Täällä puhutaan, että tuilla elävän pitäisi muuttaa halvempiin kuntiin. Kela ei kuitenkaan tue tätä.
Eli jos toimeentulotuella oleva haluaisi muuttaa Helsingistä jonnekin Keiteleelle, niin sellaiseen ei Kelasta saa tukea, jos ei ole hyväksyttävää syytä (työ tai opiskelu) muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskat ihmiset taas valittavat kaikesta, vaikka toiset maksavat 100-prosenttisesti heidän elämisen. Valivalivali!
No kun niille ihmisille valitetaan, että asuvat liian kalliissa kunnissa, mutta kun heidän ei ole mahdollista muuttaa halvempiin. Kaikkihan siinä häviää.
Mitä väliä sen on että valitetaan? Elätkö oikeasti elämäsi sen mukaan, mitä täällä huudellaan? Ymmärrät varmaan että täällä on pääasiassa huonovointisia ja katkeria ihmisiä valittamassa ihan kaikesta. Pääkaupunkiseudulla saattaa olla kalliimpi vuokra, mutta siellä on myös ruokakaupoissa sellaisia alennuksia mitä ei pienemmillä alueilla ole lainkaan. Niitä kannattaa seurata ja ruoan hinta ei yhtäkkiä olekaan sen korkeampi kun muualla.
En mä mun omas
Minustahan sinä puhut. Aina minusta. Miksi?
Ihan höpöjuttuja nuo ettei kela maksa takuuvuokraa toiselle paikkakunnalle muuttaessa.
Tai noh. Eihän sitä olla ennenkään maksettu, vaan myönnetty maksusitoomus.
Kunnalta voi pyytää myös muuttoavustusta ja jos sen myöntävät niin ei kela siihen puutu.
Muutin aikoinaan Tampereelle opiskelua varten. Niistä opinnoista ei tullut mitään ja olisin halunnut muuttaa takaisin pk-seudulle, mutta en keksinyt miten se olisi mahdollista. Jos ei ole työ- tai opiskelupaikkaa, niin miten saa asunnon? Yksityiset eivät vuokraa, säätiöt vaativat hyvän syyn kuten työ- tai opiskelupaikan ja muut kaupungit ja kunnat tuskin antavat asuntoa kun sellainen jo on ja niillä ei ole mitään intressiä houkutella työtöntä asukkaakseen. Asia ratkesi vasta vuosia myöhemmin kun sain uuden opiskelupaikan ja sen avulla töitä.
Vierailija kirjoitti:
Laiskat ihmiset taas valittavat kaikesta, vaikka toiset maksavat 100-prosenttisesti heidän elämisen. Valivalivali!
No itsekin olet vauva palstalle kirjoittelemassa vai onko tämä sinun työtäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Kela maksa muuttokuluja, mutta sosiaaliviranomaiset saattavat niin tehdäkin. Esimerkiksi minä olen niin toivoton tapaus, että minut siirrettiin toiseen kaupunkiin ja vilkutettiin iloisesti perään.
Sulle luuserille ihan oikein tehty.
Suht huvittavaa että sinunlaillasi käyttäytyvä kutsuu muita luuseriksi 🤔
-eri
Sehän on vaan hyvä, ettei veronmaksajien rahoja tuhlattaisi siihenkin.
Eiköhän ko. loiseen ole laitettu rahaa jo liikaakin.
Erittäin hyvä, että vaaditaan muutto halvempaan asuntoon/kuntaan. Ei siihen enää lisää tukia tarvitse antaa.
Jotenkin ihmisiltä jälleen unohtuu se, että jokainen aikuinen on lähtökohtaisesti vastuussa omasta elatuksestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öli öli.
Olen muuttanut toiselle paikkakunnalle kodittomuusaikoinani.
Kunnalta sain muuttoapua ja kalusterahaa. Ei kelasta oltu muuttoani vastaan eikä kunnalta saamiini avustuksiinkaan. Ihan toimeentulotukeen kuuluivat nuo.
Taisi olla ajat vähän eri, minä vuonna tapahtui?
2021 muutin. Ehkä silloin oli sitten erilaiset ajat.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttanut eläissäni 14 kertaa, enkä ole koskaan ajatellutkaan muuttokustannuksien maksattamista veronmaksajilla. Meillä on ihan uudenlainen iso porukka tässä maassa joiden mielestä yhteiskunnan pitää maksaa kaikki, mukavuusalueella pitää voida pysyä eikä vaivaa tarvitse nähdä.
Ihan uskomatonta. Minä muutin juuri työssäkäyvänä yh-äitinä pääosin henkilöautolla. Aika paljon sitä saa mahtumaan autolliseen tavaraa, patjat, tuolit, lipasto, pienempi kaappi esim menee ihan hyvin. Yhdelle edestakaiselle matkalle sain vuokrapakun ja kantoapua, niin saatiin myös sängyt ja muu isompi. Jengi on niin hiton avutonta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttanut eläissäni 14 kertaa, enkä ole koskaan ajatellutkaan muuttokustannuksien maksattamista veronmaksajilla. Meillä on ihan uudenlainen iso porukka tässä maassa joiden mielestä yhteiskunnan pitää maksaa kaikki, mukavuusalueella pitää voida pysyä eikä vaivaa tarvitse nähdä.
Ihan uskomatonta. Minä muutin juuri työssäkäyvänä yh-äitinä pääosin henkilöautolla. Aika paljon sitä saa mahtumaan autolliseen tavaraa, patjat, tuolit, lipasto, pienempi kaappi esim menee ihan hyvin. Yhdelle edestakaiselle matkalle sain vuokrapakun ja kantoapua, niin saatiin myös sängyt ja muu isompi. Jengi on niin hiton avutonta!
Miksi sitten et ole töissä vaan kirjoittelemassa Vauva-palstalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se Kelalle kuuluu jos muuttaa? Vai tarkoitatteko ettei Kela maksa muuttoa?
Niin, toki se toimeentulotukiasiakas saa omin varoin muuttaa - tosin jos sellaiset varat olisi, niin ei tietenkään olisi tt-tukiasiakas. Eli mitäköhän hait takaa tuolla kysymyksellä?
Toimeentulotukiasiakas voi tehdä töitä ja ponnistella kerätäkseen ne varat. Pullojen keräystä, puhelintyötä, mihin kukin pystyy.
Niin, ihan hyviä tulonhankkimiskeinoja juu - mutta nehän menevät elinkustannuksiin. Nuo huomioidaan toimeentulotuessa. Vai pimeitä töitäkö ehdotat? Toimeentulotukiasiakas ei voi mitenkään hankkia lisätuloja esimerkiksi muuttokustannuksiin - ainakaan laillisesti. Kaikki lisätulot huomioidaan ja vähennetään tuesta, eli käytännössä ne kuluvat kuukausittaisiin perusmenoihin.
Minä muutin viime keväänä yliopistokaupungista naapurikuntaan. Kohta tipahdan ansiosidonnaiselta Kelan etuuksille. Toimeentulotuessa huomioidaan niin vähän tämän paikkakunnan asumismenoja, että tulee nyt keväällä muutto takaisin yliopistokaupunkiin. Muuten jäisi liikaa asumiskuluja maksettavaksi ruokarahasta. Eli toimeentulotukimenot kasvaa muuton myötä, mutta minulle jää enemmän rahaa. Kelan asumisnormeissa ei ole järjen häivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko elämänsä loisineille voi olla yllätys etteivät kaikki tee säännöllistä päivätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan autosta, mitä sinne mahtuu. Johonkin pieneen kaupunkiautoon ei niin vaan lastatakaan kaappia. Tässä on tietysti sellainen ongelma, että toimeentulotukiasiakkailla ei pääsääntöisesti ole autoa. Kaikilla ei myöskään ole sellaisia autollisia tuttuja, joita voisi pyytää muuttoapuun. En ole itse tuensaaja, vaan olen keskiluokkainen helsinkiläinen, ja tunnen pääosin itseni kanssa samaan yhteiskuntaluokkaan kuuluvia ihmisiä. Heistä valtaosalla EI ole autoa. Eli jos minunkaan tutuissani ei sankoin joukoin ole autollisia ihmisiä, niin vaikea uskoa, että toimeentulotukiasiakkaiden lähipiirissäkään auto olisi itsestäänselvyys. Ja sitten toki se, että täytyy olla aika läheinen, jotta voi pyytää auttamaan. Ei kukaan oikein voi pyytää muuttoavuksi puolituntematonta ihmistä - eivätkä nämä puolituntemattomat ihmiset ilahdu moisista avunpyynnöistä. Heillä on omat elämänsä eivätkä he halua toimia kaikkien muiden ilmaisina roudareina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounastauko :)
Työttömillä on aina miljoona syytä miksi he eivät voi tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan höpöjuttuja nuo ettei kela maksa takuuvuokraa toiselle paikkakunnalle muuttaessa.
Tai noh. Eihän sitä olla ennenkään maksettu, vaan myönnetty maksusitoomus.
Kunnalta voi pyytää myös muuttoavustusta ja jos sen myöntävät niin ei kela siihen puutu.
Ei ole höpöjuttuja, vaan fakta. Juuri olen tässä yrittänyt auttaa sukulaista tällaisessa asiassa, ja lukenut ihan suoraan Kelan päätöksestä tuon (ja tietenkin puhutaan juuri siitä maksusitoumuksesta). Siinä lukee ihan virallisessa Kelan päätöksessä, että ero ja asunnottomuusuhka ei ole hyväksyttävä syy muuttaa toiselle paikkakunnalle viimesijaisella etuudella.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että edullisemman asumisen perässä muuttava voi saada edes vuokravakuuden. Sitten tarvittaisiin jotain kansalaistoimintaa, jonka kautta porukalla jeesittäisiin noissa muutoissa. Työttömän sinkun irtaimisto mahtuu varmaan pakettiautoon, joten eiköhän vaikka joukkorahoituksella saataisi näitä muuttoja järjestettyä halukkaille.
Jos kuolevalla paikkakunnalla olevaan tyhjään asuntoon tulee tt-asiakas, niin tuleehan siitä edes maksaja sen asunnon juokseville kuluille. Ja kyseinen tt-asiakas kantaa myös taskurahansa paikalliseen ruokakauppaan ja ehkä lähikuppilakin saa siitä osansa. Ties vaikka tervehtyisi siellä, kun pääsisi pois ankeasta kaupungista ja alkaisi tienata taskurahoja eläkeläisten pihoilla lumitöissä ja nurmikonleikkuussa.
Eli meinaat että vastuu ja kulut ulkoistetaan yhteiskunnalta jonnekin hyväntekeväisyysjärjestöille tai yksittäisille kansalaisille? Todella huonoa politiikkaa. Voisi ihan perustellusti kysyä, että jos ne kulut ja muutosta huolehtiminen joka tapauksessa menee muiden veronmaksajien piikkiin, niin eikö olisi yksinkertaisinta, että ne vain maksetaan toimeentulotukena? Tuollainen ideoimasi järjestelmä on liian epävarma - jos jollain paikkakunnalla ei talkooporukkaa olekaan, tai sitten sitä ei riitä kaikkiin muuttoihin. Tai jos ihmisiä ei kiinnostakaan lähteä muuttotalkoisiin, koska heillä on jo oma elämänsä.
joo ei saa ei. mitäpä jos te pummit opettelette tulemaan toimeen ilman sitä kelaa. töihin siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisit muuttanut, jollei vuokrapakuun olisi ollut rahaa, itse et olisi voinut kantaa kenkälaatikkoa isompaa, eikä kantajiksi sopivia tuttujakaan olisi ollut?
Minä jouduin muuttamaan noilla eväillä.
Olen muuttanut. Entäs sitten? Ei Kela siinä säästä kuin korkeintaan kotivakuutus voi olla kympin kaksi halvempi.