Syntyvyyden romahduksen takana raju muutos: Nuoret aikuiset eivät halua luopua bilettämisestä
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kumma ettei nuorilla naisilla ala kellot soimaan tuossa 25 vuoden korvilla, että haluaa se lapsen
Tyhjä pankkitili ja vakituisen työ puuttuminen on hyvä vauvakuumeen karkoittaja.
Iso opintolaina tehostaa entisestään vauvakuumeen laskua. Ei hirveästi huvita vääntää muksuja maailmaan, kun opintolainaan kertyy samaan aikaan korkoa korolle, kun hoidat sitä vaavelia.
Jos tyhjä pankkitili, vakituisen työn puute tai iso opintolaina on syitä lapsettomuuteen, ei se tarkoita mitään sen suhteen onko vauvakuumetta vai ei. Jos vauvakuumetta ei ole lainkaan niin noilla ei ole mitään merkitystä. Noilla on merkitystä vasta sitten kun oikeasti miettii lapsensaantia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni päätökseen vaikuttaa bilettämisen sijaan se, miten synnyttäviä naisia kohdallaan Suomen synnytyssairaaloissa. Ihan epäinhimillistä kohtelua sillä verukkeella, että "synnytys ja raskaus eivät ole sairauksia".
Mä taas katselen vähän väliä perheitä synnyttäneiden osastolla. Näin työntekijän näkökulmasta rasittavimpia ovat ne isät, jotka vaan pyörivät tiellä tai läräävät puhelintaan olematta mitenkään hyödyksi, ja niitä on paljon. Ei saada äidille vietyä ruokaa eikä puhtaita vaatteita. Noin muuten sitä on onnellinen, että homma on jo hoidettu, kun katsoo sitä yleistä räjähtäneisyyttä ja univelkaa salin jäljiltä.
Näin potilaan näkökulmasta ärsyttävintä on henkilökunta, joka ei auta vaan kyttää, osaisiko lapsen isä lukea henkilökunnan ajatuksia.
K
Olen epäillytkin, etteivät kätilöt ohjeista näitä pyörijöitä kunnolla. Kirjalliset ohjeet huoneiden seinillä eivät mene perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin moni tuttu nuori on sanonut ettei tee lapsia tähän kamalaan maailmaan.
Kiitos vihreät, ilmastoahdistus todella toimii ja media joka tuuttaa kärpäsistä härkäsiä joka päivä!
Eiköhän se ole maapalloa tuhoavan politiikan vika, ei Vihreiden.
Aivan, mutta tässä kohtaa ihmiset ei ymmärrä, että he ampuvat viestintuojan ja luulevat, että ongelma poistuu sillä, mutta eihän se poistu. Maailmassa on liikaa ihmisiä, mutta ei heitä ole liikaa jossakin Islannissa tai Suomen tapaisissa maissa, jossa asukastiheys on (Suomessa) 18,3 ihmistä maaneliökilömetrillä. EU:ssa keskimäärin 109/asukasta neliökilometrillä ja Intiassa vastaava luku on 455 asukasta. Joten kun puhutaan, että ihmisiä on liikaa on turha alapeukuttaa niitä, jotka sanoo, ettei asukkaita ole Suomessa liikaa. Se on maapallon kannalta ihan sama onko suomalaiset kuolleet sukupuuttoon, se ei pallon tilannetta paranna. Väestön liikakasvu on saatava kuriin Arfikan maissa sekä esim Kiinassa ja Intiassa.
Mun kaveripiirissä kukaan ei biletä. Ollaan kaikki päälle kolmekymppisiä, olen itse ainoa pitkässä parisuhteessa. Olen nainen, kavereina on sekä miehiä että naisia. Osa kavereista on olleet suhteessa nuorempana, osa ei ole ollut ikinä eivätkä ole suhteita etsineet. Juuri kukaan ei ole missään vaiheessa toivonut lapsia, ei nuorempana kun opiskeltiin ja aloitettiin työelämää, eikä nyt kun ollaan töissä ja elämät vakiintuneempia. Eräs miespuolinen ystäväni voisi perheellistyä, mutta ei löydä puolisoa joka toivoisi myös lapsia. Minä tai mieheni emme lapsia toivo, mutta mitään tekemistä sillä ei ole biletyksen kanssa. Kaikkia syitä ei tarvitse lapsettomuuteen etsiä ulkopuolelta yhteiskunnasta, jos ei halua lapsia niin ei halua. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo talousasiat on kyllä kaikista naurettavin tekosyy olla tekemättä lapsia. Jokaisella suomalaisella nuorella on kyllä taloudellisesti varaa lisääntyä, siitä homma ei ole kellään kiinni. Todellisia syitä ovat mm. median ihannoima sinkkuelämä, median negatiiviset ja valheelliset kirjoitukset lapsiperhearjesta sekä ihmisten itsekkyys.
Oikeasti, Suomea parempaa maata ei juuri ole lasten saamiseen.
Eli, kun hätinä itselle saa katon pään päälle ja ruokaa pöytään, on taloudellisesti varaa ottaa siihen muita ihmisiä, jotka eivät tuo talouteen rahaa? Mitähän matikkaa sinä käytät?
En ole tuo jolle vastasit, mutta vastaan silti. Eihän tuo mainitsemasi tilanne ole läheskään joka , eikä edes jokatoisen nuoren ongelma. Nonet nuoret on hyvin koulutettuja, ovat hyvin palkatuissa töissä ja varaa kyllä on matkustella monet kerrat pitkiäkin ulkomaan matkoja jne mutta silti ei haluta lapsia. Ei se talous ole monellakaan se oikea syy olla tekemättä lapsia vaan oikea syy on vain se, ettei haluta lapsia ja niiden mukanaan tuomaa vastuuta ja vaivaa. Joillakin niitä lapsia on montakin, vaikka tulot on minimissä ja nämä on varmaan niitä ihmisiä, jotka niitä lapsia haluaa ja ne tehdään, vaikka rahaa ei niin paljoa olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni päätökseen vaikuttaa bilettämisen sijaan se, miten synnyttäviä naisia kohdallaan Suomen synnytyssairaaloissa. Ihan epäinhimillistä kohtelua sillä verukkeella, että "synnytys ja raskaus eivät ole sairauksia".
Mä taas katselen vähän väliä perheitä synnyttäneiden osastolla. Näin työntekijän näkökulmasta rasittavimpia ovat ne isät, jotka vaan pyörivät tiellä tai läräävät puhelintaan olematta mitenkään hyödyksi, ja niitä on paljon. Ei saada äidille vietyä ruokaa eikä puhtaita vaatteita. Noin muuten sitä on onnellinen, että homma on jo hoidettu, kun katsoo sitä yleistä räjähtäneisyyttä ja univelkaa salin jäljiltä.
Näin potilaan näkökulmasta ärsyttävintä on henkilökunta, joka ei auta vaan kyttää, osaisiko lapsen is
Ei missään huoneen seinillä ole mitään ohjeita, mitä isän pitää tehdä.
Kätilöitä vaan ärsyttää, että isät ovat osastolla, mutta eivät tee henkilökunnan töitä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kumma ettei nuorilla naisilla ala kellot soimaan tuossa 25 vuoden korvilla, että haluaa se lapsen
Tyhjä pankkitili ja vakituisen työ puuttuminen on hyvä vauvakuumeen karkoittaja.
Iso opintolaina tehostaa entisestään vauvakuumeen laskua. Ei hirveästi huvita vääntää muksuja maailmaan, kun opintolainaan kertyy samaan aikaan korkoa korolle, kun hoidat sitä vaavelia.
Jos tyhjä pankkitili, vakituisen työn puute tai iso opintolaina on syitä lapsettomuuteen, ei se tarkoita mitään sen suhteen onko vauvakuumetta vai ei. Jos vauvakuumetta ei ole lainkaan niin noilla ei ole mitään merkitystä. Noilla on merkitystä vasta sitten kun oikeasti miettii lapsensaantia.
Niin, eli ne, jotka lapsia haluaisivat eivät niitä hanki. Sekö ei ole ongelma?
Aijaa? Itse olen viimeksi alkoholia käyttänyt joskus 20-25 vuotiaana ja nyt olen ollut absolutistina joku lähemmäs 10 vuotta koska en vaan tykännyt ryypätä. Olen ikisinkku ja lapseton.
Ap on provo.
M34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miettii menneitä aikoja niin ajateltiinko että lapsia ei kannata tehdä tähän aikaan? No ei... entä sotien kynnyksellä, Pohjan sota, isoviha. No ei... Ja nyt kun ihmisillä käytössä kaikki huvitukset ja härpäkkeet niin ei haluta lapsia. Olisikohan oikea syy itsekkyys ja halu elää itselle.
Kun se biletys keskeytyy ainakin joksikin aikaa lapsen kanssa.
Monessa kommentissa on jo todettu, että ei me lapsettomat biletetä sen enempää, kuin lapselliset aikuisetkaan.
Itseasiassa mammaihmiset ovat niitä jotka päätyvät bileillan päätteeksi putkaan. Pakko vetää pää täyteen kun kerrankin pääsee eroon niistä kakaroista. Tämä on nähty satoja kertoja.
Tuskin olet tuollaiseen satoja kertoja törmännyt. Itse en ole nähnyt kertaakaan, että mamaa on viety putkaan ravintolasta ja lukiko sen mamman otsassa, että sillä on lapsia, vai oliko ne sun tuttuja? Ja jos oli niin aikamoista tuttava porukkaa sulla. Satoja kertoja porukkaa ja nimenomaan äitejä kuskattu putkaan, kun ovat lähteneet ulos tuulettumaan???? Ihme porukaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö enää ajatella, että lapset ovat elämässä onnellisuutta lisäävä tekijä? Niin minun sukupolveni ainakin ajatteli. Nekin meistä, jotka jäivät lapsettomiksi, olisivat periaatteessa halunneet lapsia/lapsen. Ajattelisin, että syynä ehkä työelämän koventuneet vaatimukset.
Lapsen voi adoptoida, jos oikeasti on onni siitä kiinni. Mieluummin antaa kodittomalle perheen, kun tuo yhtäkään ihmistä lisää tähän sairaaseen maailmaan.
Ei voi. Adoptio ei ole mahdollista kuin hyvin harvalle.
Adoptio on mahdollista heteroille ja homoille. Siinä on tiukat vaatimukset että saat lapsen, joka pitäisi päteä myös jos ajattelet lapsen tekoa. Ne kriteerit on lapsen hyvinvointia varten, ei sinun onnellisuuttasi.
Haluan kasvattaa hienoja ihmisiä, jatkaa omia geenejäni. En halua minkään yhteiskunnan pohjasakan huonogeenistä kakaraa, jota ei saa kasvatettua ihmiseksi sitten millään. Ei tulisi mieleenkään adoptoida. Sen sijaan minulla on viisi omaa, upeaa jälkeläistä. He eivät tosin näytä kiirehtivän lastentekoon, mutta sittenpähän heillä on enemmän aikaa auttaa minua. Ovat sitä paitsi kaikki vielä alle kolmekymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin potilaan näkökulmasta ärsyttävintä on henkilök
Ei missään huoneen seinillä ole mitään ohjeita, mitä isän pitää tehdä.
Meillä on aamu- ja iltapalasta, astioiden palauttamisesta ja liinavaatevarastosta. Toteutuvat mitenkuten, yleensä eivät. Siellä ahtaudessa ne tuoreet äidit imettävät tavaravuoren ja likaisten astioiden keskellä likaisissa lakanoissa. Toivottavasti näistä tukihenkilöistä on edes mentaalista tukea, se on kai se pointti. Kätilöt saisivat kyllä kertoa vaikka että "teidän tehtävänne on passata synnyttäjää kaikin tavoin täällä olon aikana", josko se toimisi.
Ja vakituisen kumppaninhan kanssa ei VOI bilettää, vaan on oltava se "karuselli"
että kaikkeen turtuneella olis jännää!
Mä olen huomannut, että usein miehille tulee vauvakuume vasta 40-50-vuotiaana.
Christiiina kirjoitti:
Mä olen huomannut, että usein miehille tulee vauvakuume vasta 40-50-vuotiaana.
No johan on aika ullattavaa, kun siinä kohtaa VASTA alkaa tässä helvetin demariutopiassa ja kommaridystopiassa olla varallisuus sillä tasolla, että kersojen hankita on edes ajatuksen tasolla mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo talousasiat on kyllä kaikista naurettavin tekosyy olla tekemättä lapsia. Jokaisella suomalaisella nuorella on kyllä taloudellisesti varaa lisääntyä, siitä homma ei ole kellään kiinni. Todellisia syitä ovat mm. median ihannoima sinkkuelämä, median negatiiviset ja valheelliset kirjoitukset lapsiperhearjesta sekä ihmisten itsekkyys.
Oikeasti, Suomea parempaa maata ei juuri ole lasten saamiseen.
Eli, kun hätinä itselle saa katon pään päälle ja ruokaa pöytään, on taloudellisesti varaa ottaa siihen muita ihmisiä, jotka eivät tuo talouteen rahaa? Mitähän matikkaa sinä käytät?
En ole tuo jolle vastasit, mutta vastaan silti. Eihän tuo mainitsemasi tilanne ole läheskään joka , eikä edes jokatoisen nuoren ongelma. Nonet nuoret on hyvin koulutettuja, ovat hyvin palkatuissa töissä ja varaa kyllä on matkustella monet kerrat pitkiäkin ulkomaan matkoja jne mutta silti ei haluta lapsia. Ei se talous ole monellakaan se oikea syy olla tekemättä lapsia vaan oikea syy on vain se, ettei haluta lapsia ja niiden mukanaan tuomaa vastuuta ja vaivaa. Joillakin niitä lapsia on montakin, vaikka tulot on minimissä ja nämä on varmaan niitä ihmisiä, jotka niitä lapsia haluaa ja ne tehdään, vaikka rahaa ei niin paljoa olekaan.
Olen eri, mutta sen verran vaan täältä sivusta huutelen, että mitä meinaat niiden matkusteluiden maksavan verrattuna lapsen ylläpitokustannuksiin? Matka pari kertaa vuodessa, vaikka sinne menisi yhteensä muutamia tuhansia euroja, ei ole mitään verrattuna siihen mitä se muksu maksaa. Moni sitäpaitsi säästää noita matkoja varten. Mulla on ystävä, joka tykkää matkustella, ja hän elää aika nuukasti jotta saa säästöön rahaa reissuihinsa. Hyvin harva nuori on niin hyväpalkkaisessa työssä, että voi sekä matkustella että elää mukavasti. Ei Suomessa ole niin kovaa palkkatasoa koulutetuillakaan, varsinkaan naisvaltaisilla aloilla. Aika moni tajuaa, että lapsi on pitkän ajan sitoumus ja kuluja pitää pystyä maksamaan vuosia. Jos ei oikeasti ole rahaa ja vakityötä niin omasta elintasosta joutuu luopumaan ja elämään sitten siellä köyhyysrajalla niiden lasten kanssa kaikenlaisten tukien ja ulkopuolisen avun varassa. Ketä tuo kiinnostaa, jos lapsia ei muutenkaan ole kova into saada?
Haluan kasvattaa hienoja ihmisiä, jatkaa omia geenejäni. En halua minkään yhteiskunnan pohjasakan huonogeenistä kakaraa, jota ei saa kasvatettua ihmiseksi sitten millään. Ei tulisi mieleenkään adoptoida. Sen sijaan minulla on viisi omaa, upeaa jälkeläistä. He eivät tosin näytä kiirehtivän lastentekoon, mutta sittenpähän heillä on enemmän aikaa auttaa minua. Ovat sitä paitsi kaikki vielä alle kolmekymppisiä.
Mikäs ongelma sulla on? Ei ne adoptiolapset ole mitään huostaanotettua porukkaa, saati mitään tavallista huonogeenisempää väkeä. Jos et osaa kasvattaa jonkun toisen lasta ja rakastaa häntä kuten omaasi, niin oma on ongelmasi, mutta kaikkien adoptiolasten puolesta pyydän, että pidät loukkaavat mielipiteesi ihan ominasi.
18-25 -vuotiaana opiskelin ja biletin, lastenteko ei kiinnostanut pätkääkään.
25-30 -vuotiaana olisi jo kiinnostanut, mutta ei ollut sopivaa kumppania.
30-38 -vuotiaana olisi ollut kumppani, mutta taloudellinen tilanne on ollut huono, koska opiskelin uuden tutkinnon kun edellinen ala ei enää oikein työllistänyt.
Nyt 39-vuotiaana olisi vihdoin sekä puoliso jonka kanssa lisääntyä, että talouspuoli jotakuinkin kunnossa, mutta ikää on jo sen verran ettei pikkulapsiarki enää kuulosta yhtään houkuttelevalta. Näin tämä elämä nyt sitten meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin moni tuttu nuori on sanonut ettei tee lapsia tähän kamalaan maailmaan.
Kiitos vihreät, ilmastoahdistus todella toimii ja media joka tuuttaa kärpäsistä härkäsiä joka päivä!
Eiköhän se ole maapalloa tuhoavan politiikan vika, ei Vihreiden.
Aivan, mutta tässä kohtaa ihmiset ei ymmärrä, että he ampuvat viestintuojan ja luulevat, että ongelma poistuu sillä, mutta eihän se poistu. Maailmassa on liikaa ihmisiä, mutta ei heitä ole liikaa jossakin Islannissa tai Suomen tapaisissa maissa, jossa asukastiheys on (Suomessa) 18,3 ihmistä maaneliökilömetrillä. EU:ssa keskimäärin 109/asukasta neliökilometrillä ja Intiassa vastaava luku on 455 asukasta. Joten kun puhutaan, että ihmisiä on liikaa on turha alapeukuttaa niitä, jotka sanoo, ettei asukkaita ole Suomessa liikaa. Se on
Vertailtaessa Suomen ja vaikka Intian väestömäärää, on mielekästä verrata myös hiilijalanjälkeä per asukas. Keskivertosuomalaisen hiilijalanjälki on kuusinkertainen keskivertointialaiseen nähden. Eli tämä pallo ei tosiaan kaipaa suomalaisen kaltaisia, ylikuluttavia ihmisiä yhtään lisää.
Syntyvyyden romahdus johtuu ytimessään ihan vain siitä, että lapset/lapsiperhe-elämä ei houkuta, joten sitä ei haluta.
Itseasiassa mammaihmiset ovat niitä jotka päätyvät bileillan päätteeksi putkaan. Pakko vetää pää täyteen kun kerrankin pääsee eroon niistä kakaroista. Tämä on nähty satoja kertoja.