Täällä puhutaan, että tuilla elävän pitäisi muuttaa halvempiin kuntiin. Kela ei kuitenkaan tue tätä.
Eli jos toimeentulotuella oleva haluaisi muuttaa Helsingistä jonnekin Keiteleelle, niin sellaiseen ei Kelasta saa tukea, jos ei ole hyväksyttävää syytä (työ tai opiskelu) muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Kommentit (135)
Joku voisi ajatella, että tällainen kafkamainen tilanne johtuu siitä, että päättäjät eivät oikeasti tunne toimeentulotuen periaatteita ja myöntämisperusteita. Tai että he eivät varakkaina ihmisinä edes tule ajatelleeksi muuttokustannuksia, jotka olisivat heille vain pieni osa kuukauden tuloista. Itse en silti näin naiiviin selitykseen usko, vaan uskon että kyseessä on tietoinen keino kurjistaa kaikkein köyhimpien elämää - heille siis luodaan tilanne, jossa tukia leikataan, ja annetaan näennäinen mahdollisuus välttää leikkaaminen, mutta se kuitenkin vaatisi niin paljon rahaa, ettei heillä ei ole tosiasiallisesti siihen mahdollisuutta. Tyypillistä koulukiusaajapolitiikkaa, mitä oikeistopuolueet harrastavat.
Muutin 400km päähän. Ei tullut mieleenkään, että yhteiskunnan olisi pitänyt maksaa muutto.
Myin kaikki huonekalut pois. Kävin kaikki tavarat läpi, ja säilytin vain välttämättömän. Jouduin joka tapauksessa käymään junalla pari kertaa uudella paikkakunnalla, joten kannoin mukanani aina pari isoa laukkua. Lopuksi postitin pari laatikollista vaatteita yms. uudelle paikakunnalle. Ja laukkujen kanssa perästä. Uuteen asuntoon olen sitten ostanut vähitellen uusia kalusteita yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan höpöjuttuja nuo ettei kela maksa takuuvuokraa toiselle paikkakunnalle muuttaessa.
Tai noh. Eihän sitä olla ennenkään maksettu, vaan myönnetty maksusitoomus.
Kunnalta voi pyytää myös muuttoavustusta ja jos sen myöntävät niin ei kela siihen puutu.
Ei ole höpöjuttuja, vaan fakta. Juuri olen tässä yrittänyt auttaa sukulaista tällaisessa asiassa, ja lukenut ihan suoraan Kelan päätöksestä tuon (ja tietenkin puhutaan juuri siitä maksusitoumuksesta). Siinä lukee ihan virallisessa Kelan päätöksessä, että ero ja asunnottomuusuhka ei ole hyväksyttävä syy muuttaa toiselle paikkakunnalle viimesijaisella etuudella.
Kela voi evätä etuuden/tuen siitäkin huolimatta, että hakijalla on oikeus saada ks etuus/tuki jota on hakenut eli kielteinen päätös ei aina ole "oikein".
Sukulaisesi tilanteesta en osaa sanoa, mutta täällä väitettiin ettei toimeentulotuella elävä "saa" muuttaa toiselle paikkakunnalle tai ettei kela tue muuttoa ja tuo väite ei pidä paikkaansa.
Huomaa että ihmiset ei osaa enää edes tukia hakea kun tätä palstaa lukee. Kelan päätökset menee aika usein väärin, ja niihin joutuu hakemaan muutosta. Sitten kun sen joku oikeasti käy ajatuksella siellä läpi, niin päätöskin muuttuu. Mutta levitelkää vaan yksittäisiä kokemuksia täällä "faktana".
Vierailija kirjoitti:
Muutin 400km päähän. Ei tullut mieleenkään, että yhteiskunnan olisi pitänyt maksaa muutto.
Myin kaikki huonekalut pois. Kävin kaikki tavarat läpi, ja säilytin vain välttämättömän. Jouduin joka tapauksessa käymään junalla pari kertaa uudella paikkakunnalla, joten kannoin mukanani aina pari isoa laukkua. Lopuksi postitin pari laatikollista vaatteita yms. uudelle paikakunnalle. Ja laukkujen kanssa perästä. Uuteen asuntoon olen sitten ostanut vähitellen uusia kalusteita yms.
En ole itse tuensaaja, mutta miten minusta tämä kuulostaa vähän kalliilta ratkaisulta, jos henkilö elää minimituloilla. Suhtaudun myös skeptisesti siihen, olisiko toimeentulotukiasiakkaalla myytäväksi kelpaavaa irtaimistoa - ja sitten taas tietysti se, että sekin pitäisi hoitaa pimeästi. Miten kaikki nämä tukiasiakkaalle annetut vinkit joko vaativat (hyviä) tuloja tai sitten jotain laitonta toimintaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan höpöjuttuja nuo ettei kela maksa takuuvuokraa toiselle paikkakunnalle muuttaessa.
Tai noh. Eihän sitä olla ennenkään maksettu, vaan myönnetty maksusitoomus.
Kunnalta voi pyytää myös muuttoavustusta ja jos sen myöntävät niin ei kela siihen puutu.
Ei ole höpöjuttuja, vaan fakta. Juuri olen tässä yrittänyt auttaa sukulaista tällaisessa asiassa, ja lukenut ihan suoraan Kelan päätöksestä tuon (ja tietenkin puhutaan juuri siitä maksusitoumuksesta). Siinä lukee ihan virallisessa Kelan päätöksessä, että ero ja asunnottomuusuhka ei ole hyväksyttävä syy muuttaa toiselle paikkakunnalle viimesijaisella etuudella.
Kela voi evätä etuuden/tuen siitäkin huolimatta, että hakijalla on oikeus saada ks etuus/tuki jota on hakenut eli kielteinen päät
Kun ei osaa hakea niitä tukia niin tyytyy yhteen päätökseen. Sossu on myös olemassa sitä varten, että harkinnan varainen tuki myönnetään. Myös diakoniatoimisto saattaa auttaa. Kyseessä on tosiaan tuli verkosto, eli kyllä joutuu useammasta paikasta hakemaan apua, eikä se yksi hakemus aina auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse tuensaaja, mutta miten minusta tämä kuulostaa vähän kalliilta ratkaisulta, jos henkilö elää minimituloilla. Suhtaudun myös skeptisesti siihen, olisiko toimeentulotukiasiakkaalla myytäväksi kelpaavaa irtaimistoa - ja sitten taas tietysti se, että sekin pitäisi hoitaa pimeästi. Miten kaikki nämä tukiasiakkaalle annetut vinkit joko vaativat (hyviä) tuloja tai sitten jotain laiton
Silloin kun olin itse köyhyydessä niin en omistanut mitään. Muuttotavaraa oli tasan yksi laatikollinen, ei yhtäkään huonekalua. Koko nuoruuden asuin valmiiksi sisustetussa asunnoissa koska se tuli halvemmaksi kuin hankkia huonekaluja (ei sillä että siihen olisi ollut rahaakaan). Nykyään löytyy vaikka mitä mutta se nyt ei liity tähän.
Joka hitsin asiaan pitää saada tukia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se Kelalle kuuluu jos muuttaa? Vai tarkoitatteko ettei Kela maksa muuttoa?
Kela ei anna vuokratakuuta eikä avustusta vuokrakustannuksiin. Ilman tuota takuuvuokra ei tietenkään voi muuttaa. Eihän toimeentulotukiasiakas saa edes säästää sellaiseen.
olen aina säästänyt vakuuden itse,jotta kela asiakkuustieo jokasalainen ei välity vuokranantajalle mm. muuttokulut saanut neuvoteltua,maksan itse ja kuittia vastaan hyvitystä. muuttofirmalle ei maksusitoumusta ikinä, niidenkään ei tarvitse tietää asiakkuustieoja. maksusitoumus kieltäydy. on olemassasulkutili johon voi saada v.vakuuden, siitä kuitti vuokranantajalle, silloin asiakkuustieto ei välity. asumistuki itselleni ja j maksa perusturvasta välirahan asunnosta vuokranormin jälkeen. itse priorisoin mihin laitan perusturvani, asuminen, muusta ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että edullisemman asumisen perässä muuttava voi saada edes vuokravakuuden. Sitten tarvittaisiin jotain kansalaistoimintaa, jonka kautta porukalla jeesittäisiin noissa muutoissa. Työttömän sinkun irtaimisto mahtuu varmaan pakettiautoon, joten eiköhän vaikka joukkorahoituksella saataisi näitä muuttoja järjestettyä halukkaille.
Jos kuolevalla paikkakunnalla olevaan tyhjään asuntoon tulee tt-asiakas, niin tuleehan siitä edes maksaja sen asunnon juokseville kuluille. Ja kyseinen tt-asiakas kantaa myös taskurahansa paikalliseen ruokakauppaan ja ehkä lähikuppilakin saa siitä osansa. Ties vaikka tervehtyisi siellä, kun pääsisi pois ankeasta kaupungista ja alkaisi tienata taskurahoja eläkeläisten pihoilla lumitöissä ja nurmikonleikkuussa.
Eli meinaat että vastuu ja kulut ulkoistetaan yhteiskunnalta jonnekin hyväntekeväisyysjärjestöille tai yksittäisille kansalaisill
Onhan meillä nytkin vapaaehtoispohjalta toimivaa ruoka-apua. Miksei yhtä hyvin voisi olla muuttoapua samalla ajatuksella?
Niin paljon vihaa kohdistuu noihin tukien varassa hyvillä paikoilla asuviin ihmisiin, että luulisi näiden vihaajien ilomielin auttavan muutossa halvemman asumisen piiriin.
Nykyajan "köyhillä" on kolmio täynnä tavaraa. "Köyhä" jaksaa ehkä muutossa kävellä itse taksiin joka vie hänet uuteen asuntoon. Muuten kaiken hoitaa ja maksaa yhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Sulla oli siis kahden asunnon vuokra päällekkäin? Vai muutitko omistusasuntoon? Vuokra-asunnoissa usein menee niin, että saman päivän aikana on hoidettava sekä pois- että sisäänmuutto, koska kaikkien muuttopäivä osuu aina kuukauden viimeiseen, vuokra-asunnoissa siis. Siinä ei ihan hirveän monta kertaa matkusteta edestakaisia junamatkoja, jos ei nyt ihan naapurikuntaan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Joka hitsin asiaan pitää saada tukia!
Se johtuu siitä, että ne tuet on mitoitettu aivan minimiin. Ihmisillä on kuitenkin myös muita, välttämättömitä ja/tai perusteltuja menoja, joita pitäisi voida maksaa/ostaa/hankkia.
"Onhan meillä nytkin vapaaehtoispohjalta toimivaa ruoka-apua. Miksei yhtä hyvin voisi olla muuttoapua samalla ajatuksella?
Niin paljon vihaa kohdistuu noihin tukien varassa hyvillä paikoilla asuviin ihmisiin, että luulisi näiden vihaajien ilomielin auttavan muutossa halvemman asumisen piiriin."
Mutta kun meillä ei ole sellaista muuttoapua. Tuo on nyt vain teoreettista pohdiskelua. Toisaalta se ruoka-apukin on jossain määrin epävarmaa ja sisällöt vaihtelevat. Muutossa sen sijaan eiv oi tulla tilannetta, että "juuri tänään ei muuttoapua ole, ole yhteydessä viikon päästä" - kun asuntoo on jo muuttamassa seuraava asukas, joka ei suostu jakamaan kämppää edellisen asukkaan kanssa. Ruoka-avussa voi joskus olla pelkkää leipää ja apri säilykettä, mutta muuttovussa ei toimi se, että joskus on vaihtoehtona vain Kempele, Salo ja Pelkosenniemi - jos vaikka Kouvolaan pitäisi muuttaa.
Tiettyjen asioiden vain täytyy toimia. Toki ruokakin olisi tärkeää, mutta onhan se jo huomattukin, että ruoka-avussa on omat ongelmansa.
Kun ei itte ota asioistaan vastuuta niin joku muu päättää sun puolesta, eikä ne silloin ole aina itselle mieluisia.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan "köyhillä" on kolmio täynnä tavaraa. "Köyhä" jaksaa ehkä muutossa kävellä itse taksiin joka vie hänet uuteen asuntoon. Muuten kaiken hoitaa ja maksaa yhteiskunta.
Et taida koskaan joutunut tukia hakemaan, kun tieto on noin päin helvettiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se Kelalle kuuluu jos muuttaa? Vai tarkoitatteko ettei Kela maksa muuttoa?
Kela ei anna vuokratakuuta eikä avustusta vuokrakustannuksiin. Ilman tuota takuuvuokra ei tietenkään voi muuttaa. Eihän toimeentulotukiasiakas saa edes säästää sellaiseen.
olen aina säästänyt vakuuden itse,jotta kela asiakkuustieo jokasalainen ei välity vuokranantajalle mm. muuttokulut saanut neuvoteltua,maksan itse ja kuittia vastaan hyvitystä. muuttofirmalle ei maksusitoumusta ikinä, niidenkään ei tarvitse tietää asiakkuustieoja. maksusitoumus kieltäydy. on olemassasulkutili johon voi saada v.vakuuden, siitä kuitti vuokranantajalle, silloin asiakkuustieto ei välity. asumistuki itselleni ja j maksa perusturvasta välirahan asunnosta vuokranormin jälkeen. itse priorisoin mihin laitan perusturvani, asuminen, muusta ilman.
Aika hölmöä. Moni vuokranantaja ottaa mieluusti tuilla elävän vuokralaiseksi, ja pyytää että asumistuki tulee suoraan heidän tilille (tähän ei pakko suostua tietenkään). Tuet on ja pysyy, työ voi lähteä alta koska vaan.
No voin vannoa että sellaisia ryhmiä on jo netissä missä pyydetään tai tarjotaan muuttoapua. Se ei kuitenkaan auta vuokratakuun kanssa mitään. Ja kuten aikasemmin joku sanoi, Suomessa nämä tuomitsijat ja valittajat ylläpitävät ongelmia suoraan, kun tuen antamisen sijaan vaan haukkuvat ja arvostelevat. Siinä vastuu on suoraan sillä ulisijalla.
"Vuokravakuus voidaan myöntää esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:
avo- tai avioero
terveydelliset syyt
perhekoon muutos
asunnottomuus
asunnottomuuden uhka
työpaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
tutkintoon johtavan opiskelupaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
asunnon vaihtaminen edullisempaan.
Vuokravakuutta ei myönnetä, jos muutat
mukavuussyistä (esim. sauna, oma piha, kaupunginosan vaihto)
kalliimpaan asuntoon
_paikkakunnan vaihdon vuoksi, jos muutolle ei ole perusteltua syytä_
vanhempien luota ilman erityisiä perusteita
muusta vastaavasta syystä."
Tuo on aika tulkinnanvarainen siis, että mikä hyväksytään perustelluksi syyksi 🤔
No ei selvästikään ole, kun juuri olen lukenut Kelan päätöstä, jossa todetaan, että ei ole.