Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntyvyyden romahduksen takana raju muutos: Nuoret aikuiset eivät halua luopua bilettämisestä

Vierailija
01.02.2024 |

kukapa haluaisi

Kommentit (268)

Vierailija
181/268 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisille ei tavismiehet kelpaa joten seksiä ei ole ja vauvojen tekoon tarvitaan seksiä. Miksi naiset on niin nirsoja?

Vierailija
182/268 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisille ei tavismiehet kelpaa joten seksiä ei ole ja vauvojen tekoon tarvitaan seksiä. Miksi naiset on niin nirsoja?

Koska nykynaiset ei halua alkaa äidiksi aikuiselle ihmiselle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/268 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän opiskelijoita ei saa bilettämään kirveelläkään.

Jos meidän opiskelijamme bilettäisivät, ehkä se lapsentekokin olisi todennäköisempää. Ei voi tulla edes vahinkoraskauksia, jos ei juurikaan hakeudu paikkoihin, joissa nuoret aikuiset kokoontuvat.

Vierailija
184/268 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei me lapsettomat kolmekymppiset enää juurikaan "biletetä" vaan matkustellaan, tehdään uraa ja iltaisin nautitaan kotona hiljaisuudesta ja omista jutuista. 

Kukaan lapsettomista kavereistani ei biletä eikä edes enää vuosiin ole juonut humalahakuisesti, vaan työpäivän vastapainoksi kaivataan rauhaa ja seesteisyyttä. Lapsiperhearjessa se hektisyys ja jatkuva meneminen ja tekeminen on se mitä emme kaipaa elämäämme.

Nämä ihmiset itkee sitten nelikymppisenä lapsettomuushoidoissa.

Miksi ihmeessä itkisimme? Kyse ei ole siitä etteikö olisi mietitty asiaa ja pohdittu juurta jaksain lapsen saamisen ja lapsettomuuden puolia. Melkein kaikilla meillä on vakaa elämäntilanne, hyvä tulotaso ja vakituinen kumppani. Jos olisi minkäänlaista halua hankkia 

Tai sitten ei. Itse pian 5-kymppinen omasta halusta lapseton. Kertaakaan en ole katunut, päinvastoin. Ja lapsellisten ikätovereiden kanssa ollaan ikään kuin samassa tilanteessa taas, heillä lapset muuttaneet omiin koteihin ja perustavat niitä omia perheitään. Moni lapsellinen hämillään ja hukassa, kun elämä muuttuu, minä jatkan sitä elämää mitä olen aina halunnutkin. Se lapsiperhe-elämä kestää vain rajallisen ajan, sekin hyvä muistaa ja varmistaa, että on elämää muuallakin kuin omissa lapsissa. 

Vierailija
185/268 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sellainen deittisovellus hyvä, jossa voisi ruksia kohdat "haluan lapsia vaikka heti", "haluan lapsia seuraavan 3 vuoden aikana", "haluan lapsia 3-5 vuoden kuluttua", "haluan lapsia, mutta myöhemmin", "en tiedä haluanko lapsia", "en halua lapsia".

Näin nainen, jolla biologinen kello tikittää, voisi valita miehen, joka haluaa lapsia muutaman vuoden kuluttua eikä hamassa tulevaisuudessa. Palvelisi molempia osapuolia paremmin.

En ymmärrä, miksi tämä kommentti on saanut noin paljon miinuksia. Lasten hankkiminen tai hankkimatta jättäminen on aika iso osa parisuhdetta ja kyllähän se helpottaisi parisuhteen löytämistä, jos esimerkiksi deittisovelluksesta saisi suoraan rajattua pois ne, jotka ei asiassa ole samalla aaltopituudella. Onhan tuo nyt suurimmalle osalle tärkeämpi kriteeri puolison valinnassa, kuin vaikka se pituus.

Kuten tuolla joku jo sanoi, niin miehillä on helppo valehdella halusta saada lapsia, kun mieleinen nainen on kiikarissa. Tuossakin vastuu miehen valehtelusta laitetaan naisen syyksi, "se olisi pitänyt osata selvittää".

Vierailija
186/268 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt 45. Koko helvetin aikuisikä on ollut opiskelujen jälkeen epävarmuutta. Vaikka on talot ja pihat ja velat maksettu, en vain luota siihen ettei joku pommi putoa kohta taas niskaan. 

Omalta kohdaltani Suomi epäonnistui osoittamaan, että tänne kannattaa hankkia lapsia.

Anteeksi, mutta vaikutat aika kypsymättömältä hermokimpulta, ehkä parempi ettei sinulla lapsia.

Vierailija
187/268 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miettii menneitä aikoja niin ajateltiinko että lapsia ei kannata tehdä tähän aikaan? No ei... entä sotien kynnyksellä, Pohjan sota, isoviha. No ei... Ja nyt kun ihmisillä käytössä kaikki huvitukset ja härpäkkeet niin ei haluta lapsia. Olisikohan oikea syy itsekkyys ja halu elää itselle.

Kun se biletys keskeytyy ainakin joksikin aikaa lapsen kanssa.

Vierailija
188/268 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni päätökseen vaikuttaa bilettämisen sijaan se, miten synnyttäviä naisia kohdallaan Suomen synnytyssairaaloissa. Ihan epäinhimillistä kohtelua sillä verukkeella, että "synnytys ja raskaus eivät ole sairauksia". 

Mä taas katselen vähän väliä perheitä synnyttäneiden osastolla. Näin työntekijän näkökulmasta rasittavimpia ovat ne isät, jotka vaan pyörivät tiellä tai läräävät puhelintaan olematta mitenkään hyödyksi, ja niitä on paljon. Ei saada äidille vietyä ruokaa eikä puhtaita vaatteita. Noin muuten sitä on onnellinen, että homma on jo hoidettu, kun katsoo sitä yleistä räjähtäneisyyttä ja univelkaa salin jäljiltä.

Vierailija
189/268 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin sellainen, siirsin ajatusta perheestä ja biletin. Ykskaks biologinen kello alkoi huutaa täysillä. Näin joka puolella vain ihania pikkuisia ja halusin oman. Naisen vaistot toimivat. Tai siis kaikilla lajeillahan on vaisto ja tarkoitus pyrkiä lisääntymiseen.

Ei ole olemassa mitään lisääntymisvaistoa. On vaisto hakeutua panemaan ja siitä sitten seurauksena usein tulee jälkeläisiä. Nykyään onneksi ehkäisy antaa vaihtoehdon vaikka panohommat kiinnostaisivatkin.

Vierailija
190/268 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni päätökseen vaikuttaa bilettämisen sijaan se, miten synnyttäviä naisia kohdallaan Suomen synnytyssairaaloissa. Ihan epäinhimillistä kohtelua sillä verukkeella, että "synnytys ja raskaus eivät ole sairauksia". 

Mä taas katselen vähän väliä perheitä synnyttäneiden osastolla. Näin työntekijän näkökulmasta rasittavimpia ovat ne isät, jotka vaan pyörivät tiellä tai läräävät puhelintaan olematta mitenkään hyödyksi, ja niitä on paljon. Ei saada äidille vietyä ruokaa eikä puhtaita vaatteita. Noin muuten sitä on onnellinen, että homma on jo hoidettu, kun katsoo sitä yleistä räjähtäneisyyttä ja univelkaa salin jäljiltä.

Näin potilaan näkökulmasta ärsyttävintä on henkilökunta, joka ei auta vaan kyttää, osaisiko lapsen isä lukea henkilökunnan ajatuksia. 

Kun olin osastolla ja kutsuin sektion jälkeisissä kivuissa hoitajaa, hoitaja alkoi sättiä miestäni, koska hänen olisi pitänyt hakea kipulääkkeitä minulle.

Mistä ihmeestä mies olisi voinut tällaista tietää? Oltiin jo toista kertaa asialla, eikö edellisellä kerralla mieheltä vaadittu lääkekuriirin hommia.

Vierailija
191/268 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fat Darra ainakin odottaa viitosia.

Vierailija
192/268 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että se muutama hetki synnytyssairaalassa ratkaisee päätöksen? Kyllä näissäkin on poikkeuksia, itsellä oli tosi hyvä kätilö ja muu henkilökunta. Miten siis joku voi muodostaa päätöksen että en tee lapsia jos sattuu paska kohtelu sairaalassa...

Vierailija
193/268 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo talousasiat on kyllä kaikista naurettavin tekosyy olla tekemättä lapsia. Jokaisella suomalaisella nuorella on kyllä taloudellisesti varaa lisääntyä, siitä homma ei ole kellään kiinni. Todellisia syitä ovat mm. median ihannoima sinkkuelämä, median negatiiviset ja valheelliset kirjoitukset lapsiperhearjesta sekä ihmisten itsekkyys.

Oikeasti, Suomea parempaa maata ei juuri ole lasten saamiseen.

Hienoa, voit siis hankkia ison määrän lapsia ja ihmetellä sitten, miksei muut tee samaa.

Vierailija
194/268 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Marin, joka haistatti v*tut puolelle kansasta ollessaan PM?

Ja haukkui eri mieltä asioista kanssaan olevat natseiksi ja boomereiksi?

Se Marin?"

Kummat teot vaikuttaa enemmän syntyvyyteen, nuo mainitsemasi Marinin teot vai nykyhallityksen päätös poistaa työttömyyspäivärahasta lapsikorotukset? Kumpi kurjistaa lasten elämää, kun vanhempi jää työttömäksi?

Ottaen huomioon, että Marinin hallituksen ratkaisut ajoivat mm. kymmeniä tuhansia pienyrittäjiä työttömyyteen, niin sanoisin, että Marinin hallitus.

Marinin hallituksen kuuluisat työllistymistoimet johtuivat edellisen hallituksen toimista, ja Marinin älyttömästä julkisen puolen turvottamisesta. Pelkästään valtion hommiin tuli yli 7000 uutta työntekijää.

No, onneksi tulokset oli laskettu ennen kuin yrittäjien paska iski tuulettimeen.

-eri

Vierailija
195/268 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo talousasiat on kyllä kaikista naurettavin tekosyy olla tekemättä lapsia. Jokaisella suomalaisella nuorella on kyllä taloudellisesti varaa lisääntyä, siitä homma ei ole kellään kiinni. Todellisia syitä ovat mm. median ihannoima sinkkuelämä, median negatiiviset ja valheelliset kirjoitukset lapsiperhearjesta sekä ihmisten itsekkyys.

Roskaa.

Vierailija
196/268 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh. Ei ole rahaa siihen bilettämiseen, hyvä kun vaatimattomaan peruselämään riittää rahat korkeasti koulutetulla.  

Vierailija
197/268 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin potilaan näkökulmasta ärsyttävintä on henkilökunta, joka ei auta vaan kyttää, osaisiko lapsen isä lukea henkilökunnan ajatuksia. 

K

Eikä kysymys varmasti ole useinkaan mistään laiskuudesta. Lapseni ovat jo aikuisia, mutta muistan kun olisi pitänyt heti tietää ja osata kaikki sen vastasyntyneen kanssa. Ikinä en ollut edes niin pientä pitänyt sylissä. Henkilökunta oli inhottavaa. Heidän tehtävänään on neuvoa ja auttaa. Siitä heille maksetaan!!

Vierailija
198/268 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nolla-tuntisopimuksella on varaa lisääntyä? Kohta en saa edes ansiosidonnaista kasaan. Toimeentulotuellako pitäisi elää?

Vierailija
199/268 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miettii menneitä aikoja niin ajateltiinko että lapsia ei kannata tehdä tähän aikaan? No ei... entä sotien kynnyksellä, Pohjan sota, isoviha. No ei... Ja nyt kun ihmisillä käytössä kaikki huvitukset ja härpäkkeet niin ei haluta lapsia. Olisikohan oikea syy itsekkyys ja halu elää itselle.

Kun se biletys keskeytyy ainakin joksikin aikaa lapsen kanssa.

Älä viitsi verrata tilanteita, joissa toisessa ei ehkäisystä ollut tietoakaan ja toisessa on. Ei ne ennen syntyneet lapset aina toivottuja olleet. Täällä on ollut ja on edelleen ihan liikaa kaltoinkohdeltuja lapsia.

Vierailija
200/268 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin vaikka bilettäisin kuin hankkisin pentuja.

Tosin en biletä mutta sekin mieluummin.  En minä ainakaan aio kantaa syyllisyyttä siitä että Suomi nyt on hädässä kun syntyvyys laskee. En aio omaa elämääni uhrata sen alttarille.

Minulla on ollut jo pitkään selvät suunnitelmat miten elämäni haluan järjestää, ja siihen ei kuulu perhe eikä pennut.

Olen opiskelemassa  kohti korkeampaa  tutkintoa jonka jälkeen lähden ulkomaille, en jää Suomeen suoltamaan jälkikasvua, en tosin tee sitä muuallakaan.  Minun elämäni on minun, ja minä elän sen tavalla joka minulle on oikea. 

Kaikilla on vain yksi ainoa elämä, se pitää totisesti elää parhaalla mahdollisella tavalla. Ja minun paras mahdollinen tapani on tämä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme