Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko ihmisiä, jotka valehtelevat ja liioittelevat koko elämäntarinansa?

Vierailija
28.01.2024 |

Minä tunnen yhden. Tiedän hänen elämänsä ja perheensä ihan vauvasta asti, joten kyse ei ole siitä, ettenkö tietäisi mitä perheen sisällä on oikeasti tapahtunut. Monesti olen miettinyt mikä diagnoosi tällainen on, että kalastelee sympatiaa ja välillä myös ihailua valehtelemalla. Ajan mittaan on ehkä itsekin alkanut uskoa omiin stooreihinsa, mutta tietysti ne hämmästyttivät, kun niistä kuuli. (En koskaan paljastanut, ettei tuo pidä paikkansa, koska en halunnut nolata häntä. Ehkä olisi pitänyt?)

Mukana on sekä pieniä, että isoja valheita. Esimerkiksi  normaalisti hyvissä töissä käyvät vanhemmat ovat muka alkoholisteja, vaikka juominen oli suht tavallista viikonloppuisin ja lomilla juomista, kaukana alkoholismista. Harrastukset ovat muuttuneet aivan toisiksi eli esimerkiksi hän on muka ollut ballerina ja voimistelija, vaikka tosiasiassa kävi vain liikuntakerhossa. Toisaalta tämä henkilö esittää myös muiden tekoja ominaan, esimerkiksi väittää olleensa radiossa töissä, vaikka tosiasiassa hänen kaverinsa oli.

Ilmeisesti taustalla on valtava riittämättömyyden ja kateuden tunne, jota valehteleminen hetkellisesti helpottaa. Vaihtuvissa ihmissuhteissa nämä valheet eivät välttämättä koskaan tule ilmi ja ehkä hän itsekin uskoo niihin. Mutta ihmissuhteissa hän valehtelee myös, itselleen edullisesti, mikä johtaa ajan mittaan siihen, ettei kukaan halua olla tekemissä. Musta muuttuu valkoiseksi eli hän selittää aina kaiken itselleen parhain päin.

Tunnen vain yhden tällaisen henkilön, mutta rikollisissa heitä varmaan on enemmänkin. Selitykset, joita rikolliset antavat oikeudessa ovat samanlaisia eli niissä on ehkä hitunen totta, mutta kokonaisuus on kuitenkin vääristelyä ja valetta. Tuollainen ihminen on aika pelottava, koska periaatteessahan hän voi tehdä mitä tahansa, kun omatunto tuntuu puuttuvan. Kaikkeen on aina hyvä selitys.

Kommentit (421)

Vierailija
121/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eihän aloituksessa ollut kyse siitä. Enemmän kiinnostaa, miksi aloituksessa haluttiin niin kovasti kyseenalaistaa tai kiistää kyseisen henkilön vanhempien alkoholismi? Ja miksi niin yritetään vängätä että se ei voisi olla totta, vaikka perheen ulkopuolinen ei voi totuutta tietää?"

Aloittaja kirjoitti useampaan kertaan, että ei ole perheen ulkopuolinen eli varmaan kyseessä on sisarus.

Vierailija
122/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt ei ole kyse tuosta vaan siitä, voiko ulkopuoliset tietää oliko perheessä alkoholismia. Kaikkea ei voi leimata valheeksi jos ei itsekään tiedä totuutta."

Kysehän on siitä, että ihminen valehtelee koko elämäntarinansa kuten otsikko kuuluu. Ei vain vanhempien alkoholismin, vaan myös merkityksettömiä pikkuvalheita kuten olleensa ballerina ja mitä muita tuossa mainittiinkaan.

Ja ap:n sisaruksesta oli kyse eli ovat samassa perheessä eläneet ja nähneet vanhempien alkoholinkäytön. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eihän aloituksessa ollut kyse siitä. Enemmän kiinnostaa, miksi aloituksessa haluttiin niin kovasti kyseenalaistaa tai kiistää kyseisen henkilön vanhempien alkoholismi? Ja miksi niin yritetään vängätä että se ei voisi olla totta, vaikka perheen ulkopuolinen ei voi totuutta tietää?"

Aloittaja kirjoitti useampaan kertaan, että ei ole perheen ulkopuolinen eli varmaan kyseessä on sisarus.

Aloituksessa ei kyllä lue, että olisi perheenjäsen. Ap kertoo tunteneensa henkilön vauvasta lähtien, mikä ei tarkoita samaa kuin sisarus. Esim. Itse olen tuntenut kaverini vauvasta lähtien, sillä asuttiin silloin samassa talossa ja vanhempamme viettivät aikaa yhdessä.

Vierailija
124/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen! Olin ala-asteella samalla luokalla sellaisen tytön kanssa joka kertoi asioita mitkä ei pitänyt paikkansa. Esim. tämä väitti että isänsä ei asu heidän kanssaan vaikka perheeseen kuului molemmat vanhemmat ja että hänellä oli isosisko vaikka hänellä oli vain veli. Tämä myös kieltäytyi tekemästä isänpäiväkorttia isälleen ja joutui jälki-istintoon sen takia. Valehteli käyneensä Disneylandissa Ranskassa vaikka Disneyland on usassa.

Huomasin somessa että tämä oli vaihtanut isänsä sukunimen johonkin toiseen sukunimeen.

Vierailija
125/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa sinä voi tuttavasi vanhempien alkoholismista tietää.

Vierailija
126/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen! Olin ala-asteella samalla luokalla sellaisen tytön kanssa joka kertoi asioita mitkä ei pitänyt paikkansa. Esim. tämä väitti että isänsä ei asu heidän kanssaan vaikka perheeseen kuului molemmat vanhemmat ja että hänellä oli isosisko vaikka hänellä oli vain veli. Tämä myös kieltäytyi tekemästä isänpäiväkorttia isälleen ja joutui jälki-istintoon sen takia. Valehteli käyneensä Disneylandissa Ranskassa vaikka Disneyland on usassa.

Huomasin somessa että tämä oli vaihtanut isänsä sukunimen johonkin toiseen sukunimeen.

Ranskassa on Disneyland myös.

Vierailija
127/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihmisillä ole tosiaankaan omissa asioissaan tarpeeksi ja omaa elämää ollenkaan muuta kuin kytätä toisten elämää ja kokemuksia. 😲 Onko se jotenkin kummallista kun ihmiset kokevat asioita eri tavalla.

Heh. Kyttäämisestä ja 'sääntö-Suomesta' valittaminen on aina ollut valehtelijoiden ja pahantekijöiden aseina heidän yrittäessään painostaa ja manipuloida ihmiset välinpitämättömiksi ympäristöstään ja toisista ihmisistä ja heidän tekemisistään. Älä puutu, älä anna ilmi! Antaa perheiden hoitaa väkivaltatapuksensa (siis akanpieksämiset ja lastenhakkaamiset) ihan ite, älä puutu. Antaa penskojen rääkätä eläimiä, ne on vaan penskoja, se menee ohi (eläin tosin kärsii ja kuolee, mutta so not?). Antaa ihmisten valehdella, ja olla sitä mitä ovat, mitä pahaa siitä voisikaan koitua? 

Vierailija
128/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan AP joku mun ex- luokkakaveri? Olen käynyt balettia pienenä, vaikka ex-luokkakaveri väittää minulle toisin. Oma isosisko vei minua pienenä baletti tunnille. Jostakin syystä tämä ex- kaveri levittelee väärää valhetta, että keksin koko baletti tarinan. Naurattaa tällaiset ihmiset, jotka tuntuvat tietävän jonkun perheestä kaikki asiat.

Vierailija
129/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa ei kyllä lue, että olisi perheenjäsen. Ap kertoo tunteneensa henkilön vauvasta lähtien, mikä ei tarkoita samaa kuin sisarus. Esim. Itse olen tuntenut kaverini vauvasta lähtien, sillä asuttiin silloin samassa talossa ja vanhempamme viettivät aikaa yhdessä.

Ei lue, mutta lukee, että "ei ole perheen ulkopuolinen" eli samassa perheessä kasvaneet, mutta ei ehkä halua sanoa suoraan, että on sisarus (tunnistaminen). Tai voi olla tietysti sisarpuoli tai vaikka ottolapsi kyseessä. "Ei ole perheen ulkopuolinen" kuitenkin sulkee ulos sen, että olisi vain kaveri, joka on seurannut elämää sivusta. 

Vierailija
130/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näille joillekin, mitä väliä edes mitä siellä kodin seinien sisässä on tarkalleen tapahtunut? Oli mullakin alkkisvanhemmat ja kurja lapsuus mutta ei musta tullut mitään patologista pershäröistä valehtelijaa

-eri kuin ap

Aivan. Samassa perheessä kasvaneista voi tulla ihan erilaisia myöskin eli perheoloja ei voi käyttää selityksenä. Geenejä ennemmin.

Samassa perheessä kasvaneita voidaan kohdella täysin eri tavalla keskenään. Yksi saattaa olla suosikki ja toinen hylkiö. 

Vierailija
131/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näille joillekin, mitä väliä edes mitä siellä kodin seinien sisässä on tarkalleen tapahtunut? Oli mullakin alkkisvanhemmat ja kurja lapsuus mutta ei musta tullut mitään patologista pershäröistä valehtelijaa

-eri kuin ap

Aivan. Samassa perheessä kasvaneista voi tulla ihan erilaisia myöskin eli perheoloja ei voi käyttää selityksenä. Geenejä ennemmin.

Samassa perheessä kasvaneita voidaan kohdella täysin eri tavalla keskenään. Yksi saattaa olla suosikki ja toinen hylkiö. 

Olen ketjun aloittaja ja tässä selityksessä on varmaan jotain perää ja se liittyy asiaan. 

Vierailija
132/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan AP joku mun ex- luokkakaveri? Olen käynyt balettia pienenä, vaikka ex-luokkakaveri väittää minulle toisin. Oma isosisko vei minua pienenä baletti tunnille. Jostakin syystä tämä ex- kaveri levittelee väärää valhetta, että keksin koko baletti tarinan. Naurattaa tällaiset ihmiset, jotka tuntuvat tietävän jonkun perheestä kaikki asiat.

En ole luokkakaverisi ja tuo balettiesimerkkikin on keksitty. Kyseessä oli samantapainen asia, mutta ei baletti, koska en halua laittaa mitään mistä voisi tunnistaa. Olen siis ap.

Vierailija
133/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä keskustelusta tulee mieleen oma lapsuuteni. Kukaan ulkopuolinen ei olisi ikinä uskonut mitä perheessämme tapahtuu silloin kun muut ei olleet sitä näkemässä, vaikka olisin kertonut.

Molemmilla vanhemmilla oli ongelmia päihteiden kanssa, mutta ne ei todellakaan näkyneet ulospäin. Mikään taho ei ollut asiasta tietoinen. Vanhemmat kävi töissä ja hoiti lapset ja elämänsä hyvin, mutta samalla vahingoittivat niillä päihteillä eniten itseään. Vanhemmat oli periaatteessa hyviä vanhempia, mutta heillä oli ongelmia päihteiden ja lisäksi mielenterveyden kanssa. Oli lapsena raskasta joutua toisinaan pelkäämään että jompikumpi tekee joko vahingossa tai tahallaan itselleen jotain.

Sama homma, paitsi lisäksi oli henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Kukaan, siis yksikään ihminen ei tiennyt sitä. Mummo yhden kerran kysyi, että satuttaako isäsi sinua, mutta koska vanhemmat oli aina lujasti käskenyt olla puhumatta kotioloista, niin kellekään en uskaltanut puhua. Salasin kaiken syvälle sieluuni, kunnes 30-vuotiaana romahdin ja menin terapiaan. Varmasti minuakin joku pitää valehtelijana ja kyllä, lapsena oli pakko valehdella, muuten tuli pahoinpidellyksi. 

Vierailija
134/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaan USAssa. Ties mitä muuta tämä valehteli. Väitti käyneensä lomalla vaikka heidän perheellä ei varmasti ollut varaa matkustaa mihinkään.

Vierailija
135/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä, mutta tämä kohta mitä kirjoitit : 

. Esimerkiksi  normaalisti hyvissä töissä käyvät vanhemmat ovat muka alkoholisteja, vaikka juominen oli suht tavallista viikonloppuisin ja lomilla juomista, kaukana alkoholismista.    

Et ilmeisesti ole ollut ainakaan päihdetyössä tai tunne alkoholismia, sillä valtaosa alkoholisteista käy päivätöissä ja juo lomat ja viikonloput.

Arkena saattaa mennä vain pari lasia viiniä töiden jälkeen.

Lapset kärsivät siitä tosi paljon, ja nuo muut mainitsemasi valehtelujutut voivat liittyä alkoholistiperheessä kasvamiseen.

On traumaattista lapsille joutua seuraamaan päihteiden käyttöä kodissa, jonka pitäisi tuoda turvaa. 

Minähän kirjoitin tietäväni tasan tarkkaan tämän perheen asiat. Tietysti voihan lapsi kokea vanhempien juomisen ras

Hauskaa, kun joku kertoo tietävänsä perheen asiat! Oletko ollut aina paikalla? Läsnä? Jos et tiedä mitään!

Vierailija
136/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaan USAssa. Ties mitä muuta tämä valehteli. Väitti käyneensä lomalla vaikka heidän perheellä ei varmasti ollut varaa matkustaa mihinkään.

https://en.wikipedia.org/wiki/Disneyland_Paris

Hassua, kun ihmiset väittää jotain, minkä voi todeta vääräksi yhdellä googlauksella. Voihan olla että kaverisi valehteli käyneensä siellä, mutta itse paikka on kyllä olemassa.

Vierailija
137/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittaja enkä halua kiistää kenenkään pahoja lapsuudenkokemuksia tai vähätellä niitä. On aivan totta, ettei kukaan perheen ulkopuolinen tiedä mitä perheessä tapahtuu eikä aina perheen sisälläkään, jos vaikkapa on kyse jostain hyväksikäytöstä. Mutta mitään sellaista ei tässä tapauksessa ole koskaan kerrottu ainakaan minun tietääkseni. Ja osa asioista on aivan pieniäkin kuten ballerina-asia. Sillä ei ole mitään merkitystä, mutta kun tuollaisia asioita kertyy iso määrä, niin onhan se kummallista. Mutta lapsena ei valehdellut mitään, ei ainakaan minun tietääkseni. 

Sekin liittyy tavallaan asiaan, että nimeä on muutettu useaan kertaan.

Vierailija
138/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensimmäisenä tulee mieleen että se ketä luulit isäksi ei ollut oikea/biologinen isä vaan esimerkiksi isäpuoli. Sillä biologisella isällähän taas on voinut olla muitakin lapsia, vaikka se sisko. Siihen voi liittyä myös se ettei halunnut tehdä isänpäiväkorttia isäpuolelle.

Vierailija
139/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://en.

Ei ole sama, kyllä oikea Disneyland on Usassa.

Vierailija
140/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittaja enkä halua kiistää kenenkään pahoja lapsuudenkokemuksia tai vähätellä niitä. On aivan totta, ettei kukaan perheen ulkopuolinen tiedä mitä perheessä tapahtuu eikä aina perheen sisälläkään, jos vaikkapa on kyse jostain hyväksikäytöstä. Mutta mitään sellaista ei tässä tapauksessa ole koskaan kerrottu ainakaan minun tietääkseni. Ja osa asioista on aivan pieniäkin kuten ballerina-asia. Sillä ei ole mitään merkitystä, mutta kun tuollaisia asioita kertyy iso määrä, niin onhan se kummallista. Mutta lapsena ei valehdellut mitään, ei ainakaan minun tietääkseni. 

Sekin liittyy tavallaan asiaan, että nimeä on muutettu useaan kertaan

Et halua vähätellä kenenkään lapsuuden kokemuksia. Vedät kuitenkin hänen nimi asian lopuksi. Miksi? Mitä ihmettä kenenkään nimen vaihdolla on mitään väliä muille ihmisille? Nimi asialla on pelkästään ihmiselle itselleen tärkeä henkilökohtainen asia. Unohda koko tyyppi, ei tee sinulle itselle hyvää käydä jonkun henkilökohtaisia asioita lävitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan