Miksi monet masentuneet eivät halua käydä suihkussa?
Eikö siitä tulisi itselle paljon parempi olo, kun on raikas ja puhdas? Kesäkuumalla suihku viilentää mukavasti, ja talvella taas on mukava mennä kuumaan suihkuun, kun tulee ulkoa kylmästä ja palelee. Ei ole tarkoitus tuomita; ihmettelen vain tätä. Olen itsekin vaikeasti masentunut, ja siksi juuri ihmettelen tätä, kun suihkusta tulee aina itselleni huomattavasti mukavampi olo ja siihen ei mene kuin muutama minuutti.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Aika monella tuntuu olevan käsitys että masennus olisi aina samanlaista kaikilla sairastuneilla. Sitä voi olla pahasti masentunut mutta samalla hyvin toimintakykyinen. Tai sitten vaan makaa. Masennus ilmenee eri tavoin eri ihmisillä.
Itse pahasti masentuneena pysyin toimintakykyisenä koska oli pakko. Itsestäni en lainkaan välittänyt mutta lemmikki oli pakko hoitaa. Lemmikillä oli aina kaikki mitä tarvitsi ja enemmänkin. Itse en peseytynyt tai edes syönyt kunnolla koska ei kiinnostanut. Ei sillä ollut väliä. Lemmikki oli ainut asia miksi en tappanut itseäni. Eläin olisi jäänyt heitteille.
Jos olin töissä, käyttäydyin "normaalisti", kotona vain makasin. Töiden takia kävin kerran viikossa suihkussa. Pidemmällä vapailla en vaivautunut. Suihkussa käynti ei ole ollut koskaan mitenkään vastenmielistä. Ei vain kiinnostanut.
Nykyään menee paremmin. Suihkussa käymättömyys ja hampaiden pesemättömyys on silti ensi r
Sinulla hieno selviytymisriitti, mutta otan osaa toiseen osaasi. Kirjoitit todella hienosti siitä, miten sama sana MASENNUS voi merkitä niin monta eri asiaa kuin masennus jollekin toiselle, eikä sitä voi päälle päin tunnistaa vaikka käykin työssä. Toki jos työ käy liian raskaaksi, voi myös masennus tulla "julki" jollain tapaa tai jotain kautta. Masennus ilmeni minulla loppujen lopuksi sillä, etten enää sietänyt yhtään ihmisten ilkeyttä ja mollaamista, jolloin pimahdin välittömästi ja se otti niin voimille että viikonloput suorastaan nukuin putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on masentunut, niin ei välttämättä tule reippailtua ulkona, tehtyä remonttia tai muuta hiostavaa, likaavaa hommaa. Ei se suihku tee olosta raikasta ja reipasta ja aikaansaavaa, lisää energiaa kehossa ja anna tarkoitusta elämään.
Voi olla, että tulee vain kylmä ja iho alkaa kutisemaan. Ja lisäksi alkaa väsyttämään tämä vuoren kokoinen projekti.Niin siis voihan sitä käydä suihkussa. Kuudelta aamulla vaan suihkuun pakotettuna. Sitten kylmissään tärisemään ja tuijottamaan seinää seuraavat 16h. Ei oikein pointtia. Ja huomenna uudestaan. Ja huomenna uudestaan. Ja...
Voi ei, siellä kylmissään täristään ja tullaan palstalle kommentoimaan muille tuolla ikuisella "masentunut ei jaksa edes suihkussa käydä." Ja kaikki tsemppaa ja halaa, että juuri näin. Pysy sängyn pohjalla vaan. Ihan tiedoksi, että näin talvella meistä ihan kaikki tuntee välillä kylmä
Ja jos siellä suihkusta pois tultaessa on kylmä niin ostakaa itsellenne paksu kylpytakki, joka ulottuu nilkkoihin asti ja heti tuo päälle kun tulette suihkusta pois. laittakaa vaikka vielä patterin päälle takki lämpiämään ennen suihkua on niin on todella mukava pistää lämmin takki päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Olen ollut vakavasti masentunut ja joka päivä kävin suihkussa.
Vai et ymmärrä ja olet ollut "vakavasti" masentunut. Kyllä jos ihminen on todella vakavasti masentunut, ei silloin kyllä todellakaan jaksa, eikä varsinkaan välitä mistään päivittäisestä suihkusta.
Vai niin, no se on sun subjektiivinen kokemus. Mä olen myös vakavasti masentunut ja aina pitänyt itsestäni ja hygieniastani huolta. Jos tappaisin itseni, tekisin ensin täydellisen meikin, poistaisin ihokarvat ym. On olemassa high functioning-masennusta, joka ei näy ulospäin, siinä toiminta pitää ihmisen kasassa. Huoliteltu ulkonäkö voi olla pakonomainen kulissi, kuin maski, jotta kukaan ei saa tietää totuutta.
Keskustelun koskettavan vastaus, ei sanaakaan muiden vähättelyä, joten pakko kommentoida ohi aiheen ja väillelyiden. Toivottavasti löydät pieniä iloja elämääsi ja jaksat uskoa hyvään edes tulevaisuudessa. Toivottavasti on joku tai joitain jotka välittää ja saat heistä voimaa. Kuulostaa siltä, että olisit hyvä ystävä. Vaikka ne maskit riisumalla. Varmaan hyvää seuraa, ja vaikka puhut ulkonäöstä niin viestistäsi saama kuva sinusta on ihan toinen. Kyllä sinunlaisiasi tarvitaan, älä luovuta!
Vierailija kirjoitti:
Masennus on älykkäiden ihmisten sairaus. Ei se tolloihin iske, kun niiltä puuttuu toimivat aivot. Vhän sama kuin koneen vikaantuminen. Mitä monimutkaisempi laite, sen vikaherkempi. Rautakanki on yksinkertaisemmasta päästä konetekniikkaa, eikä siihen yleensä tule toimintahäiriöitä.
Itse yritin masentuneena lakata hengittämästä, kun sekin tuntui turhalta. Mulla on myös tuo vastenmielisyys ihotuntemuksia kohtaan. Ilma, märkä vesi ja lämpötilanvaihdokset iholla on sietämättömiä masentuneena.
Depressiossa keskushermosto toimii väärin. Se käsittelee väärin jopa aistimuksia. Pahimmillaan depressio on psykoottistasoinen ja silloin voi olla jopa aistiharhoja.
Tämä oli niin kertakaikkisen hienosti kiteytetty juttu että on ihan pakko lähettää sinulle sydämelliset terveiseni, niin hienosti kirjoitit, niin hienosti. Hyvää kevään odotusta !
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Suihkuun vaan ja kämppä siistiks. Mullakin on kokemusta masennuksesta vuosien varrella paljon, mutta silti mä olen jotenkin aina onnistunut pitämään huolen itsestäni. Ei sitä kukaan muu tule tekemään puolesta. Se on mielenlujuus minkä on astuttava esiin, monilla sitä ei ole ollenkaan.
Kyllä tänne palstallekkin jaksetaan tulla trollailemaan aamusta iltaan, mutta heti kun joku ehdottaa jotain mistä tulisi hyvä olo niin vastaus on tämä "sinä et tiedä mitä on masennus!!!!!!"
Toi onkin monen masentuneen harhakuvitelma, että kukaan muu ei muka tiedä mistään mitää.
Kävelylle, ruokavalio kuntoon, siivoa asuntosi, käy suihkussa. Kyllä se siitä
Voi luoja näitä asiantuntevia ohjeita. Jos se olisikin noin helppoa, niin ei tässä maailmassa olisi masentuneita lainkaan, kun vaan reippaasti lähdet lenkille, siivoat ja pidät itsestäsi huolta. Sinä et selkeästi tiedä vakavasta masennuksesta mitään jos sinä pystyt tuosta vaan elämään ihan normaalia arkea "masentuneena". Olisit nyt ihmeessä jakanut nuo ohjeeksi niille jotka ovat päätyneet tekemään itsemurhan syvässä toivottomuudessaan.
Ei voida puhua masentuneesta ihmisestä jos arki sujuu, tuntee asioista iloa ja saa nautintoa, eli elämä on silloin ihan normaalia. Tiedän että monen on hyvin vaikea ymmärtää sitä tunnetilaa kun on syvästi masentunut ja haluaa vain että kuolisi pois. Toivon myös, että sitä ei monen tarvitsisi kokeakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennus on älykkäiden ihmisten sairaus. Ei se tolloihin iske, kun niiltä puuttuu toimivat aivot. Vhän sama kuin koneen vikaantuminen. Mitä monimutkaisempi laite, sen vikaherkempi. Rautakanki on yksinkertaisemmasta päästä konetekniikkaa, eikä siihen yleensä tule toimintahäiriöitä.
Itse yritin masentuneena lakata hengittämästä, kun sekin tuntui turhalta. Mulla on myös tuo vastenmielisyys ihotuntemuksia kohtaan. Ilma, märkä vesi ja lämpötilanvaihdokset iholla on sietämättömiä masentuneena.
Depressiossa keskushermosto toimii väärin. Se käsittelee väärin jopa aistimuksia. Pahimmillaan depressio on psykoottistasoinen ja silloin voi olla jopa aistiharhoja.
Tämä oli niin kertakaikkisen hienosti kiteytetty juttu että on ihan pakko lähettää sinulle sydämelliset terveiseni, niin hienosti kirjoitit, niin hienosti. Hyvää kevään odotusta !
Tuo ei vaan pidä paikkaansa. Monet tutkimukset ovat raportoineet korkeammasta masennuksen esiintyvyydestä henkilöiden keskuudessa, joilla on matalampi koulutustaso. Koulutustaso ja älykkyys taas korreilevat aika usein.
The literature suggests many associations between depression and education. Unsurprisingly, higher rates of depression are observed among individuals with lower levels of education, relative to people with higher levels of education (Bauldry, 2015). Relatedly, several studies have demonstrated that a higher level of education is associated with lower levels of depression
Ei vaan jaksa.
Vielä sitä sinne suihkuun menisikin, mutta ajatus, että sieltä pitää jaksaa tulla pois, kuivata itsensä, ehkä rasvata ihoa, pukeutua, kammata hiukset... Ja ainakin minulla myös kuivata vessan lattiaa sen verran ettei sukat kastu kun seuraavan kerran pöntölle menee. Ja se hetki kun palelee, kun lämmin vesi ei enää virtaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on masentunut, niin ei välttämättä tule reippailtua ulkona, tehtyä remonttia tai muuta hiostavaa, likaavaa hommaa. Ei se suihku tee olosta raikasta ja reipasta ja aikaansaavaa, lisää energiaa kehossa ja anna tarkoitusta elämään.
Voi olla, että tulee vain kylmä ja iho alkaa kutisemaan. Ja lisäksi alkaa väsyttämään tämä vuoren kokoinen projekti.Niin siis voihan sitä käydä suihkussa. Kuudelta aamulla vaan suihkuun pakotettuna. Sitten kylmissään tärisemään ja tuijottamaan seinää seuraavat 16h. Ei oikein pointtia. Ja huomenna uudestaan. Ja huomenna uudestaan. Ja...
Voi ei, siellä kylmissään täristään ja tullaan palstalle kommentoimaan muille tuolla ikuisella "masentunut ei jaksa edes suihkussa käydä." Ja kaikki tsemppaa ja halaa, että juuri näin. Pysy sängyn pohjalla vaan. Ihan tiedoksi, että näin
Ja jos siellä suihkusta pois tultaessa on kylmä niin ostakaa itsellenne paksu kylpytakki, joka ulottuu nilkkoihin asti ja heti tuo päälle kun tulette suihkusta pois. laittakaa vaikka vielä patterin päälle takki lämpiämään ennen suihkua on niin on todella mukava pistää lämmin takki päälle.
Tämä juuri. itse pidän kämpän lämpötilan aina sen verran lämpöisenä, että suihkusta tullessa on mukavan lämmin tulla pois eikä tarvitse palella. Ymmärrän, että kaikilla ei kenties ole mahdollisuutta säätää itse asunnon lämpötillaa, mutta ainakin tuon kylpytakin pystyy jokainen hommaamaan, ovat edullisia. Ja kyllä se kuumaan suihkun höyrykin lämmittää sitä kylppäriä aika kivasti. niin pukee vaatteet suihkun jälkeen vaikka siellä kylppärissä missä on lämpöisempää kuin muualla asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Olen ollut vakavasti masentunut ja joka päivä kävin suihkussa.
Vai et ymmärrä ja olet ollut "vakavasti" masentunut. Kyllä jos ihminen on todella vakavasti masentunut, ei silloin kyllä todellakaan jaksa, eikä varsinkaan välitä mistään päivittäisestä suihkusta.
Ei pidä paikkaansa täällä on toinen vakavasti masentunut ja käyn suihkussa aivan jokainen päivä, kesähelteellä taisin käydä 3-4 kertaa päivässä suihkussa kun asunnossa oli niin tukahduttavan kuuma.
Minulla meni kolmisen kuukautta ilman suihkua, tai muutakaan peseytymistä. Ruoanlaittto, tiskaaminen ja peseytyminen olivat minulle suurin haaste.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan jaksa.
Vielä sitä sinne suihkuun menisikin, mutta ajatus, että sieltä pitää jaksaa tulla pois, kuivata itsensä, ehkä rasvata ihoa, pukeutua, kammata hiukset... Ja ainakin minulla myös kuivata vessan lattiaa sen verran ettei sukat kastu kun seuraavan kerran pöntölle menee. Ja se hetki kun palelee, kun lämmin vesi ei enää virtaakaan.
Käytä rantasandaaleja kylppärissä silloin kun lattia on märkä niin ei ne sukat kastu.
Kun minulla oli masennus kaikkein vaikeimmillaan, niin olin niin heikossa kunnossa, että en pystynyt juuri muuta kuin makaamaan ja itkemään.
Nyky vedensäästö- ja sähkönsäästöaikoina suihkussa on aina kylmä ja prosessi kestää. Eikä sitä kylpytakkia viitsi siellä suihkussa pitää. Paska meininki kun ei tule kunnolla vettä. Myös voi olla ja on ollut niin, että kesällä on jatkuvasti kuuma. Eli suihkun jälkeen välittömästi hiki ja sitten pitää taas mennä suihkuun. Useampina kertoina päivässä.
No joka tapauksessa. Kyseessähän ei ole "miten käydään suihkussa" vaan miksi masentuneena ei jaksa käydä suihkussa. Koska se ei hyödytä mitään. Ei tule mitään palkintoa siitä. Tai voihan se olla, että tulee raukea olo.
Sitten voi mennä nukkumaan. Ja nukkua koko päivän. Odottaa milloin seuraava asia kaatuu päälle. Koska mitään positiivista ei ole odotettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, siellä kylmissään täristään ja tullaan palstalle kommentoimaan muille tuolla ikuisella "masentunut ei jaksa edes suihkussa käydä." Ja kaikki tsemppaa ja halaa, että juuri näin. Pys
On toisaalta liikuttavan herttaista ja toisaalta raivostuttavaa, kun asiasta täysin tietämättömät antavat neuvojaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyky vedensäästö- ja sähkönsäästöaikoina suihkussa on aina kylmä ja prosessi kestää. Eikä sitä kylpytakkia viitsi siellä suihkussa pitää. Paska meininki kun ei tule kunnolla vettä. Myös voi olla ja on ollut niin, että kesällä on jatkuvasti kuuma. Eli suihkun jälkeen välittömästi hiki ja sitten pitää taas mennä suihkuun. Useampina kertoina päivässä.
No joka tapauksessa. Kyseessähän ei ole "miten käydään suihkussa" vaan miksi masentuneena ei jaksa käydä suihkussa. Koska se ei hyödytä mitään. Ei tule mitään palkintoa siitä. Tai voihan se olla, että tulee raukea olo.
Sitten voi mennä nukkumaan. Ja nukkua koko päivän. Odottaa milloin seuraava asia kaatuu päälle. Koska mitään positiivista ei ole odotettavissa.
Mulle se suihkussa käyminen nimenomaan on se positiivinen asia ja se suihkussa käyminen jo itsessään on palkinto, koska nautin siitä suihkun lämmöstä ja siltä miltä se vesi tuntuu iholla ja mielikin tuntuu hieman kirkastuvan suihkussa. Meen aina silloin suihkuun kun on erityisen paha olla itkettää. En oikein osaa selittää, mutta tuntuu aina niin kuin osa siitä pahasta olosta huuhtoutuisi pois siellä suihkussa. Bonuksena vielä tuo puhtaus ja raukeus.
Kerran kuussa kun käy niin riittää.
Turha käydä joka päivä jos ei ole tarvetta. Kun käy töissä arkisin niin on kohteliasta muita kohtaan käydä suihkussa. Kaksi kertaa viikossa riittää talvella kun istuu vain kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, siellä kylmissään täristään ja tullaan palstalle kommentoimaan muille tuolla ikuisella "masentunut ei jaksa edes suihkussa käydä." Ja kaikki tsemppaa ja halaa, että juuri näin. Pysy sängyn pohjalla vaan. Ihan tiedoksi, että näin
En tiedä käytkö suihkussa ulkona vesiletkun alla, kun itse ainakin saan ihan sujuvasti tuotua vaikka toppavaatteet pesuhuoneeseen, että voi siinä suoraan pukea..
Minulla tähän liittyy voimakas inho kehoani kohtaan, ja lyhytkin alastomuus tuntuu todella vastenmieliseltä. Syitä ja oireilemisen tapoj on monia, voimattomuus vain yksi niistä.
Koska opetetaan että masentunut ei jaksa käydä suihkussa eikä täytä sitten sen sairauden kriteereitä jos käy suihkussa.
Se on ihan mitä kommariopettajat suomessa opettaa.
Ei pidä paikkaansa täällä on toinen vakavasti masentunut ja käyn suihkussa aivan jokainen päivä, kesähelteellä taisin käydä 3-4 kertaa päivässä suihkussa kun asunnossa oli niin tukahduttavan kuuma.