Täällä puhutaan, että tuilla elävän pitäisi muuttaa halvempiin kuntiin. Kela ei kuitenkaan tue tätä.
Eli jos toimeentulotuella oleva haluaisi muuttaa Helsingistä jonnekin Keiteleelle, niin sellaiseen ei Kelasta saa tukea, jos ei ole hyväksyttävää syytä (työ tai opiskelu) muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
No voin vannoa että sellaisia ryhmiä on jo netissä missä pyydetään tai tarjotaan muuttoapua. Se ei kuitenkaan auta vuokratakuun kanssa mitään. Ja kuten aikasemmin joku sanoi, Suomessa nämä tuomitsijat ja valittajat ylläpitävät ongelmia suoraan, kun tuen antamisen sijaan vaan haukkuvat ja arvostelevat. Siinä vastuu on suoraan sillä ulisijalla.
Siis tarjotaanko muuttoapua ilmaiseksi vai korvausta vastaan?
Meidän kaupunginosaryhmässä usein moni tarjoaa apua milloin tiskikoneen asennukseen tai lastenhoitoon, milloin just muuttoon pakun kanssa, mutta eivät nämä ilmaisua ole. Lähinnä vain naapuriavuksi naamioituja pimeitä työkeikkoja.
Itse en veronmaksajana haluaisi, että kannustetaan harmaaseen talouteen.
Mä luulen, jos otat yhteyttä johonkin välitysfirmaan ja kysyt voisko joku omistaja auttaa, tämäkin voi maksaa muuttokuorman, jos lupaat asua asunnossa 2 vuotta.
Tyhjiä asuntoja on tuhansia tässä maassa, kymmeniä, ehkä satoja tuhansia
Vierailija kirjoitti:
Muutin 400km päähän. Ei tullut mieleenkään, että yhteiskunnan olisi pitänyt maksaa muutto.
Myin kaikki huonekalut pois. Kävin kaikki tavarat läpi, ja säilytin vain välttämättömän. Jouduin joka tapauksessa käymään junalla pari kertaa uudella paikkakunnalla, joten kannoin mukanani aina pari isoa laukkua. Lopuksi postitin pari laatikollista vaatteita yms. uudelle paikakunnalle. Ja laukkujen kanssa perästä. Uuteen asuntoon olen sitten ostanut vähitellen uusia kalusteita yms.
Tosi nerokas idea. Kannattaa myydä kaikki huonekalut, kodinkoneet, astiat, vaatteet ym. pois ja sitten ostaa kaikki uudestaan siitä jättimäisestä tt-tuesta mistä tunnetusti jää ruoan ja muiden pakollisten menojen jälkeen tosi paljon yli.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, jos otat yhteyttä johonkin välitysfirmaan ja kysyt voisko joku omistaja auttaa, tämäkin voi maksaa muuttokuorman, jos lupaat asua asunnossa 2 vuotta.
En ole kuullut tämäntyyppisestä palvelusta koskaan. Enkä todellakaan usko, että yksikään vuokranantaja on halukas maksamaan vuokralaisen muuttokuluja, sillä sehän voi tarkoittaa hänen kohdallaan vaikka puolen vuoden vuokratuloja vastaavaa summaa tai enemmänkin - siis sen jälkeen, kun on huomioitu ensin hänen maksamansa verot ja yhtiövastikkeet. Ainakin, jos kyse on matalien vuokrien kunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voin vannoa että sellaisia ryhmiä on jo netissä missä pyydetään tai tarjotaan muuttoapua. Se ei kuitenkaan auta vuokratakuun kanssa mitään. Ja kuten aikasemmin joku sanoi, Suomessa nämä tuomitsijat ja valittajat ylläpitävät ongelmia suoraan, kun tuen antamisen sijaan vaan haukkuvat ja arvostelevat. Siinä vastuu on suoraan sillä ulisijalla.
Meidän kaupunginosaryhmässä usein moni tarjoaa apua milloin tiskikoneen asennukseen tai lastenhoitoon, milloin just muuttoon pakun kanssa, mutta eivät nämä ilmaisua ole. Lähinnä vain naapuriavuksi naamioituja pimeitä työkeikkoja.
Ilmaiseksi. Näitä ryhmiä missä vähävaraiset etsii esim huonekaluja tai juurikin apua johonkin asennuksen on kymmeniä eri alustoilla. Ei siitä kukaan kehtaa mitään pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut tämäntyyppisestä palvelusta koskaan. Enkä todellakaan usko, että yksikään vuokranantaja on halukas maksamaan vuokralaisen muuttokuluja, sillä sehän voi tarkoittaa hänen kohdallaan vaikka puolen vuoden vuokratuloja vastaavaa summaa tai enemmänkin - siis sen jälkeen, kun on huomioitu ensin hänen maksamansa verot ja yhtiövastikkeet. Ainakin, jos kyse on matalien vuokrien kunnasta.
Yleensä vuokranantaja tulee vastaan esimerkiksi kotivakuutuksen kanssa (huomioidaan sen kuun vuokrassa esim), mutta en ole koskaan kuullut että maksaisivat muuttoa. Ei siinä ole järkeä mitenkään ajateltuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiseksi. Näitä ryhmiä missä vähävaraiset etsii esim huonekaluja tai juurikin a
Ja melkein jokaiselle kaupungille löytyy "Roskalava"-ryhmä, jossa annetaan ilmaiseksi käytettyjä huonekaluja jotka jääneet tarpeettomaksi. Pitää osata etsiä. Sisko aina välillä lähettelee esim sängystä ilmoituksia kun on tarkoitus toiseen makkariin sellainen hankkia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttanut eläissäni 14 kertaa, enkä ole koskaan ajatellutkaan muuttokustannuksien maksattamista veronmaksajilla. Meillä on ihan uudenlainen iso porukka tässä maassa joiden mielestä yhteiskunnan pitää maksaa kaikki, mukavuusalueella pitää voida pysyä eikä vaivaa tarvitse nähdä.
Ihan uskomatonta. Minä muutin juuri työssäkäyvänä yh-äitinä pääosin henkilöautolla. Aika paljon sitä saa mahtumaan autolliseen tavaraa, patjat, tuolit, lipasto, pienempi kaappi esim menee ihan hyvin. Yhdelle edestakaiselle matkalle sain vuokrapakun ja kantoapua, niin saatiin myös sängyt ja muu isompi. Jengi on niin hiton avutonta!
Uskomatonta? Sinä olet TYÖSSÄKÄYVÄ eli on tuloja ja auto jolla ajella monta reissua. Miten olisit toiminut ilman autoa ja rahaa? Olisiko enää niin uskomatonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun muuttotappiokaupungissa, jossa tunnen muutamia vuokranantajia. Varmasti joku heistä olisi valmis hyvän ja luotettavan vuokralaisen saadakseen vaikka hakemaan hänet tavaroineen, jos saisi sillä tavalla pitkän vuokrasuhteen. Täältä saa perusyksiön halvimmillaan alle kymppitonnilla (eikä edes tarvitse ostaa mistään pommitaloyhtiöstä).
Vuokranantajia on muuttotappiokunnissa edelleen. Vuokraustoiminta voi olla ihan OK kannattavaa, jos löytää pitkäaikaisen vuokralaisen, koska siinä tapauksessa asunnon ostohinta on kuitattu parhaimmillaan 5 tai 6 vuodessa (jos siis vastike pysyy kohtuullisena).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan höpöjuttuja nuo ettei kela maksa takuuvuokraa toiselle paikkakunnalle muuttaessa.
Tai noh. Eihän sitä olla ennenkään maksettu, vaan myönnetty maksusitoomus.
Kunnalta voi pyytää myös muuttoavustusta ja jos sen myöntävät niin ei kela siihen puutu.
Ei ole höpöjuttuja, vaan fakta. Juuri olen tässä yrittänyt auttaa sukulaista tällaisessa asiassa, ja lukenut ihan suoraan Kelan päätöksestä tuon (ja tietenkin puhutaan juuri siitä maksusitoumuksesta). Siinä lukee ihan virallisessa Kelan päätöksessä, että ero ja asunnottomuusuhka ei ole hyväksyttävä syy muuttaa toiselle paikkakunnalle viimesijaisella etuudella.
Kela voi evätä etuuden/tuen siitäkin huolimatta, että hakijalla on oikeus saada ks etuus/tuki jota on hakenut eli kielteinen päät
No kyllä Kelan ohjeistus sanoo, ettei vuokravakuutta makseta toiselle paikkakunnalle muuttoon, jos muutolle ei ole perusteltua syytä. Se, mikä sitten lasketaan perustelluksi syyksi, voi ilmeisesti olla hyvin tulkinnanvaraista. Tässä tapauksessa Kelan virkailija oli todennut, ettei ero ja siitä seuraava asunnottomuusuhka ole tällainen syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se Kelalle kuuluu jos muuttaa? Vai tarkoitatteko ettei Kela maksa muuttoa?
Niin, toki se toimeentulotukiasiakas saa omin varoin muuttaa - tosin jos sellaiset varat olisi, niin ei tietenkään olisi tt-tukiasiakas. Eli mitäköhän hait takaa tuolla kysymyksellä?
Toimeentulotukiasiakas voi tehdä töitä ja ponnistella kerätäkseen ne varat. Pullojen keräystä, puhelintyötä, mihin kukin pystyy.
Tt-tukiasiakkaalla ei saa olla säästöjä. Jopa minä tiedän sen verran, vaikken ole ko. tukea ikinä saanut. Keravalaisetkin vuokranantajat vaativat kuitenkin takuuvuokran, eikä muuttoautokaan ole ilmainen. Ja ei, kaikilla ei ole isää/äitiä/veljeä/siskoa//ystävää, jolta lainata pakettiautoa ja jota pyytää kantoavuksi.
Jos valtiovalta vaatii köyhiä muuttamaan halvemmille alueille, muutto täytyy jotenkin mahdollistaa. Vaikka sitten niin, että muuttorahojen säästäminen ei vaikuta tukiin. Katsos kun se on plus miinus nolla jos vaikka onnistuukin pulloja keräämällä saamaan takuuvuokran ja muuttorahat kasaan, mutta tt-tuki pidätetään x ajaksi. Silloin joutuu syömään ne muuttorahat, eikä luonnollisestikaan pysty muuttamaan minnekään.
P.S. Vtuttaa että osa kansasta on oikeasti niin tyhmää, että näinkin yksiselitteinen asia pitää ratakiskosta vääntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan maksaisikaan muuttoautoa kalliine palveluineen. Sen sijaan pienempien paikkakuntien vuokranantajissa on tee-se-itse -miehiä, jotka tekevät itse asuntoihin kaikki remontit. Aina on myös näitä vanhojen kauppojen tai pankkien tai vastaavien rakennusten omistajia, jotka itse hallinnoivat ja huoltavat koko taloa. Heillä on usein taitoa tehdä isompia ja pienempiä remontteja ja ovat muutenkin aika "joustavia" vuokralaisten kanssa. Ei ihmetyttäisi, jos joku haluaisi tulla pakunsa kanssa tempaisemaan isommasta kaupungista muuttokuorman, jos muuttava vuokralainen vaikuttaisi riittävän luotettavalta. Tilavassa pakussahan kulkee kyllä yhden yksiön huonekalut ja kaikki tavarat kerralla, ei siinä kuorma-auton kokoista muuttoautoa yleensä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Asun muuttotappiokaupungissa, jossa tunnen muutamia vuokranantajia. Varmasti joku heistä olisi valmis hyvän ja luotettavan vuokralaisen saadakseen vaikka hakemaan hänet tavaroineen, jos saisi sillä tavalla pitkän vuokrasuhteen. Täältä saa perusyksiön halvimmillaan alle kymppitonnilla (eikä edes tarvitse ostaa mistään pommitaloyhtiöstä).
Vuokranantajia on muuttotappiokunnissa edelleen. Vuokraustoiminta voi olla ihan OK kannattavaa, jos löytää pitkäaikaisen vuokralaisen, koska siinä tapauksessa asunnon ostohinta on kuitattu parhaimmillaan 5 tai 6 vuodessa (jos siis vastike pysyy kohtuullisena).
Minä taas uskon, että varmasti voi hyvällä tuurilla löytää vaikka kadulta muuttoa varten tarvittavan rahan.
Ihan oikeasti - aina joskus löytyy joku vuokranantaja, joka maksaa kaikki muuttokulut. Aina joskus löytyy kadulta rahaa. Tällaisten mukavien, mutta harvinaisten ja toisaalta ennustamattomien ja epävarmojen asioiden varaan ei voi kuitenkaan laskea eikä etenkään sosiaaliturvaa tai köyhän ihmisen muuttokuluja voi perustaa sellaiselle oletukselle, että "vuokranantaja varmasti tulee vastaan", "vuokranantaja varmasti maksaa" - mitään tällaista "varmasti" ei ole olemassa.
Täällä palastalla tosin aina vannotaan, että "varmasti" löytyy aina joku vapaaehtoisporukka tekemään kaiken ilmaiseksi, "varmasti" vuokranantaja haluaa tehdä hyväntekeväisyyttä. Ja muuten miksi tässä TAAS ollaan ulkoistamassa yhteiskunnalle kuuluvia kuluja eli toimeentulotukiasiakkaan asumiseen liittyviä kuluja jonkun yksityishenkilön, tässä tapauksessa vuokranantajan maksettavaksi??? Millä lailla se muka on parempi kuin se, että Kela huolehtii sosiaaliturvaa saavista ihmisistä. Minusta se ainakaan ei ole parempi. En ainakaan itse halua, että minulle ulkoistetaan muiden ihmisten kuluja vain siksi, että yhteiskunta ei välitä huolehtia.
Minä en ymmärrä logiikkaa, mitä se ratkaisisi, että kaikki työttömät muuttaisi jonnekin muuttotappiokuntaan, jossa ei ole enää mitään jäljellä. Kun ei heillä ole pääomaa myöskään aloittaa siellä työllistävää liiketoimintaa ja saada sinne palveluja.
Muuttotappiokunnat on muuttotappiokuntia, koska sieltä on kaikki työllistävä teollisuus siirretty Kiinaan ja kehitysmaihin halvempien tuotantokustannusten perässä. Kun työt on lähteneet, niin sen jälkeen sitten pikkuhiljaa kaikki peruspalvelut ajettu alas ja kaupat lopettaneet, kun ei ole maksavia asiakkaita. Ihmiset muuttaneet töiden perässä pois. Jäljelle jääneet eläkeläiset ja jokunen päihdeporukka.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että edullisemman asumisen perässä muuttava voi saada edes vuokravakuuden. Sitten tarvittaisiin jotain kansalaistoimintaa, jonka kautta porukalla jeesittäisiin noissa muutoissa. Työttömän sinkun irtaimisto mahtuu varmaan pakettiautoon, joten eiköhän vaikka joukkorahoituksella saataisi näitä muuttoja järjestettyä halukkaille.
Jos kuolevalla paikkakunnalla olevaan tyhjään asuntoon tulee tt-asiakas, niin tuleehan siitä edes maksaja sen asunnon juokseville kuluille. Ja kyseinen tt-asiakas kantaa myös taskurahansa paikalliseen ruokakauppaan ja ehkä lähikuppilakin saa siitä osansa. Ties vaikka tervehtyisi siellä, kun pääsisi pois ankeasta kaupungista ja alkaisi tienata taskurahoja eläkeläisten pihoilla lumitöissä ja nurmikonleikkuussa.
onhan sille työttömälle sinkulle voinut muodostua hyvää laadukasta irtamistoa, kaliita tauluja,huobekaluja, itseööäkin kallis natzzi sohva italiasta tilattu odotusaika 3kk.kaliitaastioita ja vaatteita ,asusteita. työelämää takana. monille tulee sitten työttömyyttä,sairastelua. ei kai se kerätty irtaimisto katoa ekana työttömyyspäiv'änä. myös parsuhdeajoista jäänyt laajjempaa irtamisto. on muuten todellista tyttömyyttä.sitten kun hakee työpaikkoja joita kuka vaan pystyy tekemään pikku perehdyksellä,et saa mitään, nirpistellään ja moititaan,kuinka olen ylikouluettu. tai mainoslehden jaot antaisimme mielellään nuorille. ja kaverini jolla 3 tutkintoa,mutta ikää 63,ei mihinkään pääse. tai miten lähdet ihan uudelle alalle kun ei opisklurahaa samoin mitä nuori saa.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan maksaisikaan muuttoautoa kalliine palveluineen. Sen sijaan pienempien paikkakuntien vuokranantajissa on tee-se-itse -miehiä, jotka tekevät itse asuntoihin kaikki remontit. Aina on myös näitä vanhojen kauppojen tai pankkien tai vastaavien rakennusten omistajia, jotka itse hallinnoivat ja huoltavat koko taloa. Heillä on usein taitoa tehdä isompia ja pienempiä remontteja ja ovat muutenkin aika "joustavia" vuokralaisten kanssa. Ei ihmetyttäisi, jos joku haluaisi tulla pakunsa kanssa tempaisemaan isommasta kaupungista muuttokuorman, jos muuttava vuokralainen vaikuttaisi riittävän luotettavalta. Tilavassa pakussahan kulkee kyllä yhden yksiön huonekalut ja kaikki tavarat kerralla, ei siinä kuorma-auton kokoista muuttoautoa yleensä tarvita.
Minun tuntemissa vuokralaisissa on eläkeläismummoja, kiireisiä uraäitejä, toisella paikkakunnalla asuvia asuntosijoittajia ja esim. perhe, joka asuu itse isommassa ASOssa ja vuokraa pienempää asuntoaan. En oikein tiedä, voiko Kelan käytäntöjä perustella sillä, että joku "tee-se-itse-mies" kyllä hoitaa kaiken. Vähän veikkaan, että tällaista supersankaria ei suurimman osan kohdalla ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä logiikkaa, mitä se ratkaisisi, että kaikki työttömät muuttaisi jonnekin muuttotappiokuntaan, jossa ei ole enää mitään jäljellä. Kun ei heillä ole pääomaa myöskään aloittaa siellä työllistävää liiketoimintaa ja saada sinne palveluja.
Muuttotappiokunnat on muuttotappiokuntia, koska sieltä on kaikki työllistävä teollisuus siirretty Kiinaan ja kehitysmaihin halvempien tuotantokustannusten perässä. Kun työt on lähteneet, niin sen jälkeen sitten pikkuhiljaa kaikki peruspalvelut ajettu alas ja kaupat lopettaneet, kun ei ole maksavia asiakkaita. Ihmiset muuttaneet töiden perässä pois. Jäljelle jääneet eläkeläiset ja jokunen päihdeporukka.
Muuttotappiokunnan pienessä karussa yksiössä saattaa motivaatio oman tilanteen korjaamiseksi löytyä ihan eri tavalla kuin Helsingissä kaksiossa. Eihän se työtön viitsinyt siellä kasvukeskuksessa mihinkään epämieluisaan liikahtaa ja nähdä vaivaa, vaan päinvastoin vältellä koska se olisi ollut askel epämukavuusalueelle. Aika moni makaa mieluummin päivät pitkät täydellä ylöspidolla maan kalleimmilla asuinalueilla palveluiden vieressä mieluummin kuin nousisi arkiaamuisin anivarhain pienipalkkaiseen paskaduuniin. Siihen nyt vain ei ole enää tällä yhteiskunnalla varaa. Oleskeluyhteiskunnan aika on ohi.
En saanut kelasta muuttorahaa että olisin voinut muuttaa halvempaan asuntoon. En saanut sossustakaan täydentävää tukea sitä varten. Kelaa ei kai kiinnostanut että toinen asunto olisi ollut 122 euroa halvempi vuokra.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaa ei tarvitse jos ei halua mutta yhteiskunnan ei ole velvollisuus maksaa vuodesta toiseen ylikallista vuokraa kokonaisuudessaan.
Et varmaan elänytkään toimeentulotuella?