Onko äidillä oikeasti vastuu isyydestäkin?
Usein kun täällä joku kirjoittaa siitä että perhe-elämä tuntuu raskaalta koska mies ei auta, niin vastauksena on, että äiti on antanut miehen pakoilla vastuuta, niin ei se tietenkään auta. Onko oikeasti niin, että lapsia hankkiessa pitää naisen kasvattaa myös aikuinen mies isän rooliin? Miten kukaan uskaltaa hankkia lapsia, kun jopa isän tekemiset ja tekemättä jättämiset on äidin vastuulla? Haluaisin lapsia, mutta tuntuu kohtuuttomalta, että lasten lisäksi pitäisi osata kasvattaa myös aviomiestä, jotta perheestä tulee toimiva yksikkö. Mitä jos en pysty siihen? Tulee ero, ja sekin on sitten minun syytäni, kun en osannut tukea miestä isyydessä?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni yksinhuoltajaäiti osaa kasvattaa pojat hyviksi isiksi mutta isän seurassa kasvanut poika on usein kyvytön isäksi.
Katsoppa huvikseen vankilatilastoja. Siellä 70-80% asiakkaista on yksihuoltajaäitien poikia.
Varmaan yh äiti on parempi kuin huono isä, mutta naiset kasvattavat pojistaan mt ongelmaisia tai rikollisia noin keskimäärin.
Vai olisiko kuitenkin niin, että isättömistä pojista kasvaa keskimäärin rikollisia? Outoa syyttää sitä joka jäi, eikä sitä joka lähti.
Tilastojen mukaan naiset ovat aktiivisia eron suhteen. Miehet eivät lähde, heidät heitetään kodistaan ulos. Äideille on myös ok. muuttaa vaikka toiselle paikkakunnalle ja muutenkin vieraannuttaa ja mustamaalata isä.
Kaikki tuntema
Ei niitä miehiä ihan syyttä suotta ulos heitetä. Tuntemani yh:t on heittäneet miehen pihalle useimmiten alkoholin liikakäytön takia. Ne eronneet isät, joilla ei ole tämän kaltaisia ongelmia ovat myös lastensa kanssa tiiviisti tekemisissä eron jälkeenkin ja on yhteishuoltajuus.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ja monilla tutuilla tilanne mennyt niin että miehestä ei ole ollut hoitamaan ensimmäisenä 4 vuotena lapsen elämästä. Sen jälkeen kyllä touhuavat paljonkin. Ehkä miehiä ei ole tarkoitettu imettämiseen ja hoivaamiseen.
Järkyttävää. Jos ei imetä niin olen nähnyt miehiä osallistuvan heti lapsen hoitamiseen ja neuvolassa terveyskeskuksessa kun olin odotushuoneessa diabeteshoitajalle nähden juuri kuin mies oli mukana ja hoisi lasta riisumalla ja puettamalla ollen tosi aktiivinen. Oli ilo katsella sitä kuinka mies oli tosi aktiivinen ja rouva sai levätä.
Ihanaa oli katsella tämmöisiä pariskuntia. Lapsikin näytti tosi onnelliselta eikä kränännyt ollenkaan.
Ihme juttu tuo että yh isän kasvattamat lapset kasvaa keskimäärin samanlaisiksi kun 2 vanhemman kodissa kasvaneet mutta yh äitien kasvattamat lapset ovat rikostilastoiden kärjessä. Minulle ihan uusi tieto. Suomesta en juurikaan löytänyt tutkimusta asiasta, mutta usa.sta ja briteistä löytyy paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Eli pitää jo lasta hankkiessa varautua ehdottomasti siihen, että jää yksinhuoltajaksi tai muuten ei saisi lasta edes hankkia, mutta yksinhuoltaja ei kuitenkaan saa olla, se on vihoviimeinen paha asia mitä lapselle voi tapahtua? Mitä ehdotat että pitäisi siis tehdä?
https://youtube.com/shorts/UcoMrBe6wOY?si=4xH8cdw_yE6gCqMa
Tilastoja.
Eipä kova totuus ja fakta ole koskaan voittanut naisen päässä sitä "must kyl tuntuu et..." mallia jola perustuu tunteisiin, mutta tässä sitä nyt on kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pitää jo lasta hankkiessa varautua ehdottomasti siihen, että jää yksinhuoltajaksi tai muuten ei saisi lasta edes hankkia, mutta yksinhuoltaja ei kuitenkaan saa olla, se on vihoviimeinen paha asia mitä lapselle voi tapahtua? Mitä ehdotat että pitäisi siis tehdä?
No jos nämä tilastot pitää paikkansa niin ehdottomasto erotilanteessa lapsi pitäisi jäädä isän kasvatettavaksi eikä äidin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä koin ydinperhees, että minun piti kannatella miehen isyyttä koko ajan ja tukea. Eron jälkeen sitten mies ei osannut eikä ole ilmeisesti halunnut olla isä. Eipä ole lasten elämässä mukana.
Kannattiko ottaa se j.ännämies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos nämä tilastot pitää paikkansa niin ehdottomasto erotilanteessa lapsi pitäisi jäädä isän kasvatettavaksi eikä äidin.
Kuinka monen isän luulet ottavan ne lapset yksinhuollettavakseen, jos ei naisen kanssa yhdessäkään suostu niitä hoitamaan?
Siitähän tässä ketjussa oli kyse, isistä jotka eivät halua olla lastensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valita sellainen mies, jonka naamaan ei kyllästy lapsen saatuaan.
Vain isä voi olla isä, ja jos se ei häneltä suju niin eipä siinä paljon ole tehtävissä. Kannattaa siis valita lastensa isä tarkasti, ei pelkästään sen perusteella mikä saa pöksyt kastumaan.
Kannattaa muistaa myös se, että isyys ei pidä sisällään täysin samoja toimintoja kuin äitiys. Eikä esimerkiksi kotityöt ole isyyttä tai äitiyttä, vaan arkiaskareita jotka täytyy jonkun hoitaa.
Naisella on ollut vastuu, kenet on päästänyt siementämään...
Mies on viaton ja heikko luontokappale...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monen isän luulet ottavan ne lapset yksinhuollettavakseen, jos ei naisen kanssa yhdessäkään suostu niitä hoitamaan?
Siitähän tässä ketjussa oli kyse, isistä jotka eivät halua olla lastensa kanssa.
Jos oikeus määrää isän linnaan tai ottamaan lapsen hoidettavaksi niin isä valitsee lapsen.
Todella hyvä aloitus. Juuri noin se on ihan neuvolasta lähtien. Minua esikoisen synnyttänyttä äitiä muistutettiin joka neuvolakäynnillä että isää pitää tukea isyysessä. Ja minähän tuin. Tein kaikki kotityöt yksin ja järjestin isälle ja lapselle aikaa yhdessä,,mies sai olla illat lapsen kanssa. Nyt kun lapsi on isompi ei enää kiinnosta, teen edelleen kotityöt yksin ja miehen vapaa aika menee harrastuksissa jousta tulee usein 22.00. kotiin. Onneksi ei tullut toista lasta, ja hain eroa. Muutan lapsen kanssa parin viikon päästä. Mutta kai se on niin etten tukenut miestä isyydessä tarpeeksi tai oikealla tavalla? Itse jouduin teholle hätäsektion ja hoitovirheen takia mutta mitään apua " äityiteen" en ole saanut. En ymmärrä miksi miehiin ja isiin keskitytään neuvolassa niin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eroperheet jotka tiedän ovat sellaisia että mies on löytänyt uuden, hänellä on alkoholi tai mt ongelma tai muuten ei perhe elämä kiinnosta. Esim.oman lapsen isä eo ole hankkinut asuntoonsa mitään huonekaluja vuoteen ilmapatjaa lukuunottamatta, eikä halua lasta luokseen... tekee töitä ja illat harrastaa. Miten huolehtisi 7 vuotiaasta? On tottunut lähtemään työmatkoille milloin vain ja menemään salille suoraan töistä jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä koin ydinperhees, että minun piti kannatella miehen isyyttä koko ajan ja tukea. Eron jälkeen sitten mies ei osannut eikä ole ilmeisesti halunnut olla isä. Eipä ole lasten elämässä mukana.
Kun ei ollut mikään jännä. Raivoraitis, rauhallinen kotonaviihtyjä.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin joskus nähdä tämän kysymyksen joskus esitettynä toisin päin. Saako isä mahdollisuuden olla isä? Omiiko äiti sen lapsen automaattisesti itselleen ja isä on se perheen varavanhempi.
Äiti on tärkeämpi aluksi? Olen vahvasti erimieltä. Kumpikin vanhempi on alusta lähtien yhtä tärkeä ja sille isälläkin pitää antaa se isyys, eikä käyttää imettämistä esim olla lähtemättä lenkille, kavereiden kanssa kahville, jne...
- kahden vanhemman perhe
Juuri tuo alusta asti.
Nainen panee ketä haluaa, tulee raskaaksi ja mies on vain JÄNNÄ. Miehenä en panisi ilman ehkäisyä ja kortsua ketään, noin alkuun. Naisilta ei saa kysyä, oliko kyseessä kunnon mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ollut mikään jännä. Raivoraitis, rauhallinen kotonaviihtyjä.
Kaksi aivokuollutta tapasi kuin laivat yössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eroperheet jotka tiedän ovat sellaisia että mies on löytänyt uuden, hänellä on alkoholi tai mt ongelma tai muuten ei perhe elämä kiinnosta. Esim.oman lapsen isä eo ole hankkinut asuntoonsa mitään huonekaluja vuoteen ilmapatjaa lukuunottamatta, eikä halua last
Minä taas tiedän kaksi eroperhettä, joissa nainen on lähtenyt kun on löytänyt uuden miehen ja lapset on jääneet isälle. Ei se ole mitenkään harvinaista.