Kuinka usein työpaikkasi "saikuttaja" on poissa?
Mulla on parin kuukauden välein ollut nyt flunssaa, olen joutunut aika pari päivää olemaan pois ja pelkään, että joudun silmätikuksi.
Kertokaa jotain kokemuksia.
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä maanantaisin tai juhlapyhien aikoihin...Varsinkin ,jos on työvuoro merkattu juhlapyhille voi varmuudella varautua tuuraamaan..Sitä on turha töihin toivoa. En ymmärrä miksi pomo kattelee tuota touhua. Jos mie saisin päättää niin mono ois viuhunu jo moneen kertaan..Viimeksi uutena vuotena sai kaveria tuurata...Prkl..
Koska #painavasyy. Saikuttaminen ja sitä kautta työtehtäviensä teettäminen muilla ei ole irtisanomisperuste.
Onneksi tähän yhden päivän saikuttamiseen tulee muutos.
Joo, tosi hyvä että ihmiset on sitten saikulla aina 2-5 päivää yhden sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä maanantaisin tai juhlapyhien aikoihin...Varsinkin ,jos on työvuoro merkattu juhlapyhille voi varmuudella varautua tuuraamaan..Sitä on turha töihin toivoa. En ymmärrä miksi pomo kattelee tuota touhua. Jos mie saisin päättää niin mono ois viuhunu jo moneen kertaan..Viimeksi uutena vuotena sai kaveria tuurata...Prkl..
Koska #painavasyy. Saikuttaminen ja sitä kautta työtehtäviensä teettäminen muilla ei ole irtisanomisperuste.
Onneksi tähän yhden päivän saikuttamiseen tulee muutos.
Jeps, miksipä sitä ei olisi päivän sijaan samalla vaivalla poissa viikkoa, kun kerran joka tapauksessa osa päivistä on palkattomia. Soittoa vain töihin päivästä toiseen, että yhä on aika huono olo, varmaan parasta vielä levätä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että nimenomaan naisvaltaisilla aloilla kytätään toisten sairaslomia. Moni juttu tässä ketjussa kuulostaa hoitajien kirjoittamilta.
Tervetuloa tehtaaseen katsomaan, meillä vasta saikuttajia vihataankin. Siis niitä aikuisia ukkoja, joilla on "vatsatauti" sata päivää vuodessa. T. Ukko
Jos töissä pitää olla tehokas päivittäin ja päivittäiset suoritukset kirjautuvat seurantaan, niin se tuskin vähentää masentuneen huonoa oloa. Työpäivä, jolloin ei saa aikaan paljon mitään esim. masennuksen tai aivosumun takia, huonontaa työtilaston keskiarvoa ja pomo kysyy, mikset ole saanut tehtyä vaadittua suoritusta. Työntekijä on silloin kuin opettaja, joka ei sinä päivänä pysty opettamaan tai myyjä, joka ei saa myytyä mitään.
Venäläinen nainen saikuttaa jatkuvasti. Lapsi muka sairas aina. Ei myöskään pysty työssä tekemään voimaa vaativia töitä. Naiskiintiön takia ei pistetä pihalle vielä.
Olen aika usein flunssan jälkeen pahimman olon helpottuessa pyrkinyt menemään nopeasti töihin, kun tuntuu että täyteen kuntoon pääsemiseen menee pitkään. Töissä ihmiset sitten valittavat, jos päivän aikana niiskuttaa tai aivastelee yms. Mutta jos kävisin töissä ainoastaan hyvävointisena, olisin yhden flunssan takia varmaan yleensä ainakin kaksi viikkoa poissa. Onko muilla tätä samaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen aika usein flunssan jälkeen pahimman olon helpottuessa pyrkinyt menemään nopeasti töihin, kun tuntuu että täyteen kuntoon pääsemiseen menee pitkään. Töissä ihmiset sitten valittavat, jos päivän aikana niiskuttaa tai aivastelee yms. Mutta jos kävisin töissä ainoastaan hyvävointisena, olisin yhden flunssan takia varmaan yleensä ainakin kaksi viikkoa poissa. Onko muilla tätä samaa?
Lapsiperheessä flunssat kiertävät aika tiheästi. Usein työskentelen etänä silloin, jos olen itse puolikuntoinen. Lasten sairastuessa vuorottelemme toisen vanhemman kanssa. Työskentelyä olen joskus silloin yrittänyt, mutta ei se oikein kunnolla onnistu, joten on parempi keskittyä vain huolehtimaan lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Jos töissä pitää olla tehokas päivittäin ja päivittäiset suoritukset kirjautuvat seurantaan, niin se tuskin vähentää masentuneen huonoa oloa. Työpäivä, jolloin ei saa aikaan paljon mitään esim. masennuksen tai aivosumun takia, huonontaa työtilaston keskiarvoa ja pomo kysyy, mikset ole saanut tehtyä vaadittua suoritusta. Työntekijä on silloin kuin opettaja, joka ei sinä päivänä pysty opettamaan tai myyjä, joka ei saa myytyä mitään.
Siis noina päivinä on siksi parempi levätä ja kerätä voimia sen sijaan että olisi töissä sotkemassa asioita ja tekemässä mokia. Joidenkin ihmisten on jostain syystä vaikea ymmärtää tätä asiaa, en tiedä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheessä flunssat kiertävät aika tiheästi. Usein työskentelen etänä silloin, jos olen itse puolikuntoinen. Lasten sairastuessa vuorottelemme toisen vanhemman kanssa. Työskentelyä olen joskus silloin yrittänyt, mutta ei se oikein kunnolla onnistu, joten on parempi keskittyä vain huolehtimaan lapsista.
En rehellisesti sanottuna oikein ymmärrä miten ketään hyödyttää, jos palaveriin yrittää osallistua etänä oksentelevan lapsen ollessa kotona. Jotkut osallistuvat vaikka lapsi olisi kuinka huonossa kunnossa, mutta se alkaa häiritä muita osallistujia, jos joku joutuu koko ajan poistumaan kokouksesta. Eikä ole lapsen edun mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli jakso, jossa kärsin unettomuudesta huonon työilmapiirin takia (huom huom te kyttääjät). Sitä oli joka viikko ja saikkuja tuli. Onneksi pomo ja työterveys ymmärsivät että en voi tehdä vaativaa työtäni jos en ole saanut nukuttua. Sairaslomalapun hankin kaikista tapauksista.
Mä kärsin vaikeasta unettomuudesta enkä ole koskaan ollut saikulla unettomuudrn vuoksi. Kerran tein 14h työpäivän 3h yöunilla
Tuo ei ole vaikea unettomuus. Vaikea unettomuus valvottaa koko yön ja pari yötä putkeen. Olen itse useamman kerran valvonut lähes kolme vrk. Siinä kunnossa ei mennä yhtään minnekään töihin. Kolme tuntia jos olen nukkunut menen kyllä töihin, vaikka ei se helppoa ole.
Ei nyt kinata siitä, kenen unettomuus on pahin. Itselleni kolmen tunnin yöunet aiheuttavat niin hirveän olotilan, että töihin ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se sairastelu on jotenkin lain sallimissa rajoissa,niin mitä se kuuluu kellekään? Työpaikoillahan otetaan liika sairastelu huomioon jossain vaiheessa,eli? En mitenkään puolustele mitään tapasaikuttajaa.
Harva työnantaja puuttuu tapasaikutteluun.
Tämän vuoksi kannatan palkatonta ekaa saikkupäivää. Kun ei työnantaja puutu, niin puuttuisi laki.
Työnantaja siis ei voi puuttua ellei puuttumiselle ole laissa annettu lupaa. Työnantajan tarvitsee noudattaa lakeja.
Minusta ensimmäinen palkaton päivä kuulostaa todella kohtuuttomalta ja poikkeukselliselta idealta, joka ei menisi läpi kuin Kiinassa tai Venäjällä.
Kyllä se läpi on mennyt meillä Suomessakin. Esim. siivousalalla on ollut jo vuosia ensimmäinen sairaslomapäivä palkaton, kunnes työsuhde on kestänyt kaksi vuotta.
-Sairausajan palkka maksetaan toisen sellaisen sairauspäivän alusta, joka olisi ollut työntekijän työpäivä.
Karenssipäivää ei kuitenkaan ole, kun työntekijän työsuhde on ennen sairauden alkamista jatkunut yhdenjaksoisesti vähintään kaksi vuotta. PAM
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä olet 2 viikkoa poissa, se on parempi kuin se, että menet työpaikalle ja tartutat siellä useamman ihmisen samaan flunssaan ja aiheutat lisää poissaoloja näille muille.
Yhden lapset on lähes joka viikko sairaana viimeistään torstaina. Flunssaa ja oksennustautia ja kuunetta. "Ollaan loppuviikko kotona saa kyllä soittaa jos on työasiaa"
Vierailija kirjoitti:
Yhden lapset on lähes joka viikko sairaana viimeistään torstaina. Flunssaa ja oksennustautia ja kuunetta. "Ollaan loppuviikko kotona saa kyllä soittaa jos on työasiaa"
Monissa pikkulapsiperheissä on näitä vaiheita. Taudit seuraavat toisiaan. Kaikilla ei myöskään ole ylitarjontaa lastenhoitajista, joten pakkohan se on silloin kotona olla kun lapset sairastavat.
Edellisessä työpaikassa (kotihoidossa) oli yksi vakisaikuttaja. Arkisin vatsatautia, selkä kipeä, flunssa, kuume jne mutta aina työkunnossa viikonloppuisin ja rahakkaina arkipyhinä. Oli yleinen vitsi ja vitutuksen aihe. Sama juttu jos sattui olemaan "väärät" asiakkaat työlistalla seuraavana päivänä.
Joka viikko pari päivää. :D
Yksi työkaveri suuttui mulle ennen joulunpyhiä. Se rupes huutaa ja sättimään, kun mä vedän koko firman lokaan, kun saikutan joka viikko. Kuuntelin sen vartin sitä ripitystä ja sitten keräsin kimpsuni ja toivotin hyvät joulut (keskiviikkona) ja lähdin.
Siellä kuulemma alkoi seläntakana haukkuminen ja monet vielä jatkoi sitä oluellakin. Esimieheni ja yksi työkaverini on perillä, että mä olen jo puolitoista vuotta tehnyt vajaata viikkoa virallisesti. Ei se niille muille kuulu. Eikä niiden mun duunejakaan tarvii tehdä. Kunpa edes joskus joku kysyis multa, mutta ei.. vedetään vaan johtopäätöksiä ja haukutaan.
Esimies on kyllä nyttemmin tuohon puuttunut. Haukkuja saa virallisen varoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä olet 2 viikkoa poissa, se on parempi kuin se, että menet työpaikalle ja tartutat siellä useamman ihmisen samaan flunssaan ja aiheutat lisää poissaoloja näille muille.
Minulla on yleensä useampi flunssa vuodessa. Käsittääkseni pahimpien oireiden mentyä ohi ei enää tartuta. Enkä saa lääkäristä sairaslomaa toiselle viikolle sillä perusteella, että olo vielä vähän tukkoinen,ä ja väsyttää tavallista enemmän, kun ei enää silloin ole edes lämpöä.