Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaisia tuntuu haittaavan, jos joku elää elämäänsä boheemimmin?

Vierailija
24.01.2024 |

Siis on vaikka taiteilija, freelancerina vapaat työajat tms? Tuntuu, että Suomessa on paljon vähemmän ymmärrystä vaihtoehtoisia elämäntapoja kohtaan, kun taas monissa muissa maissa on jo paljon enemmän erilaisia tapoja elättää itsensä. Artisaanit ja käsityöläiset, jotka perustavat omia firmoja, valokuvaajia sun muita. Varmasti siis riippuu paljon tuttavapiiristä, mutta yleisesti ihmisillä täällä tuntuu olevan ajatus, että jokaisen pitäisi olla samaan aikaan nukkumassa, elää omakotitalossa, tavoitteena joku asuntosijoittaminen, töissä klo 8-16, kaksi autoa jne. Kaikki siitä poikkeava on jotenkin hirveän hämmentävää ja pelottavaa joidenkin mielestä. Mistä tämä johtuu? Onko se kateutta, kun ei itse oikeasti tykkää siitä elämäntavasta, mutta pitää pakottaa itsensä lisäksi muutkin tähän muottiin?

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Rampa, älä  onnu raajarikon edellä... 

Vierailija
22/104 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään haittaa, kunhan ei nosta tukia ja laita toisia elättämään itseään.

Perustaa sen Oy Taideprojekti Ab:n ja pärjäilee sen rahoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa sinulla luutuneet käsitykset yhteiskunnasta ja sen asenteista. :D

Harvaa haittaa se, että jollakulla ei ole kahta autoa ja osakesalkkua ja samoja nukkumaanmenoaikoja kuin kaikilla (?) muilla.

Minä olin yksinyrittäjä tosi pitkään. Minua ärsytti ja ärsyttää edelleen se, että kun yrittäjien maksut olivat korkeita ja niillä saatu vastine pienempää kuin muilla, kaikenlaiset artisaanit ja muut yökukkujat kehtaavat vaatia itselleen erityistä taiteilijan työttömyysturvaa sillä perusteella, että he tekevät "kutsumustyötä". He eivät suostu ymmärtämään sitä, että jollei taulua tai laulua osteta, yhteiskuntaa ei voi vaatia "korvaamaan saamatta jääneitä rahoja". Säännöllisesti nousee älämölö tästä samasta asiasta. Pitäkää nyt muutama vuosikymmen taukoa jo.

Kuten moni on jo sanonutkin, saatte olla ihan oman mielenne mukaan, kunhan pelaatte samoilla yhteiskunnan säännöillä kuin muutkin. Ei teille olla kateellisia

Eli sinulla on oletettavasti sama mielipide myös kaikki muita yrittäjiä kohtaan? Eli ei mitään valtion avustuksia, kun firmalla menee huonosti, vaikka pandemian aikaan tms? Tasa-arvoa. Taitelijoistakin kuitenkin tänä päivänä monet myy töitään esimerkiksi ulkomaille, jolloin tuovat ulkomaista rahaa Suomeen. Sitäkö ei mielestäsi kannata tukea mitenkään? Miten taitelijan työ on tässä mielessä mielestäsi jotenkin erilaista verrattuna mihin tahansa muuhun? Ja taidekin on äärettömän laaja käsite, kaikkea erilaisesta suunnittelusta musiikkiin jne. Sinäkin käytit tuon kommentin kirjoittamiseen taiteilijan työn tulosta, koska joku sen sinun tietokoneesi tai kännykkäsikin ulkomuodon on suunnitellut, kuten myös vaatteesi. 

Vierailija
24/104 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavast näet asian samoin kaikkien yritysten kohdalla.

Vierailija
25/104 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuen taiteilijoita mm patreonissa mutta se on totta että monet ovat joutuneet kitkuttelemaan vähin rahoin uransa alkuvaiheella muulla kuin työstä saaduilla tuloilla. Tässä ei ole mitään pahaa jos he hakevat vielä audienssiaan. Tuotto ja kysyntä ei kohtaa täydellisesti.

Vierailija
26/104 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat ajatukset,itse ovat harrastuksensa valinneet,tehkööt sellaista taidetta mikä menee kaupaksi,samoin urheilijat se on ammatti siinä missä muutkin,maksakoot omat kulunsa ja eläkkeensä, ei siihen mitään ekstra eläkkeitä tai apurahoja ole tarve jaella.

Vierailija
27/104 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvaa haittaa se, että jollakulla ei ole kahta autoa ja osakesalkkua ja samoja nukkumaanmenoaikoja kuin kaikilla (?) muilla.

Minä olin yksinyrittäjä tosi pitkään. Minua ärsytti ja ärsyttää edelleen se, että kun yrittäjien maksut olivat korkeita ja niillä saatu vastine pienempää kuin muilla, kaikenlaiset artisaanit ja muut yökukkujat kehtaavat vaatia itselleen erityistä taiteilijan työttömyysturvaa sillä perusteella, että he tekevät "kutsumustyötä". He eivät suostu ymmärtämään sitä, että jollei taulua tai laulua osteta, yhteiskuntaa ei voi vaatia "korvaamaan saamatta jääneitä rahoja". Säännöllisesti nousee älämölö tästä samasta asiasta. Pitäkää nyt muutama vuosikymmen taukoa jo.

Kuten moni on jo sanonutkin, saatte olla ihan oman mielenne mukaan, kunhan pelaatte samoilla yhteiskunnan sä

Ei. Ymmärsit kaiken tahallasi väärin.

Taiteen alan yrittäjillä on oltava samat velvollisuudet ja mahdollisuudet eli sama yrittäjän riski kuin muillakin. Jollei tuotetta osteta riittävästi, yritys ei ole elinkelpoinen. Yksinkertaista.

Vierailija
28/104 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten moni on jo sanonutkin, saatte olla ihan oman mielenne mukaan, kunhan pelaatte samoilla yhteiskunnan sä

Olisikin hieno idea ruveta vaikka viljelemään perunoita tai myymään IT-palveluita ja vaatia erityistä taiteilijan työttömyysturvaa sillä perusteella, että laulaa lurauttelee töitä tehdessään ja maalaa tosi taiteelliset mainoskyltit. Voi olla, ettei lurauttelusta halua kukaan maksaa, mutta eihän rahallinen tulos taiteilijoiden kohdalla pädekään. Vai miten se nyt oli?

Vierailija
29/104 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulepas, ap, takaisin kertomaan, mikä tekee taiteen alan yrittäjistä kaikkia muita yrittäjiä niin paljon parempia, että heidän firmojensa huono tulos pitäisi paikata verorahoilla.

Vierailija
30/104 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten moni on jo sanonutkin, saatte olla ihan oman mielenne mukaan, kunhan pelaatte samoilla yhteiskunnan säännöillä kuin muutkin. Ei teille olla kateellisia

En ole ikinä kyllä kuullut, että kukaan taiteilija/käsityöläinen olisi vaatinut tai halunnut mitään sillä perusteella, että on "kutsumusammatti". Olen elämässäni ollut paljonkin tällaisten ihmisten kanssa tekemisissä, ja itsekin olen ollut yksinyrittäjänä alalla pari vuotta. Iso osahan taiteijoitakin on tosiaan ihan samalla tavalla kuin itsekin olet, yksinyrittäjiä. Toki taiteen alalla on muitakin yritysmuotoja ja työnteon muotoja, ja joillakin on esim. palkattuja työntekijöitä lisäksi. Ja toki monikin yksinyrittäjä haluaisi parantaa tällaisen itsensätyöllistäjän asemaa (esim.sairauksien sattuessa) edes vähän lähemmäs sitä, kuin mitä esim. palkkatyöläisellä sellainen perusturva monessa asiassa on.

Omastakin mielestäni yksinyrittäjän aseman parantaminen madaltaisi kynnystä työllistää itsensä, mikä olisi yhteiskunnaisesti myös merkittävää ja vähentäisi mahdollisesti työttömyyttäkin ja lisäisi ihmisten omaa aktiivisuutta toteuttaa osaamistaan ja saada sillä tavalla leipää pöytään.

Asenteesi ja näkemyksesi kuulostaa siis täysin virheellisiltä ennakkouuloilta. Ei kukaan vaadi mitään korvauksia, jos taulu ei mene kaupaksi, hei haloo nyt. Mitä tarkoitat, että olisi eri säännöt heillä, mitä ihmettä nyt oikeesti? 

Itse olen sitä mieltä että aina on näitä kieroonkatsojia, kun jotkut uskaltavat elää omannäköistään elämää ja pyrkivät toteuttamaan unelmiaan, kun eivät ehkä itse ole uskaltaneet ja tuntevat itse esim. "raatavansa" työssä, joka ei ole niin mieleinen. Keppihevosena käytetään usein juurikin kertomasi kaltaisia usein virheellisiä olettamuksia, jotta saadaan ns. joku "syy" kieroonkatsomiseen. Olen kohtuu paljonkin nähnyt tätä asennetta. Näin halutaan ehkä itselle hyvä olo omista valinnoista, jotka ehkä vähän oikeasti kaihertavat. Jonkinlaiseksi vähän piilotetuksi kateudeksikin tällaista kai voisi myös kutsua. 

Toinen syy mielestäni on sitten sellaiset ihmiset, jotka eivät pysty kunnolla ymmärtämään ihmisten laajaa erilaisuutta ja siksi erilaisia toimintatapoja, elämäntapoja ja valintoja ja prioriteettejä. Ja siksi avostelevat ja paheksuvat toisten erilaisia valintoja. Hehän tietävät miten toistenkin sitä elämää kuuluisi elää, ja se on tietenkin samalla tavalla miten he itse tekevät ja asiat ajattelevat.

Kolmas ryhmä on sitten mielestäni erittäin turvallisuushakuiset ihmiset, joiden turvallisuudentunnetta ja maailmankuvaa heiluttavat häiritsevästi nämä erillä tavalla toimijat. Siksi sitten näihin ihmisiin kohdistetaan se kummeksunta tai peheksunta.

Eli summaisin, että arvostelu ja nurja asenne johtuu usein omista epävarmuukista, tyytymättömyydestä omaan elämään ja valintoihin, taikka kyvyttömyydestä ymmärtää erilaisuutta.

Vierailija
31/104 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan monestakin syystä, mutta vastavuoroisesti voisin kysyä, että mistä tulee ajatus aina ehdottaa kateutta jokaiseen eriävään mielipiteeseen? 

Miksi se on joillekin niin mahdoton ajatus, että ehkä jotkut ei vaan pidä jostain asioista? 

Vierailija
32/104 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, on monet erilaiset yritystuet. Mutta vain taiteilijan saama tuki on tietenkin paheksuttavaa.

Vierailija
33/104 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle riittää kunhan elättää itse itsensä. 

Tälle boheemille riittää että syön joka päivä , ja töitäni saan menemään juuri sen mitä tarvitsen... Näin en ole kellekään mistään tilivelvollinen. Pääasia että nautin elämästäni.. 

Vierailija
34/104 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, on monet erilaiset yritystuet. Mutta vain taiteilijan saama tuki on tietenkin paheksuttavaa.

Sivusta, mutta ainakin vielä tänä päivänä yhteiskuntaa hyödyttää huomattavasti enemmän vaikka traktori kuin paskaiset hiukset ja pari pensselinvetoa. Ehkä joskus on toisin. 

Vierailija
35/104 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan monestakin syystä, mutta vastavuoroisesti voisin kysyä, että mistä tulee ajatus aina ehdottaa kateutta jokaiseen eriävään mielipiteeseen? 

Miksi se on joillekin niin mahdoton ajatus, että ehkä jotkut ei vaan pidä jostain asioista? 

Psykologia.

Vierailija
36/104 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei itse pidä jostain, niin itse ei tarvitse tehdä niin. Se ei ole mikään hyvä syy paheksua jotain toista, joka sillä tavalla haluaa toimia, jos siis nyt puhutaan ihan lain puitteissa toimimisesta toisia vahingoittamatta, mistä aloituksessa oli kyse. Sellanen tyhjä toisten erilaisuuden paheksuminen on kapeakatseisuutta.

Siispä syitä on toki muitakin kuin kateus. Se on kuitenkin yksi ihan mekittävä syy, joka kumpuaa usein omista epävarmuuksista, itsekkäästä ajattelusta ja omaan elämään tyytymättömyydestä pohjimmitaan.

Listasinkin omassa vastauksessani pari muutakin syytä ks. kommentti no 32 klo 21.00

Vierailija
37/104 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri. Olin aikoinaan yrittäjä. Pidin putiikkia jossa ompein ja korjasin. Sain  starttirahaa. Vuoden. Piti tehdä raportti joka kuukausi. Se kattoi melkein vuokratila.. Alkuun oli tosi tiukkaa, mutta siitä selähti. Samalla leskenä hoitelin 3 tyttöä joista 2 päivähoidossa. Työmatka oli9km sivu. Raha piti riittää yrityksen ja kodin sähkölaskuihin, veteen, jätteisiin, työpaikan ja kodin vakuutuksiin sekä oma yrittäjä vakuutus ja tietysti meille ruoka ja polttoaineet ym..NYT KYSYNKIN, KETÄ KÄY KATEEKSI TUO SAATU STARTTIRAHA.. 😄

Vierailija
38/104 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta, mutta ainakin vielä tänä päivänä yhteiskuntaa hyödyttää huomattavasti enemmän vaikka traktori kuin paskaiset hiukset ja pari pensselinvetoa. Ehkä joskus on toisin. 

Taiteelliset ja kulttuuria käsittävät työt ovat tasan yhtä arvokkaat kun traktori työt... Nämä kattaa niin laajan joukon ihmisiä ja työntekijöitä että se on huima summa verorahoja.. Kerropa mitkä taiteen alat ovat thyödyttömiä.. Ala luetella.!!!!!! 688

Vierailija
39/104 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuen taiteilijoita mm patreonissa mutta se on totta että monet ovat joutuneet kitkuttelemaan vähin rahoin uransa alkuvaiheella muulla kuin työstä saaduilla tuloilla. Tässä ei ole mitään pahaa jos he hakevat vielä audienssiaan. Tuotto ja kysyntä ei kohtaa täydellisesti.

Nän oli minunkin kohdalla.. Sain alkuun taideapurahaa, että pääsin kitkuttelemalla alkuun.. Nykyään nimeni jo vilahtelee monessa paikassa. Luulen että tuo haukkujakin tarvitsee suunnittelemani tuotteita... Joten sanon että nostakaa alkuun rinta rottingilla niitä apuraja jos satutte saamaa, koska ne ei edes kaikille riitä.. Ellen olisi ollut sitkeä, niin olisin ehkä täällä kotistolaisten jatkeena. 

Vierailija
40/104 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taiteelliset ja kulttuuria käsittävät työt ovat tasan yhtä arvokkaat kun traktori työt... Nämä kattaa niin laajan joukon ihmisiä ja työntekijöitä että

Enkä ole myöskään kuullut sellaista sääntöä, että likaisissa hiuksissa ei saisi ajaa traktoria... Se tuskin liittyy mihinkään ammatinvalintaan kovinkaan oleellisesti. Näiden juttuja on viihdyttävää lueskella.

-Eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi