Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet masentuneet eivät halua käydä suihkussa?

Vierailija
26.01.2024 |

Eikö siitä tulisi itselle paljon parempi olo, kun on raikas ja puhdas? Kesäkuumalla suihku viilentää mukavasti, ja talvella taas on mukava mennä kuumaan suihkuun, kun tulee ulkoa kylmästä ja palelee. Ei ole tarkoitus tuomita; ihmettelen vain tätä. Olen itsekin vaikeasti masentunut, ja siksi juuri ihmettelen tätä, kun suihkusta tulee aina itselleni huomattavasti mukavampi olo ja siihen ei mene kuin muutama minuutti. 

Kommentit (169)

Vierailija
81/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Olen ollut vakavasti masentunut ja joka päivä kävin suihkussa.

Vierailija
82/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska modernit ihmiset rakastavat olla uhreja ja saada sääliä muilta. On paljon helpompaa istua kotona passiivisena katsellen Netflixiä kuin yrittää. Varsinkin kun on käytössä taikasana nimeltä masennus. Ilman Suomen tukiverkostoa nämäkin ihmiset olisivat töissä ja luultavasti iso osa ei olisi masentuneita - ainakaan samasta syystä.

t. Vakavasti masentunut ohjelmoija

Tuo sun panostuksesi keskusteluun ei liity masennukseen niinkään, vaan sun omaan katkeruuteen. 

Totuus sattuu, mutta arvaa mikä sattuu enemmän? "Herääminen" 5-10 vuoden päästä ja tajuaminen, että elämä meni ohi. Tuli maattua sängyssä/sohvalla, kun olisi voinut edes yrittää.

Itse aloitin "omhoidon" käymällä viemässä roskat päivittäin. Se tarkoitti sitä, että puin päälle ja kävin ulkona päivittäin, ehkä näin jopa ihmisiäkin. Sen jälkeen rupesin syömään yhden hedelmän päivittäin. Kuukausien jälkeen olo oli huomattavasti parempi ja rutiineja kehittynyt. Asiat vievät aikaa, mutta tärkeintä on yrittää, joka päivä.

Ja olisitko sä toiminut näin, jos sulla ei olisi ollut minkäänlaista uskoa huomiseen ja riittävää syytä siihen "vaivaan"? 

On paljon ihmisiä, joille yksinkertaisesti heillä itsellään ei ole heille niin paljon merkitystä, että kokisi sen vaivan arvoiseksi. 

Suurin osa ihmisistä kestää kyllä kurjuutta ja kärsimystä, jos heillä vaan on itselleen riittävän tärkeä syy puskea eteenpäin. Monikaan ihminen ei jaksa kovin pitkään tehdä asioita, eritoten asioita jotka kokee ikäväksi, jos he eivät näe mitään "maalia" siinä juoksussa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Suihkuun vaan ja kämppä siistiks. Mullakin on kokemusta masennuksesta vuosien varrella paljon, mutta silti mä olen jotenkin aina onnistunut pitämään huolen itsestäni. Ei sitä kukaan muu tule tekemään puolesta. Se on mielenlujuus minkä on astuttava esiin, monilla sitä ei ole ollenkaan. 

Kyllä tänne palstallekkin jaksetaan tulla trollailemaan aamusta iltaan, mutta heti kun joku ehdottaa jotain mistä tulisi hyvä olo niin vastaus on tämä "sinä et tiedä mitä on masennus!!!!!!" 

Toi onkin monen masentuneen harhakuvitelma, että kukaan muu ei muka tiedä mistään mitää. 

Kävelylle, ruokavalio kuntoon, siivoa asuntosi, käy suihkussa. Kyllä se siitä

Oma harhakuvitelmasi on, että kun sinä pystyit, kyllä muutkin. Voit vain olla kiitollinen siitä, ettet ollut yhtä huonossa kunnossa kuin toiset.

Vierailija
84/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on masentunut, niin ei välttämättä tule reippailtua ulkona, tehtyä remonttia tai muuta hiostavaa, likaavaa hommaa. Ei se suihku tee olosta raikasta ja reipasta ja aikaansaavaa, lisää energiaa kehossa ja anna tarkoitusta elämään.

Voi olla, että tulee vain kylmä ja iho alkaa kutisemaan. Ja lisäksi alkaa väsyttämään tämä vuoren kokoinen projekti.

Niin siis voihan sitä käydä suihkussa. Kuudelta aamulla vaan suihkuun pakotettuna. Sitten kylmissään tärisemään ja tuijottamaan seinää seuraavat 16h. Ei oikein pointtia. Ja huomenna uudestaan. Ja huomenna uudestaan. Ja...

Vierailija
85/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläpitäjät Haloo.. voisitteko katsoa millasta paskaa täällä kommentoidaan..

Vierailija
86/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaja haluaa kysymyksellään saada selvää, mitä se masennus on. Ei sanavalinnoista välttämättä tiedä kenenkään sympaattisuudesta tai empaattisuudesta. Kaikkihan sitä ihmettelevät, miksi näitä diagnooseja on niin paljon, mistä se voisi johtua. Ja miksi heti hyökätään aggressiivisesti, jos ehdottaa jotain ihan arkipäivän rutiinia, jolla kaikki muut tulevat toimeen ja jotka muita auttavat, esimerkkinä vaikkapa joka aamu aikaisin hereille, ylös ja suihkuun, aamupala ja ulos. Siitä se päivä pyörähtää käyntiin

Ulkopuolisesta näyttää usein siltä, varsinkin vanhemmasta väestä, jonka on aina pitänyt pitää itsestään ja päivärutiineistaan huolta, että jotain jätetään nyt kertomatta, jotain tehdään ihan toisin kuin aiemmin.

Vaikka on lämpimät suihkutilat eikä kylmä sauna ja hellalla lämmitettävä vesi, vaikka on valmiit ruoat, jotka tuodaan eteen eikä itse tarvitse kasvattaa tai säilöä talven varalle, vaikka ei käydä töissä ja vaikka on kaiken maailman terapiat ja sosiaalihuollot, edulliset tai ilmaiset asunnot, niin paranemista, toipumista tai kuntoutumista ei tapahdu. Jotain outoa tässä on. Onhan se hyvä tulonlähde ja varma, vai miten tästä pitäisi ajatella?

Ärsyttäminen on herättelemistä, ettei kukaan tyhmyyttään hukkaisi koko elämäänsä johonkin ammattisairastamiseen, kun omilla toimillaan voisi parantaa elämäänsä ensin yhden, sitten toisen ja seuraavaksi kolmannen askeleen jne.

Ihan vapaasti saa suuttua. Siitä se muutos alkaa pois oman navan kaivelusta ja itsesäälistä. Niinhän kaikkien muidenkin ihmisten pitää oppia tulemaan toimeen sekä kotona että työpaikalla, työaikana ja lomalla, kotona ja kylässä, kesällä ja talvella, ei se sen kummempaa ole.

Vierailija
87/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Suihkuun vaan ja kämppä siistiks. Mullakin on kokemusta masennuksesta vuosien varrella paljon, mutta silti mä olen jotenkin aina onnistunut pitämään huolen itsestäni. Ei sitä kukaan muu tule tekemään puolesta. Se on mielenlujuus minkä on astuttava esiin, monilla sitä ei ole ollenkaan. 

Kyllä tänne palstallekkin jaksetaan tulla trollailemaan aamusta iltaan, mutta heti kun joku ehdottaa jotain mistä tulisi hyvä olo niin vastaus on tämä "sinä et tiedä mitä on masennus!!!!!!" 

Toi onkin monen masentuneen harhakuvitelma, että kukaan muu ei muka tiedä mistään mitää. 

Kävelylle, ruokavalio kuntoon, siivoa asuntosi, käy suihkussa. Kyllä se siitä

"Toi onkin monen masentuneen harhakuvitelma, että kukaan muu ei muka tiedä mistään mitää."

Eihän ne tiedäkään. Se miten sä suhtaudut johonkin ei mene samalla tavalla jokaisen ihmisen kohdalla. 

Esimerkiksi jos tänään saisin kuulla, että en voi saada lapsia, niin varmasti se pistäisi miettimään ja harmittaisi, mutta tuskin se mikään maailmanloppu itselleni olisi. Mutta mä voin silti ymmärtää, että on ihmisiä joilla se tieto musertaisi niiden koko maailman.

Muutenkin sun koko "suunnitelma" pohjaa ajatukseen, että jokaisella on palava elämänhalu. Ota se pois, niin koko ruletti kaatuu. Tällä pallolla on lukematon määrä ihmisiä, jotka vielä huomennakin vetää happea kitusiinsa puhtaasti muiden ihmisten mielipahaa välttääkseen. 

Vierailija
88/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen masentunut joka harrastaa aktiivisesti liikuntaa (koska sillä saan purettua ahdistusta, kohennettua jaksamista ja nostettua itsetuntoa) mutta en silti jaksa käydä aina suihkussa. Toki juoksulenkin jälkeen aina jotenkin onnistuu, mutta esim salin jälkeen ei aina jaksa jos ei ole paljoa hikoillut. Joku juttu siinä on. Koko elämä on masentuneena sellaista energian säästämistä, että tuntuu että suihku menee jotenkin "hukkaan" jos ei ole edes kunnolla hikoillut :D

Vierailija
89/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni kommentoija ei näytä ymmärtävän, että kyllä moni masentunutkin pystyisi pakottamaan itsensä käymään suihkussa joka aamu vaikka viikon tai kaksikin putkeen, mutta aina tulee se huonompi jakso jolloin rutiini jää ja sen uudelleen aloittaminen tuntuu ylivoimaiselta ja jopa turhalta, kun tietää että seuraava romahdus taas vie lähtöruutuun.

Minun kokemuksen mukaan masennuksessa suurin ongelma onkin kestävyys tai jatkuvuus voinnissa; hetken jaksaa melkein kuin terve, mutta sitten voimat ehtyy ja joutuu niitä keräilemään. Siksi sitä päätyy säästelemään voimia, ettei tulisi niitä romahduksia, vaan pystyisi edes jotenkin tasaisesti kitkuttelemaan eteenpäin.

Useimmat masentuneet ovat joskus olleet myös terveitä ja tietävät kyllä miten skarpataan, pinnistellään ja tsempataan, ovat tehneet samaa terveenä olleessaan. Itsekin olen jo lapsena esimerkiksi lukenut vaikka läpi yön kokeeseen että saisin kympin, tai pyörtymisen rajamailla häärinyt töissä kaikkeni antaen. Masentuneena se ei vain enää onnistukaan ilman vääjäämätöntä romahdusta ja tätä eivät terveet aina ymmärrä.

Vierailija
90/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

... "ihan arkipäivän rutiinia, jolla kaikki muut tulevat toimeen ja jotka muita auttavat, esimerkkinä vaikkapa joka aamu aikaisin hereille, ylös ja suihkuun, aamupala ja ulos. Siitä se päivä pyörähtää käyntiin"

Jep. Sitten tuijottamaan seinää!

Olen myös elänyt aikaa, jolloin ei ollut internettiä ja päivät olivat hyvin samanlaisia. En tiedä mitä MUUT tekivät silloin, mutta itsellä ei ainakaan ollut silloinkaan mitään maalia mihin tähdätä.

Itseasiassa luonnonläheinen elämä puulla lämmitettävällä asunnolla, halkojen hakkaaminen, marjat ja mehut talvea varten kuulostaisi hyvälle. Toivottavasti kaupunki antaa minulle nyt tontin metsineen.

Myös lämmin suihkutila kuulostaisi mukavalta! Nykyasunnoissa on palattu ahtaaseen ja kylmään malliin energiansäästön ynnä muun nimissä.

Juuri tämä oman elämänsä hallinnan puute on se mikä masentaa (ja on masennus)

Yläpuolelta sanellaan miten "pitää" elää ja oikein mitään et voi tehdä. Esim. kohta pidetään vaalit, joilla ei oikeasti vaikuteta yhtään mihinkään.

Koitapa ostaa puhelin, joka kestää yli 4 vuotta!

Ei. Menet vain virran mukana, elät betonikuutiossa ja kohta syödään hyönteisiä!

Vierailija
91/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella tuntuu olevan käsitys että masennus olisi aina samanlaista kaikilla sairastuneilla. Sitä voi olla pahasti masentunut mutta samalla hyvin toimintakykyinen. Tai sitten vaan makaa. Masennus ilmenee eri tavoin eri ihmisillä.

Itse pahasti masentuneena pysyin toimintakykyisenä koska oli pakko. Itsestäni en lainkaan välittänyt mutta lemmikki oli pakko hoitaa.  Lemmikillä oli aina kaikki mitä tarvitsi ja enemmänkin. Itse en peseytynyt tai edes syönyt kunnolla koska ei kiinnostanut. Ei sillä ollut väliä. Lemmikki oli ainut asia miksi en tappanut itseäni. Eläin olisi jäänyt heitteille.

Jos olin töissä, käyttäydyin "normaalisti", kotona vain makasin. Töiden takia kävin kerran viikossa suihkussa. Pidemmällä vapailla en vaivautunut.  Suihkussa käynti ei ole ollut koskaan mitenkään vastenmielistä. Ei vain kiinnostanut.

Nykyään menee paremmin. Suihkussa käymättömyys ja hampaiden pesemättömyys on silti ensi reaktioni jos olen väsynyt ja stressaantunut.  Silloin tietää että töitä pitää vähän vähentää.

Vierailija
92/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on keskivaikea masennus joka liittyy kaksisuuntaiseen ja olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Sosiaalisia menoja on vähän ja se mahdollistaa sen että ei ole pakko käydä suihkussa. Nyttenkin olen käynyt suihkussa viimeksi puolitoista viikkoa sitten. En hikoile paljon, en tee mitään rasittavaa, lähinnä olen netissä. Talvella kehtaa olla tällaisia pitempiä aikoja käymättä suihkussa kun voi aina ulos lähtiessä vetää pipon päähän. Lähinnä jos joku on tulossa kylään tai on itse menossa ihmisten ilmoille, on pakko käydä suihkussa. Kun pipokausi on ohi, on pakko käydä suihkussa pari kertaa viikossa että kehtaa mennä lenkille. Kukaan ei tiedä että elän näin enkä halua että kukaan tuomitsee. En tiedä mikä siinä suihkussa on niin vaikeaa ja tulee siitä hyvä olo sitten kun käy. Mun masennuksessani on paljon sellaista että en tee asioita kuin pakon edessä. 

Vierailija
93/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla suihkussa menee helposti vartti, koska hinkkaan joka paikan viimeisen päälle. Ei anna luonne periksi suihkutella sieltä täältä vaan joka sentti pitää saippuoida ja huuhdella huolella. Toinen vartti meneekin voiteiden levittelyyn sun muuhun. Siksi se onkin oikeasti jo jonkinmoinen projekti. Jos kykenisin käymään vain pikasuihkussa ja nopeasti hieraisemaan jotain niveaa naamaan, niin tulisi varmasti käytyä useammin. Eli se sama perfektionismi joka mahdollisti menestyksen aikoinaan on myös mun masennuksen taustalla ja mukana ankeuttamassa jopa suihkussa käyntiä. Lusmut entiset työkaverit sen sijaan yhä porskuttaa yhä, kun pystyvät tekemään sinne päin.

94/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös tuo sama tunne kuin AP:lla, että rentoudun kuumassa suihkussa.

Vierailija
95/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut vakava masennus, psykoottinen masennus ja olen ollut itsetuhoinen (mm. viillellyt). Silti olen koko ikäni käynyt päivittäin suihkussa, en vaan pysty olemaan likaisena. Kai se on jotain neuroottisuutta sitten minulla, mutta ei tulisi kuuloonkaan olla peseytymättä.

Sama juttu, mulla tosin on "vain" keskivaikea masennus. Suihku on kuitenkin niitä ainoita keinoja, jonka avulla tunnen itseni taas ihmiseksi ja piristyn edes vähän.

Vierailija
96/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, joko ne kaksi aiempaa jättiläismäistä "en tuomitse vaan ihmettelen" -trollausketjua poistettiin?

Vierailija
97/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suihkussakäynti paranna masennusta !

Ei se paranna, mutta silti kivempi tunne olla puhtaana ja raikkaana kuin haisevana ja likaisena. Ei silmälasitkaan poista huonoa näköä, mutta silti kivempi kun pystyy näkemään paremmin.

Vierailija
98/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on masentunut, niin ei välttämättä tule reippailtua ulkona, tehtyä remonttia tai muuta hiostavaa, likaavaa hommaa. Ei se suihku tee olosta raikasta ja reipasta ja aikaansaavaa, lisää energiaa kehossa ja anna tarkoitusta elämään.

Voi olla, että tulee vain kylmä ja iho alkaa kutisemaan. Ja lisäksi alkaa väsyttämään tämä vuoren kokoinen projekti.

Niin siis voihan sitä käydä suihkussa. Kuudelta aamulla vaan suihkuun pakotettuna. Sitten kylmissään tärisemään ja tuijottamaan seinää seuraavat 16h. Ei oikein pointtia. Ja huomenna uudestaan. Ja huomenna uudestaan. Ja...

Voi ei, siellä kylmissään täristään ja tullaan palstalle kommentoimaan muille tuolla ikuisella "masentunut ei jaksa edes suihkussa käydä." Ja kaikki tsemppaa ja halaa, että juuri näin. Pysy sängyn pohjalla vaan. Ihan tiedoksi, että näin talvella meistä ihan kaikki tuntee välillä kylmää. Ei silti voi jäädä tärisemään sänkyyn. Eikä kannata. Masennus on sairaus siinä missä muutkin, ja ainakin osittain hoidettavissa. Vähän kuin särky. Voit saada lääkäriltä vartin käynnillä lääkkeet, mutta paranet vain jos noudatat ohjeita, esim kuntoutumiseen liittyviä harjoitteita, säännöllisesti. Sama masentuneilla. Jos ei jotain pysty niin ehkä huomenna. Mutta pahinta on ajatus, että olen nyt masentunut ja sillä selitellä vaikka mitä. Saati että hokee sitä samaa muille. Se on itseasiassa jo törkeää. Masentuneen jos jonkun luulisi ymmärtävän mielen ja kehon yhteyden. Jos olet itse toivoton, älä edes vihjaamalla vie sitä muilta! Ymmärrystä voi osoittaa muutenkin kuin hyväksymällä väärää 

Vierailija
99/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai et ymmärrä ja olet ollut "vakavasti" masentunut. Kyllä jos ihminen on todella vakavasti masentunut, ei silloin kyllä todellakaan jaksa, eikä varsinkaan välitä mistään päivittäisestä suihkusta. 

Vierailija
100/169 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai et ymmärrä ja olet ollut "vakavasti" masentunut. Kyllä jos ihminen on todella vakavasti masentunut, ei silloin kyllä todellakaan jaksa, eikä varsinkaan välitä mistään päivittäisestä suihkusta. 

Vai niin, no se on sun subjektiivinen kokemus. Mä olen myös vakavasti masentunut ja aina pitänyt itsestäni ja hygieniastani huolta. Jos tappaisin itseni, tekisin ensin täydellisen meikin, poistaisin ihokarvat ym. On olemassa high functioning-masennusta, joka ei näy ulospäin, siinä toiminta pitää ihmisen kasassa. Huoliteltu ulkonäkö voi olla pakonomainen kulissi, kuin maski, jotta kukaan ei saa tietää totuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi