Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko joku selittää minulle mistä kaverini suuttui?

Vierailija
22.01.2024 |

Olin pahassa flunssassa viime viikolla ja parikin kaveriani tarjoutui käymään kaupassa puolestani, toki niin että maksoin ostokset ja he jättivät ne oven taakse etteivät saa tartuntaa. Asumme kaikki lähekkäin joten tämä oli helpompaa kuin tilata kotiinkuljetus kaupasta.

Sovin yhden kanssa, mutta sitten hän sanoi, että ehtii käydä vain pienessä lähikaupassa ja ostaa mitä siellä on valikoimissa. Kävi sitten tuossa kaupassa ja useampi juttu ostoslistalta jäi pois koska niitä ei ollut kyseisessä lähikaupassa. Hyväksyin sitten toisenkin kaverin auttamistarjouksen kun hän sanoi, että voi käydä isommassa kaupassa ja ostaa mitä jäi puuttumaan. Tämä ihan siksi, etten tiennyt milloin itse pääsisin kauppaan enkä halunnut jäädä ilman useampia tuotteita.

Ensimmäinen kaupassa käynyt sai sitten tietää, että toinenkin kaveri oli käynyt puolestani kaupassa ja suuttui ihan valtavasti. Yritin selittää miksi näin tapahtui mutta ei auttanut. Nyt tämä kaveri ei suostu puhumaan minulle.

Voiko joku selittää, miksi joku suuttuu tuollaisesta niin valtavasti? Joo, ymmärrän että hänen mielestään halveksin hänen tarjoamaansa apua mutta ihan tosissaan pitää nyt mykkäkoulua tuon takia? Ja uskomatonta kyllä, olemme tosiaan kaikki aikuisia. Pitänee tilata kotiinkuljetus jatkossa ettei tapahdu tällaisia.

Kommentit (205)

Vierailija
161/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oudot on teidän kaverisuhteen. Ap pyytää kaveria tuomaan kaupasta tavaraa vaikka se ei riitä ja olisi voinut pyytää isossa kaupassa kävijää tuomaan kaiken. Ja kaveri loukkaantuu vaikka itse on tarjoutunut käymään kaupassa ja vaiva ei lisäänny siitä että joku toinenkin käy.

Se isommassa kaupassa käynyt kävi siellä myöhemmin kuin se eka kaveri. Joten miten ap olisi voinut tietää siitä toisesta kauppakäynnistä etukäteen? Nythän ap järjesti asian niin, että kumpikin apuaan tarjonnut kaveri toi sen mitä ehtivät ja viitsivät eikä kumpaakaan vaivattu liikaa.

Tuossahan tavallaan toimi nyyttäriperiaate. Jokainen tuo oman osansa eikä ketään vaivata tuomaan kaikkea.

Mun mielestä hyvä ystävä on sellainen joka ei turhaan juoksuta koko kaveripiiriä jonkun flunssan takia. Pienin vaiva kaikille olisi ollut se että ap olisi tilannut ruuat kun aloituksessa kertoi että se olisi ollut mahdollista. Eri asia ottaa apua vastaan jos tälläista mahdollisuutta ei olisi ollut.

Itse olisin ollut tosi kiitollinen että kaveri toi välttämättömät tavarat että selviän siihen asti kunnes pystyisin itse kauppaan, en todellakaan olettaisi että jotain erikoistuotteita täytyisi hakea isosta kaupasta kissojen ja koirien kanssa. 

Vierailija
162/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatia tai lähinnä sen puute näkyy useamman kommentoijan kirjoituksissa, outoa porukkaa. Kaikki halutaan mitata ajassa tai rahan arvossa. Eikö ihmisyys merkitse enää mitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sinä käytännössä osoitit tuolle ensimmäiselle kaverille, että hänen vaivannäkönsä oli ihan täysin turhaa sillä sinun täytyi silti pyytää muualtakin apua. Hänellä oli kova kiire, mutta yritti silti tehdä sen mitä sinun eteesi pystyy, mutta tuo apu ei sinulle riittänyt. 

Jos vaikka leipoo, ja ensimmäinen kaveri saa tuotua kaupasta jauhot ja kananmunat, mutta hiiva olikin loppunut, ei pitäisi olla mitenkään ilkeää ketään kohtaan, jos kaveri nro 2 hakee sen hiivan? 

Ennemmin noin, kuin pyytää sitä ensimmäistä juoksemaan toiseen kauppaan. Ja molemmat tarjoutuivat itse auttamaan.

Omituisia "ystäviä" täällä, kun kysellään oitis bensanhintaa ja korvauksia. Aito ystävyys on molemminpuolista ja itse ainakin tekisin vastapalveluksen, tarjoaisin lounaan tai vastaisin itse ystävän samantyyppiseen avunpyyntöön.

Leipoo flunssassa muttei viitsi mennä kauppaan.

Vierailija
164/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viitsimättä lukea tuota aloittamaasi toista ketjua, niin voisitko tiivistää miten se liittyy tähän?

Lainaus liittyi vahvasti asiaan, erit. "kyvyttömyys erottaa omia ja muiden ihmisten tunteita, velvollisuuksia ja tarpeita".

Aika moni kommentoija on ilmaissut, että ap:n olisi pitänyt pystyä tietämään ystävänsä tilanne ja toimimaan ystävän ääneenlausumattomien oletusten ja ajatusten perusteella. Ketjussa avataan tämä ilmiönä, joka itselleni oli aikanaan uusi ja hyödyllinen, sillä tunnnistin siitä myös omia toimimattomia ajatusmallejani.

Ajattelin josko olisi kiinnostava muillekin, kun näistä asioista harvoin ääneen puhutaan.

Vierailija
165/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten flunssa tai nuha estää sen, että ei voi yleensäkään mennä kauppaan. Vaikuttaa melko turhamaiselta prinsessoinnilta.

Ja itse asiaan minulla  ei ole miehenä vastausta, koska miesten maailmassa tuosta ei olisi tullut ongelmaa ja naismaista mököttämistä seurannut.

Niin että kipeänä kauppaan tartuttamaan muita? Koronasta ei jäänyt mitään oppia mieleen?

Tietysti voi mennä kauppaan flunssassa!

Vierailija
166/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ystävätäresi kärsii vulvodyniasta, se voi viedä mielenterveyden. 

Vierailija
167/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ottanut töistä vapaata ja ajanut 100 km anoppiani auttaakseni, niin silloin kyllä. Tosin tuossa tapauksessa en olisi apuun edes lähtenyt. Mutta jos se auttaminen vei 7 minuuttia ajastani, niin ei se nyt haittaisi.

Itse en kyllä olisi tuossakaan tilanteessa suuttunut. Vaan olisin päinvastoin ajatellut huojentuneena ja iloisena, että onpa hyvä että anopilla on myös paikallista apua johon voi turvautua jatkossa silloin kun en itse pääse. Kiittelisin Pirkkoa ja olisin iloinen hänen avustaan.

Vierailija
168/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viitsimättä lukea tuota aloittamaasi toista ketjua, niin voisitko tiivistää miten se liittyy tähän?

Lainaus liittyi vahvasti asiaan, erit. "kyvyttömyys erottaa omia ja muiden ihmisten tunteita, velvollisuuksia ja tarpeita".

Aika moni kommentoija on ilmaissut, että ap:n olisi pitänyt pystyä tietämään ystävänsä tilanne ja toimimaan ystävän ääneenlausumattomien oletusten ja ajatusten perusteella. Ketjussa avataan tämä ilmiönä, joka itselleni oli aikanaan uusi ja hyödyllinen, sillä tunnnistin siitä myös omia toimimattomia ajatusmallejani.

Ajattelin josko olisi kiinnostava muillekin, kun näistä asioista harvoin ääneen puhutaan.

Ok, kiitos tiivistyksestä.

Vierailija
169/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten vaivoja.

Vierailija
170/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten menet vain kiltisti ite kauppaan. Ei ennen flunssien takia pistetty kavereita kauppaan tai tilattu kotiinkuljetuksella.

Vierailija
171/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse olisin kovassa flunssassa kotona ja kaveri tarjoutuisi käymään puolestani kaupassa, pyytäisin tuomaan vain ne ihan välttämättömimmät, jotka kyllä  äsaa lähimmästä pikkukaupastakin. Menisin itse sitten toivuttuani isoon kauppaan isommille ostoksille. Niin kuin täällä moni on jo kommentoinut, en myöskään ymmärrä, miten flunssaa potiessa voisi mitään erikoisenpaa tarvita. 

Tosin ap jossain kohtaa mainitsi, että käy itse päivittäin ja välillä jopa 2 kertaa päivässä kaupassa. Omat ostostarpeeni on kyllä huomattavasti vähäisemmät..

Vierailija
172/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä lienee totuus "minä autoin enemmän - ap:n" takana.

Jos kaverisi ei jaksa laskea kuka teki enemmän, tai itsekorostustasi siitä, että sinä teit enemmän. 😅

Kai muistit ap, myös vuodattaa someen, miten olet auttanut Enemmän kuin muut. 

Vierailija
173/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn flunssassa työssäkin, ei kävisi mieleenkään, juoksuttaa ketään kauppaan pelkän flunssan takia.

Ehkä vaikutit liian pirteältä, kun ystäväsi toi ostokset? 

Vierailija
174/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo noi on vaikeita juttuja. Kannattaa tilata, jollei ole lähisukulaisia lähellä.

Monelle ystävät on nykyään se "lähisuku" ainakin nuorten aikuisten (alle 30v) parissa.

Vierailija
175/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavoin tämä nyt oli helpompaa kuin tilata kotiin vaivaamatta muita? Sä pompotat montaa ihmistä samoilla ostoilla ja ihmettelet miksi kivistää? Jätä ne kaverit rauhaan ja tilaa kotiinkuljetus oven taakse. Ps. Kai sä myös bensarat maksoit näille kavereille?

Kaltaistesi ihmisten takia yhteisöllisyys katoaa. Eikö olisi kiva että on turvaverkkoja ja voi pyyttää apua jos sitä tarvitsee? Ja myös tarjota apuaan muille? Ja kai nyt aikuiset ihmiset osaa myös kieltäytyä jos jokin palvelus on ihan liikaa pyydetty, jos ei niin kannattaa kasvattaa luonnetta. 

Vierailija
176/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn flunssassa työssäkin, ei kävisi mieleenkään, juoksuttaa ketään kauppaan pelkän flunssan takia.

Ehkä vaikutit liian pirteältä, kun ystäväsi toi ostokset? 

Meillä työpaikalla lähetetään ihmiset kotiin jos tulevat töihin flunssassa, sillä ei kukaan halua saada tartuntaa ja tulisi yritykselle liian kalliiksi, että yhden sairaan sijaan olisi niitä 20.

Uskomatonta, että jotkut kulkevat kaupoissa ja töissä sairaana tartuttamassa muita. 

Vierailija
177/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavoin tämä nyt oli helpompaa kuin tilata kotiin vaivaamatta muita? Sä pompotat montaa ihmistä samoilla ostoilla ja ihmettelet miksi kivistää? Jätä ne kaverit rauhaan ja tilaa kotiinkuljetus oven taakse. Ps. Kai sä myös bensarat maksoit näille kavereille?

Asuvat korttelin päässä, kaupat viereisessä korttelissa. Ihan kävellen kävivät joten ei mennyt bensaa. Ei tullut mieleen että asia olisi kovin vaivalloinen kun yleensä käyn kävellen kummassakin kaupassa oikeastaan päivittäin, joskus parikin kertaa päivässä, kävelymatkaa on vain joitakin minuutteja. Ja ihan itse tarjoutuivat.

ap

Lisään vielä: ihan esimerkiksi koirapuistot ovat yhtä kaukana tai kauempana kuin kyseiset kaupat, jonka lisäksi kaikki käymme kävelyillä naapurustossa u

Oikea suomalainen asenne!! Ite pitää, vaikka pää kainaloss. Apua ei pyydetä. Onhan se vähän noloo.

Ja ite putää flunssatkin tartuttaa. Mitä turhaa suojata ympäristöä taudilta, kun kerran ite pitää sairastaa.

Vierailija
178/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme kauppoja teillä jos on ihan normaalia, että se ei myy terveyssiteitä, leipää tai vihanneksia. Asutteko kaikki jossain Venäjällä kun on hyllyt niin tyhjinä? 

En kyllä itsekään koskaan osta leipää tai vihanneksia jostain pienestä lähikaupasta. Yleensä siellä leipähyllyssä on jotain huonolaatuista paahtoleipää ja vihanneshyllyssä pari nahistunutta porkkanaa. Monesti nuo kaupat keskittyvät valmisaterioiden myyntiin.

Joten ymmärrän hyvin aloittajaa.

Jos olet flunssassa kotona ja joku ystävällisesti tarjoutuu hakemaan sinulle ruokaa, niin sitten olet kiitollinen siitä huonolaatuisesta paahtoleivistä jonka hän sinulle armollisesti tuo. Kyse on kuitenkin vain parista päivästä niin sitten pääset taas ihan itse hakemaan niitä parempia hienostoleipiäsi. 

Ei näi

Näköjään todellakin hulluksi. Tämän kirjoittajan perusteella.

Vierailija
179/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiireen keskellä kipaisi. Käynti sotki aikatauluja. Kun joku muukin kipaisi tundi tehneensä turhaa työtä.

Pyydä anteeksi ja sano, ettei olisi tarvinnut. Teit ison palveluksen. Olisin voinut maksaa kotiinkuljetuksen.

Joskus ärsytti kun kaveri sopi kahveja. Odotin turhaan, eikä kerennytkään. En sopinut enää kahveja meille. Ja kun sovin duunaan kaikkea muuta, kuin pullaa odottaessa. Käyn toki kiireisen kaverin luona itse kahvilla. Extempore soitan ja kysyn ootko kotosalla. Enkä liian usein.

Vierailija
180/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaltaistesi ihmisten takia yhteisöllisyys katoaa. Eikö olisi kiva että on turvaverkkoja ja voi pyyttää apua jos sitä tarvitsee? Ja myös tarjota apuaan muille? Ja kai nyt aikuiset ihmiset osaa myös kieltäytyä jos jokin palvelus on ihan liikaa pyydetty, jos ei niin kannattaa kasvattaa luonnetta. 

Mutta kun ap ei oikeasti apua tarvinnut. Kertoi että tilaaminen olisi onnistunut. Lisäksi olisi voinut olla kiitollinen siitä että kaveri tuo tärkeimmät eikä odottaa jotain erikoistuotteita.