Ei tule perinnönjaosta yhtään mitään! Hirveä riita
Meitä on useampi sisarus joista kaksi on saaneet ennakkoperintöä. Tämä on merkittynä perukirjaan. Olen ollut tässä työhevosena ja tehnyt suurimman osan ihan kaikesta: järjestänyt hautajaiset, pyörittänyt dokumentteja, valtakirjoja, laskuja, perunut tilauksia, laittanut asunnon myyntiin, juossut siellä täällä pankeissa lopettamassa tilejä jnejne. Olen tehnyt kymmeniä tunteja töitä eikä ole kukaan kiittänyt. No, tein myös perinnönjakokirjan, johon tietysti laitoin nuo ennakot mukaan. Jo perunkirjoituksessa tästä asiasta riideltiin (ennakkoa saaneet eivät kokeneet oikeudenmukaiseksi sitä, että se tuotiin ilmi perukirjassa) mutta nyt vasta riemu repesi, kun laitoin kaikille katsottaviksi etukäteen tuon jakokirjan. Sen mukaanhan 2 henkilöä saavat vähemmän kuin muut ja tämä ei heille sovi. Mulle ollaan suututtu nyt aivan armotta.
Mitä hittoa tässä nyt tehdään? Jos noita ennakkoja ei huomioida jaossa, niin me muuthan, jotka emme ole vanhemmilta saaneet ikinä mitään, joudumme maksamaan a) liikaa perintöveroa (menee sen perukirjan mukaan, eikö?) b) luopumaan osasta meille kuuluvasta osuudesta ja käytännössä antamaan se sisaruksille, jotka ovat ennakkoa jo saaneet. Miten tämä ei käy mun oikeustajuuni?
Kommentit (133)
Eroaminen ja ositus ja kuolema ja perinnönjako tuovat henkilön todellisen luonteen esiin.
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö marttyyrina teet ilmaista työtä ja odotat kiitoksia? Miksi?
Yleensä joku ottaa ohjat käteen, jotta nopeasti saa hommat tehtyä. Kiitos on ihan kiva ja kohtuullinen sana työstä, jota kukaan muu ei halua tehdä.
Kamalaa on varmaan koska rahasta kyse. Meillä ei onneksi riidelty kun äitini kuoli. Kaikki meni puoliksi veljeni kanssa. Isä luopui kaikesta meidän hyväksi. Isoveljeni järjesti hautajaiset ja minä perintöön liittyvät asiat jotka meni tosi nopeesti ja sutjakkaasti. Pankissa meni tunti kun ne tutki papereita ja sitten homma oli paketissa kun piti rahoja siirtää ja äitini tilejä sulkea.
Vierailija kirjoitti:
Ai mistä sain tietää? No vaikka siitä, että vanhemmat kertoivat meille näistä silloin, kun ennakot annettiin, niistä on dokumentaatio (ovat kiinteistöjä) ja lisäksi ne ovat ensin edesmenneen vanhemman perukirjassa myös esillä.
Joo, pakko varman alkaa uhkailla tuolla juristilla tai muulla ulkopuolisella pesänjakajalla. Välit tässä joka tapauksessa meni, en olisi ikinä uskonut tätä.
Ei se ole uhkailua. Toteat vain asiallisesti, miten prosessi etenee lain mukaan.
Meillä oli ihan sama tilanne. Ärsyttää miksi vanhemmat meni antamaan ennakkoa veljelle mutta ei mulle. Perinnönjako oli todella stressaavaa kun veli ei meinannut millään uskoa että tulee saamaan vähemmän. Ja veljellä hyvä palkka ja velaton asunto toisin kuin mulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai mistä sain tietää? No vaikka siitä, että vanhemmat kertoivat meille näistä silloin, kun ennakot annettiin, niistä on dokumentaatio (ovat kiinteistöjä) ja lisäksi ne ovat ensin edesmenneen vanhemman perukirjassa myös esillä.
Joo, pakko varman alkaa uhkailla tuolla juristilla tai muulla ulkopuolisella pesänjakajalla. Välit tässä joka tapauksessa meni, en olisi ikinä uskonut tätä.
Jotenkin siis oletat, että ennakkoperinnöt voi ulosmitata kahdesti? Ensin ekan vanhemman kuollessa kaksi saa vähemmän kuin muut ja nyt sama uudestaan.
Olet käsittämättömän ahne! Ennakkoperinnöt voi katsoa perinnöksi vain kerran.
Nehän kuuluu merkitä molempiin koska on molemmilta vanhemmilta. Ja nyt vasta jaetaan ilmeisesti pesää eli kukaan ei ole saanut mitään perintöä vielä tililleen asti.AP on tehnyt ihan oikein.
Ei, jos tuo keskinäinen testamentti on ollut omistusoikeustestamentti. Silloinhan perinnönjako on jo toimitettu ensiksi kuolleen jälkeen.
Ehdota että ennakot palautetaan pesään ja sitten vasta tehdään jako juristin kanssa .
Jos alkaa riitelee niin perintö voi mennä asianajajille. Kannattaa siis päästä sopuun.
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa on varmaan koska rahasta kyse. Meillä ei onneksi riidelty kun äitini kuoli. Kaikki meni puoliksi veljeni kanssa. Isä luopui kaikesta meidän hyväksi. Isoveljeni järjesti hautajaiset ja minä perintöön liittyvät asiat jotka meni tosi nopeesti ja sutjakkaasti. Pankissa meni tunti kun ne tutki papereita ja sitten homma oli paketissa kun piti rahoja siirtää ja äitini tilejä sulkea.
No onpa ollut sujuvaa! Mikä pankki kyseessä? Isä kuoli 20.8. Ja homma on yhä kesken vaikka on sopuisa ja piti olla yksinkertainen. Op Pankista ei saa rahoja ulos ilmeisesti ennenkuin on vielä lainhuudatuskin tehty pesänjaosta. Tuntuu etteivät millään haöua antaa isän rahoja äitille. Samoja papereita kysytään joka paikassa uudelleen. S osuuskaupan omistajuuden lopetus on oli tosi monimutkaista. Kaikilta pesän jäseniltä valtakirja. Kirje kiersi ympäri Suomea. Ei voinut tehdä etänä. Sitten minun piti ajaa 200km äitin luo ja sieltä vielä 110km päähän s pankkiin. Ei voinut mitenkään hoitaa etänä. Ja arkipäivä piti tietenkin olla. Piti ottaa töistä vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa ollut sujuvaa! Mikä pankki kyseessä? Isä kuoli 20.8. Ja homma on yhä kesken vaikka on sopuisa ja piti olla yksinkertainen. Op Pankista ei saa rahoja ulos ilmeisesti ennenkuin on vielä lainhuudatuskin tehty pesänjaosta. Tuntuu etteivät millään haöua antaa isän rahoja äitille. Samoja papereita kysytään joka paikassa uudelleen. S osuuskaupan omistajuuden lopetus on oli tosi monimutkaista. Kaikilta pesän jäseniltä valtakirja. Kirje kiersi ympäri Suomea. Ei voinut tehdä etänä. Sitten minun
Lainhuudatus pesänjaosta? Mikä se on? Tarkoitatko nyt lainhuudatusta jostain kuolinpesän omistamasta kiinteistöstä?
Jospa nyt vain kerrot asiasta vaikka sukulaisille. Ehkä muiden paheksunta saisi järkeä päähän ennen kuin tarvii maksaa kymppitonneja ulkopuoliselle taholle.
Lakimies ehdottomasti! Hän saa vääntää muille lainmukaisen perintöasian rautalangasta ja sinä saat rauhan. Muutoin yleisellä tasolla, en edes ymmärrä ylipäänsä jostain perinnöstä riitelemistä. Itse ollut pari kertaa perinnönjaossa, ja suorastaan otti päähän kuunnella kun ahneet perilliset taisteli lähes verissäpäin kupista ja kiposta ja rahasummasta. Itseä hävetti niin paljon se suunsoitto, ( olin siis yksi rintaperillisistä) että olin valmis jo luopumaan omasta osuudestani. Jumankauta,aikuiset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin siis oletat, että ennakkoperinnöt voi ulosmitata kahdesti? Ensin ekan vanhemman kuollessa kaksi saa vähemmän kuin muut ja nyt sama uudestaan.
Mitään perintöä ei tietenkään jaettu tuolloin aiemmin, vanhemmilla oli keskinäinen testamentti, jota emme kiistäneet. Kaikki omaisuus meni silloin siis nyt hiljattai
Jos on keskinäinen testamentti, pitääkö saajan maksaa perintöveroa?
Ole onnellinen jos saat edes jotain. Omalla kohdallani on tilanne se, että vielä elossa olevat isovanhemmat ovat varattomia joten omat vanhempani eivät tule perintöä saamaan ja omat vanhempani ovat pienituloisia jotka ovat vasta viime vuosina onnistuneet kartuttamaan vähän omaisuutta mutta ovat nyt ilmoittaneet että aikovat kuluttaa kaiken ennen kuolemaansa joten perintöä ei tule. Itselläni perinnöllisiä sairauksia joiden takia tulen olemaan aina pienituloinen ja koska en tule ikinä mitään perintöä saamaan en pääse ikinä tästä kohoamaan. Samaan aikaan kaikki kaverit ovat varakkaista perheistä, terveitä ja parempi tuloisia ja kaikki ovat saamassa isot perinnöt joten olen jo pikkuhiljaa pudonnut kelkasta koska ei ole varaa samanlaiseen elämäntyyliin kuin koko ystäväpiirillä.
En ymmärrä mitä höpiset perintöveron määrästä. Ainoa asia tuossa on se, että tottakai ennakkoperinnöt huomioidaan. Miksi niitä ei huomioitaisi?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä höpiset perintöveron määrästä. Ainoa asia tuossa on se, että tottakai ennakkoperinnöt huomioidaan. Miksi niitä ei huomioitaisi?
Verottaja laskee perintöverot perukirjan mukaan. Jos sen mukaan (kun ennakkoperinnöt otetaan huomioon) ap saisi 100 000 €, maksaa hän perintöverot sadasta tonnista. Jos hän kuitenkin taipuu sisarusten vaatimuksiin ja nyt kuolinpesässä jäljellä oleva omaisuus jaetaan tasan, olisi ap:n osuus ehkä vain 80 000 €. Eli ap maksaisi perintöverot sadasta tonnista, vaikka saisi perintöä vain 80 000. Ap:n ei tietenkään pidä suostua tähän.
"Jos on keskinäinen testamentti, pitääkö saajan maksaa perintöveroa?"
Jos kysymyksessä on omistusoikeustestamentti, niin saajan pitää maksaa perintöveroa. Jos taas kysymyksessä on hallintaoikeustestamentti, niin hallintaoikeuden saaja ei maksa perintöveroa, vaan ne, jotka saavat omaisuuteen omistusoikeuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään perintöä ei tietenkään jaettu tuolloin aiemmin, vanhemmilla oli keskinäinen testamentti, jota emme kiistäneet. Kaikki omaisuus meni silloin siis nyt hiljattai
Olet tietysti määritellyt perinnönjakokirjaan ennakkoperinnöille, jonkun tolkuttoman arvon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä sait nuo ennakkoperintödokumentit? Jos ne on pelkkää huhupuhetta, niin eihän ne silloin ole ennakkoperintöä ollenkaan. Outoa, että kaksi sisarusta laittoi nimeään perukirjaan, jossa oli totuudesta poikkeavaa tietoa.
Meillä ennakkoperintöä saaneet osasi olla asiasta visusti hiljaa.
Eli sinä olit hiljaa ja syyllistyit veropetokseen ja varastit omilta läheisiltäsi. Äänestätkö persuja vai kokoomusta?
Selkeästi äänestää joko vasemmistoliittoa tai demareita, toisten taskuilla käyminen on heille luonnollinen asia.
Nehän kuuluu merkitä molempiin koska on molemmilta vanhemmilta. Ja nyt vasta jaetaan ilmeisesti pesää eli kukaan ei ole saanut mitään perintöä vielä tililleen asti. AP on tehnyt ihan oikein.