Mitä järkeä on tehdä monipuolista arkiruokaa, kun kotona sitä ei kukaan syö?
Meillä kyllä uppoaa kurkut, tomaatit ja omenat ihan kiitettävästi eli tuollaista tuoretta menee hyvällä halulla, mutta monipuolista, vaihtelevaa arkiruokaa/kotiruokaa ei vain mene vaikka osaan tehdä siitä ihan hyvää. Olen siis ihan taitava kokki, mutta muu perhe nirsoja ja heille kelpaa vain pari ruokaa (lasagne ja pihvi ja uunimakkara). Eivät suostu syömään makaronilaatikkoa, lihapullakastiketta ja perunamuusia, lihapataa ja keitettyjä perunoita, kanakastiketta ja riisiä, mitään keittoja jne, eivät suostu syömään näitä myöskään koulussa tai työpaikan lounasravintolassa. Jos on joku kastike ja makaronia tai spaghettia, syövät pelkkää pastaa ei yhtään kastiketta. Jos on keittoa tai makaronilaatikkoa tms syövät pelkkää leipää. Myöskään etniset ruoat ei kelpaa. Mitä mieltä minun on yrittää tehdä kotiruokia, kun kukaan paitsi minä en syö niitä? Lapset ja mies kai haluaisi elää pelkällä leivällä.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teet jos ei ole järkeä ?
Koska olen ajatellut, että lapsille pitää tarjota monipuolista terveellistä ruokaa. Turhauttaa vain, kun kukaan ei syö sitä ellei se ole lasagne, pihvi tai uunimakkara. Ap
Mitä ne sitten syö? Jotainhan ne syö. Jos vetää energiatiheää kamaa, sipsejä, energiajuomia, välipalapatukoita, karkkia yms. eihän se oikea ruoka houkuttele. En tiedä, miten isot lapset saadaan ruotuun, mutta pienille lapsille ei kannata tarjota vaihtoehtoa. Syöminen on tottumiskysymys.
Ei meidän lapset syö sipsejä, energiajuomia, välipalapatukoita ym, ne on vasta 6 ja 8 iältään enkä osta niille tuollaisia. Syövät paljon leipää, kurkkua, tomaattia, omenoita, pastaa (ilman kastiketta ja niitä lasagneja ja pihvejä mitä toki
Tämä oli paras mies, minkä sait? Syö sipsejä nälkäänsä? Onko hän 18-vuotias? Miten tuollaisen kanssa edes päätyy sänkyyn
Ei nirso kyllä oikeasti tarkoita ainoastaan hienostelua. Se tarkoittaa mitä tahansa liiallista valikoivuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(oli kalapuikkoja ja muusia),
KALAPUIKOT! EI ne ole oikeaa ruokaa, jätä suosiolla moiset pois, nugetit ja nakit, ala laittaa oikeaa lihaa, kanasta ja kalasta ja muusta ja teet niistä pihvejä ilman mitään kuorrukkeita. Kalapuikot ei ole ihmisen ruokaa, kalaa koskaan nähneetkään!
Etkö osaa lukea? Ap hyvin selkeästi aloituksessa kertoo tekevänsä oikeaa ruokaa. Silti sekään ei kelpaa kenellekään.<
MITÄ TUOSSA LUKEE! KALAPUIKKOJA JA MUUSIA!
Meillä on tilanne se että mies ei suostu syömään minun tekemiä ruokiani, syö vaan anopin ruokia. Vanhempi lapsi on ottanut tästä mallia ja syö hänkin anopin ruokia eikä minun. Nuorin syö minun tekemää ruokaa. Odotan sitä että missä vaiheessa anoppi saa nuorimmaisenkin vedettyä mukaan tähän paskaan. Anoppi ilmoitti kun aloitettiin seurustelu että "minun poikani syö sitten vain sisäfilettä päivittäin". Tämä on tosi.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset syövät kuitenkin monipuolisesti kasviksia ja hedelmiä ja muutamaa ruokaa, en stressaisi hirveästi. Mitä väliä sillä on syökö jauhelihan ja pastan makaronilaatikon vai lasagnen muodossa? Tai syökö pihviä vai lihapullia? Samat ainekset niissä on. Kanan makuun voi päästä lisäämällä kanan jauhelihaa pihvien joukkoon.
Lähtisin laajentamaan tuota kasvispuolta pikkuhiljaa ja katsomaan mikä kaikki uppoaa.
Miehen ruokavalioon en puuttuisi. Aikuinen ihminen osaa huolehtia omista syömisistään ja jos ne lapsillekin maistuu, niin hyvä. Makkaraa en kuitenkaan lapsille enempää kuin kerran viikossa syöttäisi.
Olen ehkä lälly ja lepsu mutta minusta ruokailun pitäisi olla paineeton ja kannustava hetki. Ja kaikkien pitäisi saada vatsat täyteen.
Monipuolisesti kasviksia ja hedelmiä? Ap sanoi, että vain kurkku, tomaatti ja omena. Kaukana monipuolisesta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tilanne se että mies ei suostu syömään minun tekemiä ruokiani, syö vaan anopin ruokia. Vanhempi lapsi on ottanut tästä mallia ja syö hänkin anopin ruokia eikä minun. Nuorin syö minun tekemää ruokaa. Odotan sitä että missä vaiheessa anoppi saa nuorimmaisenkin vedettyä mukaan tähän paskaan. Anoppi ilmoitti kun aloitettiin seurustelu että "minun poikani syö sitten vain sisäfilettä päivittäin". Tämä on tosi.
Sinähän pääset helpolla, jos anoppi laittaa teidän perheelle joka päivä ruoat.
Sinä jonka mukaan lapset ovat aistiyliherkkiä, kertoisitko miksi lapsille kelpaavat ruuat ovat tismalleen samat kuin isällään? Lapset ovat oppineet nirsoilun ja syötävät ruokalajit isältään. Vai väitätkö että lapsille on periytynyt isältään geneettinen herkkyys kaikelle muulle kuin juuri uunimakkaralle, pihville ja lasagnelle?
Vierailija kirjoitti:
Ja lähdit sitten tollaseen ilmapiiriin ihan vapaaehtoisesti?
Ongelma ei ole pimeä anoppi vaan enemmänkin sun mies joka on edelleen henkisesti lapsen tasolla ja äitinsä helmoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aistiyliherkkyyteen kuuluu myös karsastus suutuntumaa kohtaan. Jos ruoka tuntuu suussa ikävälle, se jää syömättä.
Perunamuussissa on myös sellaisia karvasaineita, joita suurin osa ihmisistä ei maista. Spagetissa niitä ei ole.
So what? Myös aistiyliherkkä lapsi kuuluu kyllä opettaa syömään riittävän monipuolisesti. Ei liian köyhää ruokavaliota kuitata vain sillä, että annetaan lapselle joku muotidiagnoosi ja nostetaan kädet pystyyn. En tuhlaisi aikaani sen pohtimiseen, onko Jessejesmiina nyt kovin kovin erityinen, vaan lähtisin käytännön ongelmassa reippaasti käytännön toimiin: Lapsi ei syö, on tehtävä muutoksia.
Aistiyliherkkä ei opi syömään monipuolisesti. Et itsekään söisi ruokaa, joka maistuu todella pahalta. Syömään pakottaminen on heille kidutusta.
Toimintaterapia j
En ymmärrä edelleenkään miten lasagne ei maistu pahalta mutta jauhelihakastike maistuu pahalta? Minusta se on aika samaa soosia mitä sinne lasagneen laitetaan? Ainakin meillä.
Ei se välttämättä ole kenenkään etu, että kaikesta väännetään väkisin diagnoosi.
Minkä ikäinen mies on? Onko käyttäytymisessä muitakin outoja piirteitä kuin ruokailu taaperotyyliin?
Kokeile laittaa lautaselle vain yksi ruoka-aine, vaikka nakki, peruna tai banaaninpala. Menisikö helpommin alas?
Nirso tarkoittaa ruuan kanssa hienostelua, esim. kelpaa vain luomu tai kaviaari. Se, että syö vain uunimakkaraa on jotain muuta.
Miten te naiset lisäännytte tuollaisten uunojen kanssa? En katsoisi päivääkään, että aikuinen mies pelleilee ruuan kanssa, saati opettaa esimerkillään lapsillekin vastaavaa idi0tismia. Kyllä, pelkän uunimakkaran syönti ja kastikkeen poistaminen spagetista on täyttä idi00tin hommaa.