttÀ eduksi vangeille, jotka ohjelmassa olivat.
Ihan vain identiteettivarkauskin voi aiheuttaa uhrille traumaperÀisen stressihÀiriön. Itse olen seksuaalirikoksen uhri ja vaikka rikoksesta on jo yli 30 vuotta, se edelleen aiheuttaa pelkotiloja ja vaikuttaa elÀmÀÀn traumaterapiasta huolimatta.
Olisi kiva kuulla ohjelman tekijöiden perustelut siihen miksi ohjelmassa ei otettu puheeksi nÀitÀ asioita.
SitÀ varten on muut ohjelmat. Mene Areenaan löydÀt monta ohjelmaa joissa kÀsitellÀÀn uhrien asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SitÀ varten on muut ohjelmat. Mene Areenaan löydÀt monta ohjelmaa joissa kÀsitellÀÀn uhrien asioita.
KyllÀhÀn ne asiat yhteen kuuluvat, jokaisen rikollisen takana ovat rikoksen uhrit, joten on outoa jÀttÀÀ heidÀt kokonaan ulkopuolelle. Siksikö, ettÀ vangit vaikuttaisivat sympaattisimmalta? Uhrien hÀivyttÀminen voi kuitenkin vaikuttaa pÀinvastoin eli vaikka vanki ajattelisi tekojensa seurauksia, niistÀ asioista ei puhuta ja tuoda ilmi, ettÀ hÀn katuu, jolloin vaikuttaa, ettÀ hÀn vÀhÀt vÀlittÀÀ tekojensa seurauksista.
Katsojat kyllÀ miettivÀt myös rikosten seurauksia, vaikka sitÀ kuinka yritettÀisiin hÀivyttÀÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SitÀ varten on muut ohjelmat. Mene Areenaan löydÀt monta ohjelmaa joissa kÀsitellÀÀn uhrien asioita.<
EhkÀ uhrit haluavat olla rauhassa. Nyt juoruÀmmÀt kaivavat kaikkien tuomiot esiin ja samalla uhrien nimet.
"KetÀ kiinnostaa nÀiden henkilöllisyys tai tekosensa. Sen tiedÀn ettei ihan pienestÀ Suomessa lusimaan joudu, aikamoinen roiston alku pitÀÀ olla."
Aika monia nÀyttÀÀ kiinnostavan tÀstÀ ketjustakin pÀÀtellen.
"EhkÀ uhrit haluavat olla rauhassa. Nyt juoruÀmmÀt kaivavat kaikkien tuomiot esiin ja samalla uhrien nimet."
Kukaan ei ole kaivannut uhrien henkilöllisyyksiÀ esille, vaan keskustelua siitÀ, katuvatko rikolliset yhtÀÀn tekojaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Kristan paluu ilman mitÀÀn rangaistuksen pidentÀmistÀ tuntuu todella heppoiselta. Noin ne teinitkin toimii... rikkovat sÀÀntöjÀ ja huomaavat ettei siitÀ kuitenkaan mitÀÀn seuraa... Krista vielÀ sanoi ettÀ haluaa suorittaa lopun tuomion HÀmeenlinnassa, joten eihÀn tuo avopaikan menetys edes ollut rangaistus vaan jopa oma toive.
MÀ tulkitsen ettÀ on se realismi ettÀ hÀn ei pÀrjÀnnyt avotalossa ja mitÀ se rangaistus lopulta auttaa siihen ettÀ pÀihdeongelmainen retkahtaa pÀihteisiin?
Ei kai nuo voi kuin kokeilla höllentÀÀ eli pÀÀstÀÀ avotaloon ja lomille, ja todeta sitten ettÀ se oli liikaa ja parempi laittaa takaisin kiven sisÀÀn.
Rikoksistaan pitÀÀ rangaistus toki tulla, mutta onhan toi nyt surullinen tapaus: Ăiti ollut juoppo joka pahoinpidellyt ja nyt itse pĂ€ihdeongelmainen vankilaĂ€iti. Tarkoitan, ettĂ€ eipĂ€ se sitĂ€ rikoksista saatua rangaistusta pahemmin mihinkÀÀn muuta ettĂ€ kĂ€vi lomilla retkahtamassa.
Pakko yrittÀÀ pÀÀstÀ normaali elÀmÀÀn kiinni, mutta heikoltahan tuo nÀyttÀÀ. Surettaa hÀnen lapsensa puolesta. Toivottavasti ei ole periytyneet ongelmat hÀnellekin.
Vierailija kirjoitti:
Semmosia. Onpa kerrassaan *rangaistus*. Tuohan on kuin joku leirikeskus idyllissĂ€; on rantasaunaa ja jĂ€rjestettyĂ€ metsĂ€retkeĂ€. En yhtÀÀn ihmettele ns uusijoita. Kun maailma alkaa nĂ€yttÀÀ paskimmat puolensa, palataan jĂ€lleen ruotuun leirikeskuksessa - onhan siellĂ€ kaikki ja vĂ€hĂ€n enemmĂ€nkin eteen kannettuna đł
No laske nyt sekin toki mukaan, ettÀ monella nÀistÀ on elÀmÀn alkupuolella ollut tilanne jossa ei edes minimiÀ ole heidÀn eteen tehty vaan vanhemmat olleet jotain vÀkivaltaisia juoppoja pahimmillaan.
En jotenkin itse osaa olla kateellinen jostain valvotusta metsÀretkestÀ tai tunnin valvotusta kauppareissusta.
Eve ei ole kotoisin TyrnÀvÀltÀ. TyrnÀvÀ on kunta. Ei kaupunki. Eve asui kaupungissa ennen vankilaan joutumista.
Voisiko joku tÀssÀ ketjussa mahdollisesti oleva pÀihdeongelmainen rikollinen kertoa, ettÀ miksi tarjoaa omille lapsilleen vielÀ pahemman lapsuuden kuin itsellÀ oli? Vaikka tietÀÀ mitÀ se on lapsen kannalta?
VielÀ aikuisena voi surra menetettyÀ lapsuuttaan ja nÀhdÀ kaiken vain oman menetetyn lapsuuden kautta ajattelematta lainkaan omia lapsiaan, joille tarjoaa samaa tai pahempaa?
Ihan riippumatta tuosta sarjasta ja sen henkilöistÀ kysyn tÀtÀ.
Onko Australiassa joku kÀsitys ettÀ Suomen kautta on helppo kuskata aineita ku taas on yli 70v mummeli, joka "Huijattu" hommaan. Ihan samanlainen tapaus oli eka kaudella. Tiukka pokka molemmilla. Huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmosia. Onpa kerrassaan *rangaistus*. Tuohan on kuin joku leirikeskus idyllissĂ€; on rantasaunaa ja jĂ€rjestettyĂ€ metsĂ€retkeĂ€. En yhtÀÀn ihmettele ns uusijoita. Kun maailma alkaa nĂ€yttÀÀ paskimmat puolensa, palataan jĂ€lleen ruotuun leirikeskuksessa - onhan siellĂ€ kaikki ja vĂ€hĂ€n enemmĂ€nkin eteen kannettuna đł
No laske nyt sekin toki mukaan, ettÀ monella nÀistÀ on elÀmÀn alkupuolella ollut tilanne jossa ei edes minimiÀ ole heidÀn eteen tehty vaan vanhemmat olleet jotain vÀkivaltaisia juoppoja pahimmillaan.
En jotenkin itse osaa olla kateellinen jostain valvotusta metsÀretkestÀ tai tunnin valvotusta kauppareissusta.
YmmÀrrÀn tÀmÀn tÀysin, ettÀ rikollisille polulle ja pÀihteiden tÀyttÀmÀÀn elÀmÀÀn voi ajautua, jos on itse kasvanut siihen. MielestÀni tÀmÀ on jopa valitettavasti aika oletettavaa. Mutta jossain kohtaa elÀmÀÀ kuitenkin tulee se oma vastuu. Varsinkin siinÀ kohtaa, kun selostaa, miten lapsuuden joulut oli pÀihteiden sÀvyttÀmiÀ. Samalla kun tarjoilet itse sitÀ samaa lapsillesi.
Vierailija kirjoitti:
Onko Australiassa joku kÀsitys ettÀ Suomen kautta on helppo kuskata aineita ku taas on yli 70v mummeli, joka "Huijattu" hommaan. Ihan samanlainen tapaus oli eka kaudella. Tiukka pokka molemmilla. Huh.
TÀÀllĂ€ lusiminen on lystinpÀÀđ€źđ€đ€
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku tÀssÀ ketjussa mahdollisesti oleva pÀihdeongelmainen rikollinen kertoa, ettÀ miksi tarjoaa omille lapsilleen vielÀ pahemman lapsuuden kuin itsellÀ oli? Vaikka tietÀÀ mitÀ se on lapsen kannalta?
VielÀ aikuisena voi surra menetettyÀ lapsuuttaan ja nÀhdÀ kaiken vain oman menetetyn lapsuuden kautta ajattelematta lainkaan omia lapsiaan, joille tarjoaa samaa tai pahempaa?
Ihan riippumatta tuosta sarjasta ja sen henkilöistÀ kysyn tÀtÀ.
Just vÀhÀn samasta kommentoin. En ole rikollinen, mutta kai monilla on puutteellinen itserfletiokyky. Ja jos alkaa joskus teini-ikÀisenÀ kÀyttÀmÀÀn sÀÀnnöllisesti pÀihteitÀ niin luultavasti se tunne-elÀmÀ jÀÀ myös sinne teini-ikÀÀn. Alat vasta aikuistumaan, kun olet selvinpÀin ja osaat prosessoida niitÀ tunteita. Valitettavasti tÀllaista kykyÀ ja halua ei varmaan kaikilla ole, varsinkin jos taustalla on vaikka persoonallisuushÀiriötÀ ym. mt-ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitÀÀn jÀrkeÀ tuoda Australiasta huumeita Suomeen. Lentokonemuulit ovat yleensÀ pakotettu tekoonsa koska sukulaisen henki on uhattuna. Oikeat lastit tuodaan isoissa erissÀ ja lentokonemuulien tiedetÀÀn jÀÀvÀn kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YmmÀrrÀn tÀmÀn tÀysin, ettÀ rikollisille polulle ja pÀihteiden tÀyttÀmÀÀn elÀmÀÀn voi ajautua, jos on itse kasvanut siihen. MielestÀni tÀmÀ on jopa v
No eikö se vastuu tule siinÀ ettÀ rikoksesta saa tuomion?
Nyt puhuttiin siitÀ kauppareissusta kerran viikossa ja metsÀretkestÀ.
Jos ne ruokatarvikkeet tuotais sinne vankilaan ei olis ongelmaa, mutta kun vangit menevÀt sinne kauppaan valvotusti bussilla, kerÀÀvÀt ja kantavat itse ostokset ja maksavat rahoillaan, niin se on joillekin hirveÀ ongelma.
TÀÀhÀn on avovankilan arkea kuvaava ohjelma eli siellÀ opetellaan siviilielÀmÀn juttuja kuten kÀymÀÀn kaupassa.
Se rangaistus on vapauden menetys. On yhteiskunnan etu yrittÀÀ sen aikana kuntouttaa vankeja.
Huh itseÀ ahdistaa ajatuskin tuollaisesta kauppareissusta jossa mulla olis tarkka aikaraja ja kytÀttÀis. Vartijat kaupassa mukana. Takuulla koko kylÀ tietÀÀ tasan tarkkaan ettÀ nyt on vangit ostoksilla.
Ja niin se on oltavakin, mutta tÀllÀ ajatuksella tuon ilmi etten varsinaisesti ymmÀrrÀ miksi jÀrjestely koetaan jonain luksuksena?
Joku viaton ihminen ei saa elintÀ koska on hÀviÀvÀn pieni mahdollisuus ettÀ joku vanki sen saisi.