Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko joku selittää minulle mistä kaverini suuttui?

Vierailija
22.01.2024 |

Olin pahassa flunssassa viime viikolla ja parikin kaveriani tarjoutui käymään kaupassa puolestani, toki niin että maksoin ostokset ja he jättivät ne oven taakse etteivät saa tartuntaa. Asumme kaikki lähekkäin joten tämä oli helpompaa kuin tilata kotiinkuljetus kaupasta.

Sovin yhden kanssa, mutta sitten hän sanoi, että ehtii käydä vain pienessä lähikaupassa ja ostaa mitä siellä on valikoimissa. Kävi sitten tuossa kaupassa ja useampi juttu ostoslistalta jäi pois koska niitä ei ollut kyseisessä lähikaupassa. Hyväksyin sitten toisenkin kaverin auttamistarjouksen kun hän sanoi, että voi käydä isommassa kaupassa ja ostaa mitä jäi puuttumaan. Tämä ihan siksi, etten tiennyt milloin itse pääsisin kauppaan enkä halunnut jäädä ilman useampia tuotteita.

Ensimmäinen kaupassa käynyt sai sitten tietää, että toinenkin kaveri oli käynyt puolestani kaupassa ja suuttui ihan valtavasti. Yritin selittää miksi näin tapahtui mutta ei auttanut. Nyt tämä kaveri ei suostu puhumaan minulle.

Voiko joku selittää, miksi joku suuttuu tuollaisesta niin valtavasti? Joo, ymmärrän että hänen mielestään halveksin hänen tarjoamaansa apua mutta ihan tosissaan pitää nyt mykkäkoulua tuon takia? Ja uskomatonta kyllä, olemme tosiaan kaikki aikuisia. Pitänee tilata kotiinkuljetus jatkossa ettei tapahdu tällaisia.

Kommentit (205)

Vierailija
41/205 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän koki auttamisessa menneen 'hukkaan', kun joka tapauksessa toinenkin piti pyytää. TS se toinen, isossa kaupassa käynyt oisi voinut tuoda sitten kaikki, jos kerran joka tapauksessa tuo puuttuvat.

Vierailija
42/205 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ap! Mitä ne "useammat jutut" olivat, jotka jäivät ekalta kävijältä ostamatta, kun ei niitä kaupassa ollut?

Miksi tämä on tärkeää? No, voin toki kertoa. Mm. tuoreet vihannekset ja leipä.

ap

No niin, eli arvaukseni on että olet pyytänyt jonkun tietyn pienleipomon kauramyslimallaslimppua sekä kumkvatteja ja ananasmansikoita. Ensimmäinen kaveri on kyrpiintynyt koska tiesi jo etukäteen että niitä ei saa sieltä pikkukaupasta mihin hän ehtisi, mutta sinä pidit silti pääsi että pitää olla juuri noita eikä mikään muu käy. Sitten hän oli vielä enemmän kyrpiintynyt kun kuuli että oli nähnyt kaiken vaivan ihan turhaan kun olit kuitenkin värkännyt jonkun muun hakemaan tavarat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/205 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Leivonta" oli vain esimerkki, ei tarvitse lukea kuin piru raamattua. Ole sinä vaan rauhassa, äläkä koskaan auta ystävää, tai muista ainakin laskea tarkkaan jokainen asiaan kuluva sentti korkojen kera. Tai ehkä on parempi, että touhuilet vaan itseksesi.

Ei ihmekään, että esim. koulukiusaaminen on huipussaan. Hyi miten pahoja ja ilkeitä ihmiset nykyään ovat. "Minä minä ja vain minä".

Kerro sitten joku muu esimerkki ruuasta tai tarvikkeista, tai ilmeisesti useammastakin, joka on akuuttia saada heti kipeänä ollessaan mutta jota ei voi ostaa pikkukaupasta? 

Eri, mutta esimerkiksi itse juon usein teetä flunssaisena. Hunajalla ja mielellään myös inkiväärillä. Hunaja voi olla loppu, tai sitten inkivääri.

Lisäksi ihmisellä voi esim. olla erityisruokavalioita. Kauramaitoa ei ehkä joka kaupasta saa, niin onhan se nyt tyhmää elää ilman maitoa vain koska joku ystävä vetää herneet nenuun kun joku toinenkin auttaa. Tai ehkä ne herneet oli loppu sieltä kaupasta.

Vierailija
44/205 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Leivonta" oli vain esimerkki, ei tarvitse lukea kuin piru raamattua. Ole sinä vaan rauhassa, äläkä koskaan auta ystävää, tai muista ainakin laskea tarkkaan jokainen asiaan kuluva sentti korkojen kera. Tai ehkä on parempi, että touhuilet vaan itseksesi.

Ei ihmekään, että esim. koulukiusaaminen on huipussaan. Hyi miten pahoja ja ilkeitä ihmiset nykyään ovat. "Minä minä ja vain minä".

Kerro sitten joku muu esimerkki ruuasta tai tarvikkeista, tai ilmeisesti useammastakin, joka on akuuttia saada heti kipeänä ollessaan mutta jota ei voi ostaa pikkukaupasta?

Riittää jo se, että joku tarpeellinen tuote on loppunut. Tämä ei ole se pointti, vaan turha nokkiinsa ottaminen. 

Ihme kauppoja teillä jos on ihan normaalia, että se ei myy terveyssiteitä, leipää tai vihanneksia. Asutteko kaikki jossain Venäjällä kun on hyllyt niin tyhjinä? 

Vierailija
45/205 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän koki auttamisessa menneen 'hukkaan', kun joka tapauksessa toinenkin piti pyytää. TS se toinen, isossa kaupassa käynyt oisi voinut tuoda sitten kaikki, jos kerran joka tapauksessa tuo puuttuvat.

Ei kai se kaveri voinut ennen kauppareissua tietää ettei kaupasta saa kaikkea? Tai kun kertoi että ehtii vain pieneen kauppaan, niin olisi samalla sitten sanonut että skippaa koko homman.

Tosi omituista olettaa että toinen "kärsii" ilman tarvitsemiaan tavaroita vain koska ei jostain syystä saa pyytää monelta apua ettei kenellekään tule paha mieli. Tosi pyytteetöntä apua juu.

Vierailija
46/205 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kauppoja teillä jos on ihan normaalia, että se ei myy terveyssiteitä, leipää tai vihanneksia. Asutteko kaikki jossain Venäjällä kun on hyllyt niin tyhjinä? 

En kyllä itsekään koskaan osta leipää tai vihanneksia jostain pienestä lähikaupasta. Yleensä siellä leipähyllyssä on jotain huonolaatuista paahtoleipää ja vihanneshyllyssä pari nahistunutta porkkanaa. Monesti nuo kaupat keskittyvät valmisaterioiden myyntiin.

Joten ymmärrän hyvin aloittajaa.

Vierailija
47/205 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri, mutta esimerkiksi itse juon usein teetä flunssaisena. Hunajalla ja mielellään myös inkiväärillä. Hunaja voi olla loppu, tai sitten inkivääri.

Lisäksi ihmisellä voi esim. olla erityisruokavalioita. Kauramai

No en itse kehtaisi lähettää toista kaveriani kauppaan sen takia että tekisi mieli laittaa inkivääriä teen sekaan, jos nyt ensimmäinen on jo varmistanut että en ole kuolemassa nälkään. 

Vierailija
48/205 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä itsekään koskaan osta leipää tai vihanneksia jostain pienestä lähikaupasta. Yleensä siellä leipähyllyssä on jotain huonolaatuista paahtoleipää ja vihanneshyllyssä pari nahistunutta porkkanaa. Monesti nuo kaupat keskittyvät valmisaterioiden myyntiin.

Jos olet flunssassa kotona ja joku ystävällisesti tarjoutuu hakemaan sinulle ruokaa, niin sitten olet kiitollinen siitä huonolaatuisesta paahtoleivistä jonka hän sinulle armollisesti tuo. Kyse on kuitenkin vain parista päivästä niin sitten pääset taas ihan itse hakemaan niitä parempia hienostoleipiäsi. 

Vierailija
49/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole koskaan kukaan kaveri käynyt kaupassa. Eikä muuten vanhemmatkaan. En edes osaa kuvitella tuollaista tilannetta. Mies käy mutta se lienee eri asia.

Vierailija
50/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, ettei taustalla nyt ole jotain muuta? Joskus ihmiset käyttäytyvät erikoisesti, jos heillä on omassa elämässään jotain ongelmaa tai jokin muu asia kiukuttaa tai aiheuttaa huolta. Tällöin joku ihan mitättömältä tuntuva asia voi saada suhteettomat mittasuhteet ja muihin voi olla helppo purkaa se turhautuneisuus.

Joka tapauksessa en ymmärrä ystäväsi suuttumusta, ei tuossa tilanteessa kukaan normaali aikuinen ihminen vedä tuollaisia herneitä nokkaan. Jätä hänet nyt omaan rauhaansa rauhoittumaan. 

Vierailija
51/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet flunssassa kotona ja joku ystävällisesti tarjoutuu hakemaan sinulle ruokaa, niin sitten olet kiitollinen siitä huonolaatuisesta paahtoleivistä jonka hän sinulle armollisesti tuo. Kyse on kuitenkin vain parista päivästä niin sitten pääset taas ihan itse hakemaan niitä parempia hienostoleipiäsi. 

Miksi pitäisi nälässä kärvistellä flunssassa kun ei ole mitään tarvetta vaan muut ovat valmiita auttamaan? Ja mitä "auttamista" sellainen on jossa tuodaan vain jotain, ihan kiusallaan, ja sitten yritetään puuttua siihen että kukaan muu ei saisi tuoda puuttuvia juttuja. Ei se ole auttamista, se on kiusaamista. Eikä sille ensimmäiselle kaverille kuulunut ollenkaan mitä ap sopi toisten kavereidensa kanssa, ei se ensimmäinen kaveri ap:n elämästä ja tekemisistä määrää. Ja miten niin "armollisesti". Jos joku tuo surkeaa paahtoleipää, ei sitä ole mikään pakko kenenkään syödä vaan voin ottaa apua muilta vastaan aivan vapaasti kuten ap teki.

Vierailija
52/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tosi omituista olettaa että toinen "kärsii" ilman tarvitsemiaan tavaroita vain koska ei jostain syystä saa pyytää monelta apua ettei kenellekään tule paha mieli. Tosi pyytteetöntä apua juu."

Juuri näin.

Vierailija
53/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n kaverin käytöksen ainoastaan, jos hänellä itsellään on ollut kovin kiireinen aikataulu (mihin viittaa se, että hän on sanonut, että ehtii käymään vain lähikaupassa). Voi syntyä harmitus, jos toinen olisi sitten kuitenkin saanut ne ostoksensa muutenkin, ilman että itse sinkoilee ympäriinsä.

Olen huomannut elämässä toimivaksi ajattelutavan "Jos tuntuu (liian) vaikealta, älä suostu". Ei ystävä voi puolestasi arvioida, meneekö liian vaikeaksi, vai tarkoitatko ihan oikeasti sitä, että kyllä sopii. Voi myös kysyä, onko tarjolla ketään muuta hommaan, jos itsellä painaa aikataulut päälle. Jälkikäteen kiukuttelu ei auta ketään.

Voi myös kategorisesti olla tarjoamatta apua, jos se noin isolta uhraukselta tuntuu. Varmasti järkevintä kaikille osapuolille.

Vierailija
54/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kertoo käyneensä kaupassa noille ystäville korona-aikana. Tulee mieleen, minkähänlaiset ostosvaatimukset sillä lähikaupassa kävijällä silloin oli. Pyysikö hän joitain tiettyjä tavaroita isosta kaupasta vai riittikö lähikaupan tuotteet.

Joskus sitä voi yrittää helpottaa toisen hommaa pyytämällä häntä tekemään vain perusjutut mutta sitten jos toinen vastavuoroisesti pyytää jotain spesiaalia niin voi tulla sellainen tunne, että tämä ei toimi.

Vierailija
55/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näistä piikitetyistä koronalahkolaisista, joita ap:kin selvästi juttujensa perusteella on, tiedä kuinka monta  viikkoa ne sairastaa. Eikä ne uskalla kauppaan kun pelkäävät että tartuttavat kaikki.

Ennen piti yskäistä jos pieraisee peittääkseen äänen, nyt pitää pieraista peittääkseen yskäisyn äänen, muuten koronalahkolaiset käy kimppuun. Hulluksi on maailma mennyt.

Vierailija
56/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kertoo käyneensä kaupassa noille ystäville korona-aikana. Tulee mieleen, minkähänlaiset ostosvaatimukset sillä lähikaupassa kävijällä silloin oli. Pyysikö hän joitain tiettyjä tavaroita isosta kaupasta vai riittikö lähikaupan tuotteet.

Joskus sitä voi yrittää helpottaa toisen hommaa pyytämällä häntä tekemään vain perusjutut mutta sitten jos toinen vastavuoroisesti pyytää jotain spesiaalia niin voi tulla sellainen tunne, että tämä ei toimi.

Eihän siltä lähikaupassa käyneeltä pyydetty mitään spesiaalia vaan toinen kaveri toi puuttuvat tuotteet. En tajua, miten sen toisen kaverin toiminta oli mitenkään sen ensimmäisen asia. 

Vierailija
57/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun kaveri ei ap vastaa siksi, että pelkää sun tyrkyttävän taas uutta kauppalistaa.

Se ei vaan kehtaa sanoa, ettei halua juosta sun asioillasi enää. 

Vierailija
58/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä äkkiseltään tajua mikä tuossa on loukkaavaa. 

Vierailija
59/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä naisilla taas ongelmat. 

Vierailija
60/205 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseinen kaveri ei taida auttaa auttamisen halusta, vaan kaipaa jotain ylistystä avustaan? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä