En tajua uskisten taivas-helvetti-asetelmaa
Helvetti = ikuinen kidutus liekkimeressä.
Taivas = ikuinen elämä sillä aikaa kun osa ihmisistä kituu ikuisesti = helvetti sekin. Myötätuntoinen ihminen kärsii kun muut kärsii. Jos voi nauttia olostaan taivaassa kun osa ihmisistä kärsii ikuisessa kidutuksessa, taitaa olla psykopaatti. Näissä ikuisen kidutuksen uhreissa on myös hyviä ihmisiä, jotka eivät vain ole pystyneet uskomaan oikealla tavalla, ihmisiä jotka ovat syntyneet muslimiperheeseen eivätkä ole siksi saaneet edes opetusta kristinuskosta jne. Ja näiden palkka on ikuinen kidutus. Joukossa mahdollisesti myös perheenjäseniä ja ystäviä.
Jumala joka antaisi luomansa ihmisen mennä helvettiin on kuin vanhempi, joka antaisi taaperonsa kiivetä parvekkeen kaiteen yli ja hypätä alas ja sanoisi tälle, että mitäs itse valitsit hypätä. Rakastavan isän pitää ohjata ja suojella.
Mun usko ja omatunto sanoo että jos Jumala on niin hän on itse rakkaus, armollisuus ja oikeudenmukaisuus eikä pikkumainen ja kostonhaluinen.
Kommentit (849)
Vähänkin Raamatun historiaan ja käännöksiin perehtynyt ihminen ymmärtää, että helvetti ja ikuinen palaminen tulessa on myöhemmin lisätty ja muuteltu asia, joka puuttui aiemmista Raamatun teksteistä.
Minä olen kasvanut helluntaisperheessa ja helvettiin joutui pienimmästäkin virheestä.
Koko lapsuus meni, kun pyytelin anteeksi tekemiäni virheitä.
Koko elämä pilalla, kiitos helluntaiseurakunta!
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkuja annetaan mutta ei osata selittää tätä ristiriitaa. Tyypillistä.
TAI et osaa lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vähänkin Raamatun historiaan ja käännöksiin perehtynyt ihminen ymmärtää, että helvetti ja ikuinen palaminen tulessa on myöhemmin lisätty ja muuteltu asia, joka puuttui aiemmista Raamatun teksteistä.
Silti jää se ihmetyksen aihe että miksi niin moni uskova haluaa edelleen sellaiseen uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Omat todellisuuteen herättäneet kysymykset olivat:
1) Miksi Jumala on niin pikkumainen ja lapsellinen, että vihastuu ja tuomitsee kadotukseen ja kärsimykseen ne, jotka eivät usko häneen? Luulisi kaiken luojalle olla pikkusormen heilautus laittaa jokainen uskomaan häneen, jos se on Jumalan egon kannalta kerran niin tärkeää. Mutta ei, helvetin liekit odottavat ajatusrikollista.
2) Mitä tapahtuu ikänsä toisessa uskonnossa eläneelle tämän kuoltua? Tuomitseeko Jumala tämän kärsimykseen ja kadotukseen, vaikkei henkilö ole välttämättä koskaan kuullutkaan kristittyjen Jumalasta. Muutin aikoinaan isoon ei-kristilliseen ja ei-monoteistiseen maahan ja mietin, että kaikki nämäkö muka heitetään kadotukseen. Jos ei heitetä vaan saavat anteeksi, koska olivat tietämättömiä, niin julmaa alunperin kertoa kristityille Jumalasta ja asettaa nämä heikompaan asemaan.
Ihmisille on annettu Raamatun ilmoitus ja vapaa tahto. Jos ei sitä halua noudattaa, niin sille ei voi sitten mitään. Jos kaikki vain "laitettaisiin" uskomaan, niin eihän se mitään vapautta olisi, vaan ihmiset olisivat robotteja.
Kannattaa alkaa tekemään lähetystyötä siellä maassasi, niin saadaan sieltäkin pelastettua sieluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkuja annetaan mutta ei osata selittää tätä ristiriitaa. Tyypillistä.
TAI et osaa lukea?
En kyllä yhtään millään tavalla hyvää selitystä ole nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
No koska se nyt sitten "lisättiin"?
Vierailija kirjoitti:
" Ja sehän vasta hullua olisikin, että ihmiset olisivat empaattisia ja rakastavampia kuin Jumala. "
Näin se näyttää olevan. Ja paradoksaalisesti nimenomaan ne ihmiset jotka eivät usko ovat empaattisempia koska pitävät ajatusta ikuisesta kidutuksesta kamalana.
Kaikki uskovaiset eivät usko helvettioppiin samalla tavalla kun valtavirtauskonnot esittää. Mä olen uskossa ja ajattelen että helvetti on jotain muuta - ehkä vertauskuva, ehkä lyhytaikainen kärsimys kun ihminen kokee saman pahuuden minkä on tehnyt toisille, ehkä vain kadotus eli katoaminen tyhjyyteen? Minulle Jumala on yksinkertaisesti se mitä Raamatussa sanotaan: Jumala on rakkaus. Rakkauteen ei kuulu toisten kiduttaminen.
Jeesus itse oli valmis armahtamaan omat murhaajansakin! Ja silti nää raivouskikset on heittämässä ihmisiä helvettiin millon homoudesta, millon abortista jne. Se on täysin sen vastaista, mitä Jeesus itse on opettanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävintä monissa vastaavissa keskusteluissa on se, että monet uskovaiset tuntuvat peräti nauttivan ajatuksesta, että heidän uskontoaan arvostelevat, tai milloin mitkäkin homot, ateistit tai muut "vääräuskoiset" tai "syntiset" joutuvat helvetin liekkimereen. Ja näillä ihmisillä oon olevinaan joku "Jeesuksen rakkaus" sydämissään! Kyllä tuo on enemmänkin todiste siitä, ettei mitään jumalaa ole olemassakaan, jos noin sairaat ihmiset muka hänen "pelastuksensa" ansaitsevat.
Ehhhh... Kadotushan on suuri tragedia ja siksi lähetystyötä tehdään, että mahdollisimman moni ihminen pelastuisi.
On se tragedia. Niin suuri tragedia, että sen varjolla tehdään muiden maanpäällisestä elämästä helvettiä. Ei ne lähetyssaarnaajat Afrikkaan ole pelkkää lähimmäisenrakkautta levittäneet, ihan samat saa
Maallinen vaellus on ateistin ainoa taivas ja uskovan ainoa helvetti.
"Ihmisille on annettu Raamatun ilmoitus ja vapaa tahto. Jos ei sitä halua noudattaa, niin sille ei voi sitten mitään. Jos kaikki vain "laitettaisiin" uskomaan, niin eihän se mitään vapautta olisi, vaan ihmiset olisivat robotteja."
Olisi olemassa sellainen kolmas vaihtoehto että jumala vain pelastaisi kaikki ihan riippumatta siitä että uskovatko vai eivät. Tai ainakin jättäisi tuomitsematta johonkin ikävään rangaistukseen. Eihän sellaista olisi mikään pakko antaa. Se on ihan jumalan valinta jos niin haluaa "tottelemattomille" tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävintä monissa vastaavissa keskusteluissa on se, että monet uskovaiset tuntuvat peräti nauttivan ajatuksesta, että heidän uskontoaan arvostelevat, tai milloin mitkäkin homot, ateistit tai muut "vääräuskoiset" tai "syntiset" joutuvat helvetin liekkimereen. Ja näillä ihmisillä oon olevinaan joku "Jeesuksen rakkaus" sydämissään! Kyllä tuo on enemmänkin todiste siitä, ettei mitään jumalaa ole olemassakaan, jos noin sairaat ihmiset muka hänen "pelastuksensa" ansaitsevat.
Ehhhh... Kadotushan on suuri tragedia ja siksi lähetystyötä tehdään, että mahdollisimman moni ihminen pelastuisi.
On se tragedia. Niin suuri tragedia, että sen varjolla tehdään muiden maanpäällisestä elämästä helvettiä. Ei ne lähetyssaarnaajat Afrikkaan ole pelkkää lähimmäisenrakkautta levittäneet, ihan samat saa
JA pedopapit, ELI joka porukkaan mahtuu "muutama huono". Pelottelulla saatu valtaa..Olisko kansa aikoinaan käyttäytynyt hyvin, puhumalla hyvää, ei, piti pelotella kansaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisestä viestistä tulikin aika vaikeasti luettava. Tässä siis erikseen se kohta katolisen kirkon katekismuksesta, jossa todetaan selvästi että myös muut kuin kristityt voivat pelastua:
"Ne jotka ilman omaa syytään eivät tunne Kristuksen evankeliumia eivätkä hänen kirkkoaan, mutta etsivät Jumalaa vilpittömin sydämin ja armon vaikutuksen alaisina koettavat teoillaan täyttää hänen tahtoaan, jonka he tuntevat omantunnon äänestä, he voivat saavuttaa iankaikkisen autuuden."
Eli katolilaisten mukaan on helmpompi päästä taivaaseen kun ei tiedä kyseisestä uskonnosta yhtään mitään. Käytännössä katolilaisuuden levittäjät ovat tuominneet satoja miljoonia tai jopa miljardeja ihmisiä helvettiin.
Tuon helvettiopin mukaan vain ihmiset, jotka tietävät Jumalan perustaneen kirkon, ja silti eivät liity, joutuvat helvettiin. Tällaisia ihmisiä ei varmaankaan kovinkaan montaa ole, sillä yleensä ihmisten liittymättömyys kirkkoihin varmaankin perustuu siihen, etteivät he usko näiden edustavan todellisia jumaluuksia.
Pelkän tietoisuuden levittäminen katolisen kirkon opeista ja uskomuksista siis myös tuskin tuomitsisi ketään helvettiin, koska yleensä levitetty materiaali ei ole sellaista, minkä perusteella kirkon perustajan jumallisuuden voisi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat todellisuuteen herättäneet kysymykset olivat:
1) Miksi Jumala on niin pikkumainen ja lapsellinen, että vihastuu ja tuomitsee kadotukseen ja kärsimykseen ne, jotka eivät usko häneen? Luulisi kaiken luojalle olla pikkusormen heilautus laittaa jokainen uskomaan häneen, jos se on Jumalan egon kannalta kerran niin tärkeää. Mutta ei, helvetin liekit odottavat ajatusrikollista.
2) Mitä tapahtuu ikänsä toisessa uskonnossa eläneelle tämän kuoltua? Tuomitseeko Jumala tämän kärsimykseen ja kadotukseen, vaikkei henkilö ole välttämättä koskaan kuullutkaan kristittyjen Jumalasta. Muutin aikoinaan isoon ei-kristilliseen ja ei-monoteistiseen maahan ja mietin, että kaikki nämäkö muka heitetään kadotukseen. Jos ei heitetä vaan saavat anteeksi, koska olivat tietämättömiä, niin julmaa alunperin kertoa kristityille Jumalasta ja asettaa nämä heikompaan asemaan.
Ihmisille on annettu Raamatun ilmoitus ja vapaa tahto. Jos ei sitä halua noudattaa, niin sille ei voi sitten mitään. Jos kaikki vain "laitettaisiin" uskomaan, niin eihän se mitään vapautta olisi, vaan ihmiset olisivat robotteja.
Kannattaa alkaa tekemään lähetystyötä siellä maassasi, niin saadaan sieltäkin pelastettua sieluja.
Aika paljon on ihmisiä jätetty sen ilmoituksen ulkopuolelle. Muutenkin kovin vähän itse tekee mitään ilmoituksia, ihan ihmiset niitä paasaa. Vastaavia "ilmoituksia" taas on maapallo tulvillaan mitä erilaisimmin sanomin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs on vahvaa eksytystä tässäkin ketjussa!
Joka ei ota syntiensä sovitusta vastaan ja elä Herran tahdon mukaan, niin tuomio tulee olemaan tulinen järvi. Lukee täysin selvästi Raamatussa.
On se rakastava Jumala.. :D
Ei helvettiä Raamatun mukaan ole suunniteltu ihmisille, vaan Saatanalle. Kuitenkin Saatanan seuraajia rangaistaan myös. Ihminen saa valita valitseeko hyvän vai pahan. Uskooko, että on vain Jeesuksen takia pelastuva ja pyrkii hyvään vai eikö.
Miksi hekin joutuisivat helvettiin jotka on tosissaan yrittäneet uskoa, mutta eivät vain ole pystyneet koska esim neitseestäsyntyminen tuntuu järjenvastaiselta? Miten itsensä voi pakottaa uskomaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä lähetystyötä tarvittaisi jos se jumala olisi vain edes sen verran kohtuullinen että ei tuomitsisi viattomia ikuiseen kadotukseen.
Ei kukaan viaton kadotukseen joudu. Valitettavasti vain viattomia ihmisiä ei ole ollut kuin yksi koko historian aikana. Kaikki muut on syntiä tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Ja sehän vasta hullua olisikin, että ihmiset olisivat empaattisia ja rakastavampia kuin Jumala. "
Näin se näyttää olevan. Ja paradoksaalisesti nimenomaan ne ihmiset jotka eivät usko ovat empaattisempia koska pitävät ajatusta ikuisesta kidutuksesta kamalana.
Kaikki uskovaiset eivät usko helvettioppiin samalla tavalla kun valtavirtauskonnot esittää. Mä olen uskossa ja ajattelen että helvetti on jotain muuta - ehkä vertauskuva, ehkä lyhytaikainen kärsimys kun ihminen kokee saman pahuuden minkä on tehnyt toisille, ehkä vain kadotus eli katoaminen tyhjyyteen? Minulle Jumala on yksinkertaisesti se mitä Raamatussa sanotaan: Jumala on rakkaus. Rakkauteen ei kuulu toisten kiduttaminen.
Jeesus itse oli valmis armahtamaan omat murhaajansakin! Ja silti nää raivouskikset on heittämässä ihmisiä helvettiin millon homoudesta, millon abortista jne. Se
KYLLÄ, Juuri ne RAIVO-USKOVAISET haluaa saarnata toisten joutumisesta helv....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs on vahvaa eksytystä tässäkin ketjussa!
Joka ei ota syntiensä sovitusta vastaan ja elä Herran tahdon mukaan, niin tuomio tulee olemaan tulinen järvi. Lukee täysin selvästi Raamatussa.
On se rakastava Jumala.. :D
Miten se on Jumalan rakkaudesta pois, että Jumala ei rakasta vääryyttä? Jumala on oikeudenmukainen Jumala, ja synnin palkka on kuolema. Armoakin olisi kuolemantuomion sijstavtarjoll, mutta jos ei kelpaa niin ei kelpaa.
Oikeudenmukaisuus on suurinta rakkautta!
Ai miten on rakkaudesta pois? Omaan tajuuni ihmisen kiduttaminen ei ole koskaan hyväksyttävää, vielä vähemmän se käy järkeen, jos kyseessä on rakas ihminen.
Ja missä todellisuudessa tuollainen mafiament
Olen miettinyt, että entä jos kyse ei ole tietoisesta kiduttamisesta, vaan pelkästä ihmisen omasta kauhusta, kun tajuaa joutuneensa ikuiseen eroon Jumalasta.
Jos ikuinen kadotus ahdistaa, niin tulkaa uskoon ja tehkää parannus pahoista teoistanne, niin saatte vapauttavan tuomion!
On se tragedia. Niin suuri tragedia, että sen varjolla tehdään muiden maanpäällisestä elämästä helvettiä. Ei ne lähetyssaarnaajat Afrikkaan ole pelkkää lähimmäisenrakkautta levittäneet, ihan samat saarnamiehet on "siunannut" esimerkiksi homojen tuomitsemiset.