Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monet uskovat, että ihmisellä on vapaa tahto, vaikka siitä ei ole mitään tieteellisiä todisteita?

Vierailija
29.01.2024 |

Päin vastoin, tiedehän osoittaa että maailma toimii fysiikan lakien mukaan. Aivosolut toimivat miten kemialliset reaktiot laittavat ne toimimaan. 

Ihmettelen miksi muuten järkevät, luonnontieteellisen maailmankuvan omaavat ihmiset ajattelevat että ihmisessä on jokin ylempi toimija, minuus tai sielu, joka pystyy kumoamaan kemialliset reaktiot ja itse ohjailemaan elämäänsä? 

Sitä on tutkittukin: kun ihminen päättää vaikka liikuttaa kättään, todellisuudessa aivot tekevät sen päätöksen ennen kuin asia tulee ihmisen tietoisuuteen. Luonnontieteiden mukaan vapaata tahtoa ei ole, me ollaan vain ikään kuin luonnonlakien ohjaamia robotteja. 

Kommentit (303)

Vierailija
81/303 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko narkomaanilla vapaa tahto? Seksiriippuvaisella, alkoholistilla, työnarkomaanilla, anorektikolla?

Kaikilla heillä on vapaa tahto. He voivat sen perusteella lopettaa riippuvuutensa, jos tahtovat. Jotkut tahtovat ja toiset eivät. Sellaista se elämä riippuvuuksien kanssa on.

Vierailija
82/303 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

biologinen kone on silti vain kone.

Aivan sama, koska ihminen ei ole biologinen kone.

Kyllä on.

Ei ole.

Aivoissasi on vikaa kun eteesi on levitetty kattava todistusaineisto eivätkä ne sitä hyväksy. Sinun genetiikallasi ja elämänkokemuksellasi siis on syntynyt jankkaaja. Jankkaava biologinen kone.

Tässä ketjussa ei ole ainuttakaan todistetta väitteellesi. Vain mielipiteitä, joita koitat faktoina tuputtaa.

Todisteet löytyy vaikka googlella - aivotutkimus ja virtuaaliset neuroverkot. Ota selvää ja hämmästy sinä jankkaavan biologisen koneen omaava hölmö.

Ei ole minun tehtävä todistella toisten harhaisia väitteitä. Se on ihan kyseisen harhaisen väitteen esittäjän vastuulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/303 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun kemiani nyt sanoo, että teepä lisää kahvia ja jatka makaamista sohvalla. Mutta päätän silti, etten tee ja aion sittenkin aukaista läppärin ja aloittaa työt. 

Olen vahvasti sitä mieltä. Että voin päättää asian puoleen ja toiseen. Kukaan ei myöskään päättänyt puolestani, menenkö tuon ihmisen kanssa naimisiin vai ei. 

Aloitat työt, koska sinun pakko. Muuten saisit potkut tai taloudellista tappiota. Jos sinulla olisi vapaa tahto, voisit tehdä mitä työtä tahansa. Mutta et tee, vaan sen mukaisia töitä mihin biologia on antanut sinulle mahdollisuudet. Myös naimisiinmeno kumpuaa sisäisistä, hormonaalisista impulsseista. Jos sukuviettisi olisi nolla, et olisi halukas kenenkään kanssa naimisiin. Toisin sanoen, et pysty päättämään itse miten hormonisi toimivat ja miten ne

No se sinun vapaa valintasi on myöskin vain ja ainoastaan geeniesi ja elämänkokemuksesi tuotosta. Vapaa tahto on illuusio - aivosi tekevät päätöksen sen hetkisen sisäisen tilansa perusteella.

Vierailija
84/303 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koko vapaan tahdon käsite on kuitenkin uskonnollinen/filosofinen"

Mutta kyse on siitä että onko niin tiukka määritelmä tarpeellinen koska se alkaa olla itseään toteuttava ennuste eli että sellaista alkaa olla mahdotonta olla olemassa vaikka meillä olisi sellainen vapaa tahto joka olisi edelleen varsin laaja.

Kyse ei siis ole vain tunteesta vaan siitä että on mahdollista että meillä on sellainen vapaa tahto joka ei täytä aivan tiukimpia määritelmiä mutta ei ole siltikään sellainen deterministinen vapaalta tahdolta vain vaikuttava toiminta kuin jotkut taas ajattelevat.

On siis mahdollista että ihmisellä on osittain vapaa tahto mutta ei aivan täydellisen.

Vierailija
85/303 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalta on virheellistä tietoa tieteestä. Maailma EI toimi vain fysiikan lakien mukaan. Tieteessä ei ole tällaista käsitystä todistettu oleman voimassa. Luonnontieteessä toki selitetään asiat lähtien siitä oeltuksesta, että fysiikan lait on perusta luonnon ilmiöiden selittämseksi. Mutta yksikään tieteellinen tutkimus ei osoita todeksi väitettä, että mikään muu asia ei voisi vaikuttaa luonnon ilmiöissä.

Aloittaja on siis filosofisesti sanoen "puusilmä". Hän ei ymmärrä, miten tiede toimii, eikä hän ymmärrä, miten luonnon ilmiöitä tulee tietellisesti lähestyä, jos niitä halutaan selittää.

Käden liikuttamistakin koskevaa tutkimusta aloittaja on tulkinnut väärin. Aivot VALMISTAUTUVAT käden liikuttamiseen ennalta, siksi aivotutkimuksissa saadaa vaste liikuttamisesta ennen kuin henkilö kokee tekevänsä päätöksen siitä. Aivot ovat monimutkainen kokonaisuus, jossa yksi

Aivot "tuottavat" päätöksen tietenkin käden liikkuttamisesta, koska ihmisellä on vapaa tahto niin tehdä. Sinä et ymmärrä aivojen toiminnasta yhtään mitään!

Vierailija
86/303 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko narkomaanilla vapaa tahto? Seksiriippuvaisella, alkoholistilla, työnarkomaanilla, anorektikolla?

Kaikilla heillä on vapaa tahto. He voivat sen perusteella lopettaa riippuvuutensa, jos tahtovat. Jotkut tahtovat ja toiset eivät. Sellaista se elämä riippuvuuksien kanssa on.

Osa pystyy käyttämään vapaata tahtoaan niin että voittaa erilaiset esteet, osa taas ei. Ihan kuten jos teemme riittävän korkean muurin, vahvimmat pystyvät kiipeämään siitä yli mutta heikommat eivät. Kaikilla on kuitenkin jonkinlainen kyky tai halu kiivetä yli.

Vierailija
87/303 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP yrittää ilmeisesti rationalisoida omat eläimelliset ja tyhmät impulssinsa? En uskaltaisi olla tuollaisen ihmisen seurassa, joka väittää, ettei tällä ole vapaata tahtoa. Minulla ainakin on, ja jos teen jotain tyhmää, hyväksyn että itse PÄÄTIN vapaata tahtoa käyttäen tehdä tuon tyhmän asian.

Miksi ihminen tekisi vapaasta tahdostaan tyhmiä asioita? Niinpä. Vapaata tahtoa ei todellisuudessa ole.

Vierailija
88/303 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se sinun vapaa valintasi on myöskin vain ja ainoastaan geeniesi ja elämänkokemuksesi tuotosta. Vapaa tahto on illuusio - aivosi tekevät päätöksen sen hetkisen sisäisen tilansa perusteella.

Tässä puuttuu luonnontieteelliset todisteet. Kerrot vain omia mielipiteitä faktoina.

Vierailija
89/303 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivot ovat edelleenkin biologinen kone ja vapaa tahto on illuusio. Joka muuta väittää on vain ja ainoastaan tiedevastainen.

Vierailija
90/303 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP yrittää ilmeisesti rationalisoida omat eläimelliset ja tyhmät impulssinsa? En uskaltaisi olla tuollaisen ihmisen seurassa, joka väittää, ettei tällä ole vapaata tahtoa. Minulla ainakin on, ja jos teen jotain tyhmää, hyväksyn että itse PÄÄTIN vapaata tahtoa käyttäen tehdä tuon tyhmän asian.

Miksi ihminen tekisi vapaasta tahdostaan tyhmiä asioita? Niinpä. Vapaata tahtoa ei todellisuudessa ole.

Koska meillä ei ole ennalta näkemisen lahjaa.

Vierailija
91/303 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivot ovat edelleenkin biologinen kone ja vapaa tahto on illuusio. Joka muuta väittää on vain ja ainoastaan tiedevastainen.

Tässä puuttuu luonnontieteelliset todisteet. Kerrot vain omia mielipiteitä faktoina.

Vierailija
92/303 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän elimistö eli me emme ole vapaita mistään.

Ajatuksia ei voi päättää. Ne on kuin mainoksia ja ituja joita ponnahtaa.

Hengitystään ei voi pidättää, paastot murtuu. Me emme ole vapaita poistumaan edes aihe vapaalta minnekään.

Miten selität luovuuden? Miksi joillekin tupsahtaa päähän sävellyksiä ja kirjallisia mestariteoksia ja toisille ei tupsahda päähän mitään luovaa? Samasta ajatuskoneesta on kuitenkin kyse, mutta toisilla on nähtävästi kyky ohjailla ajatuksiaan paremmin.

Se luovuus on neuroverkkojen tuotosta. Toisilla on paremmat geenit ja sopiva elämänkokemus mestariteosten tuottamiseen. Virtuaaliset neuroverkot tuottavat jo vaikka minkälaista taidetta.

Mozartin kohdalla kyse ei ollut ainakaan elämänkokemuksesta, sävelsihän hän jo hyvin varhaisella iällä.

Ja miten geeneissä voisi välittyä jotain täysin uutta? Sehän on luomisen idea, mutta toisaalta perinnöllisyyden idean vastaista.

Vierailija
93/303 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun kemiani nyt sanoo, että teepä lisää kahvia ja jatka makaamista sohvalla. Mutta päätän silti, etten tee ja aion sittenkin aukaista läppärin ja aloittaa työt. 

Olen vahvasti sitä mieltä. Että voin päättää asian puoleen ja toiseen. Kukaan ei myöskään päättänyt puolestani, menenkö tuon ihmisen kanssa naimisiin vai ei. 

Aloitat työt, koska sinun pakko. Muuten saisit potkut tai taloudellista tappiota. Jos sinulla olisi vapaa tahto, voisit tehdä mitä työtä tahansa. Mutta et tee, vaan sen mukaisia töitä mihin biologia on antanut sinulle mahdollisuudet. Myös naimisiinmeno kumpuaa sisäisistä, hormonaalisista impulsseista. Jos sukuviettisi olisi nolla, et olisi halukas kenenkään kanssa naimisiin. Toisin sanoen, et pysty päättämään itse miten hormonisi toimivat ja miten ne

Olen eri mieltä: teen unelmieni töitä. Tällä hetkellä en halua tehdä mitään muita töitä kuin juuri tätä. Tämä työ antaa minulle niin paljon liikkumavaraa, että saan vähän tehdä, mitä haluan: eli saan käyttää vapaata tahtoani. Siksi teen tätä työtä.

ja mitä naimisiinmenoon tulee, niin olen jo ohittanut vaihdevuodet, eli lasten tekeminen ei siihen ollut syynä. Sukuviettiä voisin toteuttaa ilman naimisinmenoakin, ainakin täällä Suomessa,

sama

Vierailija
94/303 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt tieteellistä tutkimusta väärin. Olet siis tieteen vastainen heikkolahjainen yksilö. Sekin on tosin vapaa valintasi. Ota selvää asioista!

Vierailija
95/303 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei pointterit aivotutkimus ja virtuaaliset neuroverkot riitä niin vika on vain sinussa. Kaikki maailman tieto on saatavillasi mutta et halua sitä omaksua. Aivoissasi on selvästi vikaa eikä sinulla ole vapaata tahtoa päättää toisin.

Vierailija
96/303 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyse on siitä että onko niin tiukka määritelmä tarpeellinen koska se alkaa olla itseään toteuttava ennuste eli että sellaista alkaa olla mahdotonta olla olemassa vaikka meillä olisi sellainen vapaa tahto joka olisi edelleen varsin laaja.

Ei ole millään tapaa tarpeellinen, vaan itse asiassa täysin turha. Emme tee sellaisella määritelmällä yhtään mitään.

Vierailija
97/303 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska osa tyhmistä asioista voi vaikuttaa lyhyellä tähtäimellä hyviltä vaihtoehdoilta tai tuottaa lyhytaikaista nautintoa.

Vierailija
98/303 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei pointterit aivotutkimus ja virtuaaliset neuroverkot riitä niin vika on vain sinussa. Kaikki maailman tieto on saatavillasi mutta et halua sitä omaksua. Aivoissasi on selvästi vikaa eikä sinulla ole vapaata tahtoa päättää toisin.

Vierailija
99/303 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaan tahdon käsite on myös lakitekninen. Ilman vapaata tahtoa ketään ei voisi saattaa vastuuseen rikoksistaan.

Vierailija
100/303 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen valitsee vapaasti, mitä riskejä ottaa. Esim. pariin otteeseen olen päättänyt jatkaa vaellusta, vaikka sää muuttui kesken kaiken ja tiesin, että loppumatka voisi käydä vaaralliseksi, ja kävikin. Olisin voinut valita suunnata takaisin sivistyksen pariin mutta halusin saattaa reissun loppuun, joten niin tein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme