Miksi niin monet uskovat, että ihmisellä on vapaa tahto, vaikka siitä ei ole mitään tieteellisiä todisteita?
Päin vastoin, tiedehän osoittaa että maailma toimii fysiikan lakien mukaan. Aivosolut toimivat miten kemialliset reaktiot laittavat ne toimimaan.
Ihmettelen miksi muuten järkevät, luonnontieteellisen maailmankuvan omaavat ihmiset ajattelevat että ihmisessä on jokin ylempi toimija, minuus tai sielu, joka pystyy kumoamaan kemialliset reaktiot ja itse ohjailemaan elämäänsä?
Sitä on tutkittukin: kun ihminen päättää vaikka liikuttaa kättään, todellisuudessa aivot tekevät sen päätöksen ennen kuin asia tulee ihmisen tietoisuuteen. Luonnontieteiden mukaan vapaata tahtoa ei ole, me ollaan vain ikään kuin luonnonlakien ohjaamia robotteja.
Kommentit (303)
"Kyllä vapaalla tahdolla on aina uskonnollisessa ja filosofisessa mielessä tarkoitettu juuri noista tekijöistä vapaata vapaata tahtoa. "
On tietysti helppoa olla oikeassa jos typistää jonkin käsitteen niin tiukasti että se on mhdotonta käytännössä täyttää. Mutta se ei ehkä ole se hedelmällisin tapa koska ihmisten jokapäiväinen kokemus vapaasta tahdosta on muutakin kuin tiukan uskonnolista tai filosofista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan ole aivoistaan ym. kehostaan erillinen ihminen. Minä vapaasti valitsen seurata kehoni viestejä. Olen aikoinaan toiminut niitä vastaankin, mutta siitä tuli huono olo.
Se 'minä' on nimenomaan aivosi ja niiden tila. Ja aivosi ovat luonnonlakien mukaan toimiva biologinen kone.
Ja voin käyttää sitä konetta juuri siihen mihin haluan.
Se kone olet juuri se 'sinä' ja se tuottaa ajatuksesi.
Ajatuksiaan voi tarkastella, hylätä ja luoda sen mukaan, mikä johtaa järkeviin päätöksiin ja valintoihin. Tai valita olla välittämättä ja vain mennä virran mukana.
Se on osa aivojesi toimintaa. Aivosi ovat sinä ja sinä olet biologinen kone.
Tossa välillä treenatessa tulee sen verran vahinkoja ja on välillä aika riskialtista hommaa, tuntuu ettei mulla ole sit mitään itsesuojeluvaistoa, todellakin toivon että aivot miettis ennen mua että mitä mä taas teen.
Tai vaikka näin allegisena ampiaisille sanois että älä mene sen pesän lähelle mutta menenpä kuitenkin.
Miks ne käskee mua olemaan vaaraksi itselleni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan ole aivoistaan ym. kehostaan erillinen ihminen. Minä vapaasti valitsen seurata kehoni viestejä. Olen aikoinaan toiminut niitä vastaankin, mutta siitä tuli huono olo.
Se 'minä' on nimenomaan aivosi ja niiden tila. Ja aivosi ovat luonnonlakien mukaan toimiva biologinen kone.
Ajatuksiaan voi tarkastella, hylätä ja luoda sen mukaan, mikä johtaa järkeviin päätöksiin ja valintoihin. Tai valita olla välittämättä ja vain mennä virran mukana.
Se on osa aivojesi toiminta
Kone on yleensä määritelty deterministiseksi toimijaksi, joten ei, en ole biologinen kone.
"Kyllä aivotutkimus ja virtuaaliset neuroverkot jo osoittavat että mitään vapaata tahtoa ei oikeasti ole. "
Eivät ne sitä osoita, ne vain vain osoittavat että vapaalta tahdolta vaikuttavaa toimintaa voisi periaatteessa esiintyä myös ilman oikeaa vapaata tahtoa. Mutta ei se ole vielä todiste kumpaankaan suuntaan.
Aivan kuten tekoaly osoittaa että voimme saada aikaan ihmisen ajattelua muistuttavaa toimintaa tietokoneen avulla mutta se ei todista että aivomme olisivat tietokone.
Se että valinta näyttää ulkopuolelta tarkasteltuna epädeterministiseltä ei tarkoita etteikö se sitä sisäisesti olisi. Valintasi ovat aivojesi neuroverkkojen laskennan tuotosta.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä aivotutkimus ja virtuaaliset neuroverkot jo osoittavat että mitään vapaata tahtoa ei oikeasti ole. "
Eivät ne sitä osoita, ne vain vain osoittavat että vapaalta tahdolta vaikuttavaa toimintaa voisi periaatteessa esiintyä myös ilman oikeaa vapaata tahtoa. Mutta ei se ole vielä todiste kumpaankaan suuntaan.
Aivan kuten tekoaly osoittaa että voimme saada aikaan ihmisen ajattelua muistuttavaa toimintaa tietokoneen avulla mutta se ei todista että aivomme olisivat tietokone.
Ne virtuaaliset neuroverkot on mallinnettu biologisen esikuvansa perusteella (karkeasti ilmaistuna). Aivojesi neuroverkot ovat vain monimutkaisempaa tekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on osa aivojesi toimintaa. Aivosi ovat sinä ja sinä olet biologinen kone.
Sittenhän se on ihan tähän koneeseen ohjelmoitu, että voi arvioida asioita ja tehdä niiden suhteen vapaita valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jolloin ne ovat juuri minun ajatuksiani ja päätöksiäni. MOT.
Tietoiset päätökset ovat vain osa minuutta, kaikenlaista tapahtuu aivoissa kun nukut ja silloinkin, kun olet valveilla. Id-ego-superego. Psykoanalyysikin perustuu sille, että ihminen ei ole isäntä omassa talossaan. Miten erotat kokeellisesti, onko kysymys oikeasta vapaasta tahdosta vaiko vapaan tahdon tunteen tuottavasta illuusiosta (joka varmaankin on ihmiselle hyödyllinen)?
Vierailija kirjoitti:
Se että valinta näyttää ulkopuolelta tarkasteltuna epädeterministiseltä ei tarkoita etteikö se sitä sisäisesti olisi. Valintasi ovat aivojesi neuroverkkojen laskennan tuotosta.
Kuten on myös persoonani, ja minä-kokemukseni. Joten aivojeni laskennan tulokset ovat määritelmällisesti minun valintojani.
Miten erotat kokeellisesti, onko kysymys oikeasta vapaasta tahdosta vaiko vapaan tahdon tunteen tuottavasta illuusiosta (joka varmaankin on ihmiselle hyödyllinen)?
Kuten sanottua, semanttinen saivartelu ei kiinnosta paskankaan vertaa, joten aivan hevonvitun sama.
Riippuu siitä miten vapaa tahto määritellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne virtuaaliset neuroverkot on mallinnettu biologisen esikuvansa perusteella (karkeasti ilmaistuna). Aivojesi neuroverkot ovat vain monimutkaisempaa tekoa.
Kyllä mutta se havainto ei vielä kumoa vapaata tahtoa. Emme edelleenkään ymmärrä miksi nämä neuroverkot vaikuttavat saavan aikaan eri ihmisillä hyvin erilaisia tapoja ajatella ja toimia hyvinkin ennustamattomasti niin että se antaa kuvan vapaasta tahdosta.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä vapaalla tahdolla on aina uskonnollisessa ja filosofisessa mielessä tarkoitettu juuri noista tekijöistä vapaata vapaata tahtoa. "
On tietysti helppoa olla oikeassa jos typistää jonkin käsitteen niin tiukasti että se on mhdotonta käytännössä täyttää. Mutta se ei ehkä ole se hedelmällisin tapa koska ihmisten jokapäiväinen kokemus vapaasta tahdosta on muutakin kuin tiukan uskonnolista tai filosofista.
Koko vapaan tahdon käsite on kuitenkin uskonnollinen/filosofinen. Jos puhutaan vain siitä, onko meillä vapaan tahdon kokemus, niin eihän siinä ole mitään pohdittavaa tai keskusteltavaa, koska tiedetään, että se kokemus on, eikä kukaan ole koskaan yrittänytkään kiistää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun kemiani nyt sanoo, että teepä lisää kahvia ja jatka makaamista sohvalla. Mutta päätän silti, etten tee ja aion sittenkin aukaista läppärin ja aloittaa työt.
Olen vahvasti sitä mieltä. Että voin päättää asian puoleen ja toiseen. Kukaan ei myöskään päättänyt puolestani, menenkö tuon ihmisen kanssa naimisiin vai ei.
Aloitat työt, koska sinun pakko. Muuten saisit potkut tai taloudellista tappiota. Jos sinulla olisi vapaa tahto, voisit tehdä mitä työtä tahansa. Mutta et tee, vaan sen mukaisia töitä mihin biologia on antanut sinulle mahdollisuudet. Myös naimisiinmeno kumpuaa sisäisistä, hormonaalisista impulsseista. Jos sukuviettisi olisi nolla, et olisi halukas kenenkään kanssa naimisiin. Toisin sanoen, et pysty päättämään itse miten hormonisi toimivat ja miten ne vaikuttavat käytökseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten on myös persoonani, ja minä-kokemukseni. Joten aivojeni laskennan tulokset ovat määritelmällisesti minun valintojani.
Niinhän ne ovat mutta vapaa tahto on silti illuusio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne ovat mutta vapaa tahto on silti illuusio.
Todista se sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mutta se havainto ei vielä kumoa vapaata tahtoa. Emme edelleenkään ymmärrä miksi nämä neuroverkot vaikuttavat saavan aikaan eri ihmisillä hyvin erilaisia
Kyllä se kumoaa. Se että tunnetaan toimintaperiaate riittää - biologinen kone on silti vain kone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun kemiani nyt sanoo, että teepä lisää kahvia ja jatka makaamista sohvalla. Mutta päätän silti, etten tee ja aion sittenkin aukaista läppärin ja aloittaa työt.
Olen vahvasti sitä mieltä. Että voin päättää asian puoleen ja toiseen. Kukaan ei myöskään päättänyt puolestani, menenkö tuon ihmisen kanssa naimisiin vai ei.
Aloitat työt, koska sinun pakko.
Ei minun ole mikään pakko aloittaa töitä. Minulla on enemmän varallisuutta kuin mitä ehdin kolmessa elämässä käyttämään. Aloitan työt, koska valitsen aloittaa työt omasta tahdostani.