Ei tule perinnönjaosta yhtään mitään! Hirveä riita
Meitä on useampi sisarus joista kaksi on saaneet ennakkoperintöä. Tämä on merkittynä perukirjaan. Olen ollut tässä työhevosena ja tehnyt suurimman osan ihan kaikesta: järjestänyt hautajaiset, pyörittänyt dokumentteja, valtakirjoja, laskuja, perunut tilauksia, laittanut asunnon myyntiin, juossut siellä täällä pankeissa lopettamassa tilejä jnejne. Olen tehnyt kymmeniä tunteja töitä eikä ole kukaan kiittänyt. No, tein myös perinnönjakokirjan, johon tietysti laitoin nuo ennakot mukaan. Jo perunkirjoituksessa tästä asiasta riideltiin (ennakkoa saaneet eivät kokeneet oikeudenmukaiseksi sitä, että se tuotiin ilmi perukirjassa) mutta nyt vasta riemu repesi, kun laitoin kaikille katsottaviksi etukäteen tuon jakokirjan. Sen mukaanhan 2 henkilöä saavat vähemmän kuin muut ja tämä ei heille sovi. Mulle ollaan suututtu nyt aivan armotta.
Mitä hittoa tässä nyt tehdään? Jos noita ennakkoja ei huomioida jaossa, niin me muuthan, jotka emme ole vanhemmilta saaneet ikinä mitään, joudumme maksamaan a) liikaa perintöveroa (menee sen perukirjan mukaan, eikö?) b) luopumaan osasta meille kuuluvasta osuudesta ja käytännössä antamaan se sisaruksille, jotka ovat ennakkoa jo saaneet. Miten tämä ei käy mun oikeustajuuni?
Kommentit (158)
Semmosta se on. Raha on kaikkein tärkeintä.
Onko ennakoista paperit? Vai onko vaan suullisesti ilmoitettu, että tämä raha tai talo on sitten ennakkoperintöä. Koska jos ei ole mustaa vakoisella niin selvittely ei välttämättä ole niin helppoa ja tarvitsee varmasti lakimiehen. Lisäksi, jos tuota tulee ongelma, niin se ongelma tulee varmaan muustakin jäljellä olevan omaisuuden jaosta. Esim, jos on jäljellä kiinteistöä, niin millä hinnalla myydään vai myydäänkö ja kuka saa sen mökin vaasin ja mikä vaasin arvo on yms.
Pesänjakajan haku edessä teillä.
Tottakai ennakkoperinnöt huomioidaanm!!!
t. itse ennakkoperintöä saanut
LouLou kirjoitti:
Ihan normi meininkiä. Ihmiset on oikeasti tosi rahanahneita
Oikeasti kyse on siitä että ihmiset ovat tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Pesänjakajan haku edessä teillä.
Tottakai ennakkoperinnöt huomioidaanm!!!
t. itse ennakkoperintöä saanut
Niin ja tuohonhan on ihan lakisääteinen olemassa, että sen mukaan mennään.
Hae sitä pesänjakajaa itse niin saat valita sen. Meillä sukulainen haki ja sai valita oman asianajajansa kaverin. Mutta onneksi ei olla ihan kädettömiä itse niin ei onnistunut mikään kusetus. Toki he määräsivät tahdin ja aikaa meni ja rahaa. Mutta lopputulos oli se mikä olisi ollut ilman pesänjakajaakin. Vain 6000e meni hukkaan. Pesä oli vielä ihan yksinkertainen eli ei mitään monimutkaista. Vuosi meni nyhrätessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kieltäydyin koko perinnöstä ja säästyin kaikelta stressiltä ja riitelyltä. Kaksi sisarustani sai sitten keskenään tapella siitä. Kyse ei edes ollut kuin noin 30 000 euron osuudesta, mutta saivat hirmuisen riidan siitäkin aikaan.
Onneksi aavistin etukäteen, että parasta vaan kieltäytyä koko perinnöstä. Pärjään ilman niitäkin rahoja oikein hyvin.
Hienoa. Järki-ihminen asialla.😊
10 000 euroa puhtaana käteen on iso summa suurimmalle osalle suomalaisista.
Mä en perinnönjaossa välittänyt siskoni aikaisemmin saamasta ennakkoperinnöstä, vaan kaikki meni tasan. Ihan sama, vaikka hän saikin enemmän rahaa. Tähän on kaksi syytä: sisko hoiti kaiken, jo ennen läheisemme kuolemaa ja myös sen jälkeen ja sitä paitsi, olisin ennemminkin ottanut tämän läheisen elävänä takaisin kuin rahat.
Mitä se ennakkoperintö on? Miten olet arvioinut sen arvon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai mistä sain tietää? No vaikka siitä, että vanhemmat kertoivat meille näistä silloin, kun ennakot annettiin, niistä on dokumentaatio (ovat kiinteistöjä) ja lisäksi ne ovat ensin edesmenneen vanhemman perukirjassa myös esillä.
Joo, pakko varman alkaa uhkailla tuolla juristilla tai muulla ulkopuolisella pesänjakajalla. Välit tässä joka tapauksessa meni, en olisi ikinä uskonut tätä.
Jotenkin siis oletat, että ennakkoperinnöt voi ulosmitata kahdesti? Ensin ekan vanhemman kuollessa kaksi saa vähemmän kuin muut ja nyt sama uudestaan.
Olet käsittämättömän ahne! Ennakkoperinnöt voi katsoa perinnöksi vain kerran.
Oletko yksi perillinen kun tuollaista suollat tänne? Kuka on kahdsti ulosmittauksesta puhunut ? Eikä perinnönjako ole ulosmittausta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ihan sama tilanne. Ärsyttää miksi vanhemmat meni antamaan ennakkoa veljelle mutta ei mulle. Perinnönjako oli todella stressaavaa kun veli ei meinannut millään uskoa että tulee saamaan vähemmän. Ja veljellä hyvä palkka ja velaton asunto toisin kuin mulla.
Veljen palkka tai velaton asunto eivät vaikuta mitenkään perinnönjaossa.
Mahtaisiko asunto olla ennakkopeerinnöllä hankittu ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah tuota sisaruksien ihanuutta! Onneks olen ainoa ja mun lapsi myös. Sisaruksista on vain riesaa kuten nähdään.
Jos vanhempasi ovat vielä elossa, korjaan: uskot olevasi ainut lapsi.
Mullissa ovat. Kaikilla ei ole samanlaista sekasikiösukua kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai mistä sain tietää? No vaikka siitä, että vanhemmat kertoivat meille näistä silloin, kun ennakot annettiin, niistä on dokumentaatio (ovat kiinteistöjä) ja lisäksi ne ovat ensin edesmenneen vanhemman perukirjassa myös esillä.
Joo, pakko varman alkaa uhkailla tuolla juristilla tai muulla ulkopuolisella pesänjakajalla. Välit tässä joka tapauksessa meni, en olisi ikinä uskonut tätä.
Jotenkin siis oletat, että ennakkoperinnöt voi ulosmitata kahdesti? Ensin ekan vanhemman kuollessa kaksi saa vähemmän kuin muut ja nyt sama uudestaan.
Olet käsittämättömän ahne! Ennakkoperinnöt voi katsoa perinnöksi vain kerran.
Sinä taas olet käsittämättömän huono trollaaja. Minä oon ennenkin tänne jollekin kommentoinut että jos provoaa, niin siihen kannattaa panostaa. Ei näin läpinäkyviä ja lapsellisia.
Vierailija kirjoitti:
Eroaminen ja ositus ja kuolema ja perinnönjako tuovat henkilön todellisen luonteen esiin.
Kyllähän se näin taitaa olla. Minä olen siitä onnellisessa asemassa että avioero meni sopuisasti aikoinaan, ei minkäänlaista takkua. Vanhempien perinnönjako meni myös sopuisasti, meillä sisaruksilla ei ollut niin minkäänlaista riitaa eikä takkua. Kuulunkohan minä jotenkin harvalukuiseen joukkoon? Vai eikö näistä spuisista jutuista vain ole missään oikein juutua?
Mä tulen aikanaan olemaan mukana kuolinpesässä, jossa en todellakaan halua olla En halua sieltä mitään. Mutta koska mulla on lapsia, en voi kieltäytyä ilman, että lapset joutuu sotkemaan siihen. Tiedän jo valmiiksi, että siellähän pari pistää riidan pystyyn. Haluaisin, että lunastavat mut sieltä pihalle, mutta eihän noilla tyhjätaskuilla ole varaa edes perintöveroihin. Olen loukussa, josta ei ole ulospääsyä. Omaisuutena mm. kiinteistö, jota yksi ei varmasti halua myydä, mutta joka ei kykene lunastamaan muiden osuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mä tulen aikanaan olemaan mukana kuolinpesässä, jossa en todellakaan halua olla En halua sieltä mitään. Mutta koska mulla on lapsia, en voi kieltäytyä ilman, että lapset joutuu sotkemaan siihen. Tiedän jo valmiiksi, että siellähän pari pistää riidan pystyyn. Haluaisin, että lunastavat mut sieltä pihalle, mutta eihän noilla tyhjätaskuilla ole varaa edes perintöveroihin. Olen loukussa, josta ei ole ulospääsyä. Omaisuutena mm. kiinteistö, jota yksi ei varmasti halua myydä, mutta joka ei kykene lunastamaan muiden osuuksia.
Ilmeisesti tämä henkilö on siis yhä elossa? Jos suinkin mahdollista niin kehota tekemään testamentti asioiden selkeyttämiseksi ja sano, että et halua mitään ja että omaisuuden voi jättää vaikka Vantaan Munsalan kansallispuvun tekijät ry:lle.
Veljen palkka tai velaton asunto eivät vaikuta mitenkään perinnönjaossa.