Kuinka usein työpaikkasi "saikuttaja" on poissa?
Mulla on parin kuukauden välein ollut nyt flunssaa, olen joutunut aika pari päivää olemaan pois ja pelkään, että joudun silmätikuksi.
Kertokaa jotain kokemuksia.
Kommentit (243)
Eräällä naisella on jopa kaksi kertaa kuussa ns kivuliaat kuukautiset 😆
Meillä ollaan jo vuosia sitten siirrytty sellaiseen käytäntöön että kaikki suorittavan tason työntekijät ovat henkilöstöpalveluyrityksen palveluissa. Työntekijän voi tarvittaessa vaihtaa nopeastikin jos kenkä alkaa jostakin puristamaan. Samoin sairaslomat ovat jonkun muun murhetta. Maksamme vain siitä minkä saamme.
Selvisi että eräällä 30-v naisella joka on usein hoitamassa pikkukuumeista poikaa kotona pomon luvalla, ei ole lasta ollenkaan.
Minäkin välillä joudun päivystykseen migreenin vuoksi, kun kohtaus pitkittyy. Kun oksentaa tauotta monta vuorokautta ja samalla tuntuu koko ajan kuin joku työntäisi veistä silmän taakse niin tiputukseen siinä joutuu. Lääkettä saa suoraan suoneen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollaan jo vuosia sitten siirrytty sellaiseen käytäntöön että kaikki suorittavan tason työntekijät ovat henkilöstöpalveluyrityksen palveluissa. Työntekijän voi tarvittaessa vaihtaa nopeastikin jos kenkä alkaa jostakin puristamaan. Samoin sairaslomat ovat jonkun muun murhetta. Maksamme vain siitä minkä saamme.
Meillä siirryttiin rekryfirmasta omiin duunareihin kun huomattiin miten paljon parempia hakemuksia saadaan.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin välillä joudun päivystykseen migreenin vuoksi, kun kohtaus pitkittyy. Kun oksentaa tauotta monta vuorokautta ja samalla tuntuu koko ajan kuin joku työntäisi veistä silmän taakse niin tiputukseen siinä joutuu. Lääkettä saa suoraan suoneen.
Joo mutta mitä siellä päivystyksessä tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kuvata tämä niin voit todistaa työyhteisölle.
Tiedän hoitajan, joka on valehdellut lastensa iät työantajalle. Molemmat ovat yli 10-vuotiaita eikä heidän takiaan saisi olla enää palkallisesti pois. Silti on sujuvasti pois jokaisesta pikkunuhasta ja yskäisystä. Aika hävytöntä mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen tarkasti täällä tiedetään toisten sairauslomien syyt. Ei esihenkilö sitä saa kertoa, eikä ole muutenkaan julkista tietoa kenenkään poissaolojen syyt.
Samaa ihettelen, ainakin meillä töissä työntekijän lääkärintodistus tai ilmoitus sairaudesta on salainen, eikä sitä kerrota edes johtoryhmälle, jonka he itsekin tietävät.
Eikä edes esihenkilökään tai palkanlaskija edes tiedä, työntekijän sairasloman syytä, koska lääkärintodistuksessa on pelkkä koodi ja se voi olla syöpä, flunssa tai mahatauti.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kohtaus pitkittyy lähes aina, jos en heti ensimerkeistä jää saikulle. Silloin menee lääkkeellä ja nukkumiselle hyvin nopeasti ohi. Sitten ihmiset narisee, että miksi pitää jäädä ensioireista saikulle. No, haluatteko, että olen poissa 0,5-1pv vai viikon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Minäkin välillä joudun päivystykseen migreenin vuoksi, kun kohtaus pitkittyy. Kun oksentaa tauotta monta vuorokautta ja samalla tuntuu koko ajan kuin joku työntäisi veistä silmän taakse niin tiputukseen siinä joutuu. Lääkettä saa suoraan suoneen.
Minulla kohtaus pitkittyy lähes aina, jos en heti ensimerkeistä jää saikulle. Silloin menee lääkkeellä ja nukkumiselle hyvin nopeasti ohi. Sitten ihmiset narisee, että miksi pitää jäädä ensioireista saikulle. No, haluatteko, että olen poissa 0,5-1pv vai viikon?
Mitä merkkejä sulle tulee ja mitä lääkkeitä käytät?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän hoitajan, joka on valehdellut lastensa iät työantajalle. Molemmat ovat yli 10-vuotiaita eikä heidän takiaan saisi olla enää palkallisesti pois. Silti on sujuvasti pois jokaisesta pikkunuhasta ja yskäisystä. Aika hävytöntä mielestäni.
Julkisella sektorilla ikä on 12v. yksityisellä sektorilla 10v ellei esihenkilön kanssa sovi toisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole minua pois eikä kiinnosta. Meidän työpaikalla on aika montakin saikuttajaa. Osalla on ihan oikeita ongelmia, osalla ei. Mitä se minulle kuuluu?
Minulle työkavereiden saikut kuuluvat siksi, että ne aiheuttavat muutoksia työnkuvaan ja työtahtiin lähes 100% tapauksista. Toisten vaivoina loisivat vapaamatkustajat ovat luotaantyöntävää sakkia, ja melkein joka työpaikalta löytyy ainakin yksi. Meillä on kaksi.
Sama juttu mulla. Usein myös käy niin, että normaaleja taukoja ei pystytä vajaamiehityksellä pitämään.
Sitten ei valiteta, jos ei haluta pitää taukoja. Joko pidetään tauot
Mitkä ihmeen ekstratauot? Missä paikassa on sellaisia?
Noo.. hän on itse ehkä kahden viikon välein sairaana, lisäksi lapset päiväkodissa ovat kahden viikon välein sairaana. Toinen vanhempi ei ilmeisesti koskaan voi ollaöistä pois, joten tämä toinen on sitten aina.
Häntä ei siis paljoa töissä näe, mutta on pomon suosikki joten mitään työterveyteen komentamista ei tapahdu, kuten muille, vaikka muut ovat vähemmän poissa töistä.
Joku voi sanoa olevansa flunssassa vaikka oikeasti olisi pahempi sairaus. On monia syitä miksi ihminen haluaa pitää sairauden henkilökohtaisena, esim pelko potkuista tai työporukan suhtautuminen.
Jotain kuitenkin uteliaille on sanottava, joten osa päättää sanoa nuha, menkat..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kuvata tämä niin voit todistaa työyhteisölle.
Onneksi ei tarvitse, omassa työyhteisössä ymmärretään tätä sairautta.
Joku kysyi että mitä päivystyksessä tehdään, niin siellä tosiaan laitetaan tippaan. Migreenipotilailla on yleensä kotona hyvät lääkkeet mutta ei sentään tiputusvälineitä ja -lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä siirryttiin rekryfirmasta omiin duunareihin kun huomattiin miten paljon parempia hakemuksia saadaan.
Tuollaiset kiertävät työntekijät ovat rasite kaikille, koska he eivät ikinä osaa hommaansa samoin kuin hyvin perehdytetty. Tuossakin kollega vaikuttaa silti tyytyväiseltä, ja onkin selvää että on myyty hyvin tämä vuokratyön käyttäminen teille. Kusetustahan tuo on ja se tehdään vakituisten jaksamisen kustannuksella, ja firma säästää kustannuksissa.
Niille jotka haluatte että työntekijöiden oikeuksia heikennetään, niin se on jo tapahtunut ja lisääntyy kokkareiden hallitessa. Työntekijällä ei kohta ole mitään oikeuksia ja yritykset päättävät talous edellä, miten teidän käy. Ei hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mahda kovin kanattavaa bisnestä olla, jos henkilöstöfirman kautta työntekijät ja päälle vielä rahoitetaan henkilöstöfirman bisnestä ja voiton maksimointia.
Ja yhtälailla henkilöstöfirman työntekijät ovat sairaslomalla, vai etkö huomannut laskussa "yleiskulut" tai "palkan sivukulut".
Mutta "meillä" eli teillä onkin mielikuvitusfirma.
Tämän vuoksi toivon, että ne suunnitellut työehtojen heikennykset tulevat voimaan. Saisivat nämä lusmut potkut perseelle.