Kuinka usein työpaikkasi "saikuttaja" on poissa?
Mulla on parin kuukauden välein ollut nyt flunssaa, olen joutunut aika pari päivää olemaan pois ja pelkään, että joudun silmätikuksi.
Kertokaa jotain kokemuksia.
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaan sarjasaikuttajista ei oikeasti sairaana olevia vaan niitä jotka saikuttaa muuten vain kokoajan.
Mistä sen tietää toiset, onko joku toinen oikeesti sairaana?
Jos sä jaksat työkyvyttömänä reissata ympäri suomea, silloin et ole oikeasti kuumeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se sairastelu on jotenkin lain sallimissa rajoissa,niin mitä se kuuluu kellekään? Työpaikoillahan otetaan liika sairastelu huomioon jossain vaiheessa,eli? En mitenkään puolustele mitään tapasaikuttajaa.
Harva työnantaja puuttuu tapasaikutteluun.
Niin mut sithän se ei kuulu muille työntekijöille, ainoastaan esimiehille,eikös? Niiden homma on muutenkin hankkia sit sijaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaan sarjasaikuttajista ei oikeasti sairaana olevia vaan niitä jotka saikuttaa muuten vain kokoajan.
Niin, tai heistä joiden LUULLAAN saikuttavan muuten vain. Ette te tiedä.
Sarjasaikuttajaa on vaikea saada kiinni lain edessä, jos todistukset on. Valitettavasti joudumme elämään näiden ihmisten kanssa, mutta koko yhteiskuntaa ei voi rakentaa niin, että saikuttajilla olisi tukalaa, koska sitten olisi tukalaa palkattomien sairauslomien takia jokaisella rehelliselläkin ihmisellä.
Näitä asioita ratkoo varmasti esimies teidän puolestanne, jolla on asiaan vaadittu koulutus ja tieto.
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä sinä osaat erotella nämä tapaukset toisistaan? Asia ei edes kuulu sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se sairastelu on jotenkin lain sallimissa rajoissa,niin mitä se kuuluu kellekään? Työpaikoillahan otetaan liika sairastelu huomioon jossain vaiheessa,eli? En mitenkään puolustele mitään tapasaikuttajaa.
Tämän vuoksi kannatan palkatonta ekaa saikkupäivää. Kun ei työnantaja puutu, niin puuttuisi laki.
Työnantaja siis ei voi puuttua ellei puuttumiselle ole laissa annettu lupaa. Työnantajan tarvitsee noudattaa lakeja.
Minusta ensimmäinen palkaton päivä kuulostaa todella kohtuuttomalta ja poikkeukselliselta idealta, joka ei menisi läpi kuin Kiinassa tai Venäjällä.
Näin lakimiehenä sanoisin, että tuo ei ikinä menisi läpi Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa, koska sairastamisesta ei pitäisi voida rangaista, se sotii perusoikeuksia vastaan.
Ei kuuluu sivistyneeseen yhteiskuntaan, mutta on varmasti käytäntö jossain Saria-lain maissa.
Mä olin nuorempana myyntityössä jossa olin tosi hyvä ja tein aina ennätystulokset. Samanaikaisesti olin kuitenkin usein saikulla, koska olen luonnostaan sellainen joka saa kaikki taudit, vaikka kuinka pesisin käsiä jne. Kumpaakaan en ole itse pyytänyt tai ansainnut, eli sairastumisalttiutta tai supliikkia luonnetta, joten siitä looginen johtopäätös on, että ei pidä rangaista ihmisiä vain siitä että niillä on ollut geenilotossa huono tuuri sellaisessa asiassa joka vaikuttaa yrityksen tulokseen negatiivisesti.
Se tuntuu jotenkin väärältä siis, että joku yhtä paljon saikuttava saisi potkut vain koska olisi vaikka introvertimpi luonne eikä siksi myisi niin hyvin. Tämähän johtaisi loppuunasti vietynä siihen, että joko vain tietynlaiset ihmiset saisivat ylipäätään töitä tai sitten tuleva ammatti määräytyisi tyyliin syntymässä.
Meillä ei ole saikuttajia. Aiemmin oli, mutta nyt porukka vaan lusmuilee etätöissä, jos on krapula tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä sinä osaat erotella nämä tapaukset toisistaan? Asia ei edes kuulu sinulle.
Aika usein ne osaa. Joskus olen saikuttajan myös kuullut suoraan sanovan, että "taidan olla huomenna kipeä", kun vuorolistaan on muutettu epämieluisa työtehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläpä hermostu, tuon toisen ajatukset nyt ovat ihan naurettavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoksi kannatan palkatonta ekaa saikkupäivää. Kun ei työnantaja puutu, niin puuttuisi laki.
No silloin minä rupean olemaan sitten useamman päivän kerrallaan poissa aina kun iskee flunssa päälle. Varmistamalla varmistan, että varmasti on täysin toipunut olo ennen kuin palaan töihin.
moni saikuttaja ehkä hyötyisi jos siirtyisi osa aikaan. eläkkeelle kuuluisi moni, mutta työterveys ei aina suostu eläkkeelle siirtämään, vaikka olisi mitä sairauksia. myös osa" saikuttajista"on hakenut osa-aika tai täys eläkettä mutta ei pääse.
aina ei ole yksinkertaista sairastaminen ja työelämä.usein sairas pakotetaan!!kelan toimesta sairaana töihin,mikä järki.
Kansantaloudelle on HALVEMPAA pitää ne "saikuttajat" myös työelämässä mukana, vaikka pitäisivätkin välillä krapulapäiviä alkoholismistaan johtuen. Jos heidät kaikki pudotetaan työttömäksi, ei menetetä vain saikkupäivien työpanosta, vaan joudutaan sen sijaan maksamaan heidän ylläpito tukina kokonaisuudessaan. Yrittäkää nyt säästökiimassanne ymmärtää, että asioita pitää tarkastella laajemmin kuin mihin näytätte putkiaivoillanne kykenevän!
Vierailija kirjoitti:
Kansantaloudelle on HALVEMPAA pitää ne "saikuttajat" myös työelämässä mukana, vaikka pitäisivätkin välillä krapulapäiviä alkoholismistaan johtuen. Jos heidät kaikki pudotetaan työttömäksi, ei menetetä vain saikkupäivien työpanosta, vaan joudutaan sen sijaan maksamaan heidän ylläpito tukina kokonaisuudessaan. Yrittäkää nyt säästökiimassanne ymmärtää, että asioita pitää tarkastella laajemmin kuin mihin näytätte putkiaivoillanne kykenevän!
Ei ole mitään järkeä roikottaa työpaikoilla ihmisiä, joilla ei terveys selkeästi kestä normaalia työntekoa, ja samalla makuuttaa kotona työhön kykeneviä.
Jotkut on aika usein pois mutta ei kiinnosta yhtään. Ei ole minulta pois mitenkään niin en ole mitään kirjaa pitänyt, miksi ihmeessä tuhlaisin ajatuksiani sellaiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein ne osaa. Joskus olen saikuttajan myös kuullut suoraan sanovan, että "taidan olla huomenna kipeä", kun vuorolistaan on muutettu epämieluisa työtehtävä.
Myönnän, provosoidun tyhmyydestäsi. Totta kai kaikki tajuavat epäillä, että joku saattaa sarjasaikuttaa turhaan, mutta lain puutteissa siihen ei saa useimmiten puuttua, varsinkaan jos esimies ei tuollaista vitsiä kuule ja siinäkin tapauksessa olisi lakituvassa vaikea esittää, ettei hän ollut sairas jos todistuskin oli. Se olisi sana kovaa todistetta vastaan ja häviäisit. Riittäisi kun hän toteaisi sen olleen sattumaa.
Ne ihmiset, jotka ovat vastuussa joutuvat miettimään pidemmälle kuin mitä sä kykenet.
Vierailija kirjoitti:
Paljon halvempaa
Vierailija kirjoitti:
Ei ole minua pois eikä kiinnosta. Meidän työpaikalla on aika montakin saikuttajaa. Osalla on ihan oikeita ongelmia, osalla ei. Mitä se minulle kuuluu?
Minua kiinnostaa kyllä, kiva olla kahviossa yksin töissä kun toinen saikuttaa, siinä tulee välillä turhan kiire kun pitää keittää kahvia lisää, paistaa pullaa ja palvella asiakkaita, tauolle ei ehdi ollenkaan. Jos tulee hiljainen hetki ja menet edes vessassa käymään ettei lirahda housuun, on joku huhuilemassa onko täällä ketään töissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, provosoidun tyhmyydestäsi. Totta kai kaikki tajuavat epäillä, että joku saattaa sarjasaikuttaa turhaan, mutta lain puutteissa siihen ei saa useimmiten puuttua, varsinkaan jos esimies ei tuollaista vitsiä kuule ja siinäkin tapauksessa olisi lakituvassa vaikea esittää, ettei hän ollut sairas jos todistuskin oli. Se olisi sana kovaa todistetta vastaan ja häviäisit. Riittäisi k
Kommenttisi meni nyt ihan pikkuisen ohi aiheen. Kukaan ei ole menossa "lakitupaan", mutta tiedän silti melko tarkkaan kuka on oikeasti sairas ja kuka ei. Sinulla ei ilmeisesti ole juurikaan ihmistuntemusta tai loogista päättelykykyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole minua pois eikä kiinnosta. Meidän työpaikalla on aika montakin saikuttajaa. Osalla on ihan oikeita ongelmia, osalla ei. Mitä se minulle kuuluu?
Minua kiinnostaa kyllä, kiva olla kahviossa yksin töissä kun toinen saikuttaa, siinä tulee välillä turhan kiire kun pitää keittää kahvia lisää, paistaa pullaa ja palvella asiakkaita, tauolle ei ehdi ollenkaan. Jos tulee hiljainen hetki ja menet edes vessassa käymään ettei lirahda housuun, on joku huhuilemassa onko täällä ketään töissä
Ei kyllä kuulu sinulle onko joku poissa vai ei! Hoida vaan omat työsi.
Minusta se olisi hyvä juttu. Karsisi ainakin vähän tätä tapasaikutusta.