Ei tule perinnönjaosta yhtään mitään! Hirveä riita
Meitä on useampi sisarus joista kaksi on saaneet ennakkoperintöä. Tämä on merkittynä perukirjaan. Olen ollut tässä työhevosena ja tehnyt suurimman osan ihan kaikesta: järjestänyt hautajaiset, pyörittänyt dokumentteja, valtakirjoja, laskuja, perunut tilauksia, laittanut asunnon myyntiin, juossut siellä täällä pankeissa lopettamassa tilejä jnejne. Olen tehnyt kymmeniä tunteja töitä eikä ole kukaan kiittänyt. No, tein myös perinnönjakokirjan, johon tietysti laitoin nuo ennakot mukaan. Jo perunkirjoituksessa tästä asiasta riideltiin (ennakkoa saaneet eivät kokeneet oikeudenmukaiseksi sitä, että se tuotiin ilmi perukirjassa) mutta nyt vasta riemu repesi, kun laitoin kaikille katsottaviksi etukäteen tuon jakokirjan. Sen mukaanhan 2 henkilöä saavat vähemmän kuin muut ja tämä ei heille sovi. Mulle ollaan suututtu nyt aivan armotta.
Mitä hittoa tässä nyt tehdään? Jos noita ennakkoja ei huomioida jaossa, niin me muuthan, jotka emme ole vanhemmilta saaneet ikinä mitään, joudumme maksamaan a) liikaa perintöveroa (menee sen perukirjan mukaan, eikö?) b) luopumaan osasta meille kuuluvasta osuudesta ja käytännössä antamaan se sisaruksille, jotka ovat ennakkoa jo saaneet. Miten tämä ei käy mun oikeustajuuni?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolinpesän jäsenillä on oikeus hakea käräjäoikeuden nimeämää pesänjakajaa.
Minä jouduin hakemaan käräjäoikeuden nimeämän pesänselvittäjän ja jakajan kun veljeni oli sitä mieltä että hänelle juuri ennen isän kuolemaa siirrettyä kesämökkiä ei tarvitse laittaa perukirjaan.
Veli yritti tehdä laitonta perukirjaa, joka ei mennyt pankin tarkastuksessa läpi ja kun tätä ihmettelin sain veljeltäni tappouhkauksia.
Palkkasin ensin itselleni juristin joka suositteli sopivaa pesänjakajaa.
Juristit maksoivat yhteensä muutamia tonneja / nenä. Kustannus otettiin kuolinpesän varoista.
Ja pesäselvitys ja jako meni ilman suurempia riitoja. Se kesti tosin aika pitkään kun veljeni ei saanut asuntoja arivoitua.
Minä en olisi suostunut noin kalliiseen juristiin. Meillä maksoi vain muutaman satasen. Hän neuvoi ja sanoi, että kyllä sinä
Kun kuolinpesä oli reilusti yli miljoonan ei siinä muutama tontti paljon paina. Perintöriidat ovati henkisesti niin raskaita vanhemman menetyksen lisäksi että siinä voi helposti pilata terveyden ja työkyvyn.
Tärkeintä on huolehtia omasta jaksamisesta, maksoi mitä maksoi. Jotta sitten jaksaa vähän nauttiakin perinnöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis voitteko vääntää rautalangast. Miksi nuo sisarukset eivät halua, että ennakkoperintö näkyy jakokirjassa? Haluavatko siis ennakkoperinnön verran enemmän perintöä kuin muut? Ovatko aivan uuvatteja?
Kyllä, juuri niin. Eli ovat saaneet kumpikin 50 000 euron arvosta jotain ja nyt jaossa on puhdasta rahaa 400 000 euroa. Haluavat, että se jaetaan tasan neljään eli jokaiselle 100 000. Vaikka todellisuudessa heille kuuluisi nyt 75 000 euroa ja meille ennakkoperintöä saamattomille 125 000 kummallekin.
Jos ennakon saajat eivät ole vaatineet lakiosaansa ensiksi kuolleen jälkeen, niin silloin tuo kai menee nyt ihan oikein, edellyttäen, että ennakko on annettu avio-oikeuden alaisesta omaisuudesta, eikä toisin ole viimeksi kuolleen toimesta määritelty.
Lakiosan vaatiminen ei vaikuta asiaan. Ennakkoperintö lasketaan mukaan siihen lakiosaan, sillä sehän on osa sitä samaa perintöä, se on vain annettu perilliselle jo etukäteen.
Tottakai vaikuttaa. Jos testamentti on hyväksytty, eikä lakiosaa vaadittu, niin silloinhan ensiksi kuollut ei ole antanut mitään ennakkoperintöä.
Vierailija kirjoitti:
Sanot näille kahdelle, että jaetaan ennakot muillekin. Eli uhkaat maksavasi kaikille (niille, jotka eivät ole saaneet mitään) ennakoiden mukaisen summan. Loput jaetaan sitten, kun päästään yhteisymmärrykseen.
Ja nostat kaikki kulut, mitkä sinulle kuuluvat.
Ei kannata antaa periksi! Huutamalla ja kiukuttelemalla saatu raha on helpointa rahaa.
Äh. Ei niitä ENNAKOITA voi jälkikäteen tosta vaan antaa.
Ei aapee voi ruveta sitä perintöä omapäisesti jakelemaan. Siihen on ihan oikeat määräykset.
Kaikki merkataan perukirjaan. Harmillista, että tuo on tuollaista. Usein ne kauimpana olleet lapset jostain syystä alkavat resuta siitä rahasta.
Verottajalta saa kaikki tiedot kuin on tehtävä.
Lakimies toki maksaa, mutta miksi noitten sisarusten kanssa tapella?
Älytöntä tosiaan on.
Ja siinä on aikamoinen homma tehdä kaikki. Olen itse tehnyt isäni kuolinpesän selvittelyjä. On siinä hommansa. Tätä kun harvoin tekee, niin on paljon uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolinpesän jäsenillä on oikeus hakea käräjäoikeuden nimeämää pesänjakajaa.
Minä jouduin hakemaan käräjäoikeuden nimeämän pesänselvittäjän ja jakajan kun veljeni oli sitä mieltä että hänelle juuri ennen isän kuolemaa siirrettyä kesämökkiä ei tarvitse laittaa perukirjaan.
Veli yritti tehdä laitonta perukirjaa, joka ei mennyt pankin tarkastuksessa läpi ja kun tätä ihmettelin sain veljeltäni tappouhkauksia.
Palkkasin ensin itselleni juristin joka suositteli sopivaa pesänjakajaa.
Juristit maksoivat yhteensä muutamia tonneja / nenä. Kustannus otettiin kuolinpesän varoista.
Ja pesäselvitys ja jako meni ilman suurempia riitoja. Se kesti tosin aika pitkään kun veljeni ei saanut asuntoja arivoitua.
Minä en olisi suostunut noin kalliiseen juristiin. Meillä maksoi vain muutama
Meilläkin iso perintö, mutta juristi sanoi, että voimme itse tehdä suurimman osan työstä. Ei hänelle kannata maksaa puhtaaksikirjoittamisesta. Hänellä oli ilmeisesti vähän parempaakin tekemistä. No minä sitten itse kirjoitin hänen neuvojen mukaan. Katoin, että sähköposteja tuli lähetettyä kymmeniä, kun kysyin aina neuvoa. Muistaakseni lasku oli vaan jotain 700 euroa eli parista tunnista vaan veloitti.
Laita perikunnalle lasku tekemistäsi töistä. Eikö olisi oikein laittaa bensakuitit ja puhelut talteen?
Itse kieltäydyin koko perinnöstä ja säästyin kaikelta stressiltä ja riitelyltä. Kaksi sisarustani sai sitten keskenään tapella siitä. Kyse ei edes ollut kuin noin 30 000 euron osuudesta, mutta saivat hirmuisen riidan siitäkin aikaan.
Onneksi aavistin etukäteen, että parasta vaan kieltäytyä koko perinnöstä. Pärjään ilman niitäkin rahoja oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Itse kieltäydyin koko perinnöstä ja säästyin kaikelta stressiltä ja riitelyltä. Kaksi sisarustani sai sitten keskenään tapella siitä. Kyse ei edes ollut kuin noin 30 000 euron osuudesta, mutta saivat hirmuisen riidan siitäkin aikaan.
Onneksi aavistin etukäteen, että parasta vaan kieltäytyä koko perinnöstä. Pärjään ilman niitäkin rahoja oikein hyvin.
Hienoa. Järki-ihminen asialla.😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Järki-ihminen asialla.😊
Tuo on helppoa, jos ei ole lapsia. Jos on lapsia, niin perintöosuus siirtyy heille ja harva haluaa lapsilleen harmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä sait nuo ennakkoperintödokumentit? Jos ne on pelkkää huhupuhetta, niin eihän ne silloin ole ennakkoperintöä ollenkaan. Outoa, että kaksi sisarusta laittoi nimeään perukirjaan, jossa oli totuudesta poikkeavaa tietoa.
Meillä ennakkoperintöä saaneet osasi olla asiasta visusti hiljaa.
Perukirjaan muuten ei laita kukaan pesään kuuluva allekirjoitustaan. Sen tekee ainoastaan pesänjakaja ja uskotut miehet ja kukaan heistä ei saa kuulua pesään joten sisarukset eivät millään voi laittaa allekirjoituksia perukirjaan.
Tähän on sekoitettu heinäseipäätkin, pesänjakajaa ei yleensä tarvita, vaan perukirjan laatii uskotut miehet ja allekirjoittavat samoin kuin se osakas joka on pesän ilmoittaja, muut osakkaat voi jos ovat paikalla. Pesänjakaja tarvitaan perinnönjakoon eikä perukirja ole lähelläkään sitä.
Pesän jakaja, -selvittävä ja -ilmoittaja voivat olla sama henkilö mutta hän ei saa missään nimessä kuulua pesään. Hän allekirjoittaa perukirjan ja kaksi uskottua miestä ((jotka myöskään eivät saa kuulua pesään) "parhaan ymmärryksensä mukaan") Kukaan muu ei perukirjaa allekirjoita. Ei edes se kuuluisa osakas jota tarjoat allekirjoittajaksi. Kaikkiin pesään kuuluville on todistettavasti ilmoitettava perukirjan allekirjoitustilanteesta ja siihen merkitään heidät nimineen ja henkilötunnuksineen sekä oliko läsnä tai ei ollut läsnä perukirjoituksessa. Tämän jälkeen pesän ilmoittajalla (joka tosiaan voi olla sama henkilö kun pesänselvittäjä ja pesänjakaja) on kolme kuukautta kuolemasta aikaa viedä perukirjoitus verottajalle. Mikäli aika ei riitä (esim. yksi pesään kuuluvista asuu vaikkapa Australiassa ja haluaa olla perukirjan allekirjoitustilanteessa mukana) niin se on lähinnä ilmoitusasia verottajalle joka antaa lisäaikaa palauttamiselle. Tämän tiedän koska pesään kuuluvana olen itse lähiaikoina laatinut perukirjan jonka muuten saa laatia kuka tahansa. Vaikkapa naapurin Jorma. Perukirjaa voi moittia joku pesän osakas mutta se on hänen itse tehtävä ihan erillisesti. Perukirjaan hän eikä kukaan muukaan pesään kuuluva raapusta yhtään mitään. Ei edes omia nimiään.
110 ei selvästikään tiedä asioista hönkäsen pöläystä, vaikka niin kuvittelee. Useimmissa tapauksissa pesän ilmoittaja on kuolinpesän osakas, koska hänellä on paras tieto vainajan omaisuudesta ja veloista. Pesänselvittäjää ja pesänjakajaa ei useimmissa kuolinpesissä ole lainkaan, mutta tarvittaessa (hyvin sotkuinen ja/tai riitainen kuolinpesä) käräjäoikeudelta voi hakea sellaisen nimeämistä.
Uskotut miehet saavat olla kuolinpesän osakkaita, mutta jos perunkirjoitus teetetään ulkopuolisella, niin silloin he molemmat ovat yleensä ulkopuolisia.
Perukirjassa ei ole pakko olla kuolinpesän osakkaiden allekirjoituksia, mutta hyvin usein ne otetaan siihen. Minulla on kotona kolme perukirjaa, jotka ovat kahden eri juristin tekemiä. Kaikissa on kuolinpesän osakkaiden tai heidän edustajiensa allekirjoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä sait nuo ennakkoperintödokumentit? Jos ne on pelkkää huhupuhetta, niin eihän ne silloin ole ennakkoperintöä ollenkaan. Outoa, että kaksi sisarusta laittoi nimeään perukirjaan, jossa oli totuudesta poikkeavaa tietoa.
Meillä ennakkoperintöä saaneet osasi olla asiasta visusti hiljaa.
Perukirjaan muuten ei laita kukaan pesään kuuluva allekirjoitustaan. Sen tekee ainoastaan pesänjakaja ja uskotut miehet ja kukaan heistä ei saa kuulua pesään joten sisarukset eivät millään voi laittaa allekirjoituksia perukirjaan.
Tähän on sekoitettu heinäseipäätkin, pesänjakajaa ei yleensä tarvita, vaan perukirjan laatii uskotut miehet ja allekirjoittavat samoin kuin se osakas joka on pesän ilmoittaja, muut osakkaat voi jos ovat paikall
Tuolle 10:36 / 110 27.1.2024 kirjoittaneelle voisi tosiaan suositella sitä mitä tuolla edellä joku jo esitti nimittäin että ennen kuin tänne kommentoi edes kirjaimen vertaa niin lukee ensin sen perintökaaren; hyödyllistä lukea myös mitä verottaja esittää perukirjasta sekä selvittää se mitä ilmoitetaan verottajalle kun jakamisella lopetetaan kuolinpesä.
Minä yritän valaista. Tässä on monenlaista kantaa. Jaoin perinnön hiljattain. Ensin valitaan pesän ilmoittaja. Ilmoittaja kutsuu perunkirjoituksen koolle. Tarvitaan 2 uskottua miestä ja pesänilmoittaja vähintään koolle. Minä tein prujua soveltaen perukirjan, joka käytiin porukalla läpi. Siinä ilmoitetaan isot asiat oikein, kuten asunnon arvo, rahavarat, ajoneuvot veneet, metsät jne. Pienemmät asiat arvioidaan vähätellen, ei arvioida erikseen joka taulua ja maljakkoa. 500-800e kelpaa hyvin irtaimiston arvoksi. Siinä ei tarvitse mainita ennakkoperintöä, sen verot kuuluisi olla maksetut, jos sitä on saatu. Kun perukirja on tehty, lähetetään 1 kpl verottajalle.
Sitten pidetään sisäinen huutokauppa, joka on irtaimen omaisuuden jaon työkalu, pidetään pöytäkirjaa sitä ei tarvitse näyttä verottajalle. Tasataan rahalla jälkikäteen jakokirjassa.
Sitten tehdään jakokirja. Toivottavasti joku on kiinnostunut lunastamaan asunnon, toinen metsiä jne. jakokirjaan merkitään mitä kukin saa tai on saanut. Nyt näkyy ne ennakkoperinnöt. Toivottavasti kaikki saatiin jaettua tai myytyä kuolinpesän nimissä ja jaettua rahana. Loppulause perinnönjakosopimukseen: Hyväksymme tämän perinnönjaon lopulliseksi perinnönjaoksi välillämme, ja sitoudumme olemaan moittimatta sitä millään perusteella. Paikka ja allekirjoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Laita perikunnalle lasku tekemistäsi töistä. Eikö olisi oikein laittaa bensakuitit ja puhelut talteen?
Nuo olisi pitänyt sopia jo, kun alkoi hommaan. Jälkikäteen ei oikein voi periä ja kaikesta pitää olla kuitti.
Miksi 110 kirjoittaa aivan höpöä, vaikka tässä ketjussa on oikeaa tietoa jo sataan kertaan?
Pääasia on se, että ap ilmoittaa nyt muille osakkaille pyytävänsä käräjäoikeudelta pesänjakajaa, jos ei nimet tule jakopaperiin asianmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi 110 kirjoittaa aivan höpöä, vaikka tässä ketjussa on oikeaa tietoa jo sataan kertaan?
Pääasia on se, että ap ilmoittaa nyt muille osakkaille pyytävänsä käräjäoikeudelta pesänjakajaa, jos ei nimet tule jakopaperiin asianmukaisesti.
Se on just näin. En voisi olla enempää samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli iso jako ja se tuli maksamaan yli 10 000 euroa, kun oli metsiä jaettavana ja maanmittausinsinööri sitä jakoa teki sitten.
Maksakaa nyt muutama satanen lakimiehelle, niin homma on helposti hoidettu, jos tosiaan ei ole isompaa jakoa kuten metsiä.
Ihan ehdottomasti suosittelen samaa. Ulkopuolinen juristi nyt vaan jakamaan niin pystytte jatkamaan omaa elämäänne eikä perintöriita pilaa montaa vuotta elämästä.
Kokemusta on. Jos muut eivät suostu hae kärjäoikeuden nimeämään pesänselvittäjää ja jakajaa. Tekee perukirjan ja ja jakaa perinnön niin että kukaan ei tule siinä huijatuksi.
Perukirjat on jo tehty. Nyt ollaan tekemässä jakokirjaa. Se on aivan eri asia eikä varsinaisesti perukirja sido jakajia vaan voiva
Verottajalle voidaan lähettää jakokirja, jossa pyydetään oikaisua. Perustelu vai olla se, että joku vaatii vain lakiosaa, josta maksaa veron, joku toinen kieltäytyy perinnöstä ja kolmas tulee hänen sijaansa.
Kolmistaan heitettiin irtaimista noppaa. Se oli siinä. Ennakolta sovittiin näin.
Kerro heille, että hommaat oikeuden määräämän pesänjakajan. Maksoi mitä maksoi. Tosin on heitäkin jotka tekevät perunkirjoja ammatikseen, pankkien asianajajat esim.he myös ottavat palkan.
Vierailija kirjoitti:
110 kirjoitti yhden asian oikein. Perukirja on jätettävä verottajalle 3kk kuluessa, mutta sille voi anoa lisäaikaa. Mitään muuta tuossa tekstissä ei ole oikein.
Meillä kärjäjäoikeuden nimeämä pesänselvittäjä myös samalla jakoi perinnön . Ja kokemukseni olivat hyvät. En olisi ikinä veljeni kanssa riidellen saanut mitään aikaiseksi ja se häijy kateellinen rikollinen olisi vienyt kaiken.
Kärjäoikeudelta voi pyytää samalla tavalla vain pesänjakajaa. Ja taitaa olla niin että jokaisella kuolinpesän jäsenellä on oikeus sitä vaatia vaikka muut eivät suostuisi. Mikä on ihan loistava juttu.
https://www.minilex.fi/a/k%C3%A4r%C3%A4j%C3%A4oikeuden-m%C3%A4%C3%A4r%C…