Ei tule perinnönjaosta yhtään mitään! Hirveä riita
Meitä on useampi sisarus joista kaksi on saaneet ennakkoperintöä. Tämä on merkittynä perukirjaan. Olen ollut tässä työhevosena ja tehnyt suurimman osan ihan kaikesta: järjestänyt hautajaiset, pyörittänyt dokumentteja, valtakirjoja, laskuja, perunut tilauksia, laittanut asunnon myyntiin, juossut siellä täällä pankeissa lopettamassa tilejä jnejne. Olen tehnyt kymmeniä tunteja töitä eikä ole kukaan kiittänyt. No, tein myös perinnönjakokirjan, johon tietysti laitoin nuo ennakot mukaan. Jo perunkirjoituksessa tästä asiasta riideltiin (ennakkoa saaneet eivät kokeneet oikeudenmukaiseksi sitä, että se tuotiin ilmi perukirjassa) mutta nyt vasta riemu repesi, kun laitoin kaikille katsottaviksi etukäteen tuon jakokirjan. Sen mukaanhan 2 henkilöä saavat vähemmän kuin muut ja tämä ei heille sovi. Mulle ollaan suututtu nyt aivan armotta.
Mitä hittoa tässä nyt tehdään? Jos noita ennakkoja ei huomioida jaossa, niin me muuthan, jotka emme ole vanhemmilta saaneet ikinä mitään, joudumme maksamaan a) liikaa perintöveroa (menee sen perukirjan mukaan, eikö?) b) luopumaan osasta meille kuuluvasta osuudesta ja käytännössä antamaan se sisaruksille, jotka ovat ennakkoa jo saaneet. Miten tämä ei käy mun oikeustajuuni?
Kommentit (133)
Koronavuosina muutettiin puoleksi vuodeksi äitini lapsiudenkotiin. Oi ollut yli 10 varmaan lähemmäs 30 v tyhjillään, kesällä satunnaisesti.
Me siivottiin, kunnostettiin, myytiin irtaimistoa ja mm tuloilla tuli joku lähistöltä ja nosti kannot irti, saatiin piha siistiksijne . Kaikki ne eurot, mitä saatiin irtaimistosta, laitoin ylös ja sillä maksettiinmaaleja jne. Asumisesta ei maksettu mitään, sähkölasku maksettiin, omilla bensoilla roskat vietiin lajitteluun ja itse tein nettiin ilmoituksen, pidin näytöt ja myin talon. Tädit ja enot kävi katsomassa, ihastelivat ja kun summa jaettiin sisarusten kesken, sitten tulivalitusta. Yksi edelleen sanoo minun olidi pitänyt maksaa siitä vuokraa.
Valtaosa arvostaa työtåni. Tämä teki perheelle hyvää koko operaatio ja mm äitini ei tarvimaksaa valtiolle veroja kiinteistöstä, jossaei käy.
Jos ei oltaisi myyty, olisi talo vieläkin alkuperäisessä tilassa
Vie perinnönjako oikeuden jaettavaksi oman lakimiehesi kautta.
Vierailija kirjoitti:
Kerro heille, että hommaat oikeuden määräämän pesänjakajan. Maksoi mitä maksoi. Tosin on heitäkin jotka tekevät perunkirjoja ammatikseen, pankkien asianajajat esim.he myös ottavat palkan.
Perukirjan tekee kuka vaan vasemman käden töinä. Se on varallisuusluettelo verottajaa varten. Uskotut miehet pitää olla läsnä. Perinnönjakosopimus, eli toiselta nimeltään jakokirja on se tappelun aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä sait nuo ennakkoperintödokumentit? Jos ne on pelkkää huhupuhetta, niin eihän ne silloin ole ennakkoperintöä ollenkaan. Outoa, että kaksi sisarusta laittoi nimeään perukirjaan, jossa oli totuudesta poikkeavaa tietoa.
Meillä ennakkoperintöä saaneet osasi olla asiasta visusti hiljaa.
Eli sinä olit hiljaa ja syyllistyit veropetokseen ja varastit omilta läheisiltäsi. Äänestätkö persuja vai kokoomusta?
Selkeästi äänestää joko vasemmistoliittoa tai demareita, toisten taskuilla käyminen on heille luonnollinen asia.
Kristitty sanoo: mikä on minun , on myös sinun
Demari sanoo: mikä on sinun , on myös minun.
Kapitalisti sanoo: mikään ei ole minun, mutta mitä maksat.
eikö tupsta voisi tehdä rikosilmotusta pesänkavalluksesta, siis noita vastaan jotka ei suostu jakoon vaan vaatiivat ettei ennakkoperintöjään huomioitaisi? Kysyppä lakimieheltä. Jospa se saisi heidät ajattelemaan että kannattaako jatkaa kiukuttelua vai olla tasapuolinen muillekin.
Vierailija kirjoitti:
millasia summia tarvii että jaksaa riidellä niinku lapsena taas sisarienkaa ?
Ei siihen mitään rahaa tarvita, riittää pari kolhiintunutta kahvikuppia, niin johan on perintöriidan ainekset kasassa. Nähty on, valitettavasti.
Oman isän perinnönjako meni sulassa sovussa siskon kanssa. Ei ollut ylimääräisiä leskiä tai puolisisaruksia, eikä kyllä juuri omaisuuttakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä sait nuo ennakkoperintödokumentit? Jos ne on pelkkää huhupuhetta, niin eihän ne silloin ole ennakkoperintöä ollenkaan. Outoa, että kaksi sisarusta laittoi nimeään perukirjaan, jossa oli totuudesta poikkeavaa tietoa.
Eli sinä olit hiljaa ja syyllistyit veropetokseen ja varastit omilta läheisiltäsi. Äänestätkö persuja vai kokoomusta?
Selkeästi äänestää joko vasemmistoliittoa tai demareita, toisten taskuilla käyminen on heille luonnollinen asia.
Kristitty sanoo: mikä on minun , on myös sinun
Demari sanoo: mikä on sinun , on myös minun.
Pankinjohtaja (Ulf Sundqvist) sanoo: Kaikki rahat meni, jäljelle jäi vain omaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa on varmaan koska rahasta kyse. Meillä ei onneksi riidelty kun äitini kuoli. Kaikki meni puoliksi veljeni kanssa. Isä luopui kaikesta meidän hyväksi. Isoveljeni järjesti hautajaiset ja minä perintöön liittyvät asiat jotka meni tosi nopeesti ja sutjakkaasti. Pankissa meni tunti kun ne tutki papereita ja sitten homma oli paketissa kun piti rahoja siirtää ja äitini tilejä sulkea.
No onpa ollut sujuvaa! Mikä pankki kyseessä? Isä kuoli 20.8. Ja homma on yhä kesken vaikka on sopuisa ja piti olla yksinkertainen. Op Pankista ei saa rahoja ulos ilmeisesti ennenkuin on vielä lainhuudatuskin tehty pesänjaosta. Tuntuu etteivät millään haöua antaa isän rahoja äitille. Samoja papereita kysytään joka paikassa uudelleen. S osuuskaupan omistajuuden lopetus on oli tosi monimutkaista. Kaikilta pesän jäseniltä valtakirja. Kirje kiersi ympäri Suomea. Ei voinut tehdä etänä. Sitten minun
Tämä kankeus on vain Osuuspankin erikoisuus. Mikään ei toimi. Siksi kartan kuin ruttoa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin on visusti tallessa tehdyt lahjakirjat ja ennakkoperintökirjat allekirjoituksineen. Tällaiset asiat on fiksua kaikkien osapuolten kannalta pitää järjestyksessä. Kaikki lapset tosin ovat suunnilleen samanlaisia lahjoja ja ennakkoja saaneet.
Vierailija kirjoitti:
eikö tupsta voisi tehdä rikosilmotusta pesänkavalluksesta, siis noita vastaan jotka ei suostu jakoon vaan vaatiivat ettei ennakkoperintöjään huomioitaisi? Kysyppä lakimieheltä. Jospa se saisi heidät ajattelemaan että kannattaako jatkaa kiukuttelua vai olla tasapuolinen muillekin.
Älä lapseista aikuisia ihmisiä, osoittaa ylemmyydentuntoa.
Osaako kukaan sanoa miten paljon ulkopuolinen pesänjakaja tulee maksamaan? Noin arvio? Kyseessä riitaisa pesänjako
Vierailija kirjoitti:
Osaako kukaan sanoa miten paljon ulkopuolinen pesänjakaja tulee maksamaan? Noin arvio? Kyseessä riitaisa pesänjako
Voi olla mitä tahansa 3000 euron ja satojen tuhansien eurojen väliltä. Pesänjakaja on juristi, joka laskuttaa 250-300 euroa jokaisesta tehdystä työtunnista. Tästä voi helposti laskea, että viikon työtunneista kertyy noin kymppitonnin lasku. Mitä sotkuisempi ja riitaisempi kuolinpesä, sitä enemmän tulee laskutettavia työtunteja.
Kauhea rau.