Voiko joku selittää minulle mistä kaverini suuttui?
Olin pahassa flunssassa viime viikolla ja parikin kaveriani tarjoutui käymään kaupassa puolestani, toki niin että maksoin ostokset ja he jättivät ne oven taakse etteivät saa tartuntaa. Asumme kaikki lähekkäin joten tämä oli helpompaa kuin tilata kotiinkuljetus kaupasta.
Sovin yhden kanssa, mutta sitten hän sanoi, että ehtii käydä vain pienessä lähikaupassa ja ostaa mitä siellä on valikoimissa. Kävi sitten tuossa kaupassa ja useampi juttu ostoslistalta jäi pois koska niitä ei ollut kyseisessä lähikaupassa. Hyväksyin sitten toisenkin kaverin auttamistarjouksen kun hän sanoi, että voi käydä isommassa kaupassa ja ostaa mitä jäi puuttumaan. Tämä ihan siksi, etten tiennyt milloin itse pääsisin kauppaan enkä halunnut jäädä ilman useampia tuotteita.
Ensimmäinen kaupassa käynyt sai sitten tietää, että toinenkin kaveri oli käynyt puolestani kaupassa ja suuttui ihan valtavasti. Yritin selittää miksi näin tapahtui mutta ei auttanut. Nyt tämä kaveri ei suostu puhumaan minulle.
Voiko joku selittää, miksi joku suuttuu tuollaisesta niin valtavasti? Joo, ymmärrän että hänen mielestään halveksin hänen tarjoamaansa apua mutta ihan tosissaan pitää nyt mykkäkoulua tuon takia? Ja uskomatonta kyllä, olemme tosiaan kaikki aikuisia. Pitänee tilata kotiinkuljetus jatkossa ettei tapahdu tällaisia.
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
"Leivonta" oli vain esimerkki, ei tarvitse lukea kuin piru raamattua. Ole sinä vaan rauhassa, äläkä koskaan auta ystävää, tai muista ainakin laskea tarkkaan jokainen asiaan kuluva sentti korkojen kera. Tai ehkä on parempi, että touhuilet vaan itseksesi.
Ei ihmekään, että esim. koulukiusaaminen on huipussaan. Hyi miten pahoja ja ilkeitä ihmiset nykyään ovat. "Minä minä ja vain minä".
Kyllä minä autan ystäviäni, olen kauppareissujakin tehnyt, mutta en minä silti itse apua tarvitessani valjasta koko ystäväarmeijaani tekemään tehtäviä peräperää toistensa jälkeen. Heillä on omatkin elämänsä enkä halua vaivata muita ennen kuin vasta pakkotilanteessa. Kukakohan se minäminäminä tässä tilanteessa oikein mahtoi olla?
Vierailija kirjoitti:
"Leivonta" oli vain esimerkki, ei tarvitse lukea kuin piru raamattua. Ole sinä vaan rauhassa, äläkä koskaan auta ystävää, tai muista ainakin laskea tarkkaan jokainen asiaan kuluva sentti korkojen kera. Tai ehkä on parempi, että touhuilet vaan itseksesi.
Ei ihmekään, että esim. koulukiusaaminen on huipussaan. Hyi miten pahoja ja ilkeitä ihmiset nykyään ovat. "Minä minä ja vain minä".
Kerro sitten joku muu esimerkki ruuasta tai tarvikkeista, tai ilmeisesti useammastakin, joka on akuuttia saada heti kipeänä ollessaan mutta jota ei voi ostaa pikkukaupasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät hallitse tunteitaan ja käytöstään kovin hyvin nykyään. En ymmärrä mikä tuossa on ongelma että piti suuttua noin pahasti.
Onhan tuollainen suuttuminen liioiteltua, mutta ei minulla ole mitään vaikeuksia ymmärtää itse ongelmaa. Mieti vaikka että olisit luvannut tehdä lumityöt naapurin huonokuntoiselle vanhukselle, mutta sinulla on kiire ja ehdit kolata vain kapean polun jota pitkin vanhus kuitenkin pääsee kulkemaan. Hetken päästä kuljet talon ohi ja näet toisen puolen naapurin lapioimassa polkua leveämmäksi. Tuleeko sinulle tunne että sinun apuasi on arvostettu ja vanhus olisi kiitollinen siitä että yritit auttaa sen verran kuin ehdit?
Eikö tuollaisessa tilanteessa olisi vain iloinen, että joku muukin ehti ja viitsi auttaa ja paransi ensimmäisen auttajan tekoa? Itse ainakin olisin jos olisin se, joka oli alunperin tehnyt polun.
- eri kuin jolle vastasit
Luin vain aloitusviestin. Häntä suututtaa koska kävi ihan turhaan kaupassa, kun olisit voinut perua heti kun hän sanoi käyvänsä lähikaupassa. Hän käytti aikaa ja vaivaa turhaan sinua varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät hallitse tunteitaan ja käytöstään kovin hyvin nykyään. En ymmärrä mikä tuossa on ongelma että piti suuttua noin pahasti.
Onhan tuollainen suuttuminen liioiteltua, mutta ei minulla ole mitään vaikeuksia ymmärtää itse ongelmaa. Mieti vaikka että olisit luvannut tehdä lumityöt naapurin huonokuntoiselle vanhukselle, mutta sinulla on kiire ja ehdit kolata vain kapean polun jota pitkin vanhus kuitenkin pääsee kulkemaan. Hetken päästä kuljet talon ohi ja näet toisen puolen naapurin lapioimassa polkua leveämmäksi. Tuleeko sinulle tunne että sinun apuasi on arvostettu ja vanhus olisi kiitollinen siitä että yritit auttaa sen verran kuin ehdit?
Minulle tulee tuosta vain mieleen, että siellä se naapuri nyt haluaa päteä, ja on mennyt leveämmäksi sitä kulkuväylää lapioimaan. Jotkut kun haluavat aina olla parempia. Mitä tuota itseensä ottamaan, ihan varmasti se kapeampikin polku olisi ollut riittävä. Mutta se viimeinen sana on joillekin vaan saatava sanoa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä autan ystäviäni, olen kauppareissujakin tehnyt, mutta en minä silti itse apua tarvitessani valjasta koko ystäväarmeijaani tekemään tehtäviä peräperää toistensa jälkeen. Heillä on omatkin elämänsä enkä halua vaivata muita ennen kuin vasta pakkotilanteessa. Kukakohan se minäminäminä tässä tilanteessa oikein mahtoi olla?
YSTÄVÄT TARJOUTUIVAT IHAN ITSE KÄYMÄÄN KAUPASSA.
En ymmärrä teistä ketään.
En sinua, jolla on sairaslomapäivänä noin monta "pakko saada" ostoksia, enkä mykkäkoulun pitäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro sitten joku muu esimerkki ruuasta tai tarvikkeista, tai ilmeisesti useammastakin, joka on akuuttia saada heti kipeänä ollessaan mutta jota ei voi ostaa pikkukaupasta?
Riittää jo se, että joku tarpeellinen tuote on loppunut. Tämä ei ole se pointti, vaan turha nokkiinsa ottaminen.
Kaveri luuli olevansa " suuri auttajasi" kunnes sai kuulla että onkin yksi monista. Harmitti tietysti kun ollut ainoa auttaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin tämä nyt oli helpompaa kuin tilata kotiin vaivaamatta muita? Sä pompotat montaa ihmistä samoilla ostoilla ja ihmettelet miksi kivistää? Jätä ne kaverit rauhaan ja tilaa kotiinkuljetus oven taakse. Ps. Kai sä myös bensarat maksoit näille kavereille?
Asuvat korttelin päässä, kaupat viereisessä korttelissa. Ihan kävellen kävivät joten ei mennyt bensaa. Ei tullut mieleen että asia olisi kovin vaivalloinen kun yleensä käyn kävellen kummassakin kaupassa oikeastaan päivittäin, joskus parikin kertaa päivässä, kävelymatkaa on vain joitakin minuutteja. Ja ihan itse tarjoutuivat.
ap
Lisään vielä: ihan esimerkiksi koirapuistot ovat yhtä kaukana tai kauempana kuin kyseiset kaupat, jonka lisäksi kaikki käymme kävelyillä naapurustossa useita kertoja päivässä. Joten ei ihan tosiaan tul
Koiraa ei voi jättää kaupan eteen odottamaan että käy kaupassa, entä jos tämä joka lupasi käydä ei itse tarvinnut mitään, kyllä siitä ylimääräistä tulee ja sinä kiität kerjäämällä toisenkin vielä sinne kauppaan. Suoraan sanottuna haistattelit tälle ensimmäiselle. Ja kyllä minä käytän ainakin koirani ulkona olen kipeä tai en, käyn myös itse tarvittaessa kaupassa ja apteekissa, ei se että on kipeä tee ihmisestä invalidia.
Suuttui varmaan siitä, että uhrasi aikaansa ja kävi turhaan kaupassa, kun toinen kävi myös. Hänen kauppakäyntinsä olisi voitu jättää tekemättä. Ja kumman paljon tarvit tavaraa kipeänä, jos lähikauppa ei riitä. Tuli hänelle varmaan hyväksikäytetty olo ja sekin ohan turhaa, kun ei kuitenkaan kelvannut. Minäkin olisin vetänyt herneen nenään.
Flunssassa ei saa käydä kaupassa muiden ihmisten takia, ettei tartuta muita. Tämä siis vastauksena sille, joka kehui käyvänsä kaupassa kipeänä. Ei ole vastuullista eikä oikeaa toimintaa, kenelläkään ei ole oikeutta mennä sinne levittelemään virusta ympäriinsä ja tartuttamaan muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää jo se, että joku tarpeellinen tuote on loppunut. Tämä ei ole se pointti, vaan turha nokkiinsa ottaminen.
Onhan sekin osa pointtia jos nyt oikeasti haluaisit antaa koko kuvan tapahtuneesta. Jos vaikka sairastat harvinaista aineenvaihduntasairautta, joka edellyttää appelsiinikilon syömistä päivässä mutta ne oli pikkukaupasta loppu, sitten oli kaverilta todella törkeää suuttua siitä että sait muualtakin apua. Jos sen sijaan hänen apunsa ei ollut riittävää siksi että sinä jäit ilman tietyn merkkistä mangomelonijäätelöä niin ymmärrän hyvin jos siitä ärsyyntyy. Vaaka taitaa kallistua lähemmäs jälkimmäistä kun et kerran suostu kertomaan mitä tärkeitä asioita ensimmäisestä kauppareissusta jäi puuttumaan.
Minä ymmärrän sinua Ap, älä välitä näistä tyhmistä kommenteista.
Ja jos olisin ystäväsi niin itsekin olisin tarjoutunut auttamaan ja ollut vain iloinen, mikäli joku toinen ystävistäsi toimittaisi sinulle ne ruaat/lääkkeet/hygienia tarvikkee tms mitä tarvitsisit.
Eli ystäväsi suuttui turhasta. Eikä ystävä suutu jos ottaa kaiken tarvitsemansa avun vastaan.
Ja mitä se teille kellekkään kuuluu mitä ja miten paljon juttuja Ap tarvitsee??! Kaikilla on oma elämän tilanne ja olosuhteet.
Olisipa kaikilla ystäviä, jotka olisivat valmiita auttamaan.
Itse tarjoudun aina ystävälle, joka sairastaa tai on auto rikki, käymään kaupassa, vaikka joskus välimatkaa avun tarvitsijalle olut tunti. Enkä ole pyytänyt bensarahaa, vaikken rikas itsekään ole.
Ja ihana, että sinäkin olet koronan aikana käynyt muille kaupassa Ap.
Jätä toi ihminen nyt omaan arvoonsa ja turvaa niihin ystäviin, jotka aidosti on ystäviä.
Hei ap! Mitä ne "useammat jutut" olivat, jotka jäivät ekalta kävijältä ostamatta, kun ei niitä kaupassa ollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sekin osa poi
Miksi et kysy ap:ltä asiaa? Turhaan vänkäät. Ihan normijuttu, että on joitain tarvikkeita mitä joutuu muualta hakemaan, jos ne ovat loppu ensimmäisestä paikasta, esim. terveyssiteet.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap! Mitä ne "useammat jutut" olivat, jotka jäivät ekalta kävijältä ostamatta, kun ei niitä kaupassa ollut?
Miksi tämä on tärkeää? No, voin toki kertoa. Mm. tuoreet vihannekset ja leipä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä on tärkeää? No, voin toki kertoa. Mm. tuoreet vihannekset ja leipä.
ap
Lähikauppa jossa ei ollut mitään leipää tai mitään vihanneksia? Melkoinen pikkukauppa tosiaan.
Toka vastaus on niin Suomi :D Oikein tiivistyy tämän kansan itsekkyys ja ahneus. Joskus pyytää apua ja heti pitäisi olla maksamassa bensarahaa ja hävetä sitä avun pyytämistä. Ja näitä rahan pyytäjiä on ihan perhepiirissäkin. Eri asia jos oikeasti jatkuvasti kuormittaa jotakuta avunpyynnöillä Mutta sen kerran kun satut olemaan tosi kipeä ja tarvitset jeesiä. Kyllä, suomalainen ajattelee silloinkin ensimmäiseksi omaa lompakkoaan.