Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä on tehdä monipuolista arkiruokaa, kun kotona sitä ei kukaan syö?

Vierailija
21.01.2024 |

Meillä kyllä uppoaa kurkut, tomaatit ja omenat ihan kiitettävästi eli tuollaista tuoretta menee hyvällä halulla, mutta monipuolista, vaihtelevaa arkiruokaa/kotiruokaa ei vain mene vaikka osaan tehdä siitä ihan hyvää. Olen siis ihan taitava kokki, mutta muu perhe nirsoja ja heille kelpaa vain pari ruokaa (lasagne ja pihvi ja uunimakkara). Eivät suostu syömään makaronilaatikkoa, lihapullakastiketta ja perunamuusia, lihapataa ja keitettyjä perunoita, kanakastiketta ja riisiä, mitään keittoja jne, eivät suostu syömään näitä myöskään koulussa tai työpaikan lounasravintolassa. Jos on joku kastike ja makaronia tai spaghettia, syövät pelkkää pastaa ei yhtään kastiketta. Jos on keittoa tai makaronilaatikkoa tms syövät pelkkää leipää. Myöskään etniset ruoat ei kelpaa. Mitä mieltä minun on yrittää tehdä kotiruokia, kun kukaan paitsi minä en syö niitä? Lapset ja mies kai haluaisi elää pelkällä leivällä. 

Kommentit (134)

Vierailija
81/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätät leivän ja leivänpäälliset kauppaan jos et kertakaikkiaan kykene lopettamaan niiden tuputtamista lapsillesi. Leipä ja leikkeleet eivät ole mitenkään merkityksellinen osa ruokavaliota, eikä niiden kuuluisi olla noin suuressa roolissa kuin mitä ne sinun tarjoamanasi ovat.

Miehesi on ehkä nirsoilullaan voinut käynnistää tuon tilanteen, mutta leipää tarjoamalla sinä mahdollistat sen jatkumisen. Normaali ihminen ei edes kykene itseään nälkään näännyttämään, jos jotain syötäväksi kelpaavaa on tarjolla, joten jätät ruokalistalta pois leivän, pastat ja makkarat, ja alat laittamaan jotain muuta tarjolle. Sen miehen ohjaat ravitsemusterapeutille, ellei se itse älyä sinne hakeutua.

Vierailija
82/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimintaterapia voi vähän auttaa aistiyliherkkyyteen. Muuten sitä lieventää vain aika ja makuaistin iän mukana tuleva heikkeneminen.  Kokeilemalla sata kertaa ei ruoka ala maistumaan yhtään paremmalta, jos aistimus on epänormaali.

Etkö ymmärrä aistiyliherkkyyden periytyneen isältä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätät leivän ja leivänpäälliset kauppaan jos et kertakaikkiaan kykene lopettamaan niiden tuputtamista lapsillesi. Leipä ja leikkeleet eivät ole mitenkään merkityksellinen osa ruokavaliota, eikä niiden kuuluisi olla noin suuressa roolissa kuin mitä ne sinun tarjoamanasi ovat.

Miehesi on ehkä nirsoilullaan voinut käynnistää tuon tilanteen, mutta leipää tarjoamalla sinä mahdollistat sen jatkumisen. Normaali ihminen ei edes kykene itseään nälkään näännyttämään, jos jotain syötäväksi kelpaavaa on tarjolla, joten jätät ruokalistalta pois leivän, pastat ja makkarat, ja alat laittamaan jotain muuta tarjolle. Sen miehen ohjaat ravitsemusterapeutille, ellei se itse älyä sinne hakeutua.

Aistiyliherkkä näkee mielummin nälkää. Ravitsemusterapeutti ei voi auttaa aistiyliherkkyydessä.

Vierailija
84/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusasiat:

https://neuvokasperhe.fi/artikkeli/10-vinkkia-nirsoiluun-ja-valikoivaan…

Ruokailuista tulee pakostikin aika paineisia tilanteita, kun lapset pyörittävät hommaa toisen vanhemman esimerkin mukaan, ja kokin asemassa olevalla vanhemmalla on kauhea paine saada lapsiin edes jotain ravintoa. Koko kuvio ja tunnelma pitäisi saada keikautettua ihan uusiksi.

Suosittelen hakemaan ammattiapua tähän.

Ammattiapua, kun siitä tulee helposti inhottava kierre. Meille kävi niin ja stressasin valtavasti syömistilanteita ja se oli kamalaa kaikille. Ei mennyt hyvin.

Vierailija
85/134 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noin nuoret, ainakin eskarilainen joutuu syömään koulussa sitä mitä tarjotaan. 

Ei syö, jättää syömättä, syö vain leivän tai näkkärin, valitsee olla mieluummin nälässä. Ei ne siellä pakota tietenkään syömään. Ap

Varhaiskasvattajilla on velvollisuus tehdä lasu, jos lapsi ei ikinä syö mitään. Vanhemmuus hukassa, jos siihen tilanteeseen on päädytty. 

Höpsis, ei ole mitään velvollisuutta tehdä lasua, jos lapsi ei syö päiväkodin ruokia. Toki jos lapsi on laiha ja riutunut ja huoli herää siitä aliravitsemuslaihuudesta, niin sitten. Mutta jos on normaalipainoinen lapsi niin ei.

Meidän lapselle poimittiin päiväkodissa keitosta makkarat, jotta saatiin lapsi syömään edes jotakin. Nepsy-piirteinen lapsi. Ei ole tehty missään lasua.

Vierailija
86/134 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi syö vain mauttomia ruokia -> aistiyliherkkyys. Vanhemmilta periytynyt vaiva, jota ei voi lapselle kostaa.

Jos lapsi syö vain sileitä ruokia -> aistiyliherkkyys. Sama

Jos lapsi syö vain tietyn suutuntuman omaavaa ruokaa->aistiongelmia. Sama

Jos lapsi syö vain ns. herkkuja -> Opittua. Rajoita herkkuja

Ap:n lapset syövät vain mietoja ruokia, joka on oikein hyvä merkki aistiyliherkkyydestä. Heidän suussaan tavalliset ruoat voivat maistua aivan jäätävän voimakkaalle.

Vierailija
87/134 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teet jos ei ole järkeä ?

Koska olen ajatellut, että lapsille pitää tarjota monipuolista terveellistä ruokaa. Turhauttaa vain, kun kukaan ei syö sitä ellei se ole lasagne, pihvi tai uunimakkara. Ap

Kuka ne lapset on totuttanut noin nirsoiksi? Vauvasta saakka kun antaa monipuolisesti erilaisia makuja, kyllä lapsi oppii syömään muutakin kuin kolmea ruokaa. Jos ei opi, kipi kapi lääkäriin tutkituttamaan, onko lapsi sairas. 

Meillä vauvana söivät ihan mitä tahansa, mutta päiväkodin alkamisen jälkeen (lapset tuolloin 1v 1 kk - 1v 8 kk) alkoi ruokailun välttäminen, ruoka ei ole enää maittanut ja kouluikäisenä ruokavalio on ollut hyvin rajoittunut. En tiedä, mitä päiväkodissa tehdään, jotta lapset eivät enää söisi, mutta hyvin se tuntuu onnistuvan.

Vierailija
88/134 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on sellaiset verenpainetautisen juomijuntin eväät kasassa. Tasan tarkkaan opittu malli. Omituista tuo, että ei kelpaa spagettikastike, jos samaa jauhelihamuhjua syövät lasagnessa. En ikinä ottais tommosta miestä. Todella hankalaa matkustaminen ja muukin elämä ja opettaa tapansa lapsille. Kaikilla meillä on jotain ruoka-aineita, jotka eivät mene alas, mutta siinä vaiheessa kun niitä on enemmistö ruuista, niin ei ole normaalia. 

Vierailija
89/134 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on sellaiset verenpainetautisen juomijuntin eväät kasassa. Tasan tarkkaan opittu malli. Omituista tuo, että ei kelpaa spagettikastike, jos samaa jauhelihamuhjua syövät lasagnessa. En ikinä ottais tommosta miestä. Todella hankalaa matkustaminen ja muukin elämä ja opettaa tapansa lapsille. Kaikilla meillä on jotain ruoka-aineita, jotka eivät mene alas, mutta siinä vaiheessa kun niitä on enemmistö ruuista, niin ei ole normaalia. 

Harva meistä matkustaa maihin, joissa ei ole tarjolla muuta kuin apinanaivoja. Nirso ihminen pärjää länsimaissa vallan hyvin, lautasta ei ole pakko syödä tyhjäksi.

Vierailija
90/134 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesi eivät ole omiasi, ei ole mitään tehtävissä. Eikä ole enää kouluiässä muutenkaan, kun et ole opettanut pienenä syömään monipuolisesti.

Onko miehellä ja lapsilla muita autistisia piirteitä? Autismiin liittyy "ruokanirsous", kun monet ruuat tuntuvat jollakin tavalla huonoilta.

Vierailija
91/134 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi syö vain mauttomia ruokia -> aistiyliherkkyys. Vanhemmilta periytynyt vaiva, jota ei voi lapselle kostaa.

Ap:n lapset syövät vain mietoja ruokia, joka on oikein hyvä merkki aistiyliherkkyydestä. Heidän suussaan tavalliset ruoat voivat maistua aivan jäätävän voimakkaalle.

Miksi sitten esim. perunamuusi ei kelpaa ja lasagne kelpaa?

Vierailija
92/134 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vastaavassa tilanteessa aloin kokkaamaan vaan itselleni. Nuoriso käy ulkona syömässä, isäntä syö makkaraa. 

Millä rahalla? Olisiko ollut helpompaa opettaa heidät tekemään itse kotona ruokaa.

Vierailija
93/134 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva meistä matkustaa maihin, joissa ei ole tarjolla muuta kuin apinanaivoja. Nirso ihminen pärjää länsimaissa vallan hyvin, lautasta ei ole pakko syödä tyhjäksi.

No mä en ainakaan kehtais liikkua sellaisen aikuisen ihmisen kanssa, joka nirsoilee suurinta osaa ruuasta.  Lisäksi aiemmin mainitulla ruokavaliolla elelevä on keski-ikäisenä todennäköisesti keskivartalolihava eli ei todellakaan näytä nirsolta.

Vierailija
94/134 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta jo. AP ei ole maininnut elävänsä aistiyliherkkien yhteisössä. Jos siitä olisi kyse, hän tuskin täällä kyselisi apuja ja ideoita.

Vierailija
95/134 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äärinirso sihtukurkku tyttäreni sai teinivuosina kirjaindiagnoosin. Hän on aikuinen jo, ja kokkaa omassa kodissaan hyvin rajoittuneen ruokavalionsa mukaan. Verikokeiden mukaan on laadullisesti aliravittu, ja toivon, että muistaa syödä lisäravinteet, vitamiinit ja raudan purkista.

Isästään erosin jo 20 v sitten, viiden ruokalajin jauhelihamies on kuulemma keski-iässä pystynyt laajentamaan repertuaariaan. Perheen ainoana kokkina olin monesti tulla hulluksi, joten tsemppiä ap, ei sille oikein taida mitään voida. Tai meidän aikaan ei osattu.

Vierailija
96/134 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Mitä jos ehdottaisit vaikka aluksi miehelle, että seuraavat kolme kuukautta mies on vastuussa  ruuoan laitosta.

sinkkumies

TÄMÄ oli todella hyvä!

Haaskaat vain aikaasi ja rahaa, ja tuhlaat ruokatarvikkeita jos kerran kukaan ei syö.

Lappu luukulle, "keittiö suljettu". Tehköön ukko osansa, et käy kaupassa ollenkaan, anna hoitaa hommat!

Oppiipahan olemaan ja arvostamaan kuten sinkkumies pohti!

Vierailija
97/134 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies ja kolme teinipoikaa syövät mitä ikinä olen kokannut. Omiin korviin tuo kuulostaa uskomattomalta, ettei lihapullat ja makaronilaatikko kelpaa.

Esin itse, lihapullat ja makaronilaatikko ovat karseita, en syö enkä tee!

Vierailija
98/134 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teet jos ei ole järkeä ?

Koska olen ajatellut, että lapsille pitää tarjota monipuolista terveellistä ruokaa. Turhauttaa vain, kun kukaan ei syö sitä ellei se ole lasagne, pihvi tai uunimakkara. Ap

Kuka ne lapset on totuttanut noin nirsoiksi? Vauvasta saakka kun antaa monipuolisesti erilaisia makuja, kyllä lapsi oppii syömään muutakin kuin kolmea ruokaa. Jos ei opi, kipi kapi lääkäriin tutkituttamaan, onko lapsi sairas. 

Ei lapset sairaita ole. Ja olen totuttanut eri makuihin vauvasta asti. Ei heille vain ala maistua vaikka maistaisivat jotain 200 kertaa. Kyllä he ovat maistaneet ja edelleen maistavat, mutta eivät syö. Ap

Todellakin ovat sairaita, jos e

Ei pidä paikkaansa! Olen nirso syöjä, enkä ole oppinut ja ikää kohta 70v. Esim riisipuuro ja hernekeitto, sienet, makkarat, kaikkien aikojen inhokkeja!

Vierailija
99/134 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se perhe ei kerta syö, niin anna niille läksytys. Tee itsellesi ruokaa. Siis vain yhdelle. Muulle perheelle et edes kattaa pöytää, etkä kutsu syömään. Tuossa tilanteessa itselläni tekisi vain mieli tehdä omia herkkuruokia, joita tässä talossa ei edes syö kukaan muu. En kävisi edes kaupassa. Sanoisin puolisolle, et makaroonia on kaapissa. Saa keittää ole hyvä. Ai eikö ookkaan, saa hakea kaupasta. Miksi ihmeessä sitä päivä toisensa jälkeen kokkaa koko perheelle, kukaan ei syö ja itse saa syödä viikon sitä, ettei se mee roskiin. Puoliso kokkaa jatkossa. Mä lähtisin lenkille. 

Vierailija
100/134 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi tänään söivät aamupalalla leipää, lounaalla eivät suostuneet syömään mitään (oli kalapuikkoja ja muusia), leipää en laittanut tarjolle, välipalalla söivät omenat, päivälliseksi laitoin spaghettia ja jauhelihakastiketta ja söivät pelkkää spaghettia, iltapalalla ottivat vain leipää vaikka muutakin oli. Ja näin siis vaikka ulkoiltiin neljä tuntia tänään. Mies oli tänään koko päivän töissä. Ap

KALAPUIKOT! EI ne ole oikeaa ruokaa, jätä suosiolla moiset pois, nugetit ja nakit, ala laittaa oikeaa lihaa, kanasta ja kalasta ja muusta ja teet niistä pihvejä ilman mitään kuorrukkeita. Kalapuikot ei ole ihmisen ruokaa, kalaa koskaan nähneetkään!