Kuinka usein työpaikkasi "saikuttaja" on poissa?
Mulla on parin kuukauden välein ollut nyt flunssaa, olen joutunut aika pari päivää olemaan pois ja pelkään, että joudun silmätikuksi.
Kertokaa jotain kokemuksia.
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työntekijöiden oikeuksien laiminlyöntiä selvitellään hyvin usein lakituvassa.. Sitä välttääkseen ammattitaitoinen esimies ei puutu sairasteluun, joka ei riko sääntöjä. Jos olisit esimies, olisit oikeudessa varmasti joka viikko."
Pitäisikö kaikkien siis varmuuden vuoksi käyttäytyä niin kuin olisivat esimiehiä vai mikä sun pointti nyt on?
Kukaan muu kuin esimies ei voi puuttua sairasteluun.
Niin? Kaikki silti tietävät, että Pirjo on pois jostain muusta syystä kuin sairauden takia. Sillä ei ole mitään tekemistä minkään lain tai esimiehen kanssa
Ok, ja mitä sitten? Siitä ei kuitenkaan seuraa mitään hänelle
Sairastamisen takia ei useinkaan anneta potkuja, koska se olisi laitonta. Voit kuitenkin unelmoida Pirjon potkuista niin paljon kuin haluat ja sydän kestää
Ihan laillista on, sori Pirjo :) Jatkossa käy varmaan vielä helpommin.
Työntekijän irtisanominen sairauden, vamman tai tapaturman perusteella on mahdollista, jos hänen työkykynsä vähentyminen on olennaista ja pitkäaikaista eikä työntekijän työtehtäviä tai työoloja voida sopeuttaa hänen työkykyään vastaaviksi eikä työnantajalla ole tarjota muuta työtä.
https://tyosuojelu.fi/tyosuhde/tyosuhteen-paattyminen/sopimuksen-irtisa…
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sairastamisen takia saa antaa potkut, jos työnantaja katsoo, ettei voi kohtuudella jatkaa työsuhdetta.
Aika vaikeaa jos työntekijä on ollut pois sääntöjen puitteissa. Miksi yritys tekisi säännöt, joita ei saa noudattaa? Noita päiviä on määrällisesti runsaasti.
Varmaan olen jonkun silmissä saikuttaja. Pätkätyöläisenä monta vuotta on mennyt ilman normaalin pituisia lomia työsuhteesta toiseen siirtyessä. Näkyy henkisessä jaksamisessa ja vastustuskyvyssä. Flunssat tuntuvat tarttuvan nykyisin tuon tuosta.
Eri asia toki, jos on vamma, jonka takia ei puhuta satunnaisesti sairastamisesta, mutta sillä ei saikuttelulla usein viitata..Jos haluat nyt puhua pitkäaikaissairaan tai vammautuneen henkilön työsuhteen purkamisesta, on se jo eri asia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sairastamisen takia saa antaa potkut, jos työnantaja katsoo, ettei voi kohtuudella jatkaa työsuhdetta.
Aika vaikeaa jos työntekijä on ollut pois sääntöjen puitteissa. Miksi yritys tekisi säännöt, joita ei saa noudattaa? Noita päiviä on määrällisesti runsaasti.
Ei siinä ole mitään vaikeaa. Jos työntekijä on ollut yhtäjaksoisesti vaikka vuoden pois kipeän käden takia ja saikku vaan jatkuu, työnantaja antaa irtisanomislapun kouraan, jossa vetoaa em. lakiin. Meillä on muutama näitä tapauksia ollut ja kaikki on mennyt ihan laillisesti.
Kuulun liittoon, mutta en aio osallistua tulevaan lakkoon. Toivon todella, että jatkossa saikuttajat on helppo irtisanoa. Ja joo, myös minut on helpompi irtisanoa, mutta onneksi minulla on myös hoitajan paperit takataskussa niin siitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole mitään vaikeaa. Jos työntekijä on ollut yhtäjaksoisesti vaikka vuoden pois kipeän käden takia ja saikku vaan jatkuu, työnantaja antaa irtisanomislapun kouraan, jossa vetoaa em. lakiin. Meillä on muutama näitä tapauksia ollut ja kaikki on mennyt ihan laillisesti.
Ei tarvitse olla edes yhtäjaksoinen poissaolo.
"Jos sairauspoissaolot ovat toistuvia, niiden on katettava suuri osa työajasta ja työnantajan on voitava odottaa niiden jatkuvan. Irtisanomisperustetta arvioitaessa voidaan huomioida myös työantajalle poissaoloista aiheutuva haitta."
https://www.erto.fi/ajankohtaista/milloin-tyosuhteen-saa-paattaa-sairau…
Joillakin on vaan huono vastustuskyky. Se on ihan tutkitusti geeneistä lähtöisin oleva juttu.
Meidän saikuttaja tekee käytännössä 3-4 päiväistä työviikkoa täydellä palkalla. Joka viikko on joko itse kipeä tai jompi kumpi lapsista sairaana. Lasten isä ei jää koskaan kotiin hoitamaan lapsia. Someen sitten tulee jatkuvasti videoita joissa terveet lapset leikkii ja työkaveri hehkuttaa miten "kotipäivänä sai taas paljon tehtyä kotitöitä". Välillä tuntuu, että eikö hän muista että seuraajissaan on myös työkavereita ja että näemme sieltä kyllä, että jäi kotiin esim. tekemään järjestelyjä lapsen tuleville kaverisynttäreille vaikka selitys töihin on että lapsi sairaana. Muutama muukin pikkulapsen vanhempi on töistä poissa jatkuvalla syötöllä ja on kyllä mennyt luotto siihen, että kaikki poissaolot olisivat oikeita sairauspoissaoloja. Taitavat vaan haluta välillä kotipäivän ja lapsesta on saatu hyvä tekosyy extra vapaille. Muuten nuo lapset olisi jo sairaalahoidossa jonkun vakavamman vuoksi jos oikeasti olisivat noin kipeitä.
Edelleenkään ei kuulu muille toisten sairauspoissaolot edes siellä somessa.
Nimimerkiltä lapseton. Pienet lapset sairastavat yllättävän paljon, kun ei vielä ole vastustuskykyä ja kaikki mahdollinen menee suuhun. Välillä sairaat lapset nukkuvat ja jotain ehtii sinä aikana tehdä.
Tasan niin paljon kuin se vuodessa on "sallittua". Eli niin että palkka juoksee vaikka kundi lorvii kotona. Kaikki tämän tietävät, mutta kukaan ei puutu. Työmoraali jätkällä 0.
Staran duunari
Ymmärrän lapsen kehitysvaiheena sellaisen toisten kyttäämisen, että tuo sai noin monta karkkia silloin ja silloin joten nyt minun pitää saada näin monta tai on epistä.. Mutta joillain jää näköjään tuo vaihe päälle ja pitävät päässään kirjaa milloin mistäkin. Eivät kuitenkaan huomaa niitä juttuja joissa itse toimivat väärin tai normista poikkeavasti, vaan ymmärtävät ne itseltään täysin, ainoastaan muut ovat aina jotenkin huonompia ja väärässä. Keskenkasvuista. Eläkää omaa elämäänne tai hankkikaa sellainen niin ei tarvitse muita kytätä ja katkeroitua naurettavista jutuista!
Mitä jos aloittaja kokeilisit saikuttamista? Voisi sinulla stressi helpottua.
Työnantaja voi alkaa vaatimaan lääkärintodistusta joka poissaolopäivästä, jos ilmenee, että joku lintsaa jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenisen kertaa vuodessa.
Kaikki inhoavat kys. tyyppiä.
Kaikki toivoo, että lopettaisi ja sitten ne kirjoittaisi tänne "mene töihin" ja ympyrä sulkeutuu.
Itse olin ennen jatkuvasti sairaana pois töistä. Nykyään pahoinvoinnilleni on syy, mutta usein iskevää heikotuskohtausta yritän vain sietää töissä kun se menee parissa tunnissa ohi. Olen kroonisesti sairas, mutta tunnollinen töiden suhteen. Oikeassa flunssassa tms. jään kyllä kotiin.
Sairauteni kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa kohdallani infektioherkkyyttä, ajoittaista herkkyyttä tietyille ruoka-aineille, hidasta palautumista rasituksesta ja noista heikotuskohtauksista en kuitenkaan tiedä. Näytän ihan normaalilta eikä sairautta näe minusta ulospäin, mutta en ole terve.
Pitäkää mielessä ettei se terveen oloinen nuorehko ihminenkään välttämättä ole oikeasti niin terve kuin ulospäin näyttää. Mulla on pitkin päivää ties mitä oloa, närästystä, yms. ja työelämä on sinnittelyä. Lääkitys, ravinto, lepo yms. on kyllä balanssissa.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja voi alkaa vaatimaan lääkärintodistusta joka poissaolopäivästä, jos ilmenee, että joku lintsaa jatkuvasti.
osa vaatii muutenkin, tässä voi käydä niin, että kun joutuu menemään lääkäriin niin sitä sairauslomaa tuleekin useampi päivä tai viikko, että pitää varoa mitä tilaa...osalle se flunssa muuttuu nopeasti jännetupin tulehdukseksi ja ja saikut venyy, kyseessä ns kostosaikku
Mutu ei ole yhtä kuin logiikka. Päättelyvirhe. Ei olisi tapahtunut, jos olisit loogisesti päätellyt etkä heitellyt mutulla.