Ei tule perinnönjaosta yhtään mitään! Hirveä riita
Meitä on useampi sisarus joista kaksi on saaneet ennakkoperintöä. Tämä on merkittynä perukirjaan. Olen ollut tässä työhevosena ja tehnyt suurimman osan ihan kaikesta: järjestänyt hautajaiset, pyörittänyt dokumentteja, valtakirjoja, laskuja, perunut tilauksia, laittanut asunnon myyntiin, juossut siellä täällä pankeissa lopettamassa tilejä jnejne. Olen tehnyt kymmeniä tunteja töitä eikä ole kukaan kiittänyt. No, tein myös perinnönjakokirjan, johon tietysti laitoin nuo ennakot mukaan. Jo perunkirjoituksessa tästä asiasta riideltiin (ennakkoa saaneet eivät kokeneet oikeudenmukaiseksi sitä, että se tuotiin ilmi perukirjassa) mutta nyt vasta riemu repesi, kun laitoin kaikille katsottaviksi etukäteen tuon jakokirjan. Sen mukaanhan 2 henkilöä saavat vähemmän kuin muut ja tämä ei heille sovi. Mulle ollaan suututtu nyt aivan armotta.
Mitä hittoa tässä nyt tehdään? Jos noita ennakkoja ei huomioida jaossa, niin me muuthan, jotka emme ole vanhemmilta saaneet ikinä mitään, joudumme maksamaan a) liikaa perintöveroa (menee sen perukirjan mukaan, eikö?) b) luopumaan osasta meille kuuluvasta osuudesta ja käytännössä antamaan se sisaruksille, jotka ovat ennakkoa jo saaneet. Miten tämä ei käy mun oikeustajuuni?
Kommentit (142)
Semmosta se on. Raha on kaikkein tärkeintä.
Veljen palkka tai velaton asunto eivät vaikuta mitenkään perinnönjaossa.