Miksi monet masentuneet eivät halua käydä suihkussa?
Eikö siitä tulisi itselle paljon parempi olo, kun on raikas ja puhdas? Kesäkuumalla suihku viilentää mukavasti, ja talvella taas on mukava mennä kuumaan suihkuun, kun tulee ulkoa kylmästä ja palelee. Ei ole tarkoitus tuomita; ihmettelen vain tätä. Olen itsekin vaikeasti masentunut, ja siksi juuri ihmettelen tätä, kun suihkusta tulee aina itselleni huomattavasti mukavampi olo ja siihen ei mene kuin muutama minuutti.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska modernit ihmiset rakastavat olla uhreja ja saada sääliä muilta. On paljon helpompaa istua kotona passiivisena katsellen Netflixiä kuin yrittää. Varsinkin kun on käytössä taikasana nimeltä masennus. Ilman Suomen tukiverkostoa nämäkin ihmiset olisivat töissä ja luultavasti iso osa ei olisi masentuneita - ainakaan samasta syystä.
t. Vakavasti masentunut ohjelmoija
Tuo sun panostuksesi keskusteluun ei liity masennukseen niinkään, vaan sun omaan katkeruuteen.
Totuus sattuu, mutta arvaa mikä sattuu enemmän? "Herääminen" 5-10 vuoden päästä ja tajuaminen, että elämä meni ohi. Tuli maattua sängyssä/sohvalla, kun olisi voinut edes yrittää.
Itse aloitin "omhoidon" käymällä viemässä roskat päivittäin. Se tarkoitti sitä, että puin päälle ja kävin ulkona päivittäin, ehk
Lähinnä käy sinua sääliksi kun voit selkeästi pahemmin kun aikasemmin noiden sun todellisuudesta täysin irrallaan olevista kommenteista päätellen. Ehkä sua sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikeasti masentunut ei jaksa nousta edes sängystä ylös, niin miksi hän jaksaisi raahautua suihkuun asti? Aloittaja ei tiedä mitä on vaikea masennus. Luulee tietävänsä, mutta ei oikeasti tiedä.
Eli jos tulee tulipalo, masentunut ei pääse silloinkaan sängystä ylös vaan jää odottelemaan liekkejä, vaikka vieressä olisi ovi ulos?
Siitä tietää ja tunnistaa, että masennus on syvää kun suihkun jälkeen luulee tai tuntee tehneensä maratonjuoksun ja riemuitsee siitä päiväkausia suihkun jälkeen, mutta seuraavaan suikuhetkeen menee taas liian pitkä aika. Itkettää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista on se että te masentuneet kuitenkin jaksatte vängätä netissä keskustelupalstalla ihmisiä vastaa ja kirjoitella pitkiäkin juttuja siellä pöytäkoneella!!
Vaikka kaikki voimat piti olla lopussa ettekö pysty sängystäkään nousemaan 🤔
Kännykkää käytän, mutta ei se pelikoneen edessä istuminen vie voimia sen enempää kun makaaminenkaan. Taidat olla aika hirveä ihminen.
Sinä ruikuttajapaska paranisit jo sillä kun pelikoneeksi otettaisiin pois!
Heh omilla rahoilla sen olen hankkinut, ja eipä ole päällä ollut 7 kuukauteen koko kone :-) Mene sinä terapiaan jos noin paljon ottaa päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikeasti masentunut ei jaksa nousta edes sängystä ylös, niin miksi hän jaksaisi raahautua suihkuun asti? Aloittaja ei tiedä mitä on vaikea masennus. Luulee tietävänsä, mutta ei oikeasti tiedä.
Kyllä ihminen jaksaa kahdelle jalalle nousta, oli masentunu tai ei. Toi on heikon ihmisen puhetta ja laiskan
Totta, hyvin usein se on kyllä fyysisesti mahdollista, mutta syy miksei käy vaikka suihkussa on paljolti sama kuin miksi sinä et siivoa naapurisi asuntoa, sä et näe sitä tarpeelliseksi ja riittävän arvokkaaksi vaivaan nähden.
Olen samaa mieltä. Suihkuun vaan ja kämppä siistiks. Mullakin on kokemusta masennuksesta vuosien varrella paljon, mutta silti mä olen jotenkin aina onnistunut pitämään huolen itsestäni. Ei sitä kukaan muu tule tekemään puolesta. Se on mielenlujuus minkä on astuttava esiin, monilla sitä ei ole ollenkaan.
Kyllä tänne palstallekkin jaksetaan tulla trollailemaan aamusta iltaan, mutta heti kun joku ehdottaa jotain mistä tulisi hyvä olo niin vastaus on tämä "sinä et tiedä mitä on masennus!!!!!!"
Toi onkin monen masentuneen harhakuvitelma, että kukaan muu ei muka tiedä mistään mitää.
Kävelylle, ruokavalio kuntoon, siivoa asuntosi, käy suihkussa. Kyllä se siitä
Vierailija kirjoitti:
Erikoista on se että te masentuneet kuitenkin jaksatte vängätä netissä keskustelupalstalla ihmisiä vastaa ja kirjoitella pitkiäkin juttuja siellä pöytäkoneella!!
Tiäkkö, masennuksesta voi parantua, ja kirjoittaa kokemuksistaan silloin kun mitään ei jaksanut eikä mihinkään pystynyt. Minulla menee nyt jo melko hyvin, käyn töissä ja jaksan kaikenlaista. Pieniä oireita on, mutta suunnittelen kevään aikana lopettavani lääkityksen
Todellakin haluan parantua masennuksestani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykkää käytän, mutta ei se pelikoneen edessä istuminen vie voimia sen enempää kun makaaminenkaan. Taidat olla aika hirveä ihminen.
Sinä ruikuttajapaska paranisit jo sillä kun pelikoneeksi otettaisiin pois!
Olet aika fanaattinen ihminen. Oletko ajatellut et se ei ole ihan normaalia? Pitäiskö sun keksiä elämääsi jotain muuta sisältöä kun toisten ihmisten tuomitseminen? Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti vaan jaksavat kuitenkin ruokaa laittaa ja syödä, ei sitä sängyssä voi tehdä!
En minä kyllä vaikeassa masennuksessa jaksanut laittaa ruokaa enkä syödä. 10 kiloa putosi paino.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen ollut vaikeasti masentunut ja hoidossakin sairaalassa siitä. Tällä hetkellä olen siinä kunnossa että pystyn huolehtimaan asioistani senverran, että voin asua yksin ja kirjotella tänbekin esim. Elää siltäosin tavallista elämää. Mutta en minä pysty paljon muuhun kuin perusasioihin. Nyt juon kahvia, sori siitä, ihan itse keitin, katsos kun en ole enää niin pohjalla vaikka syrjäytynyt okenkin, enkä terve vieläkään.
Kun on käynyt pohjalla, nauttii pienistä asioista, eikä räävi helvetissä vielä oleville.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennus on muotisana ja helppo selitys sille, että on todellisuudessa vain laiska vätys.
Ja sitten tekevät ovelasti itsareita muita hämätäkseen?
Hirveitä ihmisiä olette te
Kätevästi sivuutatte tämän, ihmishirviöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos tulee tulipalo, masentunut ei pääse silloinkaan sängystä ylös vaan jää odottelemaan liekkejä, vaikka vieressä olisi ovi ulos?
Oletko tyhmä? Hengenvaarallinen tilanne aiheuttaa jokaisessa ihmisessä pakoreaktion jolloin adrenaliinia vapautuu hurjat määrät. Tämä on meihin biologisesti rakennettu sisään. Sillä ei ole masennuksen kanssa tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon mahdollista. Jos olisit fiksu, tietäisit, että tulipalossa kuollaan savuun. Mikäs sen parempi masentuneelle kuin kiskaista sen verran palokaasuja, että menee tajua. Eipä tarvitse enää herätä kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Te ns mAsEnTuNeEt jaksatte aina yhden asian, kirjoittaa pitkiä kommentteja ja valittaa!
Jos kysytään meiltä masentuneilta kysymys, niin meillä on tapana vastata siihen omakohtaisesti kokemuksemme perusteella. Sinä ulisija jolla ei ole mitään elämää, voisit keksiä jotain muuta kun lukea näitä kokemuksia. Sinulla on todennäköisesti mt-häiriö itselläsi, kun verenpaine nousee noin paljon asiosta jotka eivät sinua kosketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä voi käydä kuinka päin vaan. Ihninen haluaa kuolla jos on kaikkein paha-asteisimmin masentunut. Jos on keskivaikea masennus, lähtee kyllä liekkejä pakoon.
Onko sulla lisää näitä nasevia kysymyksiä mielenterveysongelmista kärsivien ihmisten toiminnasta muissa hätätilanteissa. 🤦🏻
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä käy sinua sääliksi kun voit selkeästi pahemmin kun aikasemmin noiden sun todellisuudesta täysin irrallaan olevista kommenteista päätellen. Ehkä sua sattuu.
Kuin aikaisemmin? Milloin aikaisemmin? Oletko psykoottinen?
Toiseksi. Näytä minulle yksikin ihminen johon ei satu, ei me masentuneet ole yksinoikeutettuja olemaan rikki.
Selvästikin haluat saada vain myötäilyä ja sääliä, mutta ikävä kyllä niitä et minulta ainakaan saa. Elämä on vaikeaa ha vielä huomattavasti vaikeampaa, jos ei edes yritä.
Onnea elämään, tulet todellinen tarvitsemaan sitä.
t. Vakavasti masentunut ohjelmoija.
Vierailija kirjoitti:
Te ns mAsEnTuNeEt jaksatte aina yhden asian, kirjoittaa pitkiä kommentteja ja valittaa!
Johtuu siitä ettå ovat naisia, sitä jankuttamista ei masennuskaan pysty poistamaan. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Läheiseni oli vaikeasti masentunut ja makasi sängyssä 7 päivää putkeen. Ei käynyt suihkussa, ei vaihtanut vaatteita, söi vain vähän, jos toi ruuan yöpöydälle. Hänellä valui kyyneleitä poskelle lähes koko ajan. Vessassa nyt kuitenkin kävi. Hän alkoi tuntea fyysistä kipua, konkkaan sattui, käsiinkin sattui. Sen varjolla sain lähtemään lääkäriin, siis fyysisen kivun. Toimintakyky oli ollut täysin nollassa jo viikon. Onneksi lääkkeet alkoivat vaikuttaa nopeasti, parissa päivässä. En tarkoita, että olisi parantunut, vaan sitä, että vähän tuli ruokahaluakin ja jaksoi käydä suihkussa.
Ensin kysytään masentuneille ihmisille tarkoitettu kysymys, ja sitten kun siihen saa vastauksen niin alkaa raivaaminen ja tuomitseminen. Taidatte olla aika sairaita itse, kun masennus ja ylipaino tuntuu olevan ainoa asia mistä kykenette keskustelemaan. Ja ihan vaan sivuhuomautuksena; se että joku avaa elämäänsä jonkun verran täällä vastauksessaan ei tarkota sitä, että heidän tarvii vastailla lisäkysymyksiin tai jotenkin perustella omaa kokemustaan sinulle yhtään sen enempää. Eivät ole sinulle velkaa mitään eivätkö tarvitse sinun siunausta.
Se, että kirjoittaa tietävänsä jotain masennuksesta, ei tarkoita, että olisi masentunut juuri nyt. Esimerkiksi itselläni on remissio kestänyt jo 11 vuotta. Masennus on kuin flunssa: se tulee ja menee, eikä leimaa loppuelämää.
Tuo sinun huomionkerjuusi ja ilkeilysi on todennäköisesti psyykkisen häiriön oire. Sinä olet ns. hullu, joka ei myönnä ongelmaansa, joten et myöskään kykene hankkimaan siihen apua tai koe tarvetta parantua siitä. Joten olet vankina pääsi sisällä ja niin kusipäinen, ettei sulla lie edes ystäviä.