Teinin käytös romuttaa koko perheen
Meillä on tilanne, että 13v teinin käytös on muuttunut rajusti viime vuodesta. Aiemmin niin rauhallinen ja kiltti on muuttunut päätäaukovaksi ja isottelevaksi villiksi, joka tuntuu elävän jossain suuruuden ja vapauden harhassa kun yläaste alkoi. Hän tuntuu hallitsevan kaikkea tilaa tällä hetkellä perheessä käytöksellään niin että perheen yleinen ilmapiirikin alkaa jo tulehtua ja se vaikuttaa kaikkien mielialaan. Jopa nuorempi sisarus on alkanut muuttua iloisesta ja aktiivisesta vetäytyneemmäksi ja vanhempien parisuhde on kovilla, kun kaikki asiat tuntuvat pyörivän vain teinin ja hänen päähänpistojen ympärillä. Milloin pitää päästä heti kaupungille tai soitellaan pitkin päivää töihin milloin mistäkin mitättömästä asiasta tai tehdään vaan asioita vaikka kielletään ja perustellaan miksi juuri sillä sekunnilla ei asiaa voi tehdä. Tämä sitten aihettuttaa lisää harmaita hiuksia ja vaikka annetaan arestia tai puhelin menee hyllylle, niin meno vaan jatkuu ja äityy teinin osalta jopa välillä ihan fyysiseksi varsinkin kun puhelin otetaan pois.
Teini käytännössä pitää hereillä koko perheen yöhön asti mitä mielikuvituksellisimmilla verukkeilla vaikka kaikki keinot puhelimen ja tv:n sulkemisesta aina asiallista puheesta kovasanaiseen käskyttämiseen asti on käytössä ja aamut on sitten yhtä taistelua ja huutoa kun kouluun pitää lähteä, kun yöunet eri vain riitä. Jos itsekin voisi jonain aamuna nukkua pidempään niin siitä ei tule mitään kun show alkaa heti aamusta. Koulun jälkeen taas lorvitaan puhelimella ja mitään koulutöitä ei aloita ennenkuin on aivan pakko. Pahimmillaan läksyjä tehdään arkenakin yöllä, mutta sen verran on vastuuta että läksyt sentään tehdään. Muutenkin yövalvominen on se juttu mitä pitää tehdä aivan pakolla.
Se, että kaikki aika ja energia menee teinin oikkujen kanssa tapellessa on pois myös nuoremmalta sisarukselta ja oma jaksaminen on kovilla. Asiaa ei helpota että vanhempien työt ovat kuormittavia ja päivätkin joskus venyvät. Nuorempi sisarus moittii joka ilta kuin perheen illat on menneet pilalle kun yksi vaan huutaa ja riehuu. Vanhempienkin välit ja kestävyys on kovilla ja parisuhdeaikaa mihinkään asiaan ei enää käytännössä ole. Isovanhempia voi valitettavan harvoin enää hyödyntää heidän iän ja sairauksien vuoksi, joten mistään yökyläilyistäkään ei tule enää mitään. Aiemmin vielä pystyttiin lähtemään vaikka kylpylään tai muuten vaan pitämään lapsivapaa viikonloppu kun olivat paremmassa kunnossa, mutta nyt ne on käytännössä mahdottomuus.
Olen jo alkanut miettimään eroakin tämän vuoksi, että saisi edes hetken hengittää vaikka tiedän että se olisi järjetön ajatus lasten kannalta ja puolisoakin edelleen rakastan syvästi.
Pahoittelen pitkää avautumista, mutta kertokaas kohtalotoverit, miten olette selvinneet tästä tilanteesta? Alkaa olla omat ja puolison voimat aika vähissä ja teini ikä vasta alussa ja toinen perässä tulossa.
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Mitään en tuollaisesta käytöksestä tiedä, vaikka kolmen teinin äiti olenkin, mutta ensimmäisenä tuli mieleen, että kuvaisin salaa teinin raivoamista ja näyttäisin videon hänelle. Voisi sitten miettiä, kuinka fiksulta näyttää videolla.
se kostaa samalla kikalla muttei näytä sitä sulle vaan julkasee heti
Missään nimessä ei kuulu viedä teiniltä.puhelinta klo 21! Ei sitä teiniä pysy pakottamaan tuohon aikaan nukahtamaan
Se on lähinnä typyryyttä vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini-ikä ottaa toisilla koville. Minkä siinä teet kun yrität parhaasi? Ammattiapuakin voi hakea ainakin teille vanhemmille jos tuntuu että voimat loppuu. Tsemppiä!
Olin itsekin hirveä teini, omani on toistaiseksi vielä kaukana siitä. Nää on niin tapauskohtaisia. Ei minua olisi kukaan saanut kuriin vaikka olisi kettingeillä sidottu.
T: Nykyään ihan tavallinen , tylsä 35 v. perheenäiti.
Nämä nykyajan teinien kapinat on kuten aloituksesakin soittelua vanhemmille, valvomista, kyselyä saako mennä kaupungille. Ja vastaus on ei, siihen teini itkee ja huutaa, saa rangaistukseksi puhelimen poiston ja arestia.
Jotenkin kovin hirveä ei tämä teini ole. Koulu menee hyvin, ym
Minä olin puolihirveä itsekin, mutta se tarkoitti juopottelua, juhlimista, myymälävarkauksia, koulunkäynnin heivaamista ja kovaa mielenosoitusta vanhemmille. Olin
Tämäpä juuri. Mulle ei auttanut mitkään rajoitukset, vaan päinvastoin. Jouduin lopulta katsomaan peiliin ja muistan, että hävetti jopa joskus. Se pohjatyö kantoi kaiken vaikean ajan yli. Perheen rakkaus ja välittäminen. Kunnollinen työssäkäyvä perheenäiti minustakin kasvoi.
Yritättekö liikaa? Ehkä kaipaa enemmän omaa tilaa. Koittakaa keskittyä johonkin muuhun kun siihen " hankalaan teiniin, joka pilaa kaikkien elämän".
Vierailija kirjoitti:
Mitään en tuollaisesta käytöksestä tiedä, vaikka kolmen teinin äiti olenkin, mutta ensimmäisenä tuli mieleen, että kuvaisin salaa teinin raivoamista ja näyttäisin videon hänelle. Voisi sitten miettiä, kuinka fiksulta näyttää videolla.
Häpäisy on kasvatuskeinona vahingollinen ja saattaa vaikuttaa koko loppuelämään tuhoisasti. Lisäksi tuollainen kuvaaminen kodissa ilman lupaa on salakatselu-niminen rikos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini-ikä ottaa toisilla koville. Minkä siinä teet kun yrität parhaasi? Ammattiapuakin voi hakea ainakin teille vanhemmille jos tuntuu että voimat loppuu. Tsemppiä!
Olin itsekin hirveä teini, omani on toistaiseksi vielä kaukana siitä. Nää on niin tapauskohtaisia. Ei minua olisi kukaan saanut kuriin vaikka olisi kettingeillä sidottu.
Nämä nykyajan teinien kapinat on kuten aloituksesakin soittelua vanhemmille, valvomista, kyselyä saako mennä kaupungille. Ja vastaus on ei, siihen teini itkee ja huutaa, saa rangaistukseksi puhelimen poiston ja arestia.
Minä olin puolihirveä itsekin, mutta se tarkoitti juopottelua, juhlimista, myymälävarkauksia, koulunkäynnin he
Totta tämäkin. Oli fyysistä kuritusta muttei minulla ollut eikä kavereillakaan. Eikä varsinkaan enää teini'-ikäistä haluttu nöyryyttää. Ei mitään tahdon nujertamista.
Tuntuu todi oudolta, ettei nykyään siedetä mitään omaa tahtoa. Onko tämä se perimmäinen syy nuorten pahoinvointiin? He eivät saa näyttää mitään negatiivisia tunteita.
Miksi vastaat puheluihin pitkin työpäivää? 13 vuotias pärjää jo kotona vanhemman työpäivän ajan. Vain hengenhädässä soitto, teroita tämä selväksi.
Ettei nyt oo kyseessä curlingvanhemmuus?
Joskus parasta on antaa mennä pääedellä seinään ja kantaa itse seuraukset ja ottaa vastuuta itsestään ja tekemisistään. Äiti ja isi ei voi kuorruttaa pumpulilla.
Vierailija kirjoitti:
Missään nimessä ei kuulu viedä teiniltä.puhelinta klo 21! Ei sitä teiniä pysy pakottamaan tuohon aikaan nukahtamaan
Se on lähinnä typyryyttä vanhemmilta.
Niitten teinien kaikki ihmissuhteet on netissä. On julmaa tämä heiltä viedä.
Antaisin olla. Keksisin jonkun harrastuksen. Miehen kanssa hiihtämään, jäälle kävelemään ja haukkaa happea. Teini saa olla kotona rauhassa. On ehkä introvertti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se kostaa samalla kikalla muttei näytä sitä sulle vaan julkasee heti
Minulla ei ole mitään tarvetta raivota kenellekään, joten varsin kauan saisi teini kuvamateriaaliaan odotella... Minut on osattu kasvattaa ja osaan käyttäytyä.
Pieni lohdutuksen sana: niin kauan kuin teini on kotona räyhäämässä niin asiat ovat hyvin. Sitten kun sinä valvot öisin sen takia ettei sinulla ole mitään tietoa missä ja kenen kanssa teini on ja milloin hän tulee kotiin, ovat asiat huonosti. Jos sinulla on aiemmin ollut mukava lapsi niin kyllä hän palaa kun pahimmat teinikuohut ovat ohi. Liiallisella rajoittamisella ja jatkuvalla nalkuttamisella saat vain hänet etääntymään ja lopputulos voi olla todella paha. Lapset on pitänyt kasvattaa jo ennen teini-ikää. Teini-ikäistä ei enää voi kasvattaa vaan häntä pitää yrittää suojella itseltään. Minusta tuntuu että olet onnistunut kasvatuksessa ihan hyvin, joten rentoudu vähän ja anna vähän enemmän siimaa. Avioeroa ei kannata edes harkita, se voi kaataa kupin lopullisesti. Menette miehen kanssa välillä vaikka vuorotellen hotelliin että saatte levätä. Pikkusisaruksenkin voi ottaa mukaan niin hänkin saa hengähtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin puolihirveä itsekin, mutta se tarkoitti juopottelua
Totta tämäkin. Oli fyysistä kuritusta muttei minulla ollut eikä kavereillakaan. Eikä varsinkaan enää teini'-ikäistä haluttu nöyryyttää. Ei mitään tahdon nujertamista.
Tuntuu todi oudolta, ettei nykyään siedetä mitään omaa tahtoa. Onko tämä se perimmäinen syy nuorten pahoinvointiin? He eivät saa näyttää mitään negatiivisia tunteita.
Päinvastoin. Ei tarvitse mennä kuin 10 vuotta taaksepäin niin kukaan ei edes ajatellut, että sikailu on joku negatiivinen tunne johon lapsella on oikeus.
Harva tuonikäinen lähtee isin ja äiskän kanssa enää yhtään mihinkään. Itselläni tuon ikäinen ja häpeää meitä vanhempiaan yli kaiken.
Pienemmän sisaruksen voi vielä ottaa niihin perheen yhteisiin ulkoiluihin ja muihin juttuihin mukaan. Antakaa nuoren olla ja katkaista napanuoraa. Se tekee kipeää, siksi se tekee kipeää. Ja miten tärkeää se on. Kasvaa omaksi, erilliseksi itsekseen.
Täällä on kommentoimassa vain niiden herranterttu-teinien äidit ja sellaiset, jotka luulee, että lasta ei ole tähän asti kasvatettu. Meillä lapset on todellakin kasvatettu, eikä toisen teinin kanssa ole ollut juurikaan vääntöä. Mutta tämä toinen oli juuri kuin teidän teini!!! Olisin voinut tuon itse kirjoittaa. Täälläkin moni aukoo päätänsä, että laittakaa rajat yms yms. Meillä laitettiin rajoja, jopa siihen asti, että kerran teinin riehuessa kutsuttiin poliisit. Valitettavasti meillä rauha palasi taloon vasta sillä että tämä lapsi muutti pois lukion jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häpäisy on kasvatuskeinona vahingollinen ja saattaa vaikuttaa koko loppuelämään tuhoisasti. Lisäksi tuollainen kuvaaminen kodissa ilman lupaa on salakatselu-niminen rikos.
Mä en lähtisi tuohon. Vanhempana aina yritin, etten nolaa lasta. Meillä, kun nuoret halusi ärsyttää toista, kuvasivat toisiaan ja hirveä riita siitä tuli. Eli ehdoton ei kuvaamiselle!
Tuosta ap sun kirjoituksesta saa sen kuvan että kohtelet teiniä vielä niinkuin lasta.
Vahdit läksyjentekoa ja puhelimen käyttöä ja syömisiä.
13- vuotias on paljon kehittyneempi kuin mitä me ollaan oltu sen ikäisinä.
Löysää vähän hihnaa äläkä ole itse pinna kireällä kokoajan. Eikä kaiken tarvi olla niin tarkkaan. Mitä jos tänään kun pääset töistä niin haet pizzat kaikille ja otat rennosti. Teini saa syödä sen pizzan omassa huoneessa puhelin kädessä. Ja se tyhjä pizzalaatikko viedään kyllä sitten joskus roskiin ennen juhannusta.
Sitä ei suotta kutsuta teini-iäksi ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en lähtisi tuohon. Vanhempana aina yritin, etten nolaa lasta. Meillä, kun nuoret halusi ärsyttää toista, kuvasivat toisiaan ja hirveä riita siitä tuli. Eli ehdoton ei kuvaamiselle!
Eipä vanhempi voi tehdä paljon muutakaan. Lähes kaikki keinot millä lapset ennen saatiin kuriin ovat nykyään kiellettyjä. Usein tuntuu että kurinpito on kuin painiottelu missä toiselta osapuolelta eli vanhemmalta on sidottu kädet selän taakse jotta tämä ei vahingossakaan pärjäisi ottelussa.
Ootteko liikaa siinä höösäämässä? Meidän teini asuu tuolla huoneessaan, niin että välillä unohdetaan että täällä asuu tuommoinenkin tyyppi. Ovi aukeaa kun käy syömässä ja lotraa tuntikausia kylppärissä.
80-luvulla remmi heilui useimmissa perheissä.