Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinin käytös romuttaa koko perheen

Vierailija
26.01.2024 |

Meillä on tilanne, että 13v teinin käytös on muuttunut rajusti viime vuodesta. Aiemmin niin rauhallinen ja kiltti on muuttunut päätäaukovaksi ja isottelevaksi villiksi, joka tuntuu elävän jossain suuruuden ja vapauden harhassa kun yläaste alkoi. Hän tuntuu hallitsevan kaikkea tilaa tällä hetkellä perheessä käytöksellään niin että perheen yleinen ilmapiirikin alkaa jo tulehtua ja se vaikuttaa kaikkien mielialaan. Jopa nuorempi sisarus on alkanut muuttua iloisesta ja aktiivisesta vetäytyneemmäksi ja vanhempien parisuhde on kovilla, kun kaikki asiat tuntuvat pyörivän vain teinin ja hänen päähänpistojen ympärillä. Milloin pitää päästä heti kaupungille tai soitellaan pitkin päivää töihin milloin mistäkin mitättömästä asiasta tai tehdään vaan asioita vaikka kielletään ja perustellaan miksi juuri sillä sekunnilla ei asiaa voi tehdä. Tämä sitten aihettuttaa lisää harmaita hiuksia ja vaikka annetaan arestia tai puhelin menee hyllylle, niin meno vaan jatkuu ja äityy teinin osalta jopa välillä ihan fyysiseksi varsinkin kun puhelin otetaan pois.

Teini käytännössä pitää hereillä koko perheen yöhön asti mitä mielikuvituksellisimmilla verukkeilla vaikka kaikki keinot puhelimen ja tv:n sulkemisesta aina asiallista puheesta kovasanaiseen käskyttämiseen asti on käytössä ja aamut on sitten yhtä taistelua ja huutoa kun kouluun pitää lähteä, kun yöunet eri vain riitä. Jos itsekin voisi jonain aamuna nukkua pidempään niin siitä ei tule mitään kun show alkaa heti aamusta. Koulun jälkeen taas lorvitaan puhelimella ja mitään koulutöitä ei aloita ennenkuin on aivan pakko. Pahimmillaan läksyjä tehdään arkenakin yöllä, mutta sen verran on vastuuta että läksyt sentään tehdään. Muutenkin yövalvominen on se juttu mitä pitää tehdä aivan pakolla.

Se, että kaikki aika ja energia menee teinin oikkujen kanssa tapellessa on pois myös nuoremmalta sisarukselta ja oma jaksaminen on kovilla. Asiaa ei helpota että vanhempien työt ovat kuormittavia ja päivätkin joskus venyvät. Nuorempi sisarus moittii joka ilta kuin perheen illat on menneet pilalle kun yksi vaan huutaa ja riehuu. Vanhempienkin välit ja kestävyys on kovilla ja parisuhdeaikaa mihinkään asiaan ei enää käytännössä ole. Isovanhempia voi valitettavan harvoin enää hyödyntää heidän iän ja sairauksien vuoksi, joten mistään yökyläilyistäkään ei tule enää mitään. Aiemmin vielä pystyttiin lähtemään vaikka kylpylään tai muuten vaan pitämään lapsivapaa viikonloppu kun olivat paremmassa kunnossa, mutta nyt ne on käytännössä mahdottomuus. 

Olen jo alkanut miettimään eroakin tämän vuoksi, että saisi edes hetken hengittää vaikka tiedän että se olisi järjetön ajatus lasten kannalta ja puolisoakin edelleen rakastan syvästi.

Pahoittelen pitkää avautumista, mutta kertokaas kohtalotoverit, miten olette selvinneet tästä tilanteesta? Alkaa olla omat ja puolison voimat aika vähissä ja teini ikä vasta alussa ja toinen perässä tulossa.

Kommentit (233)

Vierailija
141/233 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali teini joka on nyt murrosiässä. Kyllä se kuule helpottaa. Meillä on nyt ihana nuori mies joka täyttää 20 vuotta. Vaikeaa oli ja kaikki vika oli minussa. Ei puhunut ja oli vaikea. Onneksi nuo ajat on ohi.

Koita jaksaa niin joskus teillä on asiat toisin. Vanhemmuus on välillä kovin raskasta.

Vierailija
142/233 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sitä koulukuntaa joka karjuu ja nostaa tarvittaessa vaikka pihalle jäähylle. Tänäpäivänä monet lapset on kuin kuninkaita ja kuningattaria perheissään. Mitään ei saa heiltä vaatia, eikä varsinkaan olla äkäinen! Hevonhuttua sanon minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/233 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali teini joka on nyt murrosiässä. Kyllä se kuule helpottaa. Meillä on nyt ihana nuori mies joka täyttää 20 vuotta. Vaikeaa oli ja kaikki vika oli minussa. Ei puhunut ja oli vaikea. Onneksi nuo ajat on ohi.

Koita jaksaa niin joskus teillä on asiat toisin. Vanhemmuus on välillä kovin raskasta.

No ei ole mitään normaalia.

Ottaisin puheeksi johonkin laitokseen muuttamisen, jos ei kotona olo ala maistua.

Vierailija
144/233 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään en tuollaisesta käytöksestä tiedä, vaikka kolmen teinin äiti olenkin, mutta ensimmäisenä tuli mieleen, että kuvaisin salaa teinin raivoamista ja näyttäisin videon hänelle. Voisi sitten miettiä, kuinka fiksulta näyttää videolla. 

Häpäisy on kasvatuskeinona vahingollinen ja saattaa vaikuttaa koko loppuelämään tuhoisasti. Lisäksi tuollainen kuvaaminen kodissa ilman lupaa on salakatselu-niminen rikos.

Huvittaa tällaiset kommentit. 

Noin 30 vuotta sitten 14 -vuotiaana nimittelin äitiäni kaikilla mahdollisilla haukkumasanoilla yhden ainoa kerran. Kerta jäi ainoaksi, sillä koin mielestäni todella suuren nöyryytyksen välittömästi tekoni jälkeen. Vieläkin muistan sen häpeän tunteen. Äitini nimittäin kuunteli huutoani ja haukkamanimiä eteisen ovella, sillä oli juuri tulossa sisään. Sitten kun lopetin hän totesi, että ulko-ovi oli vielä auki, koska hänen oli määrä hakea vielä tavaroita autosta. Tajusin saman tien, että koko naapurusto oli kuullut minun raivoamiseni.

Ja en ole tarvinnut terapiaa ja suhteeni äitiini on aina ollut läheinen. Näin ollen minua naurattaa nuo kommentit sadismista ja salakatselu rikoksista tilanteessa, jossa nuori tietää, että vanhempi tallentaa (kuvaa tai äänittää) hänen riehumistaan.

Vierailija
145/233 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan eri asia olla lyttäämättä ihmisen omaa tahtoa, kuin sietää aivan kaikkea sikailua ja huonoa käytöstä. Huonosta käytöksestä kuuluukin rangaista. Katsokaa vaikka eläinperheitä. Kyllä siellä naarasemo pitää melkoista jöötä jälkikasvulleen. 

Vierailija
146/233 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missään nimessä ei kuulu viedä teiniltä.puhelinta klo 21! Ei sitä teiniä pysy pakottamaan tuohon aikaan nukahtamaan

Se on lähinnä typyryyttä vanhemmilta.

Niitten teinien kaikki ihmissuhteet on netissä. On julmaa tämä heiltä viedä.

Näinhän te laiskat vanhemmat omaa laiskuuttanne selitätte. Illalla puhelin PITÄÄ ottaa pois, mikäli unirytmiä ei ole.

Vierailija
147/233 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli muistot mieleen kun siivosin viimeisen päälle teinin huoneen. Poika avasi oven ja säikähti. Ovi kiinni ja peruutti taaksepäin. Oni järkytys nähdä se räjähtänyt luukku siistinä ja puhtaana.

Vierailija
148/233 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän vitsaus on se, että kurinpito puuttuu kokonaan. Niin kouluissa kuin kotona. 

Joskus ei auta mikään muu niin hyvin kun se, että lyö nyrkin pöytään ja kajauttaa että P*RKELE nyt riittää.

P.s. isät on yleensä tässä hyviä. Missä isä? 

Vierailija
149/233 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikä ottaa toisilla koville. Minkä siinä teet kun yrität parhaasi? Ammattiapuakin voi hakea ainakin teille vanhemmille jos tuntuu että voimat loppuu. Tsemppiä! 

Olin itsekin hirveä teini, omani on toistaiseksi vielä kaukana siitä. Nää on niin tapauskohtaisia. Ei minua olisi kukaan saanut kuriin vaikka olisi kettingeillä sidottu. 

T: Nykyään ihan tavallinen , tylsä 35 v. perheenäiti.

Nämä nykyajan teinien kapinat on kuten aloituksesakin soittelua vanhemmille, valvomista, kyselyä saako mennä kaupungille. Ja vastaus on ei, siihen teini itkee ja huutaa, saa rangaistukseksi puhelimen poiston ja arestia.

Jotenkin kovin hirveä ei tämä teini ole. Koulu menee hyvin, ym 

Minä olin puolihirveä itsekin, mutta se tarkoitti juopottelua

Isäni oli vuonna -41 syntynyt. Hän ohjeisti meitä omia lapsiaan (-60 ja -70 luvuilla syntyneet) lastenlastensa kasvatuksessa tyyliin lapsen tahtoa ei saa taittaa. 

-ohis

Vierailija
150/233 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sitä koulukuntaa joka karjuu ja nostaa tarvittaessa vaikka pihalle jäähylle. Tänäpäivänä monet lapset on kuin kuninkaita ja kuningattaria perheissään. Mitään ei saa heiltä vaatia, eikä varsinkaan olla äkäinen! Hevonhuttua sanon minä.

Kuka sinut nostaa pihalle jäähylle? 

Vierailija
151/233 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään en tuollaisesta käytöksestä tiedä, vaikka kolmen teinin äiti olenkin, mutta ensimmäisenä tuli mieleen, että kuvaisin salaa teinin raivoamista ja näyttäisin videon hänelle. Voisi sitten miettiä, kuinka fiksulta näyttää videolla. 

Häpäisy on kasvatuskeinona vahingollinen ja saattaa vaikuttaa koko loppuelämään tuhoisasti. Lisäksi tuollainen kuvaaminen kodissa ilman lupaa on salakatselu-niminen rikos.

Mä en lähtisi tuohon. Vanhempana aina yritin, etten nolaa lasta. Meillä, kun nuoret halusi ärsyttää toista, kuvasivat toisiaan ja hirveä riita siitä tuli. Eli ehdoton ei  kuvaamiselle!

Eipä vanhempi voi tehdä paljon muutakaan. Lähes kaikki keinot millä lapset ennen saatiin kuriin ovat nykyään kiellettyjä. Use

Missä ihmeen ottelussa? 

Vierailija
152/233 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan silittäisitteteinin päätä, annatte hänen terrorisoida jatkossakin. Ette näe kuule, puutu. Lakaisette ongelman niin sanotusti maton alle. Voit olla varma, että ongelma ei häviä. 

Teiniltä saa vaatia hyvää käytöstä, 13 vuotiaalta kuuluu vaatia että yöllä nukutaan. Lapsille saa tuottaa pettymyksiä. Oikeastaan se on meidän vanhempien tärkeimpiä tehtäviä. 

Vierailija
153/233 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaan silittäisitteteinin päätä, annatte hänen terrorisoida jatkossakin. Ette näe kuule, puutu. Lakaisette ongelman niin sanotusti maton alle. Voit olla varma, että ongelma ei häviä. 

Teiniltä saa vaatia hyvää käytöstä, 13 vuotiaalta kuuluu vaatia että yöllä nukutaan. Lapsille saa tuottaa pettymyksiä. Oikeastaan se on meidän vanhempien tärkeimpiä tehtäviä. 

Meillä ei ole ihan periaatteesta hankittu lapsien huoneisiin telkkareita. Puhelimet yöksi pöydälle. 

Rajoja ja rakkautta. Ja voimia. 

Vierailija
154/233 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sinut nostaa pihalle jäähylle? 

Ei kukaan, olen aikuinen. Lapset ei hypi vanhempien silmille. Minun talo, minun säännöt. 

Teini saa sitten aikuisena toimia omassa kodissaan niinkuin tykkää ja sietää mahdollisilta omilta lapsiltaan vastaavanlaista käytöstä. Sitten kun maksaa sen katon itsensä ja perheensä pään päälle, ruokkii, vaatettaa, siivoaa, pitää huolta,  rakastaa ja välittää. Yleensä silloin myös alkaa ymmärtää miksi omassakin lapsuudenkodissa oli rajat. 

Vierailija
155/233 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elikkä luulot pois ja teinistä tahdoton ihminen, joka ei uskalla ilmaista mitään negatiivisia tunteita. Pitkää terapiaa varten kannattaa jo koota rahaa.

Meidän lapset on kasvatettu paikoin "armeijakurilla", mutta ei se heistä tahdottomia ole tehnyt! Pari esimerkkiä.

Vanhin lapsi halusi 16-vuotiaana lähteä paikkaan X ja me vanhemmat olimme yhtenä rintamana sanomassa EI. Sen sijaan, että tyttö olisi ottanut käyttöön tässä ketjussakin tututksi tulleet keinot, huutamisen ja riehumisen, hän kävi päälle kuin yleinen syyttäjä. Asiallisesti, mutta intohimoisesti. Hän oli kaivanut esiin faktatietoja kyseisestä paikasta ja perusteli kantojaan hyvin järkevästi. No, onneksi tuli korona ja kyseinen matka peruuntui, joten tarina ei kerro, mikä lopullinen päätös oli.

15-vuotias poika taas oli eri mieltä isänsä kanssa erään kotityön suorittamisesta, koki tilanteensa epäreiluksi. Hänkään ei saanut itkupotkuraivareita, vaan kertoi asiallisesti isälleen, että jos isä ei edes joskus tee asiaa X, niin hänkään ei tee. Ja itseasiassa olin pojan kanssa ihan samaa mieltä, tosin siinä tilanteessa pyrin olemaan diplomaattinen. Isä ja poika keskustelivat hetken ja lopulta isä lähti tekemään asiaa X.

En ihan oikeasti tiedä, miten reagoisin, jos lapseni käyttäytyisi jollain aivan järjettömällä tavalla. Ja hulluinta on se, että suuri osa täälläkin pitävät niitä järjettömyyksiä aivan normaaleina!

Vierailija
156/233 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt on varmaan vähän ohi, mutta tuttavaperhe hankki kiukuttelevalle teinille koiran. Oppi ottaamaan vastuuta ja koiran läsnäolo jotenkin rauhoitti. Tämä nyt ei ole automaattinen ratkaisu kaikkeen, ja täytyy muistaa, että koira on elävä olento. No heillä toimi. 

Itsellä oli myös teininä koira. Ja jostain syystä juttelin sille, mitä muille en osannut. Kun ärsytti ja ahdisti ja suututti. Ja sitten oli illalla pakko käydä lenkillä. Joskus salaa muka aioin polttaa samalla tupakkaa, mutta juuri kriittisellä hetkellä koira kiskaisi ja tupakat tippui lätäkköön. Eli se siitäkin. Vai liekö eläin tehnyt tahallaan. 

Toinen tuttu osti teinilleen kaksi hamsteria, ja niitä se nyt lellii ja rakentelee niille majoja yms. Teini pilkkoo vihanneksia ja oli ostanut joululahjaksi jopa parempaa siemensekoitusta ja paketoinut. 

Vierailija
157/233 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa maissa ulkomailla perheissä ei ole tätä ongelmaa. Minkään näköistä teiniuhmaa ei tapahdu, koska se tietää heti väkivaltaa. Väkivallan uhka tekee siis tehokkaasti tottelevaiseksi.

Suomessa tätä ei ole käytössä, joten teinit perseilevät miten huvittaa. Ei tule tarpeeksi tuntuvaa rangaistusta joten perseily jatkuu.

Vierailija
158/233 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teinillä telkkari omassa huoneessa vai miksi sulkemisesta vääntö? Meillä vaan olohuoneessa ja teinit mielummin sulkeutuivat omaan huoneeseen illalla. Puhelimen käytön rajoitus on hankalampi. Kunnioitin myös nuorteni yksityisyyttä joten en sitä itselleni ottanut. Sain kuitenkin sovittua tilanteen rauhoittamiseksi, että laitettiin teinin huoneen lukolliseen laatikkoon puhelin yöksi ja avain minulla.

Nuorten elämä on siellä somessa joten ei sitäkään voi lähteä liikaa rajoittamaan. 

Vierailija
159/233 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmuus on hukassa. Siitähän on kokoajan lööppejä lehdissä, mediassa ym.. ym. Ei osata olla vanhempia. Ei uskalleta?

Ehkä omassa lapsuudessa oli liikaa kuria, niin ei sitten uskalleta osoittaa minkäänlaisia sääntöjä omille lapsille? 

Vierailija
160/233 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen teinitkin osannut sentään jotenkuten käyttäytyä,kaikki muuttui älypuhelimen yms sähköisten vempeleiden tultua markkinoille, ennen vanhemmat määräsivät ja laativat säännöt,nykyään ne on lapset...