Linna 2,naisvankilan arkea . Keskustelua uudesta kaudesta
Itse katsoin vasta yhden jakson ja ihmettelen onko tuolla Kristalla silikonit đ
Katso lÀhetysajat : Linna - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (686)
Katsoin just koko kakkoskauden ja oli kyllÀ tylsÀÀkin tylsempi. Kaksi ÀrsyttÀvintÀ pÀÀnsÀ paukuttajaa Krista ja Lilja oli ihan liikaa ÀÀnessÀ, ne olisi molemmat voinut jÀttÀÀ kokonaan pois. Eve vaikutti reippaalta ja fiksulta, toivottavasti saanut elÀmÀnsÀ raiteilleen, eikÀ enÀÀ sorru rikoksiin. Noista Aussien muulimummoista tuli mieleen, ettÀ ovatkohan sitÀ kamaa kÀyneet jostain Thaimaasta tms hakemassa, kun Australia ei kuitenkaan ole mikÀÀn huumeita tuottava maa?
ĂrsyttĂ€viĂ€ kaikesta valittavia "lapsia". TĂ€ysihoito, paremmin asiat kuin monella kurjuudesta elĂ€vĂ€llĂ€ suomalaisella lapsella.
Onko tÀmÀ taas niitÀ rikollisten ihailu sarjoja?
EihÀn ne vanhemmat espanjankieliset naiset huumeita Australiasta Suomeen tuo tietenkÀÀn vaan etelÀ-Amerikasta missÀ niitÀ tuotetaan eri eu -alueen maihin!
" Onko se ettÀ katuu tekojaan sinusta "rikoksilla mÀssÀilyÀ"? SepÀ erikoista.
Aika monissa vastaavissa ohjelmissa vangit ovat puhuneet katumuksestaan, tÀssÀ sellaista ei ollut. Se oli selkeÀ ohjelman tekijöiden valinta. "
Vastaus tÀhÀn:
Ei ole katuminen rikoksilla mÀssÀilyÀ. Viittasin rikosten mÀssÀilyllÀ siihen, ettÀ uhrit ja tehdyt rikokset olisi otettu tÀhÀn ohjelmaan mukaan, mitÀ sinÀ tai joku muu tÀhÀn toivoi. TÀmÀ ei ole true crime - sarja, ja hyvÀ niin.
Katumuksesta: Espanjalainen vanhempi vanki sanoi sarjassa rukoilevansa anteeksiantoa joka aamu ja joka ilta. Itse tulkitsen sen katumukseksi.
En kuitenkaan tee vieraiden ihmisten katumuksen tunnustuksilla yhtÀÀn mitÀÀn. Ne voivat olla myös valheellisia.
TÀmÀ sarja on nimeltÀÀn Linna, ei Vangit. MielestÀni on hyvÀ ratkaisu ettÀ kun kerran tÀssÀ kuvataan vankilan arkea ja systeemiÀ niin vankien asioihin ei mennÀ sen syvÀllisemmin. Mua ei kiinnosta miettiÀ nÀiden vankien tekoja ja heidÀn ajatuksiaan ja tunteitaan niistÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmosia. Onpa kerrassaan *rangaistus*. Tuohan on kuin joku leirikeskus idyllissĂ€; on rantasaunaa ja jĂ€rjestettyĂ€ metsĂ€retkeĂ€. En yhtÀÀn ihmettele ns uusijoita. Kun maailma alkaa nĂ€yttÀÀ paskimmat puolensa, palataan jĂ€lleen ruotuun leirikeskuksessa - onhan siellĂ€ kaikki ja vĂ€hĂ€n enemmĂ€nkin eteen kannettuna đł
No laske nyt sekin toki mukaan, ettÀ monella nÀistÀ on elÀmÀn alkupuolella ollut tilanne jossa ei edes minimiÀ ole heidÀn eteen tehty vaan vanhemmat olleet jotain vÀkivaltaisia juoppoja pahimmillaan.
En jotenkin itse osaa olla kateellinen jostain valvotusta metsÀretkestÀ tai tunnin valvotusta kauppareissusta.
YmmÀrrÀn tÀmÀn tÀysin, ettÀ rikollisille polulle ja pÀihteiden tÀyttÀmÀÀn elÀmÀÀn voi ajautua, jos on itse kasvanut siihen. MielestÀni tÀmÀ on jopa v
Jep no omaa juoppoa isÀÀni kun ajattelen, niin itsesÀÀlissÀ aina juo vain lisÀÀ kun on mokannut. PÀihdeongelmaisilla voi olla se ajatus ettÀ lapsen takia lopettavat mutta pÀihderiippuvuus on voimakasta eivÀtkÀ sitten pystykÀÀn.
Vierailija kirjoitti:
Aika monissa vastaavissa ohjelmissa vangit ovat puhuneet katumuksestaan, tÀssÀ sellaista ei ollut. Se oli selkeÀ ohjelman tekijöiden valinta. "
Vastaus tÀhÀn:
Ei ole katuminen rikoksilla mÀssÀilyÀ. Viittasin rikosten mÀssÀilyllÀ siihen, ettÀ uhrit ja tehdyt rikokset olisi otettu tÀhÀn ohjelmaan mukaan, mitÀ sinÀ tai joku muu tÀhÀn toivoi. TÀmÀ ei ole true crime - sarja, ja hyvÀ niin.
Katumuksesta: Espanjalainen vanhempi vanki sanoi sarjassa rukoilevansa anteeksiantoa joka aamu ja joka ilta. Itse tulkitsen sen katumukseksi.
En kuitenkaan tee vieraiden ihmisten katumuksen tunnustuksilla yhtÀÀn mitÀÀn. Ne voivat olla myös valheellisia.
TÀmÀ sarja on nimeltÀÀn Linna, ei Vangit. MielestÀni on hyvÀ ratkaisu ettÀ kun kerran tÀssÀ kuvataan vankilan arkea ja systeemiÀ niin vankien asioihin ei menn
No millÀ sÀ teet yhtÀÀn mitÀÀn? noin voi ajatella vaikka koko sarjastakin. katumus on kuitenkin aika oleellinen osa mikÀ liitetÀÀn rikosten tekemiseen moraalisella tasolla ja se nousee aina esille. Vanki joka tuohon ohjelmaan haluaa osallistua, on myös oikeutettu tuomaan asian esille.
Vierailija kirjoitti:
"EhkÀ uhrit haluavat olla rauhassa. Nyt juoruÀmmÀt kaivavat kaikkien tuomiot esiin ja samalla uhrien nimet."
Kukaan ei ole kaivannut uhrien henkilöllisyyksiÀ esille, vaan keskustelua siitÀ, katuvatko rikolliset yhtÀÀn tekojaan.
No kyllÀhÀn tÀssÀ on ainakin yksi kirjoittaja ollut sitÀ mieltÀ ettÀ rikokset ja uhrit pitÀisi olla esillÀ sarjassa. EhkÀ noi vangit pui niitÀ katumisiaan psykologin kanssa jos katuvat.
PitÀiskö kuvausryhmÀn sanoa ettÀ:
" No niin, otetaanpa yksi otto nyt katumista. Alkakaas katua ja itkeÀ tihrustaa. "
Olis kyllÀ niin falskia.
Vierailija kirjoitti:
Kun uusi johtaja esittÀytyi vankilan henkilöstölle, niin minkÀhÀn takia työntekijÀt niin kovasti virnuilivat ja vilkuilivat toisiaan? VÀhÀn hÀiritsi itseÀ.
HÀiritsisikö mahdollinen lesbous, Erholtz ei ole heteron oloinen ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vastaus tÀhÀn:
TÀmÀ sarja on nimeltÀÀn Linna, ei Vangit. MielestÀni on hyvÀ ratkaisu ettÀ kun kerran tÀssÀ kuvataan vankilan arkea ja systeemiÀ niin vankien asioihin ei menn
Minustakin tÀmÀ konsepti on ihan hyvÀ, kun kuvataan vankilan arkea ja toimintaa. Minusta ohjelma kertoo nimenomaan vankilasta eikÀ vangeista tai heidÀn rikoksistaan, ne ohjelmat on erikseen joissa nÀihin paneudutaan.
Minusta ei ollut kovin outoa, ettÀ Lilja pÀÀsi avotaloon. MitÀÀn pelkoa ei ainakaan karkaamisesta ole, kun hÀn menehtyy muutamassa pÀivÀssÀ ilman dialyysia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"EhkÀ uhrit haluavat olla rauhassa. Nyt juoruÀmmÀt kaivavat kaikkien tuomiot esiin ja samalla uhrien nimet."
Kukaan ei ole kaivannut uhrien henkilöllisyyksiÀ esille, vaan keskustelua siitÀ, katuvatko rikolliset yhtÀÀn tekojaan.
No kyllÀhÀn tÀssÀ on ainakin yksi kirjoittaja ollut sitÀ mieltÀ ettÀ rikokset ja uhrit pitÀisi olla esillÀ sarjassa. EhkÀ noi vangit pui niitÀ katumisiaan psykologin kanssa jos katuvat.
PitÀiskö kuvausryhmÀn sanoa ettÀ:
" No niin, otetaanpa yksi otto nyt katumista. Alkakaas katua ja itkeÀ tihrustaa. "
Olis kyllÀ niin falskia.
niin mut ajatelkaa hetki kuin moni vanki ei oikeesti kadu. petokset, huumausainerikokset yms. ei ainakaan nÀytÀ lilja saati krista katuvan kumpikaan. uskon et aika moni on uudestaan tuolla jos tÀltÀ nÀyttÀÀ tÀÀ homma
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ollut kovin outoa, ettÀ Lilja pÀÀsi avotaloon. MitÀÀn pelkoa ei ainakaan karkaamisesta ole, kun hÀn menehtyy muutamassa pÀivÀssÀ ilman dialyysia.
Ja todennÀköisyys sille, ettÀ on edes elossa vielÀ viiden vuoden kuluttua, on todella pieni. Ellei nyt satu saamaan uutta munuaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus tÀhÀn:
TÀmÀ sarja on nimeltÀÀn Linna, ei Vangit. MielestÀni on hyvÀ ratkaisu ettÀ kun kerr
Olen jo sanonut muutamaan otteeseen ettÀ tÀmÀ sarja kiinnostaa koska kiinnostaa miten vankilasysteemi toimii Suomessa ja miten vangit siihen reagoi ja suhtautuu. Kiinnostaa se yhteiskunnallinen puoli asiassa eli ettÀ tuleeko vangit tai edes osa heistÀ jÀlleen yhteiskuntakelpoisiksi vai ei.
Olen sen verran joutunut työn puolesta olemaan tekemisissÀ pÀihdeongelmaisten ja vankien kanssa muutoin kuin vankilassa, ettÀ en ole niin naiivi ettÀ saisin tyydytystÀ siitÀ ettÀ joku jauhaisi katumuksestaan.
Ajattelen ettÀ turhaa siinÀ vaiheessa enÀÀ selitellÀ ja hakea ÀÀneen katumisillaan jotain hyvÀksyntÀÀ ja anteeksiantoa vierailta ohjelman katsojilta kun on syylliseksi tuomittu ja vankilaan joutunut.
Se katuminen, anteeksipyytÀminen yms. On sen rikoksen tekijÀn ja uhrin/uhrin omaisten vÀlinen asia, ei mun asia.
Mulle ulkopuolisena riittÀÀ se, ettÀ suorittavat rangaistuksensa. Mua kiinnostaa sarjassa miten se kÀytÀnnössÀ tapahtuu.
Mua on monesti ÀllöttÀnyt joitain sarjoja katsoessa esim. Psykopaatti-sarjamurhaajien selittelyt yms.
MÀ en tiedÀ tÀn sarjan vankien diagnooseja enkÀ sitÀ ettÀ kenen jutut on pelkkÀÀ manipulointia. Jos jollekin tulee hyvÀ mieli siitÀ ettÀ kuulee jonkun " katuvan " ja pyytÀvÀn anteeksi, niin ok. En ole sanonut ettÀ tÀssÀ sarjassa ei saisi sitÀ olla. MÀ en vain saa siitÀ mitÀÀn.
Miksi sulle on niin iso asia jos en saa siitÀ mitÀÀn ja se ei tÀssÀ mua kiinnosta? Jotkut rikolliset katuu, jotkut eivÀt. TiedÀn sen ilman sen ÀÀneen toitottamistakin. Se ei saa tehtyÀ tekemÀttömÀksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun uusi johtaja esittÀytyi vankilan henkilöstölle, niin minkÀhÀn takia työntekijÀt niin kovasti virnuilivat ja vilkuilivat toisiaan? VÀhÀn hÀiritsi itseÀ.
HÀiritsisikö mahdollinen lesbous, Erholtz ei ole heteron oloinen ollenkaan?
Miksi alapeukkuja, Erholtzhan oli paljon miellyttÀvÀn ja rauhallisemman oloinen kuin edellinen johtaja. Ainakaan nuo miesvartijat eivÀt vaikuttaneet miltÀÀn varsinaisilta ÀlyköiltÀ, kaikki ÀÀnessÀ olleet naiset tuntuivat paljon fiksummilta.
Vierailija kirjoitti:
Ja ehkÀ myös se, ettÀ mielestÀni sellainen sÀÀliminen, ettÀ "vOi voi, kun sulla on ollut rankkaa, ettÀ ymmÀrrettÀvÀÀ, jos et nyt kykene tekemÀÀn miten." Niin luo vÀhÀn sellaista vastakkainasettelua vankien ja normikansalaisten vÀliin. Siis ikÀÀn kuin kaikilla "normikanslaaisilla" olisi ollut ihana lapsuus ja nuoruus. Kun totuus on se ettÀ hyvin monella on erilaisia lapsuuden tai nuoruuden aikaisia traumoja, jotka vaikuttavat yhÀ edelleen aikuisena. Tarkoitan sitÀ, ettÀ on hyvÀ tiedostaa vaikea tausta mutta en tiedÀ ketÀ sellainen vankien sÀÀliminen ja paapominen auttaa.
On mullakin ollut paska lapsuus ja rankka elÀmÀ, mutta en ole rikoksia tehnyt.
En silti koe ettÀ vankeinhoito Suomessa on sÀÀlimistÀ tai paapomista.
SÀÀli on tunne ja kyllÀ tunnen myös sÀÀliÀ esim. Kristaa kohtaan. Ei siitÀ mitÀÀn hyötyÀ ole. Ei siitÀ mitÀÀn haittaakaan ole.
Se on ikÀvÀÀ ettÀ " kunnon apua " saa Suomessa vasta kun asiat on jo menneet jopa niin pahasti perseelleen ettÀ on joutunut tekojensa seurauksena vankilaan.
NÀiden vankien inhoamisesta ei ole sen enempÀÀ kuitenkaan hyötyÀ kuin sÀÀlistÀkÀÀn. HeidÀn olojensa kurjistaminen ei tuo mulle mielihyvÀÀ enkÀ tunne tÀtÀ vastakkainasettelua mitÀ mainitset.
MitÀ useampi kuntoutuu sen parempi yhteiskunnalle.
MielestÀni mainittu kauppareissu ja metsÀretki eivÀt ole paapomista. MetsÀretkellÀkin opetettiin ettÀ mustikoita voi myydÀ verovapaasti.
HyvÀhÀn se on opettaa, jospa huumekauppa joillain vaihtuis marjakauppaan. SitÀhÀn tÀÀllÀkin monesti toivotaan, ettÀ työttömÀt olis metsissÀ poimimassa ja omavaraisia mahdollisimman pitkÀlle.
Itse esim. En tykkÀÀ poimia marjoja tai sienestÀÀ, joten en osaa nÀhdÀ tuota retkeÀ luksuksena tai paapomisena. LÀhtekÀÀ metsÀÀn jos olette siitÀ kateellisia. Kukaan ei estÀ.
SekÀÀn ei ole paapomista ettÀ Martat joka ei toimi yhteiskunnan varoilla, kÀy vankilassa opettamassa vapaaehtoisesti ruoanlaittoa Àideille jotka on vankilassa. Se on lasten, eli yhteiskunnan etu.
Vierailija kirjoitti:
Herranjumala! Ilmoittakaa asiattomaksi tuon "tukihenkilön" kommentti. ĂlkÀÀ missÀÀn tapauksessa lainatko!
jos tÀÀl on joku joka symppaa jotai vankii nii eiks kannattas antaa olla
Eikse olis vÀhÀn harhaanjohtavaa jos kaikki vangit olis vain herttaisia ja mukavia katseltavia. Kysyn siis teiltÀ, joiden mielestÀ ÀrsyttÀviÀ, ylimielisiÀ ja mistÀÀnoppimattomia tyyppejÀ ei olis saanut sarjassa ollakaan. NiitÀhÀn ne vangit pÀÀasiassa on? MitÀ sitÀ romantisoimaan.
Toisekseen, ohjelmassa painotettiin yhteiskuntaan sopeutumista. KyllÀhÀn se halvemmaksi tulisikin jos kukaan ei enÀÀ palaisi tÀyshoitoon. Mutta nÀhty on, se on vaikeaa. Kai niitÀ onnistujiakin on. Se sekÀ sÀÀstÀÀ rahaa ettÀ vÀhentÀÀ kÀrsimystÀ kun uusia uhreja ja tuomioita ei tule.