Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä on tehdä monipuolista arkiruokaa, kun kotona sitä ei kukaan syö?

Vierailija
21.01.2024 |

Meillä kyllä uppoaa kurkut, tomaatit ja omenat ihan kiitettävästi eli tuollaista tuoretta menee hyvällä halulla, mutta monipuolista, vaihtelevaa arkiruokaa/kotiruokaa ei vain mene vaikka osaan tehdä siitä ihan hyvää. Olen siis ihan taitava kokki, mutta muu perhe nirsoja ja heille kelpaa vain pari ruokaa (lasagne ja pihvi ja uunimakkara). Eivät suostu syömään makaronilaatikkoa, lihapullakastiketta ja perunamuusia, lihapataa ja keitettyjä perunoita, kanakastiketta ja riisiä, mitään keittoja jne, eivät suostu syömään näitä myöskään koulussa tai työpaikan lounasravintolassa. Jos on joku kastike ja makaronia tai spaghettia, syövät pelkkää pastaa ei yhtään kastiketta. Jos on keittoa tai makaronilaatikkoa tms syövät pelkkää leipää. Myöskään etniset ruoat ei kelpaa. Mitä mieltä minun on yrittää tehdä kotiruokia, kun kukaan paitsi minä en syö niitä? Lapset ja mies kai haluaisi elää pelkällä leivällä. 

Kommentit (134)

Vierailija
21/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka olisi kun siirtyisit pois omalta mukavuusalueelta, ja sen "oikean kotiruuan" sijaan alkaisit tehdä ruokaisia salaatteja niistä tuoreista vihanneksista, juureksista sun muusta mitä perheesi syö? Pohjaksi siis juuresraasteita, vihannessilppua, ituja, linssejä, ohraa yms, ja kalaa, lihaa+juustoja lisäksi. Jälkkäriksi vielä hedelmiä.

Vierailija
22/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatkohan jossain määrin erityispiirteisiä? Meillä perheenjäsenet ovat ja se näkyy valikoivana syömisenä.

Jotain aistiyliherkkyyksiä olen lapsilla joskus miettinyt olevan, mutta neuvolan ja lääkärin mukaan mitään ihmeempää ei ole. Miehestä en tiedä, hånen mukaansa ei ole mitään sellaista hänellä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haisee provolle. Ei kukaan täysipäinen lisäännyt tuollaisen aikuislapsen kanssa. Tarkoitan nyt sitä miestä. 

Vierailija
24/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teet jos ei ole järkeä ?

Koska olen ajatellut, että lapsille pitää tarjota monipuolista terveellistä ruokaa. Turhauttaa vain, kun kukaan ei syö sitä ellei se ole lasagne, pihvi tai uunimakkara. Ap

Kuka ne lapset on totuttanut noin nirsoiksi? Vauvasta saakka kun antaa monipuolisesti erilaisia makuja, kyllä lapsi oppii syömään muutakin kuin kolmea ruokaa. Jos ei opi, kipi kapi lääkäriin tutkituttamaan, onko lapsi sairas. 

Ei lapset sairaita ole. Ja olen totuttanut eri makuihin vauvasta asti. Ei heille vain ala maistua vaikka maistaisivat jotain 200 kertaa. Kyllä he ovat maistaneet ja edelleen maistavat, mutta eivät syö. Ap

Todellakin ovat sairaita, jos e

Valitettavasti esimerkiksi autismin kirjon piirteitä ei poisteta pillerillä, jos nirsoilu jostakin tällaisesta poikkeavuudesta. Silloin on vain luovittava jotenkin.

Vierailija
25/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olen ajatellut, että lapsille pitää tarjota monipuolista terveellistä ruokaa. Turhauttaa vain, kun kukaan ei syö sitä ellei se ole lasagne, pihvi tai uunimakkara. Ap

Kuka ne lapset on totuttanut noin nirsoiksi? Vauvasta saakka kun antaa monipuolisesti erilaisia makuja, kyllä lapsi oppii syömään muutakin kuin kolmea ruokaa. Jos ei opi, kipi kapi lääkäriin tutkituttamaan, onko lapsi sairas. 

Ei lapset sairaita ole. Ja olen totuttanut eri makuihin vauvasta asti. Ei heille vain ala maistua vaikka maistaisivat jotain 200 kertaa. Kyllä he ovat maistaneet ja edelleen maistavat, mutta eivät syö. Ap

Autistikin oppii syömään, kun systemaattisesti opetetaan. Laiskuutta, jos ei viitsi sen vertaa nähdä vaivaa, että saa lapsensa syömään kunnolla ja/tai tutkituttaa, miksi valikoivat. 

Vierailija
26/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka olisi kun siirtyisit pois omalta mukavuusalueelta, ja sen "oikean kotiruuan" sijaan alkaisit tehdä ruokaisia salaatteja niistä tuoreista vihanneksista, juureksista sun muusta mitä perheesi syö? Pohjaksi siis juuresraasteita, vihannessilppua, ituja, linssejä, ohraa yms, ja kalaa, lihaa+juustoja lisäksi. Jälkkäriksi vielä hedelmiä.

Itse tykkään tuollaisesta, mutta muu perhe ei suostuisi syömään, heille kelpaa kasviksista ja hedelmistä vain kurkku, omena ja tomaatti. Ei siis salaatti, ohra, idut tms (ei edes riisi). Ap

Vierailija
27/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kokkaat vaan mitä ne syö. Pääsee kaikki helpommalla. 

Vanhemmuuden ikäviä puolia on, että aina ei voi olla mieliksi, eikä lapsien kehityksen kannalta ole hyväksi se, että tarjoaa vain herkkuruokia... Eniten itseäni ärsyttää kyllä tuo aikusen miehen / lasten isän nirsoilu.

Vierailija
28/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haisee provolle. Ei kukaan täysipäinen lisäännyt tuollaisen aikuislapsen kanssa. Tarkoitan nyt sitä miestä. 

Tiedätkö mitä? Täydellistä miestä ei ole, jokaisessa on joitain vikoja. Miehessäni oli paljon hyviä puolia ja niiden vuoksi päätin perustaa perheen hänen kanssaan, ajattelin silloin että suppea ruokavalio ja nirsous ruoan suhteen on kyllä jonkinlainen vika, mutta ei niim paha vika mitä monessa muussa miehessä vikoja on. Ap

Vierailija
29/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö mitä? Täydellistä miestä ei ole, jokaisessa on joitain vikoja. Miehessäni oli paljon hyviä puolia ja niiden vuoksi päätin perustaa perheen hänen kanssaan, ajattelin silloin että suppea ruokavalio ja nirsous ruoan suhteen on kyllä jonkinlainen vika, mutta ei niim paha vika mitä monessa muussa miehessä vikoja on. Ap

Tiedätkö mitä? Kukaan ei ole puhunut sanaakaan täydellisestä. Puhe oli vain siitä, että mies olisi edes aikuinen. Sinun miehesi ei selkeästi ole. 

Vierailija
30/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne sitten syö? Jotainhan ne syö. Jos vetää energiatiheää kamaa, sipsejä, energiajuomia, välipalapatukoita, karkkia yms. eihän se oikea ruoka houkuttele. En tiedä, miten isot lapset saadaan ruotuun, mutta pienille lapsille ei kannata tarjota vaihtoehtoa. Syöminen on tottumiskysymys.

Vierailija
31/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikin noin yksinkertaista. Minun lapseni söivät vauvana monipuolisesti erilaisia makuja. Silti nykyään eivät syö puoliakaan niistä mauista mitä vauvana söivät.

Vierailija
32/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne sitten syö? Jotainhan ne syö. Jos vetää energiatiheää kamaa, sipsejä, energiajuomia, välipalapatukoita, karkkia yms. eihän se oikea ruoka houkuttele. En tiedä, miten isot lapset saadaan ruotuun, mutta pienille lapsille ei kannata tarjota vaihtoehtoa. Syöminen on tottumiskysymys.

Lasagne, pihvi ja uunimakkara. On ihmisiä, joille ei ole ongelma syödä päivästä toiseen samoja ruokia.

- sivusta 

Vierailija
33/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noin nuoret, ainakin eskarilainen joutuu syömään koulussa sitä mitä tarjotaan. 

Vierailija
34/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän lapset syö sipsejä, energiajuomia, välipalapatukoita ym, ne on vasta 6 ja 8 iältään enkä osta niille tuollaisia. Syövät paljon leipää, kurkkua, tomaattia, omenoita, pastaa (ilman kastiketta ja niitä lasagneja ja pihvejä mitä toki välillä teen ja mies tekee usein. Mies kyllä syö sipsejä ym nälkäänsä, mutta mikä minä olen siihen puuttumaan jos välttämättä niin haluaa tehdä. Ap

Vierailija
35/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko tarjoat heille seuraavan kuukauden ajan koka päivä uunimakkaraa tai käsket heitä tekemään omat ruokansa itse.

Eiköhän ala mieli muuttumaan. Jos ei muutu niin jatkat samalla tavoin seuraavat 30 päivää jne.

Näin minä hoitaisin asian.

Vierailija
36/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noin nuoret, ainakin eskarilainen joutuu syömään koulussa sitä mitä tarjotaan. 

Ei syö, jättää syömättä, syö vain leivän tai näkkärin, valitsee olla mieluummin nälässä. Ei ne siellä pakota tietenkään syömään. Ap

Vierailija
37/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kyllä mieleen, että olisi ollut hyvä teidän vanhempien vetää puolisoina yhtä köyttä tässä syömisasiassa. Nyt on saatu malli nirsoilusta. Aloituksessa ei tule lasten ikä ilmi, mutta jos ovat pieniä, voisi kysyä ihan ravitsemusterapiaa kunnalliselta puolelta.

Ihmisillä on tosi erilaisia ruokasuhteita, mutta henkilökohtaisesti menisi kyllä käpy tuohon touhuun aivan totaalisesti. En tiedä mitä tekisin, jos olisi isompia lapsia, mutta varmaan joka tapauksessa koittaisin puhua puolison kanssa, että hänen esimerkkinsä on todella vahingollinen lapsille. Jos asutte isommassa kaupungissa, jossa on harrastetarjontaa, voisi olla upea juttu lähteä lasten kanssa yhdessä kokkikurssille työväenopistoon yms. Ainakin pk-seudulla siellä on joka ikisestä kulttuurista oma kurssinsa, sieltähän voisivat vaikka muksut itse valita, mikä nappaa eniten. Ruokasuhdetta voi muuttaa, mutta nirsoilu on jatkuvana ominaisuutena aikamoinen rajoite.

Vierailija
38/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko tarjoat heille seuraavan kuukauden ajan koka päivä uunimakkaraa tai käsket heitä tekemään omat ruokansa itse.

Eiköhän ala mieli muuttumaan. Jos ei muutu niin jatkat samalla tavoin seuraavat 30 päivää jne.

Näin minä hoitaisin asian.

Ei välttämättä tuota tulosta, jos kyse on aistipoikkeavuuksista. Perheenjäsenet voivat silloin olla täysin tyytyväisiä uuteen ateriakäytäntöön.

Vierailija
39/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies näyttää esimerkkiä lapsille, jos kaikilla on sama ruokavalio. Lapset ottaa mallia.

Seurustelen miehen kanssa, joka inhoaa punajuurta. Yllätys yllätys, kumpikaan hänen jo aikuisista lapsistaan ei syö punajuurta. On kuulemma pahaa vaikkei kumpikaan  muista koskaan maistaneensa.

Sun mies on lapsellinen ja ajattelematon.

Vierailija
40/134 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän lapset syö sipsejä, energiajuomia, välipalapatukoita ym, ne on vasta 6 ja 8 iältään enkä osta niille tuollaisia. Syövät paljon leipää, kurkkua, tomaattia, omenoita, pastaa (ilman kastiketta ja niitä lasagneja ja pihvejä mitä toki

No hyvä, lapset ovat vielä noin nuoria! Nyt mies ruotuun ja näyttämään esimerkkiä!