Miksi suomalaisia tuntuu haittaavan, jos joku elää elämäänsä boheemimmin?
Siis on vaikka taiteilija, freelancerina vapaat työajat tms? Tuntuu, että Suomessa on paljon vähemmän ymmärrystä vaihtoehtoisia elämäntapoja kohtaan, kun taas monissa muissa maissa on jo paljon enemmän erilaisia tapoja elättää itsensä. Artisaanit ja käsityöläiset, jotka perustavat omia firmoja, valokuvaajia sun muita. Varmasti siis riippuu paljon tuttavapiiristä, mutta yleisesti ihmisillä täällä tuntuu olevan ajatus, että jokaisen pitäisi olla samaan aikaan nukkumassa, elää omakotitalossa, tavoitteena joku asuntosijoittaminen, töissä klo 8-16, kaksi autoa jne. Kaikki siitä poikkeava on jotenkin hirveän hämmentävää ja pelottavaa joidenkin mielestä. Mistä tämä johtuu? Onko se kateutta, kun ei itse oikeasti tykkää siitä elämäntavasta, mutta pitää pakottaa itsensä lisäksi muutkin tähän muottiin?
Kommentit (104)
Jollainhan voi olla kynnyskysymys siinä, että on ihmisiä jotka rahoittaa oman elämäntapansa ja olettavat että muutkin niin tekisivät. Eivät tule ns. toisten työllä ansaituille tuloille. Se voipi ärsyttää jos raha on ollut tiukassa.
Vierailija kirjoitti:
Jollainhan voi olla kynnyskysymys siinä, että on ihmisiä jotka rahoittaa oman elämäntapansa ja olettavat että muutkin niin tekisivät. Eivät tule ns. toisten työllä ansaituille tuloille. Se voipi ärsyttää jos raha on ollut tiukassa.
Ymmärrän, että et lukenut aloitusta tai ymmärtänyt lukemaasi. Se on ok, penaali tarvitsee teitä vähemmän teräviäkin kyniä.
Kun boheemi tulee bussiin, niin koko bussi haisee paskalle, pesemättömille vaatteille, hielle ja tupakalle. Kukaan ei vaan tohdi kysyä kuljettajalta, että voisiko se ajaa ovet auki.
Kateellisia, vaikka kuinka on omin avuin varastunut.. Täällä sen näkee räikeästi.
Jännittää, että sillä menee paremmin, kun se uskaltaa.
Lampaat määkii niitä takaisin laumaan.
Ei tavanomainen ihminen ymmärrä edes taidetta turha kysyä heidän mielipidettä asiaan kun he muodostavat olkiukkoja ja hyökkää niiden päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että et lukenut aloitusta tai ymmärtänyt lukemaasi. Se on ok, penaali tarvitsee teitä vähemmän teräviäkin kyniä.
Aika monesti nämä kaikenmaailman taiteilijat elävät apurahojen, yms. turvin. Opettele sinä käytöstapoja.
Eri
Miten apurahat ei ole itsensä elättämistä? Tutkimukset tehdään apurahojen avulla, eivätkö tutkijat ja professorit siis elätä mielestäsi itseään? Entä yritysten saamat apurahat ja valtion tuet, jotka maksetaan veronmaksajien rahoilla? Eli yrityksetkään eivät mielestäsi elätä itseään? Tai jos myy palveluita toiselle, ja asiakas maksaa, niin ei elätä itseään, koska saa rahan toiselta ihmiseltä? Vain duunarin palkka on oikeaa palkkaa? Sinulla on kummallinen maailmankuva, ehkä sinun kannattaisi vähän selvitellä miten maailma toimii.
Mulle on ainakin iskostettu päähän että heitä pitää potkia ja haukkua
Vierailija kirjoitti:
Kun boheemi tulee bussiin, niin koko bussi haisee paskalle, pesemättömille vaatteille, hielle ja tupakalle. Kukaan ei vaan tohdi kysyä kuljettajalta, että voisiko se ajaa ovet auki.
Voit milloin tahansa tervetullut astumaan sieltä 70-luvulta tänne moderniin maailmaan. En tiedä milloin sinä olet viimeksi käynyt julkisilla paikoilla, mutta suosittelen lämpimästi kokeilemaan vähän todellisuuteen tutustumista.
Varnaan tuttavapiiristä riippuu. Itse olen tehnyt yrittäjämäisesti töitä epätyypillisiin työaikoihin jo vuosikymmenen, eikä kukaan ole ihmetellyt. Harvinaisempaa omassa tuttavapiirissä tuntuu olevan 8-16 toimistotyö.
Vierailija kirjoitti:
Varnaan tuttavapiiristä riippuu. Itse olen tehnyt yrittäjämäisesti töitä epätyypillisiin työaikoihin jo vuosikymmenen, eikä kukaan ole ihmetellyt. Harvinaisempaa omassa tuttavapiirissä tuntuu olevan 8-16 toimistotyö.
Hienoa, kannustavaa kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit milloin tahansa tervetullut astumaan sieltä 70-luvulta tänne moderniin maailmaan. En tiedä milloin sinä olet viimeksi käynyt julkisilla paikoilla, mutta suosittelen lämpimästi kokeilemaan vähän todellisuuteen tutustumista.
Ei tämä penaalin kynä ees huumoria ymmärrä
Jokainen eläkööt tyylillään ja tulkoot onnelliseksi,ei häiritse eikä kuormita muita ja ennen kaikkea kustantaa omat menonsa sekä maksaa veronsa, lintsareita ja siipeiliöitä en siedä.
Onpa sinulla luutuneet käsitykset yhteiskunnasta ja sen asenteista. :D
Harvaa haittaa se, että jollakulla ei ole kahta autoa ja osakesalkkua ja samoja nukkumaanmenoaikoja kuin kaikilla (?) muilla.
Minä olin yksinyrittäjä tosi pitkään. Minua ärsytti ja ärsyttää edelleen se, että kun yrittäjien maksut olivat korkeita ja niillä saatu vastine pienempää kuin muilla, kaikenlaiset artisaanit ja muut yökukkujat kehtaavat vaatia itselleen erityistä taiteilijan työttömyysturvaa sillä perusteella, että he tekevät "kutsumustyötä". He eivät suostu ymmärtämään sitä, että jollei taulua tai laulua osteta, yhteiskuntaa ei voi vaatia "korvaamaan saamatta jääneitä rahoja". Säännöllisesti nousee älämölö tästä samasta asiasta. Pitäkää nyt muutama vuosikymmen taukoa jo.
Kuten moni on jo sanonutkin, saatte olla ihan oman mielenne mukaan, kunhan pelaatte samoilla yhteiskunnan säännöillä kuin muutkin. Ei teille olla kateellisia.
Ei ole minulta pois jonkun elämän tyyli. Tämä on niin lyhyt pätkä ennen kuolemaa, että en käytä aikaani kyyläämällä ja kommentoimalla kenenkään vaeltamista... Toisilla on, toisilla ei . Onneksi ei kukaan saa kuollessaan mitään mukaan....
Vierailija kirjoitti:
Onpa sinulla luutuneet käsitykset yhteiskunnasta ja sen asenteista. :D
Harvaa haittaa se, että jollakulla ei ole kahta autoa ja osakesalkkua ja samoja nukkumaanmenoaikoja kuin kaikilla (?) muilla.
Minä olin yksinyrittäjä tosi pitkään. Minua ärsytti ja ärsyttää edelleen se, että kun yrittäjien maksut olivat korkeita ja niillä saatu vastine pienempää kuin muilla, kaikenlaiset artisaanit ja muut yökukkujat kehtaavat vaatia itselleen erityistä taiteilijan työttömyysturvaa sillä perusteella, että he tekevät "kutsumustyötä". He eivät suostu ymmärtämään sitä, että jollei taulua tai laulua osteta, yhteiskuntaa ei voi vaatia "korvaamaan saamatta jääneitä rahoja". Säännöllisesti nousee älämölö tästä samasta asiasta. Pitäkää nyt muutama vuosikymmen taukoa jo.
Kuten moni on jo sanonutkin, saatte olla ihan oman mielenne mukaan, kunhan pelaatte samoilla yhteiskunnan säännöillä kuin muutkin. Ei teille olla kateellisia
Juuri näin, samaa mieltä
up