Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaisia tuntuu haittaavan, jos joku elää elämäänsä boheemimmin?

Vierailija
24.01.2024 |

Siis on vaikka taiteilija, freelancerina vapaat työajat tms? Tuntuu, että Suomessa on paljon vähemmän ymmärrystä vaihtoehtoisia elämäntapoja kohtaan, kun taas monissa muissa maissa on jo paljon enemmän erilaisia tapoja elättää itsensä. Artisaanit ja käsityöläiset, jotka perustavat omia firmoja, valokuvaajia sun muita. Varmasti siis riippuu paljon tuttavapiiristä, mutta yleisesti ihmisillä täällä tuntuu olevan ajatus, että jokaisen pitäisi olla samaan aikaan nukkumassa, elää omakotitalossa, tavoitteena joku asuntosijoittaminen, töissä klo 8-16, kaksi autoa jne. Kaikki siitä poikkeava on jotenkin hirveän hämmentävää ja pelottavaa joidenkin mielestä. Mistä tämä johtuu? Onko se kateutta, kun ei itse oikeasti tykkää siitä elämäntavasta, mutta pitää pakottaa itsensä lisäksi muutkin tähän muottiin?

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletus vasemmistolaisuudesta.

Vierailija
62/104 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taiteilijoiden tehtävä on vaikuttaa ja muuttaa yhteiskuntaa ja ihmistä. Jos yhteiskunnalla ei ole varaa elättää heitä saa sellainen yhteiskunta jumittua menneisyyteen ja luhistua.

Taiteilijat ovat loppuviimein turhaa väkeä. Ja kovin omahyväistä, kuten näkyy.

Sinä et ole mikään luokittelemaan minua turhaksi, enkä tietysti välitä moukkien puheista enkä arvostelusta. Pääasia, että elän itselleni onnellista elämää ja nautin vapaudesta missä ei kelloa kyylätä eikä toisia matkita.. Tämä ei ole omahyväisyyttä vaan minun ikioma valinta elämästäni.. Puuhailen juuri sen verran että saan mitä minä tarvitsen.. Ammattia ja työnkuvaani en tänne kerro. Aamen. 😇🍀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteilijathan on monesti yrittäjiä ja työaika ei ole aina se 8-16. Monelle vuorotyökin on vieras käsite. Kun voi olla päivävuoron lisäksi ilta-,yö-,välivuoroa. 

Vierailija
64/104 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elättää itsensä,niin mikäs tuossa? Työ kuin työ. Mut jos työ ei elätä,sitä on katseltava työtä joka elättää. Itsekin tehnyt osan elämästäni muuta kuin oman alan työtä. Se nyt vaan on fakta,että jos sulla on freelancerina töitä vain silloin tällöin,ei sillä välttämättä elä,ellei oo toista työtä.

Vierailija
65/104 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taiteilijoiden tehtävä on vaikuttaa ja muuttaa yhteiskuntaa ja ihmistä. Jos yhteiskunnalla ei ole varaa elättää heitä saa sellainen yhteiskunta jumittua menneisyyteen ja luhistua.

Sinä et ole mikään luokittelemaan minua turhaksi, enkä tietysti välitä moukkien puheista enkä arvostelusta. Pääasia, että elän itselleni onnellista elämää ja nautin vapaudesta missä ei kelloa kyylätä eikä toisia matkita.. Tämä ei ole omahyväisyyttä vaan minun ikioma valinta elämästäni.. Puuhailen juuri sen verran että saan mitä minä tarvitsen.. Ammattia ja työnkuvaani en tänne kerro. Aamen. 😇🍀

Etkös sinä eilen luokitellut täällä ihmisiä tyhmiksi? 

Vierailija
66/104 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taiteilijoilla ei saa olla oikeutta enempään kuin muillakaan yrittäjillä. Ei tämä sen vaikeampi ajatus ole.

Vierailija
67/104 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat aika turvallisuushakuisia ja syvällä normaaliuden lokeroissa. Siinä maailmankuvassa normeista poikkeava toiminta näyttää riskaabelilta ja oudolta. Joitain myös ärsyttää se, että joutuu itse raatamaan kuormittavassa työssä unelmiensa (esim. omistusasunto, muu kiinteä omaisuus ja perhe-elämä) eteen ja joku toinen päättää päästä vähemmällä ja tehdä itselleen harrastuksesta työn, joka ehkä tuottaa vähemmän mutta on mieluisaa ja työajat saa päättää itse.

Vierailija
68/104 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu juu kaikki on kateellisia tuollaiselle luovalle nerolle. Pelkäämme ja vieroksumme boheemia lumihiutaletta. (Kukaan ei välitä, kunhan et taiteile verovarojen turvin.) 

Vierailija
69/104 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletus vasemmistolaisuudesta.

Varmasti näin. Vasemmisto osaa elämän elämisenkin paremmin, kieltämättä.

Vierailija
70/104 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanihminen aina pelkää kaikkea erilaista.

Vierailija
71/104 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen unelma-ammatti: puuhailee sen mitä tarvitsee. Jos on puitteet,missä voi keskittyä taiteen tekemiseen. Mikäs siinä.

Vierailija
72/104 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin sanottu. Ja sitten se, että monet taiteilijat tai muut vähän vähemmän perinteisiä polkuja kulkevat välittävät planeetasta ja muista ihmisistä, eli eivät ylikuluta ja haali itselleen ylimääräistä ihan vaan statuksen vuoksi. Omaavat syvällisemmät arvot. Itse en mitenkään voi tukea ja ihailla ihmisiä, jotka hankkivat elantonsa bisneksillä, jotka saastuttavat luontoa ja riistävät planeetan resursseja ihan järjettömiin juttuihin. Mikään ei riitä sellaisille tyypeille. Tietysti mikään ei ole näin mustavalkoista, ja maailma tarvitsee kaikenlaisia aloja, mutta itse koen juuri kuten kuvailet, että boheemimpi elämä tarkoittaa myös erilaista asennetta elämää kohtaan, ei pelkästään sitä, mitä tekee työkseen.

Vierailija
73/104 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkös sinä eilen luokitellut täällä ihmisiä tyhmiksi?&nb

Kuka? Kuvitteletko, että täällä kommentoi vain yksi ihminen? :D

Vierailija
74/104 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun boheemi tulee bussiin, niin koko bussi haisee paskalle, pesemättömille vaatteille, hielle ja tupakalle. Kukaan ei vaan tohdi kysyä kuljettajalta, että voisiko se ajaa ovet auki.

Voit milloin tahansa tervetullut astumaan sieltä 70-luvulta tänne moderniin maailmaan. En tiedä milloin sinä olet viimeksi käynyt julkisilla paikoilla, mutta suosittelen lämpimästi kokeilemaan vähän todellisuuteen tutustumista.

Minä astuin modelrniin maailmaan tiistaina 23.1.2023 menemällä Oulussa bussiin numero 2. Se boheemi meni onneksi ensin bussin perälle. Sitten se tuli eteeni istumaan. Mietin, että jäisinkö pois ja kävelisin kilometrin, mutta oli kiire soteen, kun aika oli varattu.

Vierailija
75/104 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoinen yleistys, en ole koskaan kuullut, että ketään haittaisi toisten boheemius

Vierailija
76/104 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ammatin valintaa miettiessäni muistan ajatelleeni,että taiteilijan työ on aika epävarma ala,ellei ole huippu lahjakas. Saako tienattua edes asuntoa,autoa,elätettyä perhettä. Kaikista ei ole yrittäjiksi. Mutta huippua,jos voi tehdä harrastuksestaan työn.

Vierailija
77/104 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin näitä kommentteja lukiessa huomaa tuon asenteen, että no, onhan se ihan hyvä valinta, jos saa sitten ne autot ja asuntosijoitukset tehtyä sillä toisenlaisella työllä. Eli joidenkin on tosi vaikea tavallaan edes kuvitella, miltä elämä näyttäisi ilman näitä tiettyjä normeja ja kulttuurisia odotuksia siitä, miltä elämän pitäisi näyttää.

Vierailija
78/104 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ovat aika turvallisuushakuisia ja syvällä normaaliuden lokeroissa. Siinä maailmankuvassa normeista poikkeava toiminta näyttää riskaabelilta ja oudolta. Joitain myös ärsyttää se, että joutuu itse raatamaan kuormittavassa työssä unelmiensa (esim. omistusasunto, muu kiinteä omaisuus ja perhe-elämä) eteen ja joku toinen päättää päästä vähemmällä ja tehdä itselleen harrastuksesta työn, joka ehkä tuottaa vähemmän mutta on mieluisaa ja työajat saa päättää itse.

Siipeilijöitä ei kadehdita, vaan inhotaan.

Jos taiteilija ei siipeile, harva piittaa siitä, mitä hän tekee ja millä elää.

Vierailija
79/104 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo pitäis olla samanlainen lammas ku muutki   kateus vaivaa useita   

Vierailija
80/104 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä kandee olla rohkea ja nauttia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi