Onko äidillä oikeasti vastuu isyydestäkin?
Usein kun täällä joku kirjoittaa siitä että perhe-elämä tuntuu raskaalta koska mies ei auta, niin vastauksena on, että äiti on antanut miehen pakoilla vastuuta, niin ei se tietenkään auta. Onko oikeasti niin, että lapsia hankkiessa pitää naisen kasvattaa myös aikuinen mies isän rooliin? Miten kukaan uskaltaa hankkia lapsia, kun jopa isän tekemiset ja tekemättä jättämiset on äidin vastuulla? Haluaisin lapsia, mutta tuntuu kohtuuttomalta, että lasten lisäksi pitäisi osata kasvattaa myös aviomiestä, jotta perheestä tulee toimiva yksikkö. Mitä jos en pysty siihen? Tulee ero, ja sekin on sitten minun syytäni, kun en osannut tukea miestä isyydessä?
Kommentit (144)
On siinä mielessä että lasten teko on aina pelkästään naisen päätöksen takana niin miehellä ei ole mitään mahdollisuutta isäksi ellei joku nainen sitä salli niin vastuu isyydestäkin on naisilla
Ei yksikään nainen suostu samaan mitä itse mieheltä vaatii. Kun naisilta kysytään niin joka miehen pitäisi tehdä kaikkensa naisten eteen mutta kuitenkin itse naiset puhuu että naisten ei pidä tehdä mitään miesten eteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä aloitus. Juuri noin se on ihan neuvolasta lähtien. Minua esikoisen synnyttänyttä äitiä muistutettiin joka neuvolakäynnillä että isää pitää tukea isyysessä. Ja minähän tuin. Tein kaikki kotityöt yksin ja järjestin isälle ja lapselle aikaa yhdessä,,mies sai olla illat lapsen kanssa. Nyt kun lapsi on isompi ei enää kiinnosta, teen edelleen kotityöt yksin ja miehen vapaa aika menee harrastuksissa jousta tulee usein 22.00. kotiin. Onneksi ei tullut toista lasta, ja hain eroa. Muutan lapsen kanssa parin viikon päästä. Mutta kai se on niin etten tukenut miestä isyydessä tarpeeksi tai oikealla tavalla? Itse jouduin teholle hätäsektion ja hoitovirheen takia mutta mitään apua " äityiteen" en ole saanut. En ymmärrä miksi miehiin ja isiin keskitytään neuvolassa niin paljon?
Se on sitä pään silittelyä, mukamas annetaan porkkanaa eikä keppiä lässynlässyn. Miehiä
Toimiiko se myös toisin päin että mies saa antaa naiselle keppiä jos nainen ei tee niin kuin mies haluaa
Minulle ei ainakaan suotu mahdollisuutta olla isä. Lapsi omittiin heti. Anoppi vaati että lapsi on siellä jatkuvasti. Vaimo vaati että minä käyn töissä eikä lasta laiteta ekaan 2 vuoteen päiväkotiin. Aina kun halusin tehdä perheenä asioita niin se tarkoitti että minä jään lapsen kanssa kotiin illaksi ja vaimo lähtee rilluttelemaan. Sitten se ero. En kuulemma tehnyt mitään perheen eteen ja oltiin erkaannuttu toisistamme. No miksiköhän? Olin töissä kuten toivottiin, kun halusin perheaikaa, niin se oli aina ilman vaimoa.
Monista äideistä varmaan tuntuu että se lapsi on täyspäivätyö.. mutta tiedättekö mikä on myös täyspäivätyö? Täyspäivätyö.
Vaimo lähti lapsen kanssa toiselle paikkakunnalle 300km päähän ilman mitään kyselyitä minulta. Onneksi olen nyt saanut yhteyden uudestaan lapseen kun pääsi siihen ikään että pystyy laittamaan yksin bussissa tai junassa matkaan. Moni muu olisi varmasti luovuttanut koko isyyshomman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on lisääntyminen oma ja vapaaehtoinen valinta. On hyvä pohtia vaihtoehtoja ja haasteita ETUKÄTEEN. Jos tarvitsee tänne kirjoitella aloituksen kaltaisia kysymyksiä, on itsestään selvää ettei aloittajan kannata lisääntyä.
No se tästä vielä puuttuisikin,että jokaisen naisen pitäisi tehdä vähintään 5 lasta, kuten Ceausescun Romaniassa vielä 80-luvulla.
Lasten teko on naiselle toki vapaaehtoista, mutta sitä se on miehillekin. Kyllä miehenkin joka tulee isäksi pitää ottaa siitä vastuu.
Naurettavaa tulla aina jankuttamaan joka ketjuun joissa puhutaan lapsista, että se on vapaaehtoista. Tämä asia ilmoitetaan, kuin suurenakin UUTISENA. Joo KAIKKI tietää, että lapsen teko on vapaaehtoista, ei sitä tarvii tulla jankuttamaan:D
Ja kyllä tuon ap:n kannattaa lisääntyä, jos hän niin haluaa. Ap jopa vaikuttaa ihan kypsältä aikuiselta, kun osaa miettiä jo ennen lapsen tekoa, että miten käy, jos mies heittäytyy miesvauvaksi. Sitä kun ei koskaan voi tietää etukäteen. Mies voi yllättää....
Nyky(feministi) äidit lähinnä kasvattavat pelokkaita, arkoja miesfobiasta kärsiviä tasapainottomia tyttöjä ja väkivaltaisia, päihteitä käyttäviä incell-poikia.
Lisää miehiä kouluihin, vakaan ja miehille mahdollisuus toimia kasvattajina. Ei mitään svidun kuria tms., vaan lempeä, tukeva, itsetuntoon rakentuva, kannustava ja luottamukseen perustuva lämmin maskuliininen perusturvallinen kasvatus.
Vierailija kirjoitti:
On siinä mielessä että lasten teko on aina pelkästään naisen päätöksen takana niin miehellä ei ole mitään mahdollisuutta isäksi ellei joku nainen sitä salli niin vastuu isyydestäkin on naisilla
No eihän se siihen mitenkään kuulu, että kun kaikki miehet ei kuitenkaan pääse isäksi, niin sitten niidenkään, jotka sen naisen saa ja tulevat isäksi, ei tarvitsisi ottaa vastuuta , vaan kaikki vastuu on naisella :D
Tuohaan on ihan järjetön ajatus. Isyys ei todellakaan ole naisen vastuulla, vaan se isän. Ei se, että nainen kantaa lapsen kohdussaan ja sen synnyttää poista isän vastuuta lapsesta. Ihan järjetöntä puhetta. Ja vielä hullumpaa on se, että kun nainen päättää tuleeko YHDESSÄ toivottu lapsi, se vapauttaa miehen vastuusta. Minusta se vain lisää miehen vastuuta lapesta, koska nainen on valinnut miehen juurikin sen takia, että hän on katsonut tämän kelvolliseksi tuleville lapsilleen.
Hauskoja nää "kaikki eroperheet jotka tiedän" jutut. Ettei nyt vaan olis niin että kavereittenne kanssa juttelette ja kuulette vain toisen mielipiteen ja näkemyksen siitä miten asiat meni? Mies joi liikaa, mutta unohtuu kertoa että ite haukuin ja halveksuin kaikki illat. Mies ei ollut kotona, mutta unohtu kertoa että huusin sille koko ajan et painu vattuun. Mies ei hoitanut lapsia, mutta unohtu kertoa että en antanut hoitaa. Mies ei hoitanut kotitöitä, mutta unohtu kertoo että sillon ku hoiti ni muistin aina sanoa kuinka huonosti ne oli tehty jne.
Vierailija kirjoitti:
Älä tee lapsia jos et ole tarpeen vaatiessa valmis yksinhuoltajaksi. Mies tai nainen voi häipyä milloin vain jos työpaikalta tai muista harrsastuksista löytyy parempi. Ihmiset muuttuvat iän myötä. Suurin osa eroaa.
Ystäväni sanoi juuri aikuisista lapsistaan ettei ne enää kestä sitä lapsiperhearkea sillä tavoin kuin ennen kestettiin ja alkuhekuma kun loppuu niin haetaan taas utta hekumaa.
Lasten pahoinvointi johtuu juuri siitä aikuisten suhteiden vaihteluista. Ja koitetaan kahta eri perhettä väkisin sovittaa yhteen. Lapset eivät välttämättä sopeudu vaikka aikuiset olisivat kuinka rakastuneita.
Noin, mä korjasin tuon sulle eli mies tai nainen, käytä varmaa ehkäisyä tai pidättäydy seksistä, jos et ole valmis yksinhuoltajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihme juttu tuo että yh isän kasvattamat lapset kasvaa keskimäärin samanlaisiksi kun 2 vanhemman kodissa kasvaneet mutta yh äitien kasvattamat lapset ovat rikostilastoiden kärjessä. Minulle ihan uusi tieto. Suomesta en juurikaan löytänyt tutkimusta asiasta, mutta usa.sta ja briteistä löytyy paljonkin.
Asialle on yksinkertainen selitys. Erotilanteessa on oletusarvoista, että naisesta tulee yksinhuoltaja. Joukossa on kaikenlaisia äitejä hyvistä huonoihin. Mies ottaa yksinhuoltajuuden vain jos on erityisen omistautunut vanhemmuudelle ja erityisen vastuullinen ja aktiivinen. "Perusisyys" ei riitä. Yh-isien joukossa on yliedustettuna isien parhaimmisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä aloitus. Juuri noin se on ihan neuvolasta lähtien. Minua esikoisen synnyttänyttä äitiä muistutettiin joka neuvolakäynnillä että isää pitää tukea isyysessä. Ja minähän tuin. Tein kaikki kotityöt yksin ja järjestin isälle ja lapselle aikaa yhdessä,,mies sai olla illat lapsen kanssa. Nyt kun lapsi on isompi ei enää kiinnosta, teen edelleen kotityöt yksin ja miehen vapaa aika menee harrastuksissa jousta tulee usein 22.00. kotiin. Onneksi ei tullut toista lasta, ja hain eroa. Muutan lapsen kanssa parin viikon päästä. Mutta kai se on niin etten tukenut miestä isyydessä tarpeeksi tai oikealla tavalla? Itse jouduin teholle hätäsektion ja hoitovirheen takia mutta mitään apua " äityiteen" en ole saanut. En ymmärrä miksi miehiin ja isiin keskitytään neuvolassa niin paljon?
Se on sitä pään silittelyä, mukamas annet
Jos joku ei HALUA ottaa vastuuta omasta lapsestaan, niin on keppiä ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Ei yksikään nainen suostu samaan mitä itse mieheltä vaatii. Kun naisilta kysytään niin joka miehen pitäisi tehdä kaikkensa naisten eteen mutta kuitenkin itse naiset puhuu että naisten ei pidä tehdä mitään miesten eteen
Älä nyt saatana höpötä :D Tässähän on kysymys just siitä, että kun naisen täytyy tehdä kaikki sen miehen eteen, jopa hoitaa se miehen isyys.
Oisko sitten niin, että tässäkin se puhe ja teot ei kohtaa? Naiset siis sanoo, että miesten kuuluu tehdä kaikki heidän eteen, mutta sitten kuitenkin tekevät kaiken itse ja vielä sen miehenkin hommat? Ihan kuten mies sanoo, että tekee/joutuu tekemään kaikki naisen eteen, mutta oikeasti ei sitten tee kuitenkaan mitään.
Eikä se mies yleensä joudu sen naisen eteen mitään tekemäänkään, mutta kun teksi edes sen oman lapsen eteen jotakin, niin sekin riitäisi. Sitä lasta kun pitää hoitaa ihan se lapsen takia, se kun ei pärjää vuosikausiin ilman aikuisen apua ja hoivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä pään silittelyä, mukamas annet
No, jos lapsen äiti ei toimi lapsen edun mukaan, niin kyllä.
On. Minä koen, että mulla on suurin vastuu. Lapsi oli kuitenkin mun kohdussa 9 kk ja sen jälkeen pitkään riippuvainen minusta ruuan kannalta. Totta kai se on mun vastuu huolehtia, että mies ensinnäkin kasvaa isyyteen, koska hänellä ei ole samanlaista sidettä lapseen. Jonkun kun oli käytävä siellä töissä ja koska mies ei voi imettää se 8 tuntia töissä ollut en ollut minä. Kotona mun homma oli kannatella miehen isyyttä, että hän ei koe olevansa ulkopuolinen. Hän saa viettää lapsen kanssa aikaa ja minä hoidan kaiken pakollisen, että heille syntyy side. Minä ehdin 9 kk valmistautua, miehelle se lapsi vaan ilmestyi syliin ja se side pitää luoda kun lapsi on pieni.
Vierailija kirjoitti:
Lasten teko on aina pelkästään miehen päätöksen takana, naisella ei ole mitään mahdollisuutta äidiksi ellei joku mies anna hänelle munaa, joten vastuu äitiydestäkin on miehillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni yksinhuoltajaäiti osaa kasvattaa pojat hyviksi isiksi mutta isän seurassa kasvanut poika on usein kyvytön isäksi.
Katsoppa huvikseen vankilatilastoja. Siellä 70-80% asiakkaista on yksihuoltajaäitien poikia.
Varmaan yh äiti on parempi kuin huono isä, mutta naiset kasvattavat pojistaan mt ongelmaisia tai rikollisia noin keskimäärin.
Vai olisiko kuitenkin niin, että isättömistä pojista kasvaa keskimäärin rikollisia? Outoa syyttää sitä joka jäi, eikä sitä joka lähti.
Tilastojen mukaan naiset ovat aktiivisia eron suhteen. Miehet eivät lähde, heidät heitetään kodistaan ulos. Äideille on myös ok. muuttaa vaikka toiselle paikkakunnalle ja muutenkin vieraannuttaa
No kuka kunnon mies ei haluaisi perustaa näiden mammojen kanssa perhettä?
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei ainakaan suotu mahdollisuutta olla isä. Lapsi omittiin heti. Anoppi vaati että lapsi on siellä jatkuvasti. Vaimo vaati että minä käyn töissä eikä lasta laiteta ekaan 2 vuoteen päiväkotiin. Aina kun halusin tehdä perheenä asioita niin se tarkoitti että minä jään lapsen kanssa kotiin illaksi ja vaimo lähtee rilluttelemaan. Sitten se ero. En kuulemma tehnyt mitään perheen eteen ja oltiin erkaannuttu toisistamme. No miksiköhän? Olin töissä kuten toivottiin, kun halusin perheaikaa, niin se oli aina ilman vaimoa.
Monista äideistä varmaan tuntuu että se lapsi on täyspäivätyö.. mutta tiedättekö mikä on myös täyspäivätyö? Täyspäivätyö.
Vaimo lähti lapsen kanssa toiselle paikkakunnalle 300km päähän ilman mitään kyselyitä minulta. Onneksi olen nyt saanut yhteyden uudestaan lapseen kun pääsi siihen ikään että pystyy laittamaan yksin bussissa tai junassa matkaan. Moni muu olisi varmasti luovuttanut
Nyt on sekasta settiä. Lapsi omittiin heti anopille. Kun mies halusi tehdä asioita perheenä asioita se terkoitti vaimon ravintolailtaa. Meinaatko, että teidän olisi perheenä pitänyt mennä sinne rilluttelemaan? Pienen lapsen kanssa. Perheen kanssa olo tarkoittaa jotakin muuta, eikä se poista sitä, että lapsen äitikin saa joksus käydä viihteellä. Olisitten sitten tehneet perheenä vaikka seuraavana iltana jotakin, tuksin se nainen joka ilta halusi viihteellä juosta(jos oli normaali nainen)
Täysipäivätyötä se on kotona olokin lasten kanssa. Mulla on näet kokemusta molemmista. Työelässä (kokopäivätyö) olen ollut noin 30v ja välillä 5vuotta 4 lapsen kanssa kotona, enkä koskaa ole työelämässä ollut niin kovilla, kuin pienten lasten kanssa kotona. Silloin se päivä oli monesti lähes 24/7 eikä 8h kokopäivätyö.
Monetkaan äidit ei ole siellä kotona koko elämäänsä vaan ovat ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä ja ovat vain muutaman vuoden kotona hoitamassa lapsia ja tietävät kyllä mitä "täysipäivätyö" tarkoittaa.
Miksi nainen perustaa perheen "juopon ja rentun" kanssa? Pakottaako joku Suomessa naisia paskaan suhteeseen, vai onko se naisten ihan oma valinta?
Vierailija kirjoitti:
Ihme juttu tuo että yh isän kasvattamat lapset kasvaa keskimäärin samanlaisiksi kun 2 vanhemman kodissa kasvaneet mutta yh äitien kasvattamat lapset ovat rikostilastoiden kärjessä. Minulle ihan uusi tieto. Suomesta en juurikaan löytänyt tutkimusta asiasta, mutta usa.sta ja briteistä löytyy paljonkin.
Ja sinä et selvästi ymmärrä yhtään mitä kaikkea tuossa on taustalla ja että Usaa ja Brittejä ei voi verrata suoraan Suomeen, sillä miellä on aivan täysin erilaiset yhteiskuntamallit ja toimintakulttuuri etenkin Jenkkien kanssa. Miesten ja väliset palkkaerotkin lienee suuremmat kuin täällä meillä eikä ole samanlaisia taloudellisia- ym. yhteiskunnan tukirakenteita. Tajuatko myöskään, että tilastoja vääristää moni asia? Esim. se, että yh-isiä on aivan massiivisen paljon vähemmän ja usein vain juuri silloin, kun äiti on syystä tai toisesta (lähes) kokonaan pois kuvioista ja isän tilanne on erityisen hyvä. Isät saavat myös jo lähtökohtaisesti enemmän apua ja tukea, johtuen juuri tästä ajatuksesta, että nainen ja äiti on aina ensisijainen ja osaa ja pystyy kun taas isä harjoittelee ja kasvaa kun tuetaan jne. Tämä sama näkyy tässäkin ketjussa. Tässä nyt lyhyesti ja hieman karkeasti, mutta pelkkiä tilastoja ei koskaan voi esitellä sellaisenaan, jos ei osaa tulkita asioita eikä ymmärrä mitä kaikkea niiden taustalla on.
Se on sitä pään silittelyä, mukamas annetaan porkkanaa eikä keppiä lässynlässyn. Miehiä pidetään ihan tumpeloina ja moni toki omaksuu tumpelon roolin, kun sillä pääsee helpommalla.