Kuinka usein työpaikkasi "saikuttaja" on poissa?
Mulla on parin kuukauden välein ollut nyt flunssaa, olen joutunut aika pari päivää olemaan pois ja pelkään, että joudun silmätikuksi.
Kertokaa jotain kokemuksia.
Kommentit (243)
Kerran viikossa oli poissa, joko maanantain tai perjantain. Jos oli ollut edellisellä viikolla maanantain niin viimeistään seuraavan viikon perjantaina oli pois. Poissaolot loppui kuin seinään, kun esimies vaati jokaisesta saikkupäivästä lääkärintodistuksen eli ei sitä oikeasti mikään vaivannut.
Vierailija kirjoitti:
Kerran viikossa oli poissa, joko maanantain tai perjantain. Jos oli ollut edellisellä viikolla maanantain niin viimeistään seuraavan viikon perjantaina oli pois. Poissaolot loppui kuin seinään, kun esimies vaati jokaisesta saikkupäivästä lääkärintodistuksen eli ei sitä oikeasti mikään vaivannut.
Tai sitten sinnittelee töissä hammasta purren. Miksi joidenkin on koko ajan pakko etsiä jotain negatiivista toisista ihmisistä?
Mistä tiedät jonkin kuvan perusteella, että leikkivät lapset ovat terveitä?
Ja kyllä, jos on kotona kipeiden lasten kanssa, saa yleensä tehtyä selvästi enemmän kotitöitä kuin silloin kun on töissä. Mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät jonkin kuvan perusteella, että leikkivät lapset ovat terveitä?
Ja kyllä, jos on kotona kipeiden lasten kanssa, saa yleensä tehtyä selvästi enemmän kotitöitä kuin silloin kun on töissä. Mikä ongelma?
Tämä siis kommentiksi kirjoittajalle nro 150.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin ennen jatkuvasti sairaana pois töistä. Nykyään pahoinvoinnilleni on syy, mutta usein iskevää heikotuskohtausta yritän vain sietää töissä kun se menee parissa tunnissa ohi. Olen kroonisesti sairas, mutta tunnollinen töiden suhteen. Oikeassa flunssassa tms. jään kyllä kotiin.
Sairauteni kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa kohdallani infektioherkkyyttä, ajoittaista herkkyyttä tietyille ruoka-aineille, hidasta palautumista rasituksesta ja noista heikotuskohtauksista en kuitenkaan tiedä. Näytän ihan normaalilta eikä sairautta näe minusta ulospäin, mutta en ole terve.
Pitäkää mielessä ettei se terveen oloinen nuorehko ihminenkään välttämättä ole oikeasti niin terve kuin ulospäin näyttää. Mulla on pitkin päivää ties mitä oloa, närästystä, yms. ja työelämä on sinnittelyä. Lääkitys, ravinto, lepo yms. on kyllä balanssissa.
Olen sitä
Kertokaa ihmeessä, miten sitä ammattia aikuisena noin vain vaihdetaan? Enää ei saa edes aikuiskoulutustukea.
Minulla oli jakso, jossa kärsin unettomuudesta huonon työilmapiirin takia (huom huom te kyttääjät). Sitä oli joka viikko ja saikkuja tuli. Onneksi pomo ja työterveys ymmärsivät että en voi tehdä vaativaa työtäni jos en ole saanut nukuttua. Sairaslomalapun hankin kaikista tapauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin ennen jatkuvasti sairaana pois töistä. Nykyään pahoinvoinnilleni on syy, mutta usein iskevää heikotuskohtausta yritän vain sietää töissä kun se menee parissa tunnissa ohi. Olen kroonisesti sairas, mutta tunnollinen töiden suhteen. Oikeassa flunssassa tms. jään kyllä kotiin.
Sairauteni kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa kohdallani infektioherkkyyttä, ajoittaista herkkyyttä tietyille ruoka-aineille, hidasta palautumista rasituksesta ja noista heikotuskohtauksista en kuitenkaan tiedä. Näytän ihan normaalilta eikä sairautta näe minusta ulospäin, mutta en ole terve.
Pitäkää mielessä ettei se terveen oloinen nuorehko ihminenkään välttämättä ole oikeasti niin terve kuin ulospäin näyttää. Mulla on pitkin päivää ties mitä oloa, närästystä, yms. ja työelämä on sinnittelyä. Lääkitys, ravinto, lepo yms. on kyll
Kertokaa ihmeessä, miten sitä ammattia aikuisena noin vain vaihdetaan? Enää ei saa edes aikuiskoulutustukea.
Saa edelleen. Myös ihan normaalisti voi rahoittaa opintonsa opintotuella, opiskella työn ohessa tai oppisopimuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen tarkasti täällä tiedetään toisten sairauslomien syyt. Ei esihenkilö sitä saa kertoa, eikä ole muutenkaan julkista tietoa kenenkään poissaolojen syyt.
Oli poissaolon syy mikä tahansa, et sinä jaksa ajaa 700km toiselle puolelle Suomea, jos olet muka työkyvytön. Entinen työkaveri vietti kaikki saikut tuolla toisessa kaupungissa. Ihan itse kertoi iltavuoroon tullessa, että oli juuri ajanut koko aamun satoja kilometrejä töihin saikun jälkeen. Oli pois vähintään joka toinen viikko ja useamminkin, jos oli pidempiä vapaita peräkkäin.
On paljon sellaisia sairauksia, jotka eivät näy päällepäin eivätkä estä ajamista. Kuka kieltää, ettei saisi mennä viettämään sairaslomaansa esimerkiksi vanhempien luokse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se sairastelu on jotenkin lain sallimissa rajoissa,niin mitä se kuuluu kellekään? Työpaikoillahan otetaan liika sairastelu huomioon jossain vaiheessa,eli? En mitenkään puolustele mitään tapasaikuttajaa.
Harva työnantaja puuttuu tapasaikutteluun.
Tämän vuoksi kannatan palkatonta ekaa saikkupäivää. Kun ei työnantaja puutu, niin puuttuisi laki.
Työnantaja siis ei voi puuttua ellei puuttumiselle ole laissa annettu lupaa. Työnantajan tarvitsee noudattaa lakeja.
Minusta ensimmäinen palkaton päivä kuulostaa todella kohtuuttomalta ja poikkeukselliselta idealta, joka ei menisi läpi kuin Kiinassa tai Venäjällä.
Esim. Ruotsissa on ollut jo kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen tarkasti täällä tiedetään toisten sairauslomien syyt. Ei esihenkilö sitä saa kertoa, eikä ole muutenkaan julkista tietoa kenenkään poissaolojen syyt.
Oli poissaolon syy mikä tahansa, et sinä jaksa ajaa 700km toiselle puolelle Suomea, jos olet muka työkyvytön. Entinen työkaveri vietti kaikki saikut tuolla toisessa kaupungissa. Ihan itse kertoi iltavuoroon tullessa, että oli juuri ajanut koko aamun satoja kilometrejä töihin saikun jälkeen. Oli pois vähintään joka toinen viikko ja useamminkin, jos oli pidempiä vapaita peräkkäin.On paljon sellaisia sairauksia, jotka eivät näy päällepäin eivätkä estä ajamista. Kuka kieltää, ettei saisi mennä viettämään sairaslomaansa esimerkiksi vanhempien luokse?
Ihan hyvä jos esimerkiksi masentunut jaksaa hakeutua muiden seuraan sen sijaan että sairasloman viettäisi huonolla ravinnolla yksin kotona nurkkia mittaillen.
Vierailija kirjoitti:
Miksei tähän puututa on varmaan monella mielessä, mutta lakikin jo kieltää antamasta potkuja tai varoituksia sairauden takia. Jos on todistukset kunnossa, asiasta ei voi valittaa kun liittoon tai eduskuntaan.
Näinpä tietysti, ja myös saikuttajat tietävät sen. Mutta työnantaja saa olla huolissaan työntekijänsä työkykyisyydestä, joten meillä järkätään saikuttajalle aina terveystarkastus ja TYKY-neuvottelu, kun tietty saikkumäärä ylittyy. Tämä on hillinnyt aika mukavasti noita turhia saikkuja, vaikka vähän firmalle maksaakin.
Ja jos joku on vuoden pois yhteen pötköön, niin hänet sanotaan automaattisesti irti, koska työnantajalle se vuosi on "taikasana" irtisanomiseen.
Näiden megasaikuttajien vuoksi on hyvä, että hallitus tulee helpottamaan irtisanomista. Sillä se on koko työyhteisön etu, kun näistä lusmuista päästään eroon.
Ei normaalien ihmisten tarvitse olla huolissaan tulevasta, vaan näiden lusmusaikuttajien. Ja pliis kroonikot, älkää tulko ketjuun mussuttamaan, koska teitä en tarkoita. :)
Eräs työkaveri oli kolmen viikon työvuorolistalla (kolmevuorotyö) kaksi päivää töissä ja loput saikulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei tähän puututa on varmaan monella mielessä, mutta lakikin jo kieltää antamasta potkuja tai varoituksia sairauden takia. Jos on todistukset kunnossa, asiasta ei voi valittaa kun liittoon tai eduskuntaan.
Näinpä tietysti, ja myös saikuttajat tietävät sen. Mutta työnantaja saa olla huolissaan työntekijänsä työkykyisyydestä, joten meillä järkätään saikuttajalle aina terveystarkastus ja TYKY-neuvottelu, kun tietty saikkumäärä ylittyy. Tämä on hillinnyt aika mukavasti noita turhia saikkuja, vaikka vähän firmalle maksaakin.Ja jos joku on vuoden pois yhteen pötköön, niin hänet sanotaan automaattisesti irti, koska työnantajalle se vuosi on "taikasana" irtisanomiseen.
Näiden megasaikuttajien vuoksi on hyvä, että hallitus tulee helpottamaan irtisanomista. Sillä se on koko työyhteisön etu, kun näistä lusmuista päästään eroon.
Ei vuodenkaan jälkeen irtisanota automaattisesti, jos terveydentilaan on odotettavissa parannusta lähiaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli jakso, jossa kärsin unettomuudesta huonon työilmapiirin takia (huom huom te kyttääjät). Sitä oli joka viikko ja saikkuja tuli. Onneksi pomo ja työterveys ymmärsivät että en voi tehdä vaativaa työtäni jos en ole saanut nukuttua. Sairaslomalapun hankin kaikista tapauksista.
Mä kärsin vaikeasta unettomuudesta enkä ole koskaan ollut saikulla unettomuudrn vuoksi. Kerran tein 14h työpäivän 3h yöunilla
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kärsin vaikeasta unettomuudesta enkä ole koskaan ollut saikulla unettomuudrn vuoksi. Kerran tein 14h työpäivän 3h yöunilla
Tuo ei ole vaikea unettomuus. Vaikea unettomuus valvottaa koko yön ja pari yötä putkeen. Olen itse useamman kerran valvonut lähes kolme vrk. Siinä kunnossa ei mennä yhtään minnekään töihin. Kolme tuntia jos olen nukkunut menen kyllä töihin, vaikka ei se helppoa ole.
Kerran eräs työkaverini oli nähnyt meidän työpaikan sarjasaikuttajan illalla pubissa kun hän oli ollut päivän sairaslomalla. Toki voihan se olla, että hänellä ei ole ollut mitään tarttuvaa sairautta vaan vaikka varvasmurtuma, mutta silti noloa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli poissaolon syy mikä tahansa, et sinä jaksa ajaa 700km toiselle puolelle Suomea, jos olet muka työkyvytön. Entinen työkaveri vietti kaikki saikut tuolla toisessa kaupungissa. Ihan itse kertoi iltavuoroon tullessa, että oli juuri ajanut koko aamun satoja kilometrejä töihin saikun jälkeen. Oli pois vähintään joka toinen viikko ja useamminkin, jos oli pidempiä vapaita peräkkäin.On paljon sellaisia sairauksia, jotka eivät näy päällepäin eivätkä estä ajamista. Kuka kieltää, ettei saisi mennä viettämään sairaslomaansa esimerkiksi vanhempien luokse?
Ei siellä asunut ketään hänen sukulaista. Lorvikatarri vaivasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä maanantaisin tai juhlapyhien aikoihin...Varsinkin ,jos on työvuoro merkattu juhlapyhille voi varmuudella varautua tuuraamaan..Sitä on turha töihin toivoa. En ymmärrä miksi pomo kattelee tuota touhua. Jos mie saisin päättää niin mono ois viuhunu jo moneen kertaan..Viimeksi uutena vuotena sai kaveria tuurata...Prkl..
Koska #painavasyy. Saikuttaminen ja sitä kautta työtehtäviensä teettäminen muilla ei ole irtisanomisperuste.
Onneksi tähän yhden päivän saikuttamiseen tulee muutos.
Christiiina kirjoitti:
Kerran eräs työkaverini oli nähnyt meidän työpaikan sarjasaikuttajan illalla pubissa kun hän oli ollut päivän sairaslomalla. Toki voihan se olla, että hänellä ei ole ollut mitään tarttuvaa sairautta vaan vaikka varvasmurtuma, mutta silti noloa
Mä olen käynyt jopa festareilla sairausloman aikana.
Olen sitä mieltä, että sun pitäisi miettiä ammatinvalintaa uudelleen ja tehdä sellaista työtä missä voi olla tarvittaessa etänä.