Pitääkö ystävän raskaudesta iloita jos itsellä on tuska lapsettomuudesta?
Olenko myrkyllinen ystävä jos tunnen pelkästään kipua ja vihaa ystävän kertoessa raskaudestaan enkä pysty iloitsemaan hänen puolestaan? Itsellä lapsettomuutta ja kaksi kesken päättynyttä raskautta. Ajatuskin johonkin vauvakutsuille osallistumisesta saa aikaan ahdistuskohtauksen.
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Kateus on tunne, joka pitää tunnistaa ja käsitellä.
Jep. Siitä kateudesta pitää päästä eroon, kuten myös lapsettomuuden aiheuttamasta katkeruudesta. Nuo kaksi ovat sellaisia tunteita, että ne syöksevät vakavaan masennukseen ennen kuin huomaakaan.
Normaalia kun ei tiedä mistä jää paitsi. Itse olen kateellinen lapsettomille kavereille.
Kai tämä oli trolli vai onko tämä joku kakaroiden palsta nykyään??
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä kysymyksesi ja se on vaikea. Totta kai iloitsee hyvän ystävän onnesta mutta samalla se nostaa pinnalle oman tuskan jostain asiasta. Jotenkin ne pitäisi osata erottaa. En tiedä miten. Tulee mieleen Bellat Kia Arpia ja Petra. Kia yrittää lasta mutta toisaalta näyttää iloitsevan Petran lapsista.
Ystävän puolesta on helppo iloita, jos ystävä on empaattinen. Sellaisen ystävän puolesta ei ole helppo iloita, joka hieroo onnekkuuttaan kaikkien naamaan. Jos menet vaikka kertomaan ystävälle avioerostasi, niin hän toteaa "Onneksi mä en oo tossa tilanteessa. Mulla on maailman paras aviomies." Ilkeää ja leuhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kai tämä oli trolli vai onko tämä joku kakaroiden palsta nykyään??
Normaali keskustelu on nykyään trollaamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänen ilonsa ei ole sinulta pois.
Tapailemani nainen hankkiutui raskaaksi toiselle miehelle. Hänen mielestään minun olisi pitänyt olla iloinen tapahtuneesta.
En ymmärrä käsitettä tapailunainen/tapailumies.
Onko suhde vakava vai ei?
Voiko samanaikaisesti olla useita tapailukumppaneita?
Voisinpa siirtää hedelmällisyyteni sinulle ap.. Tulin ehkäisystä huolimatta raskaaksi, mikä on tällaisen mielisairaan velan painajainen. Ensi viikolla abortti..
Vierailija kirjoitti:
Voisinpa siirtää hedelmällisyyteni sinulle ap.. Tulin ehkäisystä huolimatta raskaaksi, mikä on tällaisen mielisairaan velan painajainen. Ensi viikolla abortti..
Ei kannata harrastaa seksiä.
Leikkinukella leikkimisestä pitäisi tehdä sosiaalisesti hyväksyttävämpää. Sitä ei tarvitse saattohoitaa eikä haudata, mutta emä pääsee silti tuuppaamaan vankkureita ja terhakkaasti huoltamaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomuus on asia jota ei ymmärrä jos itse ei ole sitä kokenut. Siinä kivussa kiltti ja hyväsydäminenkin ihminen voi käydä läpi koko negatiivisten tunteiden kirjon. Täysin inhimillistä.
Totta. Muilta ei sitten myöskään voi mitään onnitteluja odottaa, vaan täytyy ymmärtää että on inhimillistä ettei muut onnittele sinua itse valitsemistaan aiheista inhimillisyyden nimissä.
Miksi kaikista muista pettymyksistä, vastoinkäymisistä ja puutteista sanotaan, että etsi elämälle muu merkitys ja uusi suunta, nauti elämästä parhaasi mukaan jne. Lapsettomuus on sitten se tragedioista suurin josta ei tarvitse yrittää ikinä päästä yli. Hämmentävää, minusta se on vain toteutumaton toive muiden joukossa. Elämää ei voi suunnitella kaikilta osin etukäteen, kaikenlaista voi tapahtua tai olla tapahtumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä kysymyksesi ja se on vaikea. Totta kai iloitsee hyvän ystävän onnesta mutta samalla se nostaa pinnalle oman tuskan jostain asiasta. Jotenkin ne pitäisi osata erottaa. En tiedä miten. Tulee mieleen Bellat Kia Arpia ja Petra. Kia yrittää lasta mutta toisaalta näyttää iloitsevan Petran lapsista.
Ystävän puolesta on helppo iloita, jos ystävä on empaattinen. Sellaisen ystävän puolesta ei ole helppo iloita, joka hieroo onnekkuuttaan kaikkien naamaan. Jos menet vaikka kertomaan ystävälle avioerostasi, niin hän toteaa "Onneksi mä en oo tossa tilanteessa. Mulla on maailman paras aviomies." Ilkeää ja leuhkaa.
Hah, mun kaveri! Nähtiin toissapäivänä, ja hän muisti kertoa miten ihanaa ettei hänellä putket jäätyneet pakkasella ja miten tyytyväinen hän on että hänen selkänsä on terve. Itse jätin kertomatta miten tyytyväinen olen hänelle sattuneista vaikeuksista, siis etteivät sattuneet minulle.
Vierailija kirjoitti:
Näihin on heti kommentoimassa ja kauhistelemassa ihmiset joilla ei ole omaa kokemusta lapsettomuudesta. Lapsettomuus on monelle elämän isoin suru ja siitä on puhuttu jopa traumaattisena kokemuksena. Se voi saada aikaan kaikenlaisia tunteita jotka eivät ole oikeita tai vääriä.
Kyllä juuri näin ja lisäksi jos joskus vielä vuosien yrittämisen jälkeen saa lapsen niin lapsettomuus jättää jälkensä ja katkeruus ei välttämättä poistu kokonaan silloinkaan. Monesti tällöin on tehty niin valtavasti töitä sen yhden lapsen saamiseksi, että voi aika paljonkin ärsyttää toisten helppo tai vahingossa raskautuminen tai useat lapset tai lapsista kiittämättömänä valittava vanhempi tai ylipäätään lapsista valittavat ihmiset.
Miksi sen tarvitsee olla juuri itse synnytetty lapsi? Miksei adoptiolapsi käy? Yhtä lailla adoptiolapsi tarvitsee hoivaa, tukea ja turvaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen tarvitsee olla juuri itse synnytetty lapsi? Miksei adoptiolapsi käy? Yhtä lailla adoptiolapsi tarvitsee hoivaa, tukea ja turvaa.
Adoptoiminen on tehty todella vaikeaksi. Se on pitkä ja uuvuttava prosessi, ymmärrän hyvin ettei moni joka on vaikka käynyt läpi lukuista lapsettomuushoidot lähde tuohon prosessiin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi sinun sitten luovuttaa munasoluja. Niissä on kahden vuoden jonot.
Vierailija kirjoitti:
Ota ääliö edes selvää asioista. Adoptio on hyvin harvalle oikea mahdollisuus. Kuka haluaa ehdoin tahdoin vammaista tai sairasta lasta. Suomeen ei tule terveitä lapsia adoptoitavaksi. Mieti, että edes entinen puolustusministeri ei täyttänyt adoption ehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainittiinko aloituksessa ystävän empaattisuustaso?
Kyllä se mieli vielä muuttuu ja et enää joskus halua lapsia.